2016-10-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Mitt i trolldiskussionen tänkte jag bland de seriösa debattörerna lyfta frågan om vad NB egentligen gjorde mellan 19.05 och 19.30. Det är alldeles för lång tid för att endast gömma kroppen i skåpet. Möjligen letade han efter ett bättre gömställe, men förmodligen hade han boden i åtanke redan under färden mot Martorp och kom således att få ytterligare 25 minuter för bisarra lekar. Och det kanske var då som Lisas kläder drogs upp respektive ner. Visst, man hittade inga spår i boden i övrigt. Satt han kanske och grubblade på vad han skulle göra?

Det är hur som helst grymt olustigt att behöva tänka på att han kan ha haft så pass mycket som 30 minuter för själva överfallet och avrättningen!

Dom mest fasansfulla minuterna var nog innan hon dog, därefter var hon för honom bara ett skräp att bli av med. Då var Lisa redan i himlen. Tack och lov.
2016-10-03, 22:41
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Ah, du köper det vittnesmålet men kastar 1400 sidor i fup? Prata om selektivt.

Att han blir dömd beror på den sammanställda bilden räcker för "utom rimligt tvivel".

Att du anser att det är mer rimligt att NB skulle råka åka några km åt fel håll och komma in och se en okänd mördare och då säga "Tjena, jag tar och gömmer kroppen åt dig så slipper du åka dit" säger väldigt mycket mer om dig än NB.
Du har helt rätt.
Selektivt tänkande är den röda tråden där. Den enda.
Postaren du svarar har ingen trovärdighet.
Det hen påstår eller tror saknar betydelse.
Det är ställt utom rimligt tvivel att Nerijus dödat Lisa.
Han är snart på väg "hem" nu.
Han har accepterat sin dom.
Det är som ett tyst erkännande.
2016-10-03, 22:45
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han är bevisligen dömd skyldig för mordet på Lisa Holm. PUNKT.

Totalt borkastad tid att diskutera med vilsekomna stackare.
Undrar hur äcklet NB:s vänner skulle reagera på ett erkännande?
Risken finns ju när han kommer hem och träffar på de nya kompisarna att
han får sig en omgång och då erkänner som det fega kräk han är.
Förresten har han ju i princip redan erkänt ett antal gånger.
Massor av DNA-spår, inget alibi och den uppmärksammade rallyfärden.
Taskiga nerver hela veckan, aptitlöshet, sömnsvårigheter, kedjerökande m.m.
Generalrepet på lördagen med Adriana som misslyckades o.s.v.
Dessutom har han sagt saker till familjen som bara mördaren kan veta.
Allt detta ger en klockren mördare i äcklet NB.
Griftefridsbrott och annat trams faller under benämningen sottis.
Senast redigerad av mrfix 2016-10-03 kl. 23:14.
2016-10-03, 22:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Nä, tror inte heller 100. Var mer för att säga saker man inte kan motbevisa. Sen om den var nr 1 eller högre är en svårare fråga. Men jag är där också inne på att det antingen är första eller ett fåtal iom att inget kommit fram och det är svårt att komma undan med alla spår.
Jupp - debut eller så har han klarat sig undan helt innan. Det är frågan..
Många offer är inte ens efterlysta - det är allt från prosituerade, till de som hamnat snett och utanför systemet eller tjejer som rymt. Känns obegripligt men kan stackars människor hittas döda efter flera år i en lägenhet så är det inte så fjärran.
Sexualsadistparet i England grävde ju ner tio i egna huset innan nåt uppdagades och några är valda med flit (liftande barnhemsflicka som rymt som ingen skulle sakna om jag inte missminner mig).
2016-10-03, 22:48
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
19.05-19.15 uppger vittnena så det finns en spännvidd - han kom nog dit senare. Boden tror jag absolut var uttänkt på förhand. Det är smart tillfällig förvaring. Tur att det sket sig.
Jag har dock funderat på vad han tänkt sig sen, om det finns ännu en strategisk plats i trakten.

Jag tänker även att det var ännu större tur att han inte gömde undan mopeden.
Nu när mopeden var kvar med nycklarna i så började man ju att finkamma närområdet.Det hade man kanske gjort i vilket fall som helst men inte lika grundligt som det blev nu.
Möjligt att jag är ute och "cyklar" igen.
2016-10-03, 22:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Nu när mopeden var kvar med nycklarna i så började man ju att finkamma närområdet.Det hade man kanske gjort i vilket fall som helst men inte lika grundligt som det blev nu.
Mopeden blir ju automatiskt ett slags epicentrum som du säger. Absolut.
2016-10-03, 22:51
Bannlyst
Citat:
Mitt i trolldiskussionen tänkte jag bland de seriösa debattörerna lyfta frågan om vad NB egentligen gjorde mellan 19.05 och 19.30. Det är alldeles för lång tid för att endast gömma kroppen i skåpet. Möjligen letade han efter ett bättre gömställe, men förmodligen hade han boden i åtanke redan under färden mot Martorp och kom således att få ytterligare 25 minuter för bisarra lekar. Och det kanske var då som Lisas kläder drogs upp respektive ner. Visst, man hittade inga spår i boden i övrigt. Satt han kanske och grubblade på vad han skulle göra?

Det är hur som helst grymt olustigt att behöva tänka på att han kan ha haft så pass mycket som 30 minuter för själva överfallet och avrättningen!

Hej KeitRichards.

Ursäkta men dina tankar stämmer inte riktigt.
Här har Du tiderna som vittnen såg NB:
19.00 Vittnena Lars och Malin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp. Var ute med hund.
19.05 – 19.10 Malin Björkholm, ser en ljus bil i hög fart. Komma ut ifrån grusväg.
[19.10-19.25 (Under denna tid är det mest troligt att Nerijus gömmer Lisas kropp i byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.]
19.30 VittnenThomas och Annika ser Nerijus köra på vägen från Martorp mot Blomberg

Han var naturligvis jäktad och upptrimmad, därför villa han gömma kroppen på ett ställe han kände till, och som han sedan obemärkt kunnat gjort sig av med.
Men allt slutade med Livstids fängelse.
2016-10-03, 22:56
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så han hade inte blivit dömd för mer än möjligen ett griftefridsbrott om han behagat
"förklara sig"? Domstolen hade köpt vad han framförde, att han bara råkat upptäcka
en död flicka och tyckt att det var bäst att han tog och gömde kroppen någon annanstans?

Det hade man ansett vara trovärdigt och så hade han kunnat slippa undan med några
månaders fängelse för likskändningsbrottet?

Ja, då vet man det alltså. Dumt att NB då inte tog chansen och "förklarade" detta medan
han ännu hade möjlighet till det.
Får väl kanske chansa med att "förklara sig" nu istället då i en resningsansökan.
Går säkert hem hos Högsta Domstolen.
Ja, tänk vilka löpsedlar det skulle bli.
"Nerijus FÖRKLARING: Jag råkade bara träffa på ett lik. Omkullkastar domen, bevisning och allt som tidigare hänt i fallet. Mördaren har talat, han har förklarat sig. Högsta domstolen tar hans ord på största allvar, förklaringen var: Jag råkade bara träffa på ett lik..."

Går det hem hos HD (eller NÅGON ANNAN)?
NOT!
Komiskt är vad det är.
Komiskt och tragiskt.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-10-03 kl. 23:01.
2016-10-03, 23:00
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Mopeden till trots, medgav polisen att man ändå först utgått ifrån att hon förts iväg längre bort. NB:s stora misstag var att han slängde ut alla prylarna vid den lilla vägen i närområdet. (Det var ju frivilliga sökare, vänner till familjen, som mer slumpartat hittade den första av dem.) En lokal GM blev i och med detta det troligaste, plus att spåren ledde mot platsen där kroppen låg. Hade inte sökandet därefter koncentrats så nära Martorp, skulle han kanske någon natt lyckats elda upp boden. Å andra sidan missade han snörstumparna och de andra spåren på mordplatsen.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-10-03 kl. 23:07.
2016-10-03, 23:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, tänk vilka löpsedlar det skulle bli.
"Nerijus FÖRKLARING: Jag råkade bara stöta på ett lik. Omkullkastar domen, bevisning och allt som tidigare hänt i fallet. Mördaren har talat, han har förklarat sig. Högsta domstolen tar hans ord på största allvar, förklaringen var: Jag råkade bara stöta på ett lik..."
.. och en utredning som visar att han minsann inte har en sexualsadistisk dragning i sin bakgrund. Motiv är viktigt inför HD.
Not.
2016-10-03, 23:12
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Mopeden till trots, medgav polisen att man ändå först utgått ifrån att hon förts iväg längre bort. NB:s stora misstag var att han slängde ut alla prylarna vid den lilla vägen i närområdet. (Det var ju frivilliga sökare, vänner till familjen, som hittade den första av dem.) En lokal GM blev i och med detta det troligaste, plus att spåren ledde mot platsen där kroppen låg. Hade inte sökandet därefter koncentrats så nära Martorp, skulle han kanske någon natt lyckats elda upp boden. Å andra sidan missade han snörstumparna och de andra spåren på mordplatsen.

Ja, men det första man hittade var ju handsken i ladan.
Hade nu inte mopeden varit kvar så hade Stefan förmodligen kört runt överallt för att titta efter både mopeden och Lisa och möjligen köra hem igen för att ännu noggrannare kolla i diken efter vägen och då kontakta polisen ännu senare. Varken han eller hans vänner hade vetat om vart de skulle söka utan mer irrat runt i alla riktningar. (återigen bara mina tankar)
2016-10-03, 23:12
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
[19.10-19.25 (Under denna tid är det mest troligt att Nerijus gömmer Lisas kropp i byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.]
Även under denna snävare tidsrymd bör han ha hunnit med någonting mer, tycker jag. Han agerade ju väldigt snabbt, om vi tänker på bilkörningen t.ex.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-10-03 kl. 23:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in