2016-10-02, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Frågan är hur hjälpen presenterades… man kan behöva lirka lite… ta sig den tiden. Ringde någon till henne och erbjöd boendet, varpå Lotta tackar nej efter en minuts betänketid? Jag vill veta mer om det där. Lotta var kanske så svag mentalt att hon inte såg framför sig hur hon ens skulle orka genomföra ett sådant beslut praktiskt...

Hjälpen om överfallslarm erbjöds i alla fall den 26/5
Vilket hon avböjde
Sen träffar hon Martin både den 1/6 och den 2/6
Vilket hon var pådrivande i

De har sms kontakt den 3/6 bland annat skrivs det att de ska ses,
men det verkar inte ha blivit av, som jag tolkar det, så är Lotta på ett annorlunda humör denna dag, jämfört med dagarna innan.
Hon tror inte på M när han skriver om sin bror utan jag tror att Lotta tror att M har en tjej hos sig.
Lotta slutar svara på M sms efter ca 21.00 tiden, då hon skickar sitt sista (svartsjuka) sms svar till M

M försöker sedan nå henne under kvällen/natten
Sista sms han skriver till henne är 05.06 då har det blivit den 4/6 eftersom det är efter midnatt
Han undrar varför hon inte svarar, i detta läge är han utanför henne
Sen ringer M 112 klockan 05.23

De har alltså setts den 1/6 och den 2/6 och allt har varit bra och de ska satsa på en framtid men
den 3/6 blir Lotta svartsjuk och slutar att svara på M sms
Kanske går hon och lägger sig?
Martin skickar flertalet sms om sin bror utan att få svar av Lotta
M åker då hem till henne efter att ha festat i stan, resan börjar vid 04.30 tiden framme 05.06
Kanske för att prata ut? Förklara sig? Få en förklaring?

Jag rättfärdigar inte det M gjort men jag försöker finna en förklaring till hur det kunde bli så här.
Senast redigerad av Ka7700 2016-10-02 kl. 13:35.
Citera
2016-10-02, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Hjälpen om överfallslarm erbjöds i alla fall den 26/5
Vilket hon avböjde
Sen träffar hon Martin både den 1/6 och den 2/6
Vilket hon var pådrivande i

De har sms kontakt den 3/6 bland annat skrivs det att de ska ses,
men det verkar inte ha blivit av, som jag tolkar det, så är Lotta på ett annorlunda humör denna dag, jämfört med dagarna innan.
Hon tror inte på M när han skriver om sin bror utan jag tror att Lotta tror att M har en tjej hos sig.
Lotta slutar svara på M sms efter ca 21.00 tiden, då hon skickar sitt sista (svartsjuka) sms svar till M

M försöker sedan nå henne under kvällen/natten
Sista sms han skriver till henne är 05.06 då har det blivit den 4/6 eftersom det är efter midnatt
Han undrar varför hon inte svarar, i detta läge är han utanför henne
Sen ringer M 112 klockan 05.26

De har alltså setts den 1/6 och den 2/6 och allt har varit bra och de ska satsa på en framtid men
den 3/6 blir Lotta svartsjuk och slutar att svara på M sms
Kanske går hon och lägger sig?
Martin skickar flertalet sms om sin bror utan att få svar av Lotta
M åker då hem till henne efter att ha festat i stan, resan börjar vid 04.30 tiden framme 05.06
Kanske för att prata ut? Förklara sig? Få en förklaring?

Jag rättfärdigar inte det M gjort men jag försöker finna en förklaring till hur det kunde bli så här.

Han trodde ju att så fort hon inte svarade var det för att hon var med en kille.
Och även hon anklagade honom för att inte svara/inte ringa pga att han var med andra tjejer.
Citera
2016-10-02, 13:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag som kvinna stör mig på att hon målas ut som ett viljelöst offer. Jag som kvinna tycker att hon hade ett val. Hon kunde ha sett på honom vad han är, men nu gillade hon kanske den typen. Då kunde hon ha brutit all kontakt vid första slaget.
Normaliseringsprocessen i all ära, men här verkar den ha gått på en dag. Det tror jag inte på utan jag tror hon sökte spänning.
Det är inget brott att söka spänning och hon borde inte ha blivit misshandlad eller ens fått en dask på handen! Inget av det våld han utsatte henne för kan på något sätt ursäktas.
Men jag ser det som ett destruktivt förhållande från båda sidor, jag ser inte att hon enbart var passiv och försökte slippa undan.

Håller i stort med. Irriterar mig enormt när ett kvinnligt brottsoffer närapå tvångsmässigt ska presenteras på ett infantiliseras. Det påstås att hon försökte lämna, och vissa sådana tecken finns väl men objektivt i hur hon förhåller sig till honom så verkar det inte synas mycket av sådana signaler. Det som påstås vara "flytt" till en väninna för att undkomma ser ju ut som att hon hälsar på någon över en weekend, även om de nu kanske diskuterade Lottas förhållande med Martin över hela denna helg då.

Alternativ men kanske långsökt förklaring, om man anstränger sig för att göra en välvillig tolkning är kanske hennes uppgift om att inte vilja gå ut och vilja ha barn kanske är att hon vill att han ska tycka hon är tråkig och sticka själv på eget initiativ snarare än ett försök att göra sig mer åtråvärd? Men eljest är det väl lite typiskt, att börja träffa en steroidpumpande våldsdömd festprisse och skapa ett projekt att göra honom till hemkär familjefar, eller va?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-10-02 kl. 13:48.
Citera
2016-10-02, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Man kanske gjorde precis det? Bara att Martin hann slinka emellan och slå ihjäl Lotta, för att Lotta prompt skulle stanna hemma?

Hon blev ju faktiskt erbjuden larm och larmtelefon, vilket även det avböjdes. Tror det var aktbilaga 62, sidan 213 jag läste det på.
Vi kan inte utgå ifrån att hennes resonemang var logiskt då hon varit utsatt av tortyr under en längre tid. Hennes skräck som vi också kan läsa oss till handlar till stor del om att hon vill undvika att hon eller andra ska bli drabbade. För oss är det inte logiskt men om man tror att man kan blidka en psykopat. vilket man inte kan men som psykopaten vill att sitt offer ska tro, då är man fast i tankegångar och handlingar som för utomstående kan te sig märkliga. Låt Lottas död få fler människor att bli kunniga inom området så att den som stöter på en psykopat snabbt springer åt andra hållet innan psykopaten fått sitt grepp. Ett grepp som det är svårt att ta sig ur och i värsta fall slutar med döden.
Citera
2016-10-02, 13:42
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Vi kan inte utgå ifrån att hennes resonemang var logiskt då hon varit utsatt av tortyr under en längre tid. Hennes skräck som vi också kan läsa oss till handlar till stor del om att hon vill undvika att hon eller andra ska bli drabbade. För oss är det inte logiskt men om man tror att man kan blidka en psykopat. vilket man inte kan men som psykopaten vill att sitt offer ska tro, då är man fast i tankegångar och handlingar som för utomstående kan te sig märkliga. Låt Lottas död få fler människor att bli kunniga inom området så att den som stöter på en psykopat snabbt springer åt andra hållet innan psykopaten fått sitt grepp. Ett grepp som det är svårt att ta sig ur och i värsta fall slutar med döden.
Nej, det är absolut inte logiskt för oss och att hon befann sig i en besvärlig sits är det ingen som säger emot. Det som jag och andra vänder sig emot är det här tramset om att samhället inte skulle ha gjort tillräckligt för att hjälpa henne, för hon erbjöds hjälp flera gånger om, men valde bort detta.

Jag tror inte att tex Tony på bosam som erbjöd henne larmtelefon och det där bara ryckte på axlarna och gick vidare när hon tackade nej. Han skulle säkerligen följa upp ärendet, jag kan inte tänka mig annat. Kuratorer och annat som Lotta hade kontakt med ägnade säkert hennes fall en och två tankar också, det är liksom det deras jobb går ut på. Men när Lotta avböjer alla hjälpinsatser som erbjuds så kan de inte göra mycket annat än att följa upp och visa att de finns ifall hon ändrar sig.
Citera
2016-10-02, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Vet någon vilka dagar det var som hon var bortrest/ hos vänner?

Tror inte hon var rädd och gömde sig, utan ville kanske mer få en reaktion från Martin,
Lotta är ju ordentligt svartsjuk på A och Z det framkommer i smsen

Ang rädsla
sms kontakten visar ju på annat,
Bland annat vill hon ses, vilket de gör både den 1/6 och den 2/6 om jag minns rätt nu.
Har inte läst färdigt heller och kan blanda ihop.
Lotta skriver också att hon vill satsa på en framtid ihop, till 100%!
Detta skrivs under dessa dagar,
För mig låter det osannolikt att hon skulle varit rädd.
Utan jag tror mer på att hon ville att han skulle vilja ha henne
och inte A eller Z

2016-05-24 18:06:52 SMS:ar Lotta till Martin: “Ring inte mer “ Det är en tisdagskväll. Martin frågar vad hon menar med det och ifall hon har gått vidare..

Nästa dag vid lunchtiden 2016-05-25 12:15:38 ringer Lotta själv till Martin

Sen blir det drama..
Lotta kontaktar Cecilia för att berätta att hon är hotad till livet och att M menar allvar..

2016-05-25 14:34:56 Lotta till Cecilia: “Jag avråder dig att prata om mig till Martin. Då han hotar mig till livet.

2016-05-25 14:43:58 Lotta till Cecilia: “Jag hoppas du förstår, att han menar allvar. Är i kontakt med kvinnojouren och du får inte prata om mig till honom. “

Men Lotta kan inte hålla sig ifrån telefonen utan känner sig tvungen att svara..

2016-05-25 15:11:53 Martin till Lotta: “Kan du svara eller”

2016-05-25 15:12:17 Lotta till Martin: “Men snälla jag arbetar

Två och ett halvt dygn senare efter åtaliga SMS skriver Martin ett SMS
2016-05-28 21:55:55 Martin till Lotta: “Det låter bra, hoppas att det fortsätter så, kämpa, tråkigt du bara stängt av”
Då brister det för Lotta. Hon MÅSTE förklara “varför” hon inte har svarat på Martins SMS
2016-05-28 22:04:02 Lotta till Martin: “De är ju du som skaffat ny!!

2016-05-29 09:49:06 Lotta till Martin:
"Jag vet inte vad jag ska svara, du har sårat mig i både ord å handling. Du säger oxå att du har ny tjej. Varför ska jag lägga energi på nån som är upptagen med ny. Jag funkar inte så! Jag mår själv inte bra, men de är ok. Å du kan sluta säga att jag har nån ny, el att jag festar! Jag funkar inte så när jag är ledsen. Jag har aldrig haft nån annan, då vi sågs, jag har aldrig vart otrogen mot någon i mina tidigare relationer heller! "

Så borta är all rädsla inför den här mannen som så dramatiskt har hotat henne till livet, kontaktat både polisen och hennes chef och tvingat Lotta till "flykt" osv.

För Lotta handlar det om att HAN har SKAFFAT EN NY!

Ingenstans I den här SMS-växlingen ser jag att Lotta skulle vilja göra slut – tvärtom. Hon kämpar för att kunna behålla den här mannen som hon sen samtidigt till sina vänner/kvinnojouren/sin arbetsgivare säger vara “livsfarlig” - något hon menar man borde ta på “allvar”.

Men Lotta vill skaffa barn med denna livsfarliga man. Hon är svartsjuk av bara tanken att någon ANNAN skulle träda I hennes ställe.

Det finns inte mycket hopp för sådana här kvinnor som Lotta, Angelica etc..
Citera
2016-10-02, 13:50
Medlem
Citat:
Nej, det är absolut inte logiskt för oss och att hon befann sig i en besvärlig sits är det ingen som säger emot. Det som jag och andra vänder sig emot är det här tramset om att samhället inte skulle ha gjort tillräckligt för att hjälpa henne, för hon erbjöds hjälp flera gånger om, men valde bort detta.

Jag tror inte att tex Tony på bosam som erbjöd henne larmtelefon och det där bara ryckte på axlarna och gick vidare när hon tackade nej. Han skulle säkerligen följa upp ärendet, jag kan inte tänka mig annat. Kuratorer och annat som Lotta hade kontakt med ägnade säkert hennes fall en och två tankar också, det är liksom det deras jobb går ut på. Men när Lotta avböjer alla hjälpinsatser som erbjuds så kan de inte göra mycket annat än att följa upp och visa att de finns ifall hon ändrar sig.

Enda alternativet skulle ha varit att tvångsförflytta henne och se till att hon inte fick ha någon som helst kontakt med Martin under en längre period - 3 dagar var uppenbarligen inte tillräckligt..
Citera
2016-10-02, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere

Men hennes beteende var ju inte logiskt ens från början.

Och eftersom hon fick stryk direkt efter att de hade möts då kan man inte prata om "tortyr under en längre tid".

I detta fall måste alltså normaliseringsprocessen ha tagit en kvart.
Citera
2016-10-02, 13:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Jo det är där jag också irriterar mig. Vad för slags insats eller "stöd" ska samhället förväntas kunna ge till den som inte själv begär adekvat hjälp eller tar emot hjälp som erbjuds efter att viss kännedom kommit till vissa instanser? Isåfall kan det ju bli rätt ingripande åtgärder om dessa tvångsmässigt ska sättas in efter uppgifter från tredje man. Sådant kan väl också missbrukas och lätt gränsar till att bli trakasserier det med. Ska vissa kvinnor tvingas på en KaptenKlänningtyp som i visst antal år ska godkänna vilka de får börja dejta eller vad tänker man sig?
Citera
2016-10-02, 14:00
Medlem
Har läst hela Fuppen nu. Att en sån lirare får va ute bland folk e helt sjukt. Man märker att de finns stora fel inom psykvården. Men jag kan inte se något annat än livstid på detta, solklarare kan de inte bli. klappar man på nån så mkt o sen tar en paus för att sedan klappa på ännu mer. då blir uppsåten att mörda!
Citera
2016-10-02, 14:02
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Har läst hela Fuppen nu. Att en sån lirare får va ute bland folk e helt sjukt. Man märker att de finns stora fel inom psykvården. Men jag kan inte se något annat än livstid på detta, solklarare kan de inte bli. klappar man på nån så mkt o sen tar en paus för att sedan klappa på ännu mer. då blir uppsåten att mörda!
Var inte så säker på det. Läste i någon mordtråd här på Flashback där GM hade huggit ner sin egen kusin med flera hugg i ryggen, stannat upp och tagit kort på kusinen när denne låg och led på marken, för att sedan fortsätta hugga. Han dömdes till 14 eller 18 år för mord, och killen hade suttit ett straff för dråp eller vållande innan.
Senast redigerad av introverto 2016-10-02 kl. 14:04.
Citera
2016-10-02, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88

Har han tagit paus under misshandeln?
Källa? Länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in