2016-10-02, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Ja, det menar jag att hon gjorde. Hon lämnade inte stan, men hon lämnade sin bostad och bodde runt hos andra.

Tror säkert han hade koll på det också.

Hon invaggades, bedrägligt, i trygghet.

Han är en genuint Ond människa. Som predator njuter av att plåga sitt byte, först, innan han slår till och dödar det.

När hon kände sig trygg och flyttade hem, slog han ihjäl henne på det mest vidrigaste sätt man tänka sig.

Du kör den gamla storyn innan FUB:en kom ut.

Nu vet vi att Lotta flyttade till en kompis för typ 2,5 dagar (i slutet av maj) när hon var förbannad på Martin som hade skaffat sig en ny tjej och laddat hennes nylle på hans facebook. Hon straffade Martin genom att inte svara på SMS och genom att inte vara hemma.

Efter denna korta vistelse hos en kompis flyttade hon hem igen. Men var förbannad på Martin som "inte ringde tillbaka"..
Citera
2016-10-02, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Nu vet vi att Lotta flyttade till en kompis för typ 2,5 dagar (i slutet av maj) när hon var förbannad på Martin som hade skaffat sig en ny tjej och laddat hennes nylle på hans facebook. Hon straffade Martin genom att inte svara på SMS och genom att inte vara hemma.

Efter denna korta vistelse hos en kompis flyttade hon hem igen. Men var förbannad på Martin som "inte ringde tillbaka"..

Vittnar om en vilsen kvinna som tyvärr fick sätta livet till.
Citera
2016-10-02, 00:32
Medlem
zurfarns avatar
Citat:

Och? Vad i helvete försöker du säga?
Citera
2016-10-02, 00:36
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Den mest idiotiska idén var ju att man lät fångarna styrketräna. Lite grann som att sätta vapen i hand på våldsbelägna. Numer är väl den möjligheten borttagen ?
Att ta fram en boll är betydligt bättre.

Hade inte GM fått träna styrka på kåken i början av sin fängelsehistorik.
Så kanske han spelat i korpen istället ?

Är det borttaget? Inget gym på fängelserna?
Citera
2016-10-02, 00:39
Medlem
IQ130s avatar
Citat:

Du tror att den mördade byter adress för att hon är arg? Det tror inte jag. Du kan inte dra de slutsatser du drar, men det förstår inte du. Eller så gör du det. Du avskyr människor som blir mördade, särskilt kvinnor.
Citera
2016-10-02, 00:43
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Det är där det skär sig. Kan man tvångsomhänderta såna här personer som Lotta? Någon slags motsvarighet till LVU, LVM osv? På vilka grunder i så fall? Hur ska omhändertagandet gå till? Vem ska betala?

Förstår vad du menar och kan till viss del hålla med, men en vuxen människa måste själv ta ansvar för sitt liv. Samtycker man inte till hjälp och det inte finns några tvångsåtgärder att ta till - ja, då har samhället faktiskt gjort vad man kan begära.

Tvång tror jag inte på, däremot undrar jag hur mycket de försökte tala med henne, och på vilket sätt. Hon var djupt inne i sin värld, sin tro om sig själv och sitt värde. Det var inte värt att slåss för, hon hade gett upp när hon släppte in killen. Jag tror det. Hon hade tagit emot hundratals sms.

Jag tror också så här: Lotta var redan "kund" hos myndigheterna, på grund av arbetslöshet och ev. sjukdom på halvtid alternativt arbetslöshet. Hon var stigmatiserad och ville inte tappa bort sig helt. Tänk att inte må bra, och behöva lämna sitt hem för pga. stalkning. Hon var antagligen helt förstörd. Dessutom tror jag att hon dolt hur illa det var för omgivningen och missade kanske det stöd hon kunde ha fått, även om hon öppnat sig för någon som kräver att hon polisanmäler.

Att gå till ett jobb ger lite stabilitetet. Var hon på jobbet på halvtid, skötte hon det på slutet? Det spelar ingen roll längre. Hon dog. Reglerna fungerade inte för henne. Rutinerna hjälpte inte. Inget hjälpte henne. Det egna ansvaret fungerar inte i en djup normaliseringsprocess. Hon visste att hon levde farligt, men hade hamnat så snett att hon valde att öppna dörren i stället för att ringa polisen. Jag tror att hon gav upp när hon inte fick stöd på sina villkor. Frågan är om skulle ha fått det. Jag tycker det.
Senast redigerad av IQ130 2016-10-02 kl. 00:49.
Citera
2016-10-02, 01:27
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapphona
Och varför går gränsen just vid halsen?

Nej, du är nog inte ensam om den uppfattningen här på Flashback. Men där ute i den riktiga världen är det nog mer varierande.
För att det ska kunna döljas med kläder, många företag har fortfarande förbud eller ogillar tattoos
Citera
2016-10-02, 01:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Tvång tror jag inte på, däremot undrar jag hur mycket de försökte tala med henne, och på vilket sätt. Hon var djupt inne i sin värld, sin tro om sig själv och sitt värde. Det var inte värt att slåss för, hon hade gett upp när hon släppte in killen. Jag tror det. Hon hade tagit emot hundratals sms.

Jag tror också så här: Lotta var redan "kund" hos myndigheterna, på grund av arbetslöshet och ev. sjukdom på halvtid alternativt arbetslöshet. Hon var stigmatiserad och ville inte tappa bort sig helt. Tänk att inte må bra, och behöva lämna sitt hem för pga. stalkning. Hon var antagligen helt förstörd. Dessutom tror jag att hon dolt hur illa det var för omgivningen och missade kanske det stöd hon kunde ha fått, även om hon öppnat sig för någon som kräver att hon polisanmäler.

Att gå till ett jobb ger lite stabilitetet. Var hon på jobbet på halvtid, skötte hon det på slutet? Det spelar ingen roll längre. Hon dog. Reglerna fungerade inte för henne. Rutinerna hjälpte inte. Inget hjälpte henne. Det egna ansvaret fungerar inte i en djup normaliseringsprocess. Hon visste att hon levde farligt, men hade hamnat så snett att hon valde att öppna dörren i stället för att ringa polisen. Jag tror att hon gav upp när hon inte fick stöd på sina villkor. Frågan är om skulle ha fått det. Jag tycker det.

Men vilka "villkor" och vilket slags "stöd" talar du då om?
Citera
2016-10-02, 02:33
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flubbb
Det här är så sjukt osund relation från dag ett! Hela sms koversationen är sjuk!!!

Hm ok, har faktiskt sett värre sms-konversationer genom årens lopp då elaka svartsjuka människor i psykisk obalans utbyter meddelanden med varandra.

Har plöjt igenom en stor del av FUP:et och har nu fått en helt annan bild av Lotta och hennes älskare som slog ihjäl henne än den bild som först förmedlades via tidningarna, själva grunden i det hela lades nog i att Lotta var träningsnarkoman och rejält ytlig och då hennes mördare var lagd åt samma håll så fanns det en gemensam nämnare här som är svår att bortse från, Lotta stirrade sig troligtvis blind på mördarens vältränade kropp och hans tatueringar och brydde sig inledningsvis inte ett dugg om allt det andra som följde med på köpet. För att förstå själva mekaniken bakom allt detta måste man nog känna kvinnor på djupet och jag har bla en kvinnlig släkting som medvetet och omedvetet valt ett antal kända och ökända brottslingar som pojkvän genom årens lopp, en sak har dessa par haft gemensamt och det är psykiska problem och väldigt ofta någon form av missbruksproblem i bagaget (kan även gälla psykofarmaka) plus en uttalad motvilja mot att välja mer normala partners då dessa inte uppfyller kraven på spänning och känslomässigt behov för stunden.

Hela fallet "Lotta" är en djupt tragisk historia och den kommer att återupprepas, var så säkra på det hur hemskt det än låter.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-10-02 kl. 02:59.
Citera
2016-10-02, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Står att han mördat två personer innan, finns info om detta?

Står att han hade 4700ng/ml testosteron i kroppen. Vad är normalt?

Normal nivå står i rättsintyget, om jag inte minns fel stod det 50-75 ng/ml
Citera
2016-10-02, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Hon jobbade halvtid och var troligen svinfattig, lägsta statusen i samhället. Spelar ingen roll om hon såg bra ut, hon kände sig oattraktiv på många sätt. Blivit dumpad eller dumpat. Levt länge med svårigheter. Var med i fb-grupp för folk som tränar. Blev kontaktad av någon som inte dömde henne, utan stöttade.

Sen förflyttades hon snabbt från enbart fattig och svag till våldsutsatt. Den enda som lyckades ge henne hopp om framtiden (kärlek och barn) slog henne. Hon kände sig inget värd alls till slut. Kände att hon kunde dö. Hon skrev det själv. Så kan det alltså se ut när någon blir ihjälslagen av någon som blir insläppt. Det egna livets värde är borta. Hon hade gett upp. På riktigt.

Hon var anställd av bemanningsföretag och hade antagligen kontakt med f-kassan eller arbetsförmedlingen. Där byggs troligen inte självförtroendet upp. En kvinna med jobb och mindre sorger hade kanske orkat ta sig igenom detta. Orkat lämna bort hunden, gömt sig. För Lottas del var nog hunden den som höll henne uppe… synd att socialen inte kan ta emot hundar. Då hade hon kanske levt nu… Socialen borde kunna erbjuda skyddat boende med hund… i specifall… eller hjälpa en kvinna placera hunden tillfälligt… kan det vara så enkelt, och så svårt?

Lottas väg mot döden började antagligen för många år sedan, hon hade riktig otur på slutet. En regel om hundförbud (inte så svårt att förstå kanske) gjorde att hon fortsatte med sitt normaliserade liv. Varför förstår inte ens socialen (?) hur lätt den här processen tar bort förståndet?

Just Lotta var ingen "vanlig" tjej, men återigen, våldet kan drabba vem som helst. Här gäller det att ha någon flexibilitet och inte döma eller låta den utsatta klara sig själv. De gör inte det.

Men hon delade ju vården av hunden med Per även i vanliga fall. Lämnade bort hunden till honom när hon exempelvis var med Martin och behövde vara hundfri.

Per var den som ringde till polisen och visste om misshandeln. Så det var inget tvivel om att han skulle ha tagit hand om hunden om Lotta hade velat gömma sig.

Du försöker göra det här till att det våld som Lotta utsattes för kom sakta krypande och normaliserades utan att hon märkte ordet av. Men Lotta fick ju stryk redan under första veckan efter att de hade träffats. De bodde inte ihop och hade knappast ett etablerat förhållande vid det laget.

Lottas fall blir ett av dessa där man påstår att hon blev "förtrollad" eller "manipulerad" inom en kvart.

P.S. Normaliseringsprocessen: "Normaliseringen av våldet sker långsamt och i början även subtilt."
Senast redigerad av sno 2016-10-02 kl. 06:29.
Citera
2016-10-02, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hm ok, har faktiskt sett värre sms-konversationer genom årens lopp då elaka svartsjuka människor i psykisk obalans utbyter meddelanden med varandra.

Har plöjt igenom en stor del av FUP:et och har nu fått en helt annan bild av Lotta och hennes älskare som slog ihjäl henne än den bild som först förmedlades via tidningarna, själva grunden i det hela lades nog i att Lotta var träningsnarkoman och rejält ytlig och då hennes mördare var lagd åt samma håll så fanns det en gemensam nämnare här som är svår att bortse från, Lotta stirrade sig troligtvis blind på mördarens vältränade kropp och hans tatueringar och brydde sig inledningsvis inte ett dugg om allt det andra som följde med på köpet. För att förstå själva mekaniken bakom allt detta måste man nog känna kvinnor på djupet och jag har bla en kvinnlig släkting som medvetet och omedvetet valt ett antal kända och ökända brottslingar som pojkvän genom årens lopp, en sak har dessa par haft gemensamt och det är psykiska problem och väldigt ofta någon form av missbruksproblem i bagaget (kan även gälla psykofarmaka) plus en uttalad motvilja mot att välja mer normala partners då dessa inte uppfyller kraven på spänning och känslomässigt behov för stunden.

Hela fallet "Lotta" är en djupt tragisk historia och den kommer att återupprepas, var så säkra på det hur hemskt det än låter.

Glöm inte bort att Lotta köpte steroider av Martin.

En normalfuntad kvinna skulle ha sprungit ifall hon hörde (om hon nu inte hade gissat det innan) att han använde steroider. Lotta blev inte skrämd, eftersom hon gjorde det själv.

En normalfuntad kvinna skulle ha sprungit iväg när hon hörde att Martin använde kokain, Lotta sprang inte sin väg, eftersom hon gjorde det själv.

Det som är onormalt för normala kvinnor är vardag för Lotta och hennes medsystrar.

Sen skriker vissa av er att man inte ska döma, men faktum kvarstår: det är Lotta som är död. Död pga hennes dåliga omdöme när det gäller valet av sällskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in