2016-03-31, 23:18
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast dolda fel är fel som finns och köparen inte bort kunna upptäcka trots denne fullgjort sin upplysningsplikt, det upphör inte vara ett dolt fel för at säljaren känner till det.

Var det säljarna som låtit bygga huset ett var det en entreprenad som såldes av ett företag till köparen?

Nej! Men då ska rättsprocessen föras mot säljarna. Och om försäkringen täcker detta så drar försäkringsbolaget rättsprocessen och betalar köparna. I detta fall INGICK inte detta i försäkringsavtalet.

Felet i detta fall var HELT och hållet säljarens, och det är också DE som ska stå till ansvar.
Försäkringsbolaget har INGET ansvar utöver det som regleras i försäkringsavtalet.
Detta är helt och hållet en process mellan köpare och säljare.

Minns ej om det var entreprenad eller ej. Men det spelar ingen roll. Huvudfrågan är om försäkringsbolaget är skyldiga något; det var det som var Plus tes.
Citera
2016-04-01, 02:16
Medlem
donaukinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Känns som att konduktörerna behöver ha lite mer fingertoppkänsla!

Dock; som förälder BÖR man skicka med sitt barn två hundralappar - utifall att något skulle gå fel på resan. Jag skulle aldrig skicka iväg min 13-åring på en resa mellan Örebro-Malmö utan fickpengar! Vad som helst kan hända på en resa, så ett par sedlar kan vara en bra säkerhet!
Klart killen ska ha pengar med sig men eftersom han inte kunde betala med sitt kort (ungdomskort antar jag?) så tar de nog inte kontanter heller. Pendlat med tåg dagligen i 6 år, och att betala med annat än kort kan liknas vid kvantfysik nu för tiden. Som tur är har jag inte råkat ut för liknande. Än i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Halmstad är inte " mitt ute i skogen" och tonåringen och hans förälder får kolla upp att tfn och laddaren funkar före avfärd eller så får man skaffa en pappersbiljett.

Sen borde konduktören se i sin lista vem vilka som har köpt biljett och kunna hitta killen den vägen.
Det var väl en annan flicka som blivit avslängd på någon avlägsen station förra året eller något. Grejer kan alltid gå sönder, man ska inte slänga av barn från tåg utan att kolla igenom andra alternativ först.
Citera
2016-04-01, 13:28
Medlem
ApolloGrekens avatar
Är det bara jag som får vibbar av att det finns mer att berätta om tåghistorien. Vid 31.30 visas tågbiljetten. jag är ingen expert på biljetter man köper av SJ men som gäller på öresundståg, men det tycks som om SJ levererat biljetten till Jeff som ersättning för något annat.

Objektivr så vet vi att
- jeff kom fram en timme för sent
- tågvärden säger sig inte minnas något av händelsen då han påstås ha kastat av Jeff i Halmstad

Vidare så påstås en okänd välgörare i Halmstad ha köpt en biljett Halmstad.Malmö. Vidare berättat jeff att han under resan Frövi-Malmö gjorde ett uppehåll i Göteborg dp han gick och köpte en (oduglig) mobilladdare.

Antag att det är så att han missade tåget i Göteborg, tog nästa tåg en timme senare och hittade på historien.Det finns inget i programmet som motsäger detta. Kanske gick det till så som Plus berättar, otrevlig tågvärd etc, men det hade varit bra med något som visar detta. T.ex. intervju med den som köpte biljetten, med medpassagerare som borde ha reagerat då Jeff kastades av etc.

jag blir misstänksam för jag tänker hur jag själv skulle ha agerat. Hittar jag en gråtande 13-åring på stationen skulle jag hjälpa honom att få kontakt med mamma och syster. Jag kan iofs köpa en biljett till honom, men eftersom det enligt jeff fanns en SMS-biljett i den batterilösa telefonen skulle jag nog ha sagt att när allt ordnat upp sig och du får tillbaka pengarna så kan du skicka mina 200 kr till mig. alltså skulle jag ha lämnat mitt namn. Jag skulle också ha bett om Jeffs kontaktuppgifter för att ringa och kolla att allt gick bra. Jag skulle också försöka tala med konduktören på det tåg han kom att åka med.

Sammanfattningsvis: jag tycker inte att historien stämmer. Mest förenligt med vad som berättas är att han tog fel tåg i Göteborg.
Citera
2016-10-01, 00:58
Medlem
Intressant säsongsstart i SVT Plus igår.

Genomlysning av bolagen
Sveanor
STB Svenska Telebolaget AB
Svenska Elbolaget Försäljning AB

Sveanor grundades 2011 av Thommy Viklander, bolaget dömdes 2014 av Stockholms Tingsrätt att betala marknadsstörningsavgift på 350k för att systematiskt ha lurat personer på ålderdomshem att köpa telefonabonnemang. Thommy förbjöds vid vite om en miljon kr att upphöra med denna typ av försäljning. Etersom bolaget konkade 2015 betalades aldrig marknadsstörningsavgiften.

I samband med konkursen startade Thommy Viklander Svenska Elbolaget, tillsammans med sin polare Johan Saxerud. Johan var vid denna tidpunkt VD för Svenska Telebolaget, där även Thommys mormor Monica Ljungel satt i styrelsen.

I april 2016 valde konsumentombudsmannen att stämma Svenska elbolaget och Svenska telebolaget samt Nytel (som tog över Sveanors kundstock), på grund av att även dessa bolag systematiskt duperar äldre personer att köpa el- och telefoniavtal.

Tyvärr verkar det som om huvudpersonen Thommy Viklander slinker undan. Han har formellt sett inte varit bolagsman under den tid bedrägerierna har pågått.

Thommy är en riktig kameleont.

Föddes med namnet Thommy Kylskog, sedemera ökänd under namnet Thommy Viklander och har nu skrivit sig i Oslo under namnet Thommy Stenvik.

Thommy har dock hittat på en del bus i Oslo också. Han startade 2009 det norska bolaget Smart Call Management AS, som blev uppmärksammat för att ha sålt kurser till olika företagsledare under hot om att de måste gå kurserna enligt lag. Smart Call Management AS gick i konkurs 2011 tillsammans med ett liknande bolag som Thommy drev, Quadrant Consult Limited.

1 januari 2015 startade Thommy det norska bolaget Stenvik Capital AS, som sedan bytte namn till Kraft1 AS. 27 juni 2016 startade Thommy ytterligare ett norskt bolag, Scandinavian Energy Group AS. Bolagen har haft platsannonaser ute där de söker svensktalande kundtjänstmedarbetare.

Under tiden gråter polaren Johan Saxerud ut i svenska media...
Senast redigerad av Skewie 2016-10-01 kl. 01:33.
Citera
2016-10-01, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Intressant säsongsstart i SVT Plus igår.

Genomlysning av bolagen
Sveanor
STB Svenska Telebolaget AB
Svenska Elbolaget Försäljning AB

Sveanor grundades 2011 av Thommy Viklander, bolaget dömdes 2014 av Stockholms Tingsrätt att betala marknadsstörningsavgift på 350k för att systematiskt ha lurat personer på ålderdomshem att köpa telefonabonnemang. Thommy förbjöds vid vite om en miljon kr att upphöra med denna typ av försäljning. Etersom bolaget konkade 2015 betalades aldrig marknadsstörningsavgiften.

I samband med konkursen startade Thommy Viklander Svenska Elbolaget, tillsammans med sin polare Johan Saxerud. Johan var vid denna tidpunkt VD för Svenska Telebolaget, där även Thommys mormor Monica Ljungel satt i styrelsen.

I april 2016 valde konsumentombudsmannen att stämma Svenska elbolaget och Svenska telebolaget samt Nytel (som tog över Sveanors kundstock), på grund av att även dessa bolag systematiskt duperar äldre personer att köpa el- och telefoniavtal.

Tyvärr verkar det som om huvudpersonen Thommy Viklander slinker undan. Han har formellt sett inte varit bolagsman under den tid bedrägerierna har pågått.

Thommy är en riktig kameleont.

Föddes med namnet Thommy Kylskog, sedemera ökänd under namnet Thommy Viklander och har nu skrivit sig i Oslo under namnet Thommy Stenvik.

Thommy har dock hittat på en del bus i Oslo också. Han startade 2009 det norska bolaget Smart Call Management AS, som blev uppmärksammat för att ha sålt kurser till olika företagsledare under hot om att de måste gå kurserna enligt lag. Smart Call Management AS gick i konkurs 2011 tillsammans med ett liknande bolag som Thommy drev, Quadrant Consult Limited.

1 januari 2015 startade Thommy det norska bolaget Stenvik Capital AS, som sedan bytte namn till Kraft1 AS. 27 juni 2016 startade Thommy ytterligare ett norskt bolag, Scandinavian Energy Group AS. Bolagen har haft platsannonaser ute där de söker svensktalande kundtjänstmedarbetare.

Under tiden gråter polaren Johan Saxerud ut i svenska media...

Intressant läsning.
Citera
2016-10-01, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlestown1
Intressant läsning.
Ja, de här personerna vet hur viktigt det är med detaljerna när man vill dupera och bedra.

Om man går in på hemsidan till Thommys nya firma (Scandinavian Energy Group AS) kan man hitta en flik där medarbetare och kontor visas.

SEG:s kontor är verkligen imponerande, både i storlek och antal medarbetare. Bilden förefaller minsann autentisk, företagets vackra logga sitter ju lite varstans i kontorslandskapet.

http://www.segoslo.com/medarbeiderne
Kopia: https://minfil.org/tcR8oab3ba/Scandi...EnergyHoax.png

Men om man högerklickar på bilden och tar upp den i ny flik ser den lite annorlunda ut:
https://static.wixstatic.com/media/9...295613ba88.jpg
Kopia: https://minfil.org/xbR1o5b4b4/BottomLayer.jpg
Helt plötsligt är alla företagsloggorna borta!

Estetiken i bilden känns bekant på något sätt.
Med hjälp av google kan man identifiera kontorsbilden som gettyImages bild 533979847.
http://www.gettyimages.com/detail/ph...mage/533979847

Nog för att det finns massor av byråbilder runt om på småfirmors hemsidor, som ger en förljugen bild av företaget. Det är en del av marknadsföringens skådespeleri. Men att gå in ooh lagga in lager ovanpå bilden är dock att ta bluffen ett steg längre. Dessa gossar har lurendrejeri inskrivet i sitt DNA.

De personer som söker jobb hos SEG med förhoppningen att hamna i ovanstående spejsade kontor blir nog överraskade när arbetsplatsen i själva verket är inhyst i denna byggnad:
https://minfil.org/y1Rdo9bcbb/ActualAddress.png
(Hjalmar Brantings Vei 8, Oslo)

Tack Plus, för att ni genomlyste dessa firmor.
Citera
2016-10-02, 06:48
Medlem
GasGlads avatar
Vem är den tredje personen, förutom Johan Saxerud och Thommy som SVT plus tar upp och finns någon av dessa kvar i Karlstad eller har fähundarna flytt fältet?
Citera
2016-10-02, 06:56
Medlem
GasGlads avatar
Dags att gräva upp de här grabbarna, de ska inte klara sig undan...
Citera
2016-10-02, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GasGlad
Vem är den tredje personen, förutom Johan Saxerud och Thommy som SVT plus tar upp och finns någon av dessa kvar i Karlstad eller har fähundarna flytt fältet?
Tredje snubben (26-åringen) heter Tobi*s Malmsk*ld, men han har nog bara en biroll i denna härva.

Thommy och Johan är extremt nära vänner, i våras blev till exempel Thommy gudfar när Johan fick barn. Det framgick av Johans instagram (som han gjorde privat för en tid sedan).
https://minfil.org/N4R3obbab4/instagram_2016-04-18.png

Hoppas att riktigt många av de drabbade pensionärernas barn och barnbarn såg reportaget. Thommy gjorde nog klokt i att fly.
Citera
2017-03-07, 20:59
Bannlyst
kollade nya plus nu, fan 2st programledare och ingen kan prata rent...
Citera
2017-03-08, 13:15
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -lillerik-
kollade nya plus nu, fan 2st programledare och ingen kan prata rent...

Var ju kanske inte det största problemet med programmet men visst. Det märks att de har velat gå tillbaka mot Sverkers program med större fokus på konsumentupplysning och mindre trams och det gillar jag, men de är fortfarande för nervösa i produktionen för att ta steget fullt ut, utan istället måste de ha med Svenssons som ställer frågor via mobilkamera och lång intervju med Heidi Andersson som tycker man ska semestra i Sverige. Reportaget om telefonförsäljare tycker jag var riktigt bra, men jag gillar det mesta Sanne gör i plus.
Citera
2017-03-08, 15:16
Medlem
Gillar inte det nya formatet alls. Allt för likt Go'kväll och det är inte bara på grund av programledaren. Alldeles för utdragna och flummiga diskussioner och bara 30 min långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in