2016-10-02, 07:50
Medlem
Sunimods avatar
Ni som läser denna tråd, tror ni råttgift eller att minska tillgången på föda för råttorna är rätta lösningen ?

Lite tips.

"Råtthonan föder i regel 7-8 ungar per kull men kan föda upp till 12 ungar eller mer. Om det finns rikligt med mat kan en råtthona föda en ny kull var tredje till fjärde vecka. En Hona kan alltså föda över hundra ungar på ett år. Dessutom, eftersom ungarna blir könsmogna efter bara 2-4 månader kan förökningen gå extremt snabbt."

Från sida om skadedjursbekämpning

Råttor Fakta

https://www.skadedjursbekampning.nu/sida/rattor-fakta

Om resistenta råttor

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/rattgift-biter-inte-pa-rattor?mobilmeny=1
Citera
2016-10-02, 07:55
Medlem
raxmouses avatar
Kanske detta kan bli en exportvara? ändå! "Råttkött från Stockholms innerstad" i frysdiskar runtom i landet fan vad chill.......om ett par år är det säkert jakt på råtta som det är med älg, jaktsäsongen börjar varje år efter sommaren då råttorna ätit och gökat som fan sen mot hösten är det dags och gå man ur huse för att fåtag på nå kött'

vem vet

Men seriöst, är det inte för den långtgångna värmen? Kan det kanske vara andra rovdjur som försvunnit?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ni som läser denna tråd, tror ni råttgift eller att minska tillgången på föda för råttorna är rätta lösningen ?

Lite tips.

"Råtthonan föder i regel 7-8 ungar per kull men kan föda upp till 12 ungar eller mer. Om det finns rikligt med mat kan en råtthona föda en ny kull var tredje till fjärde vecka. En Hona kan alltså föda över hundra ungar på ett år. Dessutom, eftersom ungarna blir könsmogna efter bara 2-4 månader kan förökningen gå extremt snabbt."

Från sida om skadedjursbekämpning

Råttor Fakta

https://www.skadedjursbekampning.nu/sida/rattor-fakta

Om resistenta råttor

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/rattgift-biter-inte-pa-rattor?mobilmeny=1

min fick 13
Senast redigerad av raxmouse 2016-10-02 kl. 07:57.
Citera
2016-10-02, 08:07
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
Staffan Heimerson tycker att det är jättelite tiggare i Sthlm.

http://unvis.it/aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article23630818.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article23630818.ab

Utdrag:

Mest överraskande var antalet tiggare. Vi har alla hört att ”det sitter en tiggare i varje port”. Skitsnack. Jag rörde mig över hela stan, på Söder, Östermalm och i Nacka, jag vandrade från Vasagatan till Stureplan. På fyra dagar såg jag sammanlagt fem tiggare. En sov. Även han fick en slant.

Vad säger ni lokala förmågor? Har han rätt?
Gubbjäveln är blind eller så har han rört sig ute vid fel tider. Stråken där det är många som arbetar är normalt bemannade bara mellan 7-17. 5 tiggare är det minsta jag ser på väg till och från jobbet varje dag, oftast är det 10. Du ska ha skit Staffan som hjälper till att förstöra vår huvudstad.
Citera
2016-10-02, 08:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64an
Ja jag tror det handlar om alla pälsbeklädda bruna och svarta råttor som invaderat Sverige efter Rainfeldts uttalande.
"Öppna era soprum och hem" eller vad han nu sa.

Nej inte svartråtta de är utdöda i Sverige
Det handlar om brunråtta

"Brunråttans päls är grov och oftast brun eller mörkgrå, medan undersidan är ljusgrå eller ljusbrun. Kroppslängden är 20 – 26 centimeter, om svansen inte är inräknad"

Är de 26 cm så ger sig nog inte katten på dem.
Citera
2016-10-02, 08:56
Medlem
Hamstrutss avatar
Vänta tills det gått så långt att de här jävlarna börjar dyka upp...

http://www.express.co.uk/news/uk/651763/Britain-biggest-rat-Monster-rodent-found

Tänk att vakna av att höra ljud från badrummet mitt i natten på 20e våningen i ett hyreshus i sthlm.

De klättrar upp via avloppen och ut ur toalettskålen, in i boendet och äter både mat och husdjur. Finns skriverier om detta överallt bara ni söker, äter sig igenom metallrör och nästan vadsomhelst.

Sjukt
Citera
2016-10-02, 09:04
Avslutad
Här har vi då ytterligare en faktor som kommer att accelerera bopriskraschen i Stockholm. Inte nog med att folk dragit på sig mångmiljonlån för några ynka kvadratmeter. Så fort man går utom dörren är det så skitigt att råttor stortrivs. Vi får en situation där det putsas och fejas i folks egna boenden, men där den omgivande miljön ter sig allt mer fientlig. Varför skulle någon välja en sån miljö för sina barn, när alternativ finns, och är så mycket billigare, renare och sundare.

Så länge bostadspriserna håller sig uppe går det att fortsätta inbilla sig att man har hög livskvalitet. Men det är när kraschen kommer som folk också kommer att bli urless på den här typen av sanitära olägenheter och ompröva hur och var man egentligen vill bo. Solljus och friska vindar kanske till slut trots allt är trevligare än tunnelbanestanken och trängseln. Så de som har råd flyttar ut, skulle jag tro. Men bara ett fåtal kommer att få ut dagens priser för sina boenden innan kraschen kommer, så många blir sittande kvar i denna miljö. Staten borde genast bidra genom att flytta ut så mycket statliga jobb som möjligt från Stockholm.
Senast redigerad av PresidentBahama 2016-10-02 kl. 09:06.
Citera
2016-10-02, 09:28
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Prispengar på råttor?

Fem kronor per inlämnad död råtta skulle sätta fart på tiggarna.

Fast bara under en begränsad tid, anpassad till dräktighetstiden. Annars börjar de föda upp råttor.
Citera
2016-10-02, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
"Råttorna har invaderat Stockholm. Det kryllar av dem. De är överallt."

Ja uppenbarligen har Stockholm stora problem med skadedjur som nu finns i gigantiska mängder.

Kan detta vara kopplat till kraftigt ökad mängd av tiggare och invandrare som lever vid sidan av samhället i otillåtna bosättningar?
Matrester som slängs och inte tas om hand på vanligt sätt med soptunnor som töms.

"Det dräller av råttor i huvudstaden
Och det kan man förstås fråga sig.
Det finns hur mycket råttor som helt i Stockholm.
Minst lika många som det finns människor. En del säger att det är tre gånger fler men ingen har hunnit räkna. Det är som ett isberg, man ser bara en bråkdel av de råttor som finns i vår omedelbara närhet."

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23581606.ab
Nej det är framför allt två saker; byggnationer där man gräver i marken samt att unga människor idag inte kan skära sig utan skräpar ner som fan. Torghandeln är också en stor bov i det hela.
Citera
2016-10-02, 09:41
Medlem
Enligt skadedjursbekämpare i DN beror det på citatet nedan. Det skulle inte förvåna mig helt om det är idioterna i den rödgröna kommunledningen som ligger bakom på ett eller annat sätt genom någon ny tokig miljöparagraf eller dylikt. Säljare brukar ju vilja sälja vanligtvis. Kanske värt att gräva i?

Orsaken till råttinvasionen är att tillverkaren av det mycket effektiva råttgiftet, som Stockholms stad har använt, för en tid sedan valde att inte förnya sin licens.

– Giftet tog slut förra sommaren och nu börjar vi se effekterna, säger Tommy Tuvunger.

Det gamla giftet hade en konsistens som vetemjöl och var färgat i pastellblått. Skadedjursbekämparna sprutade med högt tryck ner det i råttornas gångar, det spred sig som en löpeld och fastnade i djurens päls och på tassarna.

– Råttor är väldigt renliga djur, de slickade i sig giftet och dog. En råttkoloni kunde vara borta på en vecka, säger Tommy Tuvunger.
Senast redigerad av --..-- 2016-10-02 kl. 09:44.
Citera
2016-10-02, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej det är framför allt två saker; byggnationer där man gräver i marken samt att unga människor idag inte kan skära sig utan skräpar ner som fan. Torghandeln är också en stor bov i det hela.

Tiggarna och illegala flyktingar lägger ej tillbaka skiten i papperskorgarna när de rotar
Citera
2016-10-02, 09:50
Medlem
Jag kan inte undgå att föreställa mig ett scenario med antibiotikaresistent böldpest... För oss som kan vår historia förefaller det hela faktiskt mer än troligt.

Kul va?
Senast redigerad av StationOdenplan 2016-10-02 kl. 09:52.
Citera
2016-10-02, 09:50
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Prispengar på råttor?

Fem kronor per inlämnad död råtta skulle sätta fart på tiggarna.

Fast bara under en begränsad tid, anpassad till dräktighetstiden. Annars börjar de föda upp råttor.

Eller prispengar på tiggare? Jag skulle nöja mej med en krona, då frestas inte många att föda upp nya heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in