Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-10-01, 17:11
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
MN är INTE mig veterligen misstänkt för något brott. Att ens antyda något om brott från hennes sida saknar all anknytning till verkligheten.......

Gugge-B har ju precis beskrivit verkligheten för dig:

Citat:
Ursprungligen postat av Gugge-B
Det ÄR dock ett brott mot svensk lag och tjänstefel som åklagaren gör sig skyldig till om hon bedömer att ett förhör är nödvändigt men samtidigt inte skyndsamt undersöker och prövar alla tänkbara sätt som ett förhör kan arrangeras på.

Man kan knappast påstå att Marianne Ny har agerat skyndsamt eller att hon prövat alla tänkbara sätt att få till ett förhör. Det är nog bara du som skulle kunna påstå något sådant.

Att sedan åklagare i Sverige kan agera väldigt självsvåldigt, utan påföljd, är en helt annan sak. Ingen tror nog innerst inne att Marianne Ny kommer att åtalas för något, även om hon verkligen förtjänat det.
Citera
2016-10-01, 18:40
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Förövaren MN? Mig veterligen finns det ingen aktiv brottsmisstanke mot henne och hon är definitivt inte fälld bortom rimliga tvivel för något brott. Här kan vi verkligen snacka om dubbelmoral! Jag är noga med att JA är misstänkt, inte dömd, jag vill bara att ordinarie rättssystem ska få verka, vilket det inte gör medan han gömmer sig undan detta på ambassaden.

MN kan knappast kallas för förövare med annat än att man tillämpar en extrem dubbelmoral kopplat till oskuldspresumtionen. Dessutom, det hon gör har hon fått rätt för i 8 rättsliga instanser, JA/kader har fått fel i samtliga. Enligt senaste beslutet i hovrätten så gäller fortfarande beslut om häktning, inte kan du väl på fullaste allvar, om du inte vill bli beskylld för att vara en person med pajasartad dubbelmoral, hävda att MN är en förövare när besluten i samtliga fall i svensk domstol gått hennes väg och hon inte mig veterligen är brottsmisstänkt?

Din argumentation är på pajasnivå.

Din argumentation är på pajasnivå i nivå med dig själv. Ordinarie rättssystem har alla möjligheter att verka för att driva förundersökningen framåt, om bara MN ville få ändan ur vagnen. Hur svårt kan det vara?
Citera
2016-10-01, 19:10
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Din argumentation är på pajasnivå i nivå med dig själv. Ordinarie rättssystem har alla möjligheter att verka för att driva förundersökningen framåt, om bara MN ville få ändan ur vagnen. Hur svårt kan det vara?

Helt uppenbart är det mycket svårt. Kan någon räkna upp liknande fall där en person som är misstänkt för brott som kan ge upp till 2 års fängelse, har fått asyl på en ambassad i ett annat land, ställer olika villkor på förhör som gör att man inte kan inleda ett sådant och att man då lyckats bättre än i fallet JA? Fallet är unikt mig veterligen, "skyndsamt" blir då vad det blir givet att den misstänkte är untouchable för normala rättsliga åtgärder.

Visst förekommer det ju att den misstänkte är på flykt och man inte ens vet var personen är, eller möjligen att man inte kan gripa personen för att det saknas lämpliga avtal med landet ifråga för att genomföra gripandet. Men i detta fall vet man ju var JA är men ändå kan han sitta och diktera villkoren för förhör. Får han inte igenom sina villkor så blir det inget förhör och på den vägen är det sedan 4 år tillbaka. Det normala när man vet var personen befinner sig är ju att man griper och häktar, personen har sedan inget alls att säga till om angående förhör annat än normala rättigheter som rätten till advokat, rätten att inte svara på frågor, att slippa tortyr etc. Att man vet var personen är men ändå inte kan tillämpa tvångsåtgärder är ju precis det som gjort att man efter 4 år ännu inte lyckats få till ett förhör.
Citera
2016-10-01, 20:51
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Helt uppenbart är det mycket svårt.

Misströsta icke. Asylrätten kommer att begränsas.
Citera
2016-10-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Noterar att ÅKM tagit bort sidorna om Assange-ärendet från sin hemsida, till exempel kronologin. Är det en förberedande städning inför nedläggningsbeslutet ?

Noterar att sidorna om Assange-ärendet åter finns på hemsidan.
Citera
2016-10-01, 22:51
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Noterar att sidorna om Assange-ärendet åter finns på hemsidan.
Dragkamp på ÅKM?
Citera
2016-10-02, 00:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Förövaren MN? Mig veterligen finns det ingen aktiv brottsmisstanke mot henne och hon är definitivt inte fälld bortom rimliga tvivel för något brott. Här kan vi verkligen snacka om dubbelmoral! Jag är noga med att JA är misstänkt, inte dömd, jag vill bara att ordinarie rättssystem ska få verka, vilket det inte gör medan han gömmer sig undan detta på ambassaden.
Marianne är polisanmäld, men i ett korrupt samhälle betyder det inte ett jota. Högt uppsatta åklagare klarar sig alltid undan, precis som att kontroversiella politiska aktivister bemöts hårdare än genomsnittet. Dessutom har väl JA ännu inte delgivits misstanke, så hittills har misstankarna inte haft annan funktion än att ta ifrån honom passet och sätta honom i fängelse och hålla honom i husarrest under 550 dagar för att försöka tvinga fram en utlämning vars nödvändighet har ifrågasatts av ett flertal experter.

Citat:
MN kan knappast kallas för förövare med annat än att man tillämpar en extrem dubbelmoral kopplat till oskuldspresumtionen. Dessutom, det hon gör har hon fått rätt för i 8 rättsliga instanser, JA/kader har fått fel i samtliga. Enligt senaste beslutet i hovrätten så gäller fortfarande beslut om häktning, inte kan du väl på fullaste allvar, om du inte vill bli beskylld för att vara en person med pajasartad dubbelmoral, hävda att MN är en förövare när besluten i samtliga fall i svensk domstol gått hennes väg och hon inte mig veterligen är brottsmisstänkt?

Hon är en myndighetsmissbrukare som solklart hör hemma i en fängelsecell. Därom råder ingen tvekan. Som myndighetsperson är hennes myndighetsmissbruk känt och väl dokumenterat. Du kan inte jämföra misstankarna mot henne (ytterst välgrundade!) med misstankar mot en privatperson vars påstådda gärningar inte dokumenterats. Bevisläget mot Marianne verkar alltså oändligt mycket starkare, men i ett så korrupt samhälle som Sverige så betyder det inte ett jota.
Citera
2016-10-02, 01:13
Medlem
Citat:
Förövaren MN? Mig veterligen finns det ingen aktiv brottsmisstanke mot henne och hon är definitivt inte fälld bortom rimliga tvivel för något brott. Här kan vi verkligen snacka om dubbelmoral!
Förövare är inte synonymt med att bli fälld eller misstänkt för brott. MN har agerat så att det inte blivit av något förhör. Hon är förövare i bemärkelsen att hon förvägrat JA att bli förhörd och få ge sin version. JA är offer i bemärkelsen att han blivit förvägrad att ge sin version. Alla tillgängliga råa data (vilket är en ansenlig mängd) visar att MN har 100% av skulden (alltså inte bara ansvaret) för att förhör inte blivit av. JA och Ecuador har 0% av skulden. Detta gäller för samtliga råa data som redovisats i tråden. Trots hundratals inlägg med desinformation från dig så har du inte lyckats posta ett enda inlägg som stöder din sak.
Citera
2016-10-02, 01:20
Medlem
Citat:
Tidigare har jag sagt att bägge parter inte visat något intresse för förhör utan mer av att ge sken av ett sådant intresse. Den uppfattningen har jag reviderat vad gäller MN:s del, vilket jag har skrivit om tidigare. Precis som i brottsfall så har man rätt att revidera uppfattningen mot återkoppling från verkligheten, vad jag skrivit om förut överrids av min reviderade uppfattning.

Det du missat är att ange de skäl du har att revidera din uppfattning. Det bör vara någonting som skett mellan att du byter från ståndpunkt A till ståndpunkt B. Du kommer troligen ha problem att ange sådana skäl.

När det gäller själva sakfrågan så finns det inte ett spår från råa data om att JA/Ecuador innan UNWGADs uttalande gjort någonting som skulle hindra ett förhör. Tvärtom visar de råa data som finns att de gjort allt i deras makt för att ett förhör ska bli av. För MN gäller motsatsen.

Det är fantastiskt att du ändrar uppfattning trots att alla tillgängliga data pekar mot dig.
Citera
2016-10-02, 01:25
Medlem
Citat:
Du måste skilja på anklaga i juridisk mening och i moralisk mening, vilket av dessa vi diskuterar beror på sammanhanget givetvis. Det inlägg om JA jag svarade på uppfattade jag som att det gällde den juridiska delen eftersom MN:s "anklagelser" togs upp. Om du ska svara på kommentarer jag gjort på andras inlägg så måste du läsa in dig på kontexten som inramade kommentaren. Tack.

Jag orkar inte skicka in citat från runt 1000 inlägg. Plocka fem slumpmässiga inlägg du gjort och har du inte en jävla otur så lär du hitta åtminstonde ett där du kommer med ogrundade anklagelser. Skulle du ha sanslös otur upprepa processen ett par gånger.
Citera
2016-10-02, 01:58
Medlem
Citat:
- Att förhör inte har kunnat genomföras än, bl.a. för att Ecuador på tveksamma grunder underkänt flera ansökningar från Sverige och dessutom har man inte kunna nå fram till en överenskommelse utan att först upprätta ett bilateralt avtal kring sådant mellan Sverige och Ecuador. Hade man verkligen varit intresserad av förhör så hade detta kunnat ske ändå-
Det värsta är inte att du skriver felaktigheter. Det värsta är att du upprepar de trots att du måste vara medveten om att det du skriver är helt upp åt väggarna fel. Rena lögner!
Q: Har Ecuador på tveksamma grunder underkänt någon ansökan från Sverige angående förhör av JA.
A: Nej! Ecuador har på solklara grunder underkänt MLA ansökningar vilket redogjorts för ett otal gånger. Ecuador hade inte kunnat godkänna förhör med mindre än att de brutit mot inhemsk lag och internationella konventioner de undertecknat (men detta vet du ju väl)
Q: Krävde Sverige eller Ecuador ett bilateralt avtal?
A: Ecuador försökte under flera års tid få till ett bilateralt avtal med Sverige. Sverige var inte intresserat. När MN strulade till sin ansökan om förhör av AA så var Ecuador pragmatiska. Ecuador sa att det viktiga för de var att de fick ha med en representant som övervakade förhöret. Det är ett helt självklart villkor. Om de fick det så behövde de inte nödvändigtvis ha ett bilateralt avtal. Nu är det Sverige som påstår att detta skulle bryta mot svensk lag. Då kräver Sverige att det ska upprättas ett bilateralt avtal. Så även om Ecuador tog initiativet så var det SVERIGE SOM TILL SLUT KRÄVDE ETT BILATERALT AVTAL. Det hade du vetat om du hade brytt dig att läsa mailkonversationen som var mellan Sverige och Ecuador i Juni och Juli 2015.

Citat:
- Krav om erkännande av asylen från Sverige och UK (trots att asylen är diplomatisk asyl till skillnad mot den internationell erkända territoriella)
Ett erkännande med syftet att Sverige ska respektera Ecuadors förpliktelser mot underteckande internationella konventioner. Vad det handlade om var att Ecuador ville ha en represetant med under förhöret.

Citat:
- Krav om att Sverige och UK ska ge garantier om att JA inte kommer att utlämnas till USA från dessa länder.
- Krav om att Sverige själva ska bevilja JA asyl
- Krav om att UK inte ska åtala JA för borgensbrott
Att du skickar mail till kreti och pleti men inte till löjliga Cecilia oc frågar om källan till påståendena visar tydligt att du också inser att det inte ligger någon som helst sanning i ovanstående påståenden. Dessa påståenden styrks inte av några tillgängliga råa data. Tvärtom finns det oerhört starka indicier på att dessa krav inte ställs i den mailkomunikation som varit. Ecuador har dessutom mycket stark dementerat att dessa villkor ställts. De var inte heller med i Ecuadors svar på MLA ansökan. När Ecuador anklagar Sverige för att ljuga om dessa saker så hade Sverige givetvis visat upp var de fått sina påståenden om ifall de varit sanna. Detta har inte gjorts.

Citat:
Jag inser att det hela tiden funnits mycket svåra hinder att från MN:s sida åstadkomma förhör, då krav hela tiden framställts för att detta ska kunna bli av (från det att han flydde borgen och undan rättvisan in på ambassaden).
Det är väll hundrade gången du kommer med påstående om krav som du inte visat en enda gång med råa data. Motsatsen har dock styrkts ett stort antal gånger med råa data.

Citat:
Det är resultatet av detta vi sett, 4 års obstruktion av rättsfallet.
Nästan rätt! Jag hade fördedragit att du skrivit 6 år. 6 År har MN obstruerat rättsfallet. Bedrövligt.

Citat:
Innan han flydde undan rättvisan in på ambassaden så gällde ordinarie rättsprocesser och det var bara 2 veckor fram till att häktningen skulle verkställas och JA skulle förts till Sverige för att kunna hålla förhör och slutföra förundersökningen, fram till den punkten fanns ingen anledning att förhöra i UK. Dock kan man givetvis starkt ifrågasätta att det från UK:s håll tog hela 2 år innan överklaganderprocessen var klar, vilket knappast kan ses som rättssäkert för målsägarna.
Med så många och stora brister som kommit fram i det svenska rättssystemet under processens gång så är det väl magstarkt att ha synpunkter på ett annat lands rättssystem.
Citera
2016-10-02, 02:05
Medlem
Citat:
Helt uppenbart är det mycket svårt. Kan någon räkna upp liknande fall där en person som är misstänkt för brott som kan ge upp till 2 års fängelse, har fått asyl på en ambassad i ett annat land, ställer olika villkor på förhör som gör att man inte kan inleda ett sådant och att man då lyckats bättre än i fallet JA? Fallet är unikt mig veterligen, "skyndsamt" blir då vad det blir givet att den misstänkte är untouchable för normala rättsliga åtgärder.
Din beskrivning av fallet är helt felaktig. Ett bättre exempel skulle vara om det finns andra fall där den misstänkte velat ha förhör men åklagaren har vägrat både att förhöra och att avsluta förundersökningen.

Citat:
Men i detta fall vet man ju var JA är men ändå kan han sitta och diktera villkoren för förhör. Får han inte igenom sina villkor så blir det inget förhör och på den vägen är det sedan 4 år tillbaka.
Ren och skär lögn. Förtal! Du har inget som stödjer ditt påstående.

Citat:
Att man vet var personen är men ändå inte kan tillämpa tvångsåtgärder är ju precis det som gjort att man efter 4 år ännu inte lyckats få till ett förhör.
Man hade utan problem kunnat förhöra utan tvångsåtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in