2016-09-29, 19:57
Medlem
Machiavellys avatar
Se på fan! Trodde jag var den enda som hade den här tanken! Bytte mig från en Volvo S80 -99 till en BMW 520d 2015 och tycker fortfarande man sitter så mycket bättre i Volvon. Min växellåda är sjukt skön i Volvon också men automaten i BMWn gör ju allt mer bekvämt.

Men det skiljer sig fan inte mycket. Ratten/styrningen är det största som skiljer sig tycker jag. I Volvon får man fan dra ratten många centimeter mer för att få samma svängkurs som i BMWn.

Kan hålla 100km/h i en landsväg jag kan utantill med många kurvor med BMWn. Men bara 80km/h med Volvon pga att styrningen inte är lika vass som BMWn. Annars är komforten ungefär samma!
Citera
2016-09-29, 22:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Se på fan! Trodde jag var den enda som hade den här tanken! Bytte mig från en Volvo S80 -99 till en BMW 520d 2015 och tycker fortfarande man sitter så mycket bättre i Volvon. Min växellåda är sjukt skön i Volvon också men automaten i BMWn gör ju allt mer bekvämt.

Men det skiljer sig fan inte mycket. Ratten/styrningen är det största som skiljer sig tycker jag. I Volvon får man fan dra ratten många centimeter mer för att få samma svängkurs som i BMWn.

Kan hålla 100km/h i en landsväg jag kan utantill med många kurvor med BMWn. Men bara 80km/h med Volvon pga att styrningen inte är lika vass som BMWn. Annars är komforten ungefär samma!

Stolarna i Volvo och SAAB från slutet av 90-talet är det få bilar som slår. Den något oprecisisa styrningen i din gamla Volvo är mer en märkesspecifik egenskap än åldersspecifik. Volvon fick kritik för sin något veviga styrning redan när den testades mot Audi A6, SAAB 9-5, BMW 5-serie och Mercedes E-klass när det begav sig.
Citera
2016-09-30, 09:58
Medlem
Hadessss avatar
Stolarna har det ju inte blivit någon större skillnad på förutom då ergonomin, men om man räknar alla teknologiska finesser i bilen har det ju blivit avsevärd skillnad. Jag tycker personligen regnsensor, ACC och dylikt gör resan mycket mer komfortabel
Citera
2016-09-30, 11:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadesss
Stolarna har det ju inte blivit någon större skillnad på förutom då ergonomin, men om man räknar alla teknologiska finesser i bilen har det ju blivit avsevärd skillnad. Jag tycker personligen regnsensor, ACC och dylikt gör resan mycket mer komfortabel

ACC har ju varit standard i flesta premiumbilar sedan minst 20 år tillbaka. Regnsensor är väl något senare påfund, men gör det verkligen resan avsevärt bekvämare? Nja....

Jag tycker utvecklingen mest bestått i hur man manövrerar runt i olika informationssystem. Det finns mer finesser. Tidigare skötte man allt sådant med knappar och reglage. Nu görs det på skärmar i olika varianter av informationssystem. Fast blir vi egentligen lyckligare av att kunna ställa in färgen på instrumentpanelen i 120 olika kombinationer istället för 1? Bara för att ta ett exempel. Höjer det komforten? Man kan snurra runt i färddatorn med alla möjliga kombinationer som om man inte är tekniknörd närmast är helt omöjligt att lära sig. Är det högre komfort att dra åt handbromsen genom att trycka på en knapp jämfört med att dra i en spak? Är det högre komfort att lägga den elektroniska larmdosan på passagerarsätet och trycka på en knapp vid start, istället för att vrida om gamla tiders nycklar? jag vet inte...Ljud och sittkomfort tycker jag inte det hänt speciellt mycket med. I vart fall inte på lite större bilar som räknas som premium.
Citera
2016-09-30, 11:49
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Både ja och nej. Vad gäller billigare och mindre bilar har det nog skett viss utveckling ja, men inte direkt när det gäller premiummärken och modeller.

Audi A6 2016 års modell jämfört med 1999 års modell? Inte någon större skillnad. Tom designen känns igen. Den äldre bilen hade all bekvämlighet. AC, elhissar, ABS, airbag m.m. Detsamma torde gälla BMW 5-serie. Däremot har det nog skett viss uppryckning hos Skoda och mindre modeller hos exempelvis VW och Toyota. De har blivit mer storbilslika i sitt väguppträdande. Både vad gäller fjädring och ljudkomfort.
Jag skulle säga att alla bilar har förbättrat sig. Jämför en Volvo V70 -99 med en V70 II -16, eller en Mondeo -99 med en Mondeo -16, Passat är det ordentlig skillnad på ... Osv.

Även när det gäller premium, nu har jag förvisso inte koll på Audi och BMW, men MB E-klass har jag kört en del och där har det definitivt hänt en hel del sen w210.

Det sker förbättringar varje generation och det är nog så att man inte tänker så mycket på det när man bara byter upp sig, men när man kör senaste generationen och backar 2-3 generationer så märker man hur mycket det egentligen skiljer. Men visst är vissa saker kanske bara marginellt bättre, men så var det förr också.
Citera
2016-09-30, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Avnjut en åktur i en Citroën CX så blir du varse att komfortutvecklingen har stått still i över 40 år

Ljudkomforten upplever jag som successivt förbättrad de senaste åren och vad beträffar sittkomforten upplevde jag pilotstolarna i min tidigare 9000 som mer komfortabla än i flertalet nya bilar.

Efter en tur i en DS inser man att komfortutvecklingen har de senaste 60åren gått bakåt.
Citera
2016-10-01, 04:05
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Efter en tur i en DS inser man att komfortutvecklingen har de senaste 60åren gått bakåt.

Så sant, DS var en sann föregångare komfortmässigt.
Citera
2016-10-01, 13:46
Medlem
TeEsErs avatar
Jag vill gärna flagga för däckens betydelse. Sätt ett par dyra kvalitetsdäck på en äldre bil så blir det stor skillnad i komfort och ljud. På nyare bilar kan man jämföra med högre/lägre profil på däcken. Lågprofilsdäck är ett satans påfund när det gäller komfort och ljud.

/T
Citera
2016-10-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Jag vill gärna flagga för däckens betydelse. Sätt ett par dyra kvalitetsdäck på en äldre bil så blir det stor skillnad i komfort och ljud. På nyare bilar kan man jämföra med högre/lägre profil på däcken. Lågprofilsdäck är ett satans påfund när det gäller komfort och ljud.

/T

Därför ställs det högre krav på ljudisolering och ljudöverföringshämmande konstruktioner i hjulupphängning för att kompensera för det ökade ljud som följer med bredare däck.
På min Mercedes med 255 i bredd fram och 275 bak har man lyckats bra med detta, men är annars ett vanligt problem, framförallt på den typ av asfalt som finns i Sverige. Valet av däck, och därmed mönster spelar också in, inte enbart bredden på däcken.
Citera
2016-10-01, 14:10
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jättemycket har nog inte hänt, men vissa modeller är mer bekväma än andra.
Citera
2016-10-01, 21:22
Medlem
y.ys avatar
GPS-navigation vs Bilatlas?
Citera
2016-10-01, 21:37
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
GPS-navigation vs Bilatlas?
Angående komforten, så undrar jag hur en atlas skulle inverka menligt på komforten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in