2016-09-14, 13:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror inte att orsaken berodde på Lars kredit- och bankkort.

Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Nej, det där med kreditkortet och den relativt höga krediten, kan vi nog lämna utan avseende. Jag har inte sett nagot i tyska källor, som tar upp detta. Ingenting i de tyska TV-dokumentärerna.

Det vete sjutton, om detektiven för länge sedan slutat leta efter Lars. Med tanke pa hur dyra sadana brukar vara, är det väl mest troligt. Dessutom anordnades väl en insamling till förman för Lars mamma och hennes efterforskningar.

Ja jag tror det också.

Däremot skulle det framkomma att uttag har gjorts, eller försök till uttag, så kan Lars försvinnande mycket väl ha berott på hans båda plastkort. Nu har dock inget sådant framkommit under dessa dryga två år som nu har gått.

Min personliga uppfattning gällande privatdetektiven Andreas Gütig så är han inte längre engagerad av familjen Mittank. Som du också skrev så är inte dessa speciellt billiga att anlita.

Skulle vara intressant om någon fick fram uppgifter att Gütig fortfarande skulle vara engagerad av familjen.

Discussion started april 4th 2016

Citat:

"He spent a night at a hotel but got paranoid and scared. He panicked and texted his mom saying he didn’t feel safe, that she should cancel his credit card and that he was hiding from four men following him, who asked what the pills (antibiotics) were."
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-14 kl. 14:36.
Citera
2016-09-30, 23:15
Medlem
BAB7s avatar
Jag läste igenom denna artikel: http://rtlnext.rtl.de/cms/die-verzweifelte-suche-einer-mutter-sohn-lars-seit-ueber-zwei-jahren-in-bulgarien-verschwunden-20372 20.html
- som också visar ett kortare videoklipp om Lars försvinnande.

En sak reagerar jag på i videoklippet, vid 01:56 visas det en bild på Lars med stora berg i bakgrunden, var någonstans kan detta vara?
Han hade ju aldrig tidigare varit utomlands, så frågan är och fotot är från Tyskland, det kan det vara men i så fall är det långt ifrån hans hemort, för i Schleswig Holstein finns det inga sådana berg.

Kan fotot vara från Bulgarien-resan?
Finns det bergsområden i närheten av Varna?

Det hade varit intressant om vi kunde identifiera bergskedjan på fotot.
Senast redigerad av BAB7 2016-09-30 kl. 23:19.
Citera
2016-10-01, 10:19
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag läste igenom denna artikel: http://rtlnext.rtl.de/cms/die-verzweifelte-suche-einer-mutter-sohn-lars-seit-ueber-zwei-jahren-in-bulgarien-verschwunden-20372 20.html

En sak reagerar jag på i videoklippet, vid 01:56 visas det en bild på Lars med stora berg i bakgrunden, var någonstans kan detta vara?
Han hade ju aldrig tidigare varit utomlands, så frågan är och fotot är från Tyskland, det kan det vara men i så fall är det långt ifrån hans hemort, för i Schleswig Holstein finns det inga sådana berg.

Kan ju mycket väl vara från söderut i Tyskland. Kanske vid Alperna.

Svarta havskusten är visserligen rätt småbergig men några högre finns inte i den delen av Bulgarien. Utan mer i södra och västra.
Senast redigerad av Steff83 2016-10-01 kl. 10:21.
Citera
2016-10-01, 14:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Männerurlaub".

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Tack för den intressanta länken. Har nu läst denna även om jag inte förstod riktigt allt. Mycket tragiskt att se modern sitta där och gråta i bulgarisk TV. Fruktansvärt.

Mycket bra att hans försvinnande har blivit ordentligt uppmärksammat även där.

Här framkom det att det var hans första utlandssemester: "Der mysteriöse Fall nimmt seinen Lauf, als Lars sich zum ersten Mal in seinem Leben einen Männerurlaub gönnt." Det här ordet "Männerurlaub" vad exakt betyder detta ord? "Semester för män"? "Manssemester? I s f skulle Lars ha kunnat gjort någon utlandssemester tidigare tillsammans med sina föräldrar?

Har också sett detta foto på Lars med stora berg i bakgrunden ett flertal gånger. Detta tror jag knappast kan vara taget i Bulgarien. Här befann han sig nog endast i Goldstrand och Varna. Fotot är nog taget någonstans i Tyskland eller något närliggande land.
Citera
2016-10-01, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den intressanta länken. Har nu läst denna även om jag inte förstod riktigt allt. Mycket tragiskt att se modern sitta där och gråta i bulgarisk TV. Fruktansvärt.

Mycket bra att hans försvinnande har blivit ordentligt uppmärksammat även där.

Här framkom det att det var hans första utlandssemester: "Der mysteriöse Fall nimmt seinen Lauf, als Lars sich zum ersten Mal in seinem Leben einen Männerurlaub gönnt." Det här ordet "Männerurlaub" vad exakt betyder detta ord? "Semester för män"? "Manssemester? I s f skulle Lars ha kunnat gjort någon utlandssemester tidigare tillsammans med sina föräldrar?

Har också sett detta foto på Lars med stora berg i bakgrunden ett flertal gånger. Detta tror jag knappast kan vara taget i Bulgarien. Här befann han sig nog endast i Goldstrand och Varna. Fotot är nog taget någonstans i Tyskland eller något närliggande land.

Det är inte säkert, att det var hans första utlandsresa, men det är möjligt. Ungkarlssemester skulle jag nog översätta Männerurlaub till. Med tanke pa Lars osäkra och förvirrade beteende i Varna, tror jag det var hans första utlandsresa nagonsin.
Citera
2016-10-01, 20:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utlandsresor.

Citat:
Det är inte säkert, att det var hans första utlandsresa, men det är möjligt. Ungkarlssemester skulle jag nog översätta Männerurlaub till. Med tanke pa Lars osäkra och förvirrade beteende i Varna, tror jag det var hans första utlandsresa nagonsin.

Tack för översättningen av ordet "Männerurlaub".

Alltså ungkarlssemester. Jag tror också att detta var Lars första utlandsresa - åtminstone där han reste utan föräldrarna. Han kan förstås t. ex. ev. ha varit i Sverige, Danmark och/eller Österrike under någon resa tillsammans med föräldrarna.

Ja han betedde sig mycket märkligt och osäkert under dessa åtta dagar vid Goldstrand och i Varna.

Hans försvinnande har uppmärksammats i både bulgarisk TV och tidningar. Modern gjorde ju ett mycket gripande framträdande i bulgarisk TV. Vad jag kunde förstå framkom inget nytt som skulle kunna förklara Lars försvinnande.

Hoppet är det sista som överger en människa. Modern tror att sonen ev. kan vara sjuk och behöver hjälp. Jag hoppas också att han skall vara i livet och att han då ev. skulle lida av minnesförlust.

Tyvärr tror jag inte detta men hoppas verkligen att jag har fel.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-10-01 kl. 20:03.
Citera
2016-10-01, 20:54
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för översättningen av ordet "Männerurlaub".

Alltså ungkarlssemester. Jag tror också att detta var Lars första utlandsresa - åtminstone där han reste utan föräldrarna. Han kan förstås t. ex. ev. ha varit i Sverige, Danmark och/eller Österrike under någon resa tillsammans med föräldrarna.

Ja han betedde sig mycket märkligt och osäkert under dessa åtta dagar vid Goldstrand och i Varna.

Hans försvinnande har uppmärksammats i både bulgarisk TV och tidningar. Modern gjorde ju ett mycket gripande framträdande i bulgarisk TV. Vad jag kunde förstå framkom inget nytt som skulle kunna förklara Lars försvinnande.

Hoppet är det sista som överger en människa. Modern tror att sonen ev. kan vara sjuk och behöver hjälp. Jag hoppas också att han skall vara i livet och att han då ev. skulle lida av minnesförlust.

Tyvärr tror jag inte detta men hoppas verkligen att jag har fel.
Nej..Alltså. Visst fattar man att anhöriga hoppas, men det tar ofta löjliga proportioner. Skulle han leva så skulle han bli upptäckt ganska snart efteråt förr eller senare för längesen. Visst att Bulgarien inte är världens rikaste land, men det är trots allt inget U-land där man bara kan försvinna i myller och hamna var som helst i skumma miljöer som turist från främmande land utan allmänheten eller samhällets åsyn som det kan låta här och även bland hans anhöriga. Även bland kriminella har jag svårt att se någon få ut något av detta.

Självklart är han död. Men det är förstås mystiskt hur hans kropp inte har hittats. Men som sagt innan. Troligen har han drunknat. Men märkligt att han inte har obseverats eller tros ha gjort det efter dom sista spåren vid flygplatsen.

Men att han hade drogproblematik kan vi nog vara säkra på som även förklarar hans märkliga uppförande.
Citera
2016-10-02, 10:00
Moderator
pudelluss avatar
Vet inte om jag har något att säga i denna långtråd men läst hela i natt.

Från trådstarten:
Citat:
Flygplatsens övervakningskameror registrerar Lars när han i full panik springer genom flygplatshallen. Därefter kan man se honom springa ut på det solbelysta flygplatsområdet för att slutligen klättra över ett högt staket. Kameran har inte fångat honom på bild när han klättrar över detta höga staket men det måste han ha gjort för att kunna ta sig från Varnas flygplats. Detta klipp har fått stor spridning.
Finns det egentligen några som helst klara bevis att han klättrat över staketet? Det finns alltså vittnen till det och att det var han som i all panik lyckades kränga sig över taggtråden?

Han springer ut på publikt område framför flygplatsterminalen? Kan han inte bara ha följt staketet fram till någon entré till området? Staketet kan ju ha funnits där även på publika sidan för att minimera djurspring mm och ev funnits där från kommunisttiden. Det kan ha funnits en öppning i det och vid infarten till flygplatsen är man mycket nära den västra utkanten av Varna.

Det är av allt att döma mycket lite skog i området. En av källorna skriver Sonnenblumen (solrosfält? ). Han är då fortfarande bara någon kilometer från Varnas utkant.
Citera
2016-10-02, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Vet inte om jag har något att säga i denna långtråd men läst hela i natt.

Från trådstarten:

Finns det egentligen några som helst klara bevis att han klättrat över staketet? Det finns alltså vittnen till det och att det var han som i all panik lyckades kränga sig över taggtråden?

Han springer ut på publikt område framför flygplatsterminalen? Kan han inte bara ha följt staketet fram till någon entré till området? Staketet kan ju ha funnits där även på publika sidan för att minimera djurspring mm och ev funnits där från kommunisttiden. Det kan ha funnits en öppning i det och vid infarten till flygplatsen är man mycket nära den västra utkanten av Varna.

Det är av allt att döma mycket lite skog i området. En av källorna skriver Sonnenblumen (solrosfält? ). Han är då fortfarande bara någon kilometer från Varnas utkant.

Vad spelar det för roll? Klättrat över staket eller inte? Nej, bevis finns väl inga.
Citera
2016-10-02, 12:39
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Vad spelar det för roll? Klättrat över staket eller inte? Nej, bevis finns väl inga.

Det kan klarlägga iaf (i den här tråden)

--På vilken utomhusdel av flygplatsen han befann sig. Inte airside, dvs landside?

--Det kan förefalla långsökt att klättra över ett 2,5 m högt stängsel med taggtråd i det läget, om det gick att fly iväg från flygplatsens område på "normalt" sätt.

--Om han i själva verket tagit den "vanliga" vägen skulle han:
----Eventuellt ha blivit observerad. Det är dock ingen särskilt stor flygplats och det är gott om buskage.
----I princip befunnit sig i tätorten Varna och i ett område med stora vägar. Det var tydligen ganska tidigt på morgonen? 8 juli 2014 var en tisdag. Blev han påkörd?
Citera
2016-10-02, 13:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev Lars påkörd?

Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det kan klarlägga iaf (i den här tråden)

--På vilken utomhusdel av flygplatsen han befann sig. Inte airside, dvs landside?

--Det kan förefalla långsökt att klättra över ett 2,5 m högt stängsel med taggtråd i det läget, om det gick att fly iväg från flygplatsens område på "normalt" sätt.

--Om han i själva verket tagit den "vanliga" vägen skulle han:
----Eventuellt ha blivit observerad. Det är dock ingen särskilt stor flygplats och det är gott om buskage.
----I princip befunnit sig i tätorten Varna och i ett område med stora vägar. Det var tydligen ganska tidigt på morgonen? 8 juli 2014 var en tisdag. Blev han påkörd?

Som jag har fattat det så finns klättrande över det höga stängslet inte filmat av övervakningskamerorna. Enbart att han tar sig i riktning mot detta. I slutet ser man bara en gul prick som rör sig. Om det fanns något direkt vittne till klättrandet över stängslet är jag osäker på.

Varför Lars gjorde på detta sätt istället för att lämna flygplatsområdet som man brukar göra vet vi inte. När man tittar på när han i full fart lämnar flygplatsbyggnaden verkar han vara i full panik. När han väl kommer ut i solljuset så sticker han ner sin vänstra hand i vänster byxficka och känner som snabbast efter någonting. Därefter lugnar han ner sig och börjar att jogga.

Det är inte omöjligt att han kan ha tagit sig in till Varna.

Visst finns möjligheten att han kom att bli påkörd. Kanske är det därför som det inte finns några som helst kända vittnesiakttagelser av honom efter flygplatsincidenten den 8 juli 2014?
Citera
2016-10-02, 13:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
PaFörstår moderns reaktioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nej..Alltså. Visst fattar man att anhöriga hoppas, men det tar ofta löjliga proportioner. Skulle han leva så skulle han bli upptäckt ganska snart efteråt förr eller senare för längesen. Visst att Bulgarien inte är världens rikaste land, men det är trots allt inget U-land där man bara kan försvinna i myller och hamna var som helst i skumma miljöer som turist från främmande land utan allmänheten eller samhällets åsyn som det kan låta här och även bland hans anhöriga. Även bland kriminella har jag svårt att se någon få ut något av detta.

Självklart är han död. Men det är förstås mystiskt hur hans kropp inte har hittats. Men som sagt innan. Troligen har han drunknat. Men märkligt att han inte har obseverats eller tros ha gjort det efter dom sista spåren vid flygplatsen.

Men att han hade drogproblematik kan vi nog vara säkra på som även förklarar hans märkliga uppförande.

Jag förstår moderns reaktioner.

Lars verkar ha varit paret Mittanks enda barn. Som i a f jag har förstått det. Har det någonsin framkommit någonstans att han skulle ha haft syskon?

Lars skulle ha blivit upptäckt längesedan om han hade varit i livet. En utlänning som inte kan landets språk. Dessutom hur skulle han ha kunnat försörja sig under dessa dryga två år?

Att hans kropp aldrig har påträffats kan tyda på att han antingen drunknade eller blev påkörd av någon genom en olycka och sedan forslade bort kroppen.

Att han hade problem med droger tror jag också.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-10-02 kl. 13:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in