Citat:
Ursprungligen postat av
pestloppan
Har nu pratat med en anställd på Noretskolan, och enligt denne så är det dels elever på skolan som är i luven på varandra, dels elever från andra skolor som kommit till Noret för att mucka gräl. Det handlar om Ronny och Ragge som vil spöa Johnny och Conny. Addera EPA-traktorer, fula kepsar, låga pannor, däckbränning, Eddie Meduza på full volym...ja, då vet ni ungefär vad det handlar om. Några av dessa juveler ska även ha gett sig på några av de nysvenska elever som går på skolan. Vet dock inte om dessa i sin tur har "gett tillbaka".
P.S. Jag gillar Eddie Meduza, bara så ni vet!
Haha nu dör nog intresset i tråden snabbt. Eller så blir du anklagad för att sprida desinformation (Vilket aldrig någon som skriver "Det var blattar" helt utan några referenser/källor blir).
Det är en massa problem runt invandringen idag, det kan bara en dåre förneka. Men den världsbild som tutas ut här på Flashback är så barnsligt och groteskt svartvit. Inte minst många av de yngre skribenterna talar om de förflutna som att vi levde i något slags jävla paradis förr. Men så var det naturligtvis inte. Jag växte upp på 70- och 80-talet och nog fan var det både bråk, skadegörelse, misshandel och våldtäkter då med. En del förvisso utövade av personer från dåtidens stora invandrargrupper (chilenare, syrianer, turkar, juggar), men en jävla massa av "vanliga hederliga" svenskar. Som vanlig ganska snäll och skötsam kille som jag och mina polare var kunde du bli attackerad av både kickergäng med invandrarprofil, skinheads (de kunde precis lika gärna ge sig på äktsvenskar som de tyckte var fula, dumma eller störiga), eller nåt hårdrockargäng där killarna alltid hette Nicke, Ronny, Mange, Peta etc.
Skolorna var ofta allt annat än lugna och trygga. Bråk, mobbing, rena övergrepp som "muggdoppning", tuffa killar (Nicke&co) som höll fast tjejer och tog dem på brösten. Om de inte sprang omkring och "pungade" oss som var 1-2 år yngre. Jag som haft ungar nu på 2000- och 2010-talet i skolor som inte alls legat i några överklassområden kan utan tvekan säga att mycket är bättre i skolan då än nu. Bland annat för att man jobbar mycket mer med såna här saker och att flertalet barn (oavsett färg) faktiskt verkar ha lärt sig mer om konsten att vara snäll, hygglig och ta hänsyn till andra människor än vi fick göra.
Så nej, det var inte bättre förr. Och bråk och våld både kan och har fortfarande helt vanliga "äktsvenskar" som gm. Både i skolan och utanför den.