2016-10-01, 22:22
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Nej, Martin Jonsson tog livet av Lotta.

Ja. Förlåt alla soc-arbetare där ute. Inget lätt jobb. Hur ska man resonera när någon inte vill ta emot hjälp… är det bara "ok"? Hur mycket försöker man övertala? Det är individer som drabbas, alla med olika bakgrund. Sen är det inte Lotta som valt att bli dödad, även om hon inte aktivt valde att överleva till varje pris. Det där kan man fundera på. Den som tycker sig ha mycket att förlora kanske springer iväg snabbare och med större beslutsamhet.

Normaliseringsprocessen bryter ned omdömet och känslan av att vara värdefull. Att bli värdelöst behandlad accepteras...
Senast redigerad av IQ130 2016-10-01 kl. 22:26.
Citera
2016-10-01, 22:29
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapphona
Jag blir så less på att misshandlade och mördade kvinnors moral eller livsval så ofta ifrågasätts!

Ja, många (INTE alla) av dessa offer, gör korkade och omdömeslösa val. MEN det är inget brott att vara korkad. Det är däremot ett GROVT brott att slå ihjäl någon! Bland det värsta man kan göra.

Jag har hört att Lotta bara hade ett kort förhållande med mannen (som mycket väl kan ha verkat "normal" i början) och sedan försökte bli av med honom. Men om hon "höll fast" vid honom, mådde hon säkert inte bra nej.

MEN det är irrelevant!!! Man förtjänar inte att bli misshandlad eller mördad bara för att man mår dåligt eller gör dumma val. Och varför ställs alltid högre moraliska krav på kvinnor än på män? De flesta kvinnor faller inte för kriminella eller våldsamma män. De som gör det har oftast egna problem. För - hör och häpna - kvinnor är inte perfekta. Kvinnor kan också ha problem. Kvinnor kan också vara brottslingar, eller skydda brottslingar.

Om det finns män som gör idiotiska val, finns det självklart också kvinnor som gör idiotiska val. Eller hur?
Det är ingen som säger emot dig eller ditt resonemang. Men jag och många med mig har läst sms-tömningen med skräckblandad förtjusning och undrat hur i hela helvete hon kunde stanna kvar, och faktum är att det var hennes eget val att stanna kvar. Att skylla på att samhället inte gjorde tillräckligt håller inte, utan i den frågan har Lotta sig själv att skjuta skulden på.

Däremot så ger inte det Martin rätten att utsätta henne för brott. Han skall hållas ansvarig för sina gärningar och straffas för dem. Hans del i det hela förringas inte på något sätt av att Lotta gjorde dumma val, men likt förbannat så var Lottas val hennes egna val, hennes eget ansvar.

Och Martin kunde ha verkat normal i början, det tror jag alldeles säkert. Men han såg ut så här:
http://x.cdn-expressen.se/images/a5/5c/a55c37fc4ece4175ae09c34218b4de5d/4x3/680.jpg
Citera
2016-10-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Later
Du menar att Lotta försökte så gott hon kunde att bli av med honom?
Där går våra åsikter isär......
Om så var fallet hade hon dragit från stan med mångas hjälp och stöd.
Hållhakar hade Martin på henne, helt klart, sex och droger!
Tragiskt likt förbannat

Ja, det menar jag att hon gjorde. Hon lämnade inte stan, men hon lämnade sin bostad och bodde runt hos andra.

Tror säkert han hade koll på det också.

Hon invaggades, bedrägligt, i trygghet.

Han är en genuint Ond människa. Som predator njuter av att plåga sitt byte, först, innan han slår till och dödar det.

När hon kände sig trygg och flyttade hem, slog han ihjäl henne på det mest vidrigaste sätt man tänka sig.
Citera
2016-10-01, 22:32
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Ja. Förlåt alla soc-arbetare där ute. Inget lätt jobb. Hur ska man resonera när någon inte vill ta emot hjälp… är det bara "ok"? Hur mycket försöker man övertala? Det är individer som drabbas, alla med olika bakgrund. Sen är det inte Lotta som valt att bli dödad, även om hon inte aktivt valde att överleva till varje pris. Det där kan man fundera på. Den som tycker sig ha mycket att förlora kanske springer iväg snabbare och med större beslutsamhet.

Normaliseringsprocessen bryter ned omdömet och känslan av att vara värdefull. Att bli värdelöst behandlad accepteras...
Det är där det skär sig. Kan man tvångsomhänderta såna här personer som Lotta? Någon slags motsvarighet till LVU, LVM osv? På vilka grunder i så fall? Hur ska omhändertagandet gå till? Vem ska betala?

Förstår vad du menar och kan till viss del hålla med, men en vuxen människa måste själv ta ansvar för sitt liv. Samtycker man inte till hjälp och det inte finns några tvångsåtgärder att ta till - ja, då har samhället faktiskt gjort vad man kan begära.
Citera
2016-10-01, 22:35
Medlem
snapphonas avatar
Sen är det en myt att vissa kvinnor "söker" sig till våldsamma män. Snarare är det tvärtom, dvs det är de våldsamma männen som "söker" sig till dem.

Martin kan mycket väl ha märkt att Lotta var skör och sårbar och behövde hans uppmärksamhet. Det handlar inte bara om att vi är olika som personer och därför löper olika stor risk att råka illa ut. Vid någon annan tidpunkt i livet hade Lotta kanske inte ens sett åt Martin, eller träffat honom men sedan genast dragit öronen åt sig. Som de flesta av oss antagligen hade gjort. Men nu träffade han henne då hon var skör och sårbar. (Om man får spekulera lite, enligt vad hon själv skrev osv).

Farliga män som Martin kommer alltid att kunna hitta lätta offer. Felet var att han öht gick lös!
Citera
2016-10-01, 22:39
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Farliga män som Martin kommer alltid att kunna hitta lätta offer. Felet var att han öht gick lös!
Och hur skulle man ha åtgärdat det, menar du?
Citera
2016-10-01, 22:44
Medlem
snapphonas avatar
Citat:
Det är ingen som säger emot dig eller ditt resonemang. Men jag och många med mig har läst sms-tömningen med skräckblandad förtjusning och undrat hur i hela helvete hon kunde stanna kvar, och faktum är att det var hennes eget val att stanna kvar. Att skylla på att samhället inte gjorde tillräckligt håller inte, utan i den frågan har Lotta sig själv att skjuta skulden på.

Däremot så ger inte det Martin rätten att utsätta henne för brott. Han skall hållas ansvarig för sina gärningar och straffas för dem. Hans del i det hela förringas inte på något sätt av att Lotta gjorde dumma val, men likt förbannat så var Lottas val hennes egna val, hennes eget ansvar.

Och Martin kunde ha verkat normal i början, det tror jag alldeles säkert. Men han såg ut så här:
http://x.cdn-expressen.se/images/a5/5c/a55c37fc4ece4175ae09c34218b4de5d/4x3/680.jpg

Det finns många vältränade och tatuerade killar som inte är det minsta våldsamma. Och om jag förstår saken rätt, träffades de via en Facebookgrupp för träningsintresserade, dvs Lotta tränade själv.

Det är en myt att kvinnomisshandlare och våldtäktsmän "ser ut" på ett visst sätt. De är överrepresenterade i vissa grupper, men förekommer i alla samhällsskikt. Några ser ut som svärmorsdrömmar.

"Skräckblandad förtjusning" skulle jag inte kalla SMS:en (som jag dock inte har läst), snarare tragik. Det är mycket möjligt att Lotta inte var särskilt rädd om sig själv och sitt liv. Men det gör inte det som hände, mindre fruktansvärt.
Citera
2016-10-01, 22:47
Medlem
snapphonas avatar
Citat:
Och hur skulle man ha åtgärdat det, menar du?

Tidsbestämda straff med villkorlig frigivning är helt vansinnigt när någon upprepande gånger har visat sig vara så farlig. Han hade begått grova våldsbrott tidigare och inte skött sig i fängelset heller. Enligt flera som träffade honom var han "en tickande bomb"

Tidsbestämda straff bör vara normen. Men vissa individer är så farliga att de faktiskt inte bör släppas ut.
Citera
2016-10-01, 22:47
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Det finns många vältränade och tatuerade killar som inte är det minsta våldsamma. Och om jag förstår saken rätt, träffades de via en Facebookgrupp för träningsintresserade, dvs Lotta tränade själv.

Det är en myt att kvinnomisshandlare och våldtäktsmän "ser ut" på ett visst sätt. De är överrepresenterade i vissa grupper, men förekommer i alla samhällsskikt. Några ser ut som svärmorsdrömmar.

"Skräckblandad förtjusning" skulle jag inte kalla SMS:en (som jag dock inte har läst), snarare tragik. Det är mycket möjligt att Lotta inte var särskilt rädd om sig själv och sitt liv. Men det gör inte det som hände, mindre fruktansvärt.
Du tycker att Martin ser ut som en frisk och sund människa? Skönt att du är fördomsfri i alla fall

Jaså, du har inte läst sms-tömningen men tycker dig ha rätten att välja åt mig hur jag upplevde läsningen av dem?

Citat:
Tidsbestämda straff med villkorlig frigivning är helt vansinnigt när någon upprepande gånger har visat sig vara så farlig. Han hade begått grova våldsbrott tidigare och inte skött sig i fängelset heller. Enligt flera som träffade honom var han "en tickande bomb"

Tidsbestämda straff bör vara normen. Men vissa individer är så farliga att de faktiskt inte bör släppas ut.
Ja, fast nu är det ju lite svårt att rätta till den saken i efterhand. Att ändra lagarna är och ska vara en långdragen process, och i vilken riktning lagarna ändras avgör vi genom valsedeln.

Men såvitt jag kan se så har gällande lagstiftning tillämpats i Martins fall. Vad mer kan samhället göra menar du?
Senast redigerad av introverto 2016-10-01 kl. 22:50.
Citera
2016-10-01, 22:49
Medlem
introvertos avatar
...
Citera
2016-10-01, 22:57
Medlem
Citat:
Sen är det en myt att vissa kvinnor "söker" sig till våldsamma män. Snarare är det tvärtom, dvs det är de våldsamma männen som "söker" sig till dem.

Martin kan mycket väl ha märkt att Lotta var skör och sårbar och behövde hans uppmärksamhet. Det handlar inte bara om att vi är olika som personer och därför löper olika stor risk att råka illa ut. Vid någon annan tidpunkt i livet hade Lotta kanske inte ens sett åt Martin, eller träffat honom men sedan genast dragit öronen åt sig. Som de flesta av oss antagligen hade gjort. Men nu träffade han henne då hon var skör och sårbar. (Om man får spekulera lite, enligt vad hon själv skrev osv).

Helt enig med dig där. Det är han som väljer sitt 'bytesoffer' som han vet är sårbart och svag, som går rakt in i hans "gillrade fälla". Sedan släpper han aldrig taget om sitt byte.

Han leker med det först.

Makt och kontroll roar honom. Stora utlösningen kommer när allt briserar för.honom i stunden när han slår henne sönder och samman.

Helt sjukt.

Rip Lotta
Senast redigerad av Remark 2016-10-01 kl. 23:00.
Citera
2016-10-01, 23:03
Medlem
snapphonas avatar
Citat:
Du tycker att Martin ser ut som en frisk och sund människa? Skönt att du är fördomsfri i alla fall

Jaså, du har inte läst sms-tömningen men tycker dig ha rätten att välja åt mig hur jag upplevde läsningen av dem?

Ja, fast nu är det ju lite svårt att rätta till den saken i efterhand. Att ändra lagarna är och ska vara en långdragen process, och i vilken riktning lagarna ändras avgör vi genom valsedeln.

Men såvitt jag kan se så har gällande lagstiftning tillämpats i Martins fall. Vad mer kan samhället göra menar du?

Förklara gärna exakt vad du tycker är osunt i Martins utseende, enbart baserat på den bilden.

Är det tatueringarna? Eller att han har rakat huvud och begynnande flint? Är det att han tränade mycket?

Jag har en kusin som är närmare 2 meter lång och ganska vältränad. Ofta rakat huvud. (Inga synliga tatueringar dock). Han är värdens snällaste. Har aldrig begått grova brott eller slagit någon. Försvarat andra vid flera tillfällen dock. Han har jobb och ordnat liv.

Därför blir jag faktiskt lite förnärmad när folk antyder att en sånt utseende ser "osunt" ut. Hur sund ser en blek, finnig nörd ut som sitter framför datorn hela dagarna?

Självklart ska man vara vaksam, och det var uppenbarligen inte Lotta. Men man kan inte enbart gå på en bild.

Men som sagt, beskriv gärna vad som är så "hemskt" med bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in