2016-10-02, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det kan klarlägga iaf (i den här tråden)

--På vilken utomhusdel av flygplatsen han befann sig. Inte airside, dvs landside?

--Det kan förefalla långsökt att klättra över ett 2,5 m högt stängsel med taggtråd i det läget, om det gick att fly iväg från flygplatsens område på "normalt" sätt.

--Om han i själva verket tagit den "vanliga" vägen skulle han:
----Eventuellt ha blivit observerad. Det är dock ingen särskilt stor flygplats och det är gott om buskage.
----I princip befunnit sig i tätorten Varna och i ett område med stora vägar. Det var tydligen ganska tidigt på morgonen? 8 juli 2014 var en tisdag. Blev han påkörd?

Det finns ju inga observationer av honom efter hans sprangmarsch ut ifran flygplatsen. Om han befann sig pa "airside" eller "landslide" blir ju följaktligen ointressant.

Lika ointressant blir det att spekulera i att han blivit pakörd - vilket naturligtvis inte kan uteslutas. Dock är det väl ett mindre troligt scenario, för i sa fall har bilföraren av allt att döma lagt ner en del arbete pa att bortforsla kroppen, vilket är onödigt för en främmande bilist utan koppling till Lars.
Citera
2016-10-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag förstår moderns reaktioner.

Lars verkar ha varit paret Mittanks enda barn. Som i a f jag har förstått det. Har det någonsin framkommit någonstans att han skulle ha haft syskon?

Lars skulle ha blivit upptäckt längesedan om han hade varit i livet. En utlänning som inte kan landets språk. Dessutom hur skulle han ha kunnat försörja sig under dessa dryga två år?

Att hans kropp aldrig har påträffats kan tyda på att han antingen drunknade eller blev påkörd av någon genom en olycka och sedan forslade bort kroppen.

Att han hade problem med droger tror jag också.

Lars hade inga syskon, vilket framgar av intervjun med modern.
Citera
2016-10-02, 15:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bekräftat.

Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Lars hade inga syskon, vilket framgar av intervjun med modern.

Jag trodde också att modern hade sagt detta, men eftersom jag inte förstår allt vad som sägs på tyska så var jag inte 100% säker.

Bra att du som kan tyska perfekt har bekräftat detta.
Citera
2016-10-02, 16:20
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Det finns ju inga observationer av honom efter hans sprangmarsch ut ifran flygplatsen. Om han befann sig pa "airside" eller "landslide" blir ju följaktligen ointressant.

Lika ointressant blir det att spekulera i att han blivit pakörd - vilket naturligtvis inte kan uteslutas. Dock är det väl ett mindre troligt scenario, för i sa fall har bilföraren av allt att döma lagt ner en del arbete pa att bortforsla kroppen, vilket är onödigt för en främmande bilist utan koppling till Lars.
Jag har tröskat mig igenom tråden och ser inga skäl till att utesluta exempelvis en trafikolycka. Vilket inte du heller gör.

Problemet med alla sannolikhetsbedömningar är att till slut blir nästan ingenting sannolikt i detta ovanligt ovanliga case. Jag kan inte helt igenom köpa en sådan metodik.

Är det så mycket mer sannolikt att han vandrat ner osedd till havet och dränkt sig, än att någon kört på honom i den enorma och buskagetäckta rondellen alldeles utanför flygplatsen varvid han slungats in i buskarna och avlidit?

Ingen vet.
Senast redigerad av pudellus 2016-10-02 kl. 16:36.
Citera
2016-10-02, 17:27
Medlem
Citat:
Jag har tröskat mig igenom tråden och ser inga skäl till att utesluta exempelvis en trafikolycka. Vilket inte du heller gör.

Problemet med alla sannolikhetsbedömningar är att till slut blir nästan ingenting sannolikt i detta ovanligt ovanliga case. Jag kan inte helt igenom köpa en sådan metodik.

Är det så mycket mer sannolikt att han vandrat ner osedd till havet och dränkt sig, än att någon kört på honom i den enorma och buskagetäckta rondellen alldeles utanför flygplatsen varvid han slungats in i buskarna och avlidit?

Ingen vet.

Naturligtvis kan man göra sannolikhetsbedömningar. Nu nämner du scenariot "pakörd och avlidit varvid kroppen hamnat i ett buskage". Hur sannolikt är det, att en kropp aldrig paträffas i ett buskage? Inom maximalt nagra manader borde den ha hittats.

Ja, jag anser drunkningsscenariot betydligt mer sannolikt.
Citera
2016-10-02, 20:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilolycka och drunkning.

Citat:

Ingen vet.

Nej det finns inga skäl att utesluta en trafikolycka. Vi kan inte utesluta denna orsak eftersom ingen av oss vet vad som hände Lars. Var det en svår trafikolycka varvid han avled så tror jag föraren tog med sig gruppen och begravde denna någonstans i omgivningarna av Varna.

Lika lite kan vi utesluta att han kom att avlida via drunkning. Vare sig denna skulle ha varit en olycka eller självmord.

Inte konstigt att Lars Mittanks försvinnande har blivit uppmärksammat runt om i världen. Detta beror förstås på till stor del på filmerna från övervakningskamerorna där vi själva kan se hur han i full fart springer ut från flygplatsbyggnaden lämnande sitt bagage bakom sig på flygplatsläkarens mottagning.

Från då vi ser honom komma lugnt gående med en väska och ryggsäck till dess han i full fart springer iväg går det 46 minuter? Hände något under denna tid som gjorde att han agerade på detta sätt eller var det något som bara fanns hos honom själv?
Citera
2016-10-02, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej det finns inga skäl att utesluta en trafikolycka. Vi kan inte utesluta denna orsak eftersom ingen av oss vet vad som hände Lars. Var det en svår trafikolycka varvid han avled så tror jag föraren tog med sig gruppen och begravde denna någonstans i omgivningarna av Varna.

Lika lite kan vi utesluta att han kom att avlida via drunkning. Vare sig denna skulle ha varit en olycka eller självmord.

Inte konstigt att Lars Mittanks försvinnande har blivit uppmärksammat runt om i världen. Detta beror förstås på till stor del på filmerna från övervakningskamerorna där vi själva kan se hur han i full fart springer ut från flygplatsbyggnaden lämnande sitt bagage bakom sig på flygplatsläkarens mottagning.

Från då vi ser honom komma lugnt gående med en väska och ryggsäck till dess han i full fart springer iväg går det 46 minuter? Hände något under denna tid som gjorde att han agerade på detta sätt eller var det något som bara fanns hos honom själv?

Men varför skulle en vilt främmande bilförare ta med sig kroppen? Den skulle aldrig kunna kopplas samman med en specifik bil, och att ta med kroppen skulle däremot innebära en ökad risk.

Lars hade ju enligt en taxiförare vidgade pupiller, och han var väl patänd, när han gick in pa flygplatsen. Sedan drabbades han nog av akut narkotikarelaterad paranoia, och därför sprang han ut i full karriär.
Citera
2016-10-02, 21:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligtvis kommer hans försvinnande tyvärr att förbli ouppklarat.

Citat:
Men varför skulle en vilt främmande bilförare ta med sig kroppen? Den skulle aldrig kunna kopplas samman med en specifik bil, och att ta med kroppen skulle däremot innebära en ökad risk.

Lars hade ju enligt en taxiförare vidgade pupiller, och han var väl patänd, när han gick in pa flygplatsen. Sedan drabbades han nog av akut narkotikarelaterad paranoia, och därför sprang han ut i full karriär.

Jag säger naturligtvis inte att så har skett. Endast att det inte går att bortse ifrån eftersom ingen vet.

Om ev. en bilolycka skedde, så kan det ha berott på att Lars var påtänd och paranoid.

Lika litet att det går att bortse ifrån det du själv skriver. Han kan ha varit påtänd och paranoid och sedan drunknat - antingen genom självmord eller olycka.

Tyvärr har jag mycket svårt att se att hans försvinnande kommer att bli uppklarat. Hoppas dock att jag har fel.
Citera
2016-10-02, 23:25
Medlem
BAB7s avatar
Trafikolycka kan vi nog utesluta till 99%.
Det är ju osannolikt att ingen skulle se om en person blir påkörd en tisdagsförmiddag i Juli i direkt anslutning till en större stad på en vältrafikerad väg, det skulle säkert vara minst ett 10-tal vittne till en sådan händelse.

En annan sak som jag funderar över är övervakningsfilmen?
Jag tycker inte det ser ut som han är narkotikapåverkad, det ser snarare ut som att han flyr av ren skär rädsla.
När han ankommer till flygplatsen så går han ju också i lugn och normal takt, inget konstigt alls i hans uppträdande där, men 46 minuter senare flyr han i panik som om han sett ett spöke!
Citera
2016-10-03, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är ju osannolikt att ingen skulle se om en person blir påkörd en tisdagsförmiddag i Juli i direkt anslutning till en större stad på en vältrafikerad väg, det skulle säkert vara minst ett 10-tal vittne till en sådan händelse.

Jag tycker inte det ser ut som han är narkotikapåverkad, det ser snarare ut som att han flyr av ren skär rädsla.
När han ankommer till flygplatsen så går han ju också i lugn och normal takt, inget konstigt alls i hans uppträdande där, men 46 minuter senare flyr han i panik som om han sett ett spöke!

Hur kan du av övervakningsfilmen göra den bedömningen att Lars inte är narkotikapaverkad? Visar filmen nagra bilder av hans pupiller? Eller nagra närbilder överhuvudtaget?
Citera
2016-10-03, 12:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Panik.

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Jag har också tänkt en hel del på detta. Lars verkar vara lugn när han ankommer flygplatsbyggnaden. Efter 46 minuter försvinner han i panik springande i full fart. Vad hade hänt under den här tiden som gjorde att han betedde sig på detta sätt? Om det nu var något som hade inträffat?

Om Lars var narkotikapåverkad när han ankom vet vi inte men han kan ha varit det.
Citera
2016-10-03, 20:13
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Naturligtvis kan man göra sannolikhetsbedömningar. Nu nämner du scenariot "pakörd och avlidit varvid kroppen hamnat i ett buskage". Hur sannolikt är det, att en kropp aldrig paträffas i ett buskage? Inom maximalt nagra manader borde den ha hittats.

Ja, jag anser drunkningsscenariot betydligt mer sannolikt.

Kroppen borde då ha hittats. Om man letat med stor noggrannhet, även i helt oframkomliga, stora buskage inklusive barrväxter och taggbuskar, på ett antal ställen i kommunen med omnejd och i synnerhet nära flygplatsen. Ja.

Citat:

Det har hänt tidigare att trafikoffer gömts och begravts av vållande förare som ev drabbats av panik eller är en person som inget vinner på att ha kontakt med polis. Vid skymd sikt mm kan en förare ha trott att det var ett djur och bara fortsatt.

Det är naturligtvis ett föga sannolikt scenario att en olycka lett till att han försvunnit in i terrängen direkt vid kollisionen och ej hittats. Dock finns det exempel från Sverige med en bil med förate som försvann vid en singelolycka in i skogen och hittades åratal efteråt.

Vissa droger ger vidgade pupiller.
(FB) Vilka droger får man störst/minst pupiller utav?
Han kan ha varit paranoid till följd av droger. Speciellt om taxichauffören gjorde en korrekt bedömning och också tog rätt på person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in