2016-10-02, 14:43
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Men, Slemmet...

Du glider in på en massa andra saker hela tiden.

Som jag sa till dig: om arbetslösa personer utan inkomst ska få bostad så är det du som kommer att sparkas ut. Inte Kurtan, för han äger sin andel i sin bostadsrättsförening.

Javisst, det är viktigt att klarlägga vad dessa miffon har för åsikter om andra saker också så vanliga människor som läser denna tråd ser hur deras samhällsvision ser ut, eller snarare avvecklade samhällsvision och djungelns lag.

Jag kan med självförtroende säga att kurtans BR värde havererat med minst 50-70% decennier innan det blir någon marknadshyra på det befintliga beståndet.
Köper gärna då när det är normala priser

Då kan alla normala människor, unga och jag själv sitta med mindre lån med med högre kostnader på detta mindre kapital istället, som på 80-talet, när man betalade av huset på under 10 år genom att äta radhusbiff. Så ska det va och så ska det bli!

Dom som har något emot det att folk får det bra på riktigt eller ha låga hyror är miffon enligt mig eller tillhör den giriga delen av den ägande minoriteten som jag inte bryr mig om, jag bryr mig inte ett dugg om någon kapitalägare inte kan få ut 15% direktavkastning och beställa in 5 skumpa istället för 2. Jag bryr mig däremot om att kapitalägare kan få dräglig avkastning på 3.5-4%. Man är ju inte en satans kommunist.
Senast redigerad av slemhog 2016-10-02 kl. 14:49.
Citera
2016-10-02, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Ni som vill ha marknadshyra för att utnyttja beståndet mer effektivt, vill ni på något sätt utnyttja det ägda beståndet mer effektivt också?

Klart de inte vill ha hög fastighetsskatt och borttagna ränteavdrag. De är individualister och egoister och det är kärnan i deras resonemang. De känner sig kränkta för att de själva levt på bröd och vatten för att gneta ihop till en bostad som till hälften ägs av banken och att andra människor faktiskt har råkat haft ett roligare liv än de själva de senaste 15 åren.
Citera
2016-10-02, 14:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ni som vill ha marknadshyra för att utnyttja beståndet mer effektivt, vill ni på något sätt utnyttja det ägda beståndet mer effektivt också?

Det är upp till ägaren att avgöra hur hen vill bo.

Det är stor skillnad på att äga och hyra.
Citera
2016-10-02, 14:50
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Då kan man ju lika gärna tänka likadant som bor i hyresrätt. Det är upp till mig att välja hur jag vill bo när barnen flyttat ut, jag vill bo kvar i min fyra ensam.

Vi måste släppa det där tankesättet att människor som bor i HR ska behandlas sämre än människor som bor i ägt boende.
Citera
2016-10-02, 14:53
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Då kan man ju lika gärna tänka likadant som bor i hyresrätt. Det är upp till mig att välja hur jag vill bo när barnen flyttat ut, jag vill bo kvar i min fyra ensam.

Vi måste släppa det där tankesättet att människor som bor i HR ska behandlas sämre än människor som bor i ägt boende.

Väl talat. För mig är det en självklarhet och även för socialdemokratin dvs den moderna ideologin som skapats ur människans överjag och bästa sidor, inte reptilhjärnan och primitviteten som för 200 år sen när liberalismen, konservatismen härskade.
Citera
2016-10-02, 14:54
Bannlyst
Citat:
Fast frågan gällde väl från början att ni som önskar hyresreglerat finansierar det själva.

Det finns många som betalar för extra bevakning också... Inga problem där heller.

Det är inte mycket begärt kan jag tycka. Och inte omöjligt heller vare sig i teorin eller praktiken.

Det där argumentet kanske är intressant om det nu inte vore för vårt höga skattetryck, som ingen av oss kan välja att undkomma, såvida du inte flyttar utomlands eller avlider. Samhällskontraktet med tillhörande skatter går ut på att staten tar en stor del av din lön för just fenomen som vård, skola, försvar etc. Så antingen låter man folk betala själva och ha en platt skatt på cirka 10% eller så får man som högbeskattad invånare kräva lite mer för sina pengar.
Citera
2016-10-02, 14:55
Bannlyst
Citat:

Enda skillnaden är att man äger eller hyr. That´s it.
Citera
2016-10-02, 14:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nej det vill dom givetvis icke. Ingen rättvisa, dom svaga grupperna ska få skit bara.

Svaga grupper tar väl inte du hänsyn till, då du hänvisar dessa stackare till den allt längre kön?
Citera
2016-10-02, 14:59
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Svaga grupper tar väl inte du hänsyn till, då du hänvisar dessa stackare till den allt längre kön?

Jodå, för jag vill bygga billiga men bra Sabo kombohus liknande hus i industriell skala, statliga bolag, fri konkurrens inom producentledet som pressar priserna rejält mot dagens läge och betala några hundra i skatt för 10-20 miljard subventioner.
Det vill inte du för du är snål och dessutom nyliberal.

Bryr mig inte heller om dina utomeuropeiska zigenartiggare på trottarerna eller kaosande mellanösterinvandrare som inte får bostad med sina svartjobb, som du röstat in och medvetet skapat fattigdom och bostadsbrist.
Hur känns det att söndra och härska och uppvisa samma beteenden som djävulen själv?
Du går ju över lik och sitter här dygnet runt för att få bort hyresregleringen. Jobbigt när du inte kan profitera på folk med ockerhyror, ha en neger på gårdsplan som sopar och klipper din gräsmatta för 25 kr och hyresgästföreningen tar dig i örat?

Du vet, hyresgästföreningen jobbar inte bara för att ha vettiga hyror. Dom efterföljer även bostadslagen och tryggheten och rättvisan för hyresgäster så ingen kan sätta sig på dom. Hyresgästföreningen ser även till så slumvärdar och svin inte kan lägga in ett laminatgolv för 3000 kr i material och arbetskostnad åt en hyresgäst och höja hyran med 200 kr/mån.
Senast redigerad av slemhog 2016-10-02 kl. 15:10.
Citera
2016-10-02, 15:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Visst kan du göra det bara du betalar vad det kostar...

Det är ju trots allt de som inte får komma in överhuvudtaget som har det absolut sämst.

Att exempelvis Annyca får nöja sig med en 2:a istället för en femrumsvåning är faktiskt inte särskilt elakt, vid införandet av mer marknadsanpassade hyror.

http://www.hemhyra.se/skane/kraftig-hojning-slar-hart-mot-hyresgast
Citera
2016-10-02, 15:06
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Det är ju trots allt de som inte får komma in överhuvudtaget som har det absolut sämst.

Att exempelvis Annyca får nöja sig med en 2:a istället för en femrumsvåning är faktiskt inte särskilt elakt, vid införandet av mer marknadsanpassade hyror.

Varför nöjer du dig inte med en 2:a och betalar 20-30 k fastighetskatt, ingen ROT/RUT, ingen fri andrahandsuthyrning, inget räntebidrag?
Citera
2016-10-02, 15:07
Bannlyst
Citat:

Det gör vi väl? Hyran kommer varje månad och vi betalar. Precis som när ni betalar era räkningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in