2016-10-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Det byggs fler i dagsläget än på många år.

Fast detsamma kan man säga om ränteavdragen. De är likvärdiga med hyresregleringen i princip. De gör en fri marknad skev.

Det fungerar inte på det viset. Ränteavdraget är en subvention till bankerna och byggherrarna, inte till låntagarna. Om inte ränteavdraget funnits så hade priserna varit lägre och det hade betalats mindre i ränta. På grund av det lägre priset.

Hänger du med?
Citera
2016-10-02, 18:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det byggs fler i dagsläget än på många år.

Fast detsamma kan man säga om ränteavdragen. De är likvärdiga med hyresregleringen i princip. De gör en fri marknad skev.

Nej marknaden är inställd prismässigt på ränteavdrag och själv får jag tillbaka rekordlite pga det låga ränteläget.

Annat var det på 90-talet då jag köpte min första bostadsrätt...

Att ta bort ränteavdrag är inte rättvist om man inte från politiskt håll sänker nån annan skatt i motsvarande grad.
Citera
2016-10-02, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Hade det funnits intresse att bygga och hyra ut till reglerade hyror så finns det ingen rimlig förklaring till varför det byggts så lite fram tills dess att möjligheten till undantag från reglerade hyror tillkom.

Klart det finns. Det är kortsiktigt mer lönsamt att bygga bostadsrätter och sälja.
Citera
2016-10-02, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det fungerar inte på det viset. Ränteavdraget är en subvention till bankerna och byggherrarna, inte till låntagarna. Om inte ränteavdraget funnits så hade priserna varit lägre och det hade betalats mindre i ränta. På grund av det lägre priset.

Hänger du med?

Och fler hade alltså reellt haft råd att köpa samma lägenheter, med eller utan lån. Bara det att lånedelen hade inte avgjort köplusten.
Citera
2016-10-02, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej marknaden är inställd prismässigt på ränteavdrag och själv får jag tillbaka rekordlite pga det låga ränteläget.

Annat var det på 90-talet då jag köpte min första bostadsrätt...

Att ta bort ränteavdrag är inte rättvist om man inte från politiskt håll sänker nån annan skatt i motsvarande grad.

Tycker du ja. Kan du motivera det mer utförligt?
Citera
2016-10-02, 19:10
Medlem
Citat:
Och fler hade alltså reellt haft råd att köpa samma lägenheter, med eller utan lån. Bara det att lånedelen hade inte avgjort köplusten.

Du insåg säkert att den sista meningn du skrev är obegriplig.

Gör om, gör rätt.
Citera
2016-10-02, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Du insåg säkert att den sista meningn du skrev är obegriplig.

Gör om, gör rätt.

Försotd du inte, kan jag inte hjälpa dig. Den var ganska klar faktiskt.
Citera
2016-10-02, 19:16
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Klart det finns. Det är kortsiktigt mer lönsamt att bygga bostadsrätter och sälja.

Ja, och alltså var de reglerade hyrorna för låga för att någon skulle vara intresserad av att bygga och hyra ut. Således ligger de under marknadspris.
Citera
2016-10-02, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ja, och alltså var de reglerade hyrorna för låga för att någon skulle vara intresserad av att bygga och hyra ut. Således ligger de under marknadspris.

Nej. Hur någon ens kan jämföra en långsiktig investering och avkastning på sikt med något mer kortsiktigt är smått ofattbart. Då skulle vi i princip inte ha några större kedjor, utan bara miljontals små handlare.
Citera
2016-10-02, 19:21
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Nej. Hur någon ens kan jämföra en långsiktig investering och avkastning på sikt med något mer kortsiktigt är smått ofattbart. Då skulle vi i princip inte ha några större kedjor, utan bara miljontals små handlare.

Citerade du fel inlägg nu? Det du skrivit har obefintlig koppling till det jag skrev.
Citera
2016-10-02, 19:34
Medlem
Ördögs avatar
Många bostäder saknas för flyktingfamiljer i kommunerna
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-bostader-saknas-for-flyktingfamiljer-i-kommunerna
Citat:
Bara under september har över tretusen nyanlända som fått uppehållstillstånd flyttats ut ur Migrationsverkets boenden till egna lägenheter. Men fortfarande saknar över 9.300 personer lägenheter.
--
Stockholm stad tog knappt emot några kommunplaceringar alls, i år ska kommunen ta emot 2.810 personer. Stockholm har inhyst nytillkomna i bland annat övergivna äldreboenden.

Men det är inte bara där, alla kommuner har stora problem med att hitta bra boenden, enligt Sveriges kommuner och landsting.

Det är 21.700 personer har fått uppehållstillstånd i år och hittills har 12.400 fått boenden, alltså saknar fortfarande 9.300 bostad.
Citera
2016-10-02, 19:35
Bannlyst
Citat:
Citerade du fel inlägg nu? Det du skrivit har obefintlig koppling till det jag skrev.

Citerade rätt. Om du inte förstår sammanhanget får du läsa om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in