2016-10-03, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Skulle du ha lånat ännu mer trots att du inte behöver när du samtidigt går till angrepp mot andra som gör det och säger att de har dålig karaktär. Och om nu platsen var så exklusiv att få hade möjlighet att bjuda på det borde det rimligen betyda att det kostade väldigt mycket.

Det du skriver går aldrig ihop någonstans bajsbosse.
"Väldigt mycket" är ju från person till person, tror ju inte ensamstående småbarnsförälder skulle få för sig tanken på att försöka köpa en sådan stuga. Men stocholmsjuppien som köpte tyckte nog det var billigt, fanns ju inget stopp på hur mycket han ville buda, får väl köpa tillbaka stugan i nästa lågkonjunktur när pappas pengar är slut
2016-10-03, 09:24
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag har investerat mellan 10 å 25 tusen i månaden på börsen sedan slutet av 2007, så hade kunnat casha sommarstugan, men hade nog belånat halva ungefär sedan så skulle jag amorterat hårt plus lagt in utdelningarna och då hade sommarstugan varit bortamorterad på några år ja.

Huset i sig var inte exklusivt, däremot platsen.

Att du tror att folk ljuger bara för att de äger villa, litet hus på Phuket och kan vara med på budgivning på en stuga i Sverige visar bara din värld och din umgängeskrets.
Hade jag sagt att jag även en musikstudio för en hög med pengar, en nyare bil, liten belåning så hade du väl fått hjärtinfarkt
Jag tycker inte det låter så extremt. Tänkt dig någon som har ett hus i Stockholm området. Dessa kostar runt 7-10 mille för ett normal objekt. Går marknaden upp 10-15 % så ger det ett utökat kreditutrymme på ca en mille. Använder man den miljonen som insats så går det att köpa ett sommarställe för 4 mille eftersom du belånar stället till 75%. Bara man klarar kostnaden med hyfsad marginal.
2016-10-03, 09:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
"Väldigt mycket" är ju från person till person, tror ju inte ensamstående småbarnsförälder skulle få för sig tanken på att försöka köpa en sådan stuga. Men stocholmsjuppien som köpte tyckte nog det var billigt, fanns ju inget stopp på hur mycket han ville buda, får väl köpa tillbaka stugan i nästa lågkonjunktur när pappas pengar är slut

Om det inte kostade väldigt mycket blir det svårt att få ditt påstående om att få skulle ha möjlighet att bjuda på det. Noterar i övrigt att du inte kommenterade delen om att du tänkte ta upp nya lån trots att du enligt egen utsago inte behövde det och trots att du går till angrepp mot de som gör just det. I ditt fall är det t.o.m. lån till nöjen och inte till nödvändigheter som permanentboende.
2016-10-03, 09:40
Medlem
Citat:
Noterar i övrigt att du inte kommenterade delen om att du tänkte ta upp nya lån trots att du enligt egen utsago inte behövde det och trots att du går till angrepp mot de som gör just det.
Märkligt att du inte blir avstängd för spam?

Du har ställt samma fråga i 25 ggr i 3 månader!!

Du får alltid svar!

Du hävdar var gång du ställer frågan på nytt att jag inte svara!

Hur står det egentligen till mentalt?

Men svarar även denna gång:

"Jag har som jag skrivit flera gånger att jag tagit lån till mitt boende och till min verksamhet, dessa amorteras det mycket på.

Tar aldrig lån till bil, båt, husbil, semsterresa eller vad det kan va, detta gör de med dålig karaktär."

Vet inte om det är svårt att förstå vad jag skriver men det är i alla fall mitt svar (igen).
2016-10-03, 09:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Märkligt att du inte blir avstängd för spam?

Du har ställt samma fråga i 25 ggr i 3 månader!!

Du får alltid svar!

Du hävdar var gång du ställer frågan på nytt att jag inte svara!

Hur står det egentligen till mentalt?

Men svarar även denna gång:

"Jag har som jag skrivit flera gånger att jag tagit lån till mitt boende och till min verksamhet, dessa amorteras det mycket på.

Tar aldrig lån till bil, båt, husbil, semsterresa eller vad det kan va, detta gör de med dålig karaktär."

Vet inte om det är svårt att förstå vad jag skriver men det är i alla fall mitt svar (igen).

Det bemöter inte det jag noterade.

Du planerade att ta upp nya lån till en nöjesbostad trots att du anser att de som tar lån till något mer nödvändigt som en permanentbostad har dålig karaktär och inte borde agera så. För även lån till permanentbostäder har du vänt dig kraftigt emot och påstått att de som tar det har dålig karaktär.

Och detta trots att du inte ens behövde ta nya lån enligt egen utsago men ändå tänkte göra det för att slippa sälja av dina aktieinnehav som du påstår dig ha, också detta trots dina angrepp mot det.

Det du skriver går aldrig ihop och att du förklarar att du tänkte amortera får inte ovanstående att gå ihop. Du ställer i alla fall en bra fråga: "hur står det till mentalt", du riktade den bara åt fel håll.
2016-10-03, 09:58
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Du planerade att ta upp nya lån till en nöjesbostad trots att du anser att de som tar lån till något mer nödvändigt som en permanentbostad har dålig karaktär och inte borde agera så. För även lån till permanentbostäder har du vänt dig kraftigt emot och påstått att de som tar det har dålig karaktär.

Och detta trots att du inte ens behövde ta nya lån enligt egen utsago men ändå tänkte göra det för att slippa sälja av dina aktieinnehav som du påstår dig ha, också detta trots dina angrepp mot det.

Det du skriver går aldrig ihop och att du förklarar att du tänkte amortera får inte ovanstående att gå ihop. Du ställer i alla fall en bra fråga: "hur står det till mentalt", du riktade den bara åt fel håll.
Jag har för mig att slutsatsen blev att BajsBoo också har dålig karaktär. För då hänger logiken ihop.
2016-10-03, 10:14
Medlem
Citat:

Mina aktier har jag haft i ganska många år nu och köpte en stor del av dem i förra finanskrisen när börsen var låg så har ett ganska lågt GAV på kvalitetsbolag, pga det ger de ganska hög utdelning i procent så därför behåller jag hellre och nu när börsen är dyr så väljer jag att amortera istället. Har iofs inte amorterat med mina utdelningar ännu och kommer förmodligen inte heller göra det men om jag fått sommarstugan så hade jag även börjat amortera med mina utdelningar. Idag finns ingen anledning att göra detta eftersom jag amorterar för 15k i månaden numera och lever ändå gott och om 5 år är jag ändå skuldfri.

Dålig karaktär har man om man lånar till konsumtion, typ bil, båt, resor. Har rett dig för att lånar till aktier men sanningen är att du självklart gör rätt som lånar till så pass låg ränta, enda felet är att du kanske gör det för tidigt, smartare om du inväntat nästa ras.
2016-10-03, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag har för mig att slutsatsen blev att BajsBoo också har dålig karaktär. För då hänger logiken ihop.
Jodå har ganska dålig karaktär när det gäller pengar på vissa saker, gillar lite dyrare produkter när det kommer till elektronik, kläder, bilar, har tex lagt hundratusentals kronor på en hemstudio vilket många menar är ren idioti, men har blivit kallad idiot flera gånger men har allt som oftast gått som vinnare genom mina idiotaffärer
Blev tex idiotförklarad när jag ville plantera gummiträd på Phuket på en del oanvänd mark, skulle ju ta hela 7 år innan man kunde skörda, nu har det gått 9 år, pengarna tillbaka + det strömmar dagligen in mer, ett självspelande piano
Samma när jag köpte hyresfastighet, var ju såååå mycket jobb att sköta en sådan, tror jag lägger ett par timmar i månaden, ett självspelande piano
Man va ju idiot när man köpte aktier när det rasade 2009, bästa affär jag gjort hitintills.
2016-10-03, 10:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Dålig karaktär har man om man lånar till konsumtion, typ bil, båt, resor. Har rett dig för att lånar till aktier men sanningen är att du självklart gör rätt som lånar till så pass låg ränta, enda felet är att du kanske gör det för tidigt, smartare om du inväntat nästa ras.

Du har även sagt att det är dålig karaktär att låna till permanentbostad så försökt inte slingra dig. Ett fritidshus som du tänkte låna till är dock nöje.

Jag däremot lånar till lägre ränta än jag får på bankboken så hur kan det vara "för tidigt"?
2016-10-03, 11:01
Medlem
Citat:
Du har även sagt att det är dålig karaktär att låna till permanentbostad så försökt inte slingra dig. Ett fritidshus som du tänkte låna till är dock nöje.

Jag däremot lånar till lägre ränta än jag får på bankboken så hur kan det vara "för tidigt"?
Har jag skrivit att lån till permanentboende är dålig karaktär, där ser man ?
2016-10-03, 11:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Har jag skrivit att lån till permanentboende är dålig karaktär, där ser man ?

Har du förträngt det?
Om du förnekar det kan jag leta upp inlägget åt dig så gör du det, förnekar du detta?
2016-10-03, 11:06
Medlem
Citat:

För tidigt är det om du belånar din bostad och går in på börsen när börsen tex står i 1500 om det senare visar sig att ett halvårsenare så står börsen i 1200, inte nog att du betalar ränta på pengarna, du har även lyckats med konststycket att få dina pengar bli mindre värda. 10% lägre värde än inköp plus 0,79% ränta årligen, finns en anledning till att du sitter som en anställd på ett kontor och andra lever av sina tillgångar. Men du kan ju plocka ut din "förmögenhet" genom att sälja din bostad och flytta in i tält

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in