2016-10-01, 22:10
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Angående komforten, så undrar jag hur en atlas skulle inverka menligt på komforten?
Det gör den inte. En bilatlas är enklare än att bara köra efter vägskyltarna. En gps är enklare än vägatlasen.
Citera
2016-10-01, 22:19
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Det gör den inte. En bilatlas är enklare än att bara köra efter vägskyltarna. En gps är enklare än vägatlasen.
En hjärna är bäst. Använd kartan för att ta lämplig rutt mellan två orter. Väl framme vid orten knappar du in adressen.
Jag har senaste version av Volvos GPS o inte fan letar den upp den för mig, bästa rutten. Blir oftast en kompromiss.
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Angående komforten, så undrar jag hur en atlas skulle inverka menligt på komforten?
Lägg den diagonalt på sätet o kör 50 mil så förstår du
Citera
2016-10-01, 23:03
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Pratar man utvändig design känns det ju inte heller som det hänt några stordåd de senaste 17 åren. Bara ett exempel. Audi A6 från 1999 jämfört med Audi A6 anno årsmodell 2016.

http://www.audi-a6-specs.info/gallery/photos/1999/audi-a6-photo.jpg

http://o.aolcdn.com/dims-global/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/750x422/quality/95/http://www.blogcdn.com/slideshows/images/slides/308/428/3/S3084283/slug/l/01-2016-audi-a6-fd-1.jpg

De flesta av Audis modeller ser ut som jävla tvålkoppar, och det har de gjort länge nu. Vet inte vad det är för ickedesign de håller på med.
Citera
2016-10-03, 09:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nu är vi delvis utanför ämnet, hur andra trafikanter uppfattar ljudet från bilen har ju inget med komfortnivån att göra. Sedan är inte en elbil tystare än andra bilar annat än det ljud som kommer från motorn, vid normal landsvägskörning är det vägljud och vindbrus som dominerar.

Nej, men om den är så tyst att inte ens fotgängare hör den utanför bilen så är den nog väldigt tyst inuti.
Inte så vanligt med fotgängare på motorvägen. De flesta fotgängare blir påkörda i tättbebyggt samhälle.
Jag tror inte förslaget mot för tysta bilar kommit om det inte ansetts vara ett problem.
Citera
2016-10-04, 21:09
Medlem
Många tar upp vägbullret som ett problem. Det är ett svenskt problem.
Vår asfaltsammansättning består av lågbudget. Det är tydligen dyrt här att fragmentera?

Är en fröjd för öronen oavsett bilmärke när man ger sig ner söderut.
Med riktiga däck,givetvis.
Citera
2016-10-06, 12:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
De flesta av Audis modeller ser ut som jävla tvålkoppar, och det har de gjort länge nu. Vet inte vad det är för ickedesign de håller på med.

Nej, deras design går inte riktigt hem hos mig heller. Möjligen var det ett nytänkande för 20 år sedan. Nu är man mer än mätt på deras tvålkoppar. Bara jämföra de två bilderna jag länkade. Nästan allt går igen på dagens bilar jämfört med för 17 år sen.

När jag pratar om komfort så tänker jag nog främst på ljud, fjädrings och sittkomfort. Finns väl visserligen annat komforthöjande såsom ACC, elhissar, servoassistering m.m., men det var ju i princip standard även för 20 år sen. I alla fall på premiumbilarna. GPS och backkamera i alla ära, men någon större komforthöjare anser jag det nog inte vara.

Finns kanske inte jättemycket mer att säga i den här tråden. Komfortfaktorn har inte tagit några jättekliv uppåt sista 20 åren. Bara att konstatera. Biltillverkarna tycks lagt mest energi på att göra dem bränslesnåla. Det är downsizing som gäller. Motorer förses med såväl kompressor som turbo och till skillnad mot tidigare är det inte främst för att höja effekten, utan att för att göra dem snålare. Ville man plocka ut 150 hästar förut gjorde man en motor på cirka 2 liter eller strax däröver. Plockade man på turbo plockade man ut 200-250 hästar. Nu gör man motorn på 1,4 liter och plockar på både kompressor och turbo och effekten blir 150-160 hästar. Snålare blir det, men hur länge håller det? Fast nu börjar jag kanske gå off-topic från min egen tråd...
Citera
2016-10-06, 18:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag tror inte förslaget mot för tysta bilar kommit om det inte ansetts vara ett problem.

Tysta bilar i stadstrafik kan vara ett problem. Är det bara jag som varit nära att springa ut framför en nästan ljudlös eldriven buss i stadstrafik p g a att jag inte hörde den?
Citera
2016-10-06, 20:17
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Många tar upp vägbullret som ett problem. Det är ett svenskt problem.
Vår asfaltsammansättning består av lågbudget. Det är tydligen dyrt här att fragmentera?

Är en fröjd för öronen oavsett bilmärke när man ger sig ner söderut.
Med riktiga däck,givetvis.
Det är inte lågbudget, det är anpassat till att vi kör med dubbdäck. Därför större partiklar i vår (och Norges och Finlands ) asfalt.
Citera
2016-10-07, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Det är inte lågbudget, det är anpassat till att vi kör med dubbdäck. Därför större partiklar i vår (och Norges och Finlands ) asfalt.

Tror du på det själv,Bibendum? Asfaltsbolagen väljer olika mått från stenkrossen. Det är såklart att det är billigare med större material. Det som sliter på vägarna är de större fordonen utan dubbdäck. Tyskarna har valt ett förbud mot dubbar men de saltar som fan. Tror du vägverket hade gjort likadant här isåfall? Lagt en dyrare asfalt och saltat som fan?
Tror inte jag.
Oavsett hur du resonerar så är det lågbudget.
Senast redigerad av svartellervitt 2016-10-07 kl. 01:01.
Citera
2016-10-07, 07:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Se på flygets utveckling under 60-talet, då djävlar hände det grejer men många flygplansmodeller som utvecklades då (t ex Boeing 747) tillverkas än idag även om de har förfinats genom åren. Stridsflygplan blev fram till 60-talet ofta bara några få år då de så snabbt blev chanslösa mot fiendens senaste modeller medan man idag har livslängd på kanske 30 år för det händer så jäkla lite.
Flygplan både civila och militära byggs nog i större utsträckning för att kunna uppgraderas över tid med bättre radar, bättre motorer, bättre datasystem etcetera vilket kan förlänga livslängden radikalt.

Samma tänk kan appliceras även på bilar men det är även en kostnadsfråga, hög komfort kostar.
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-10-07 kl. 07:07.
Citera
2016-10-08, 10:17
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Man glider lika bra i en gammal Volvo 740 som i en ny Audi , det jag stör mig mest på i nya bilar är ljudet från asfalten . Alla kanske kör med skitdäck iof men tror snarare att det är dåligt med rostskyddsmassa m.m i hjulhusen .
Citera
2016-10-27, 13:37
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
En hjärna är bäst. Använd kartan för att ta lämplig rutt mellan två orter. Väl framme vid orten knappar du in adressen.
Jag har senaste version av Volvos GPS o inte fan letar den upp den för mig, bästa rutten. Blir oftast en kompromiss.

Lägg den diagonalt på sätet o kör 50 mil så förstår du
OK!

Dock åker jag så sällan längre sträckor dit jag inte klarar att hitta,alternativt kollar jag kartan innan och kör efter vägskyltarna. Har gått kalas hittills!

Säg att man ska till Åre,hur svårt är det? Kör uppåt,följ E4 sväng av en bit efter Sundsvall,typ.. har inte kollat kartan,utan bara taget på en höft,men sist jag åkte dit gick det bra de dryga 80-90 milen.

Har även åkt till Adriatiska havet med bara ett par ortsnamn på en lista och bockat av efter hand man passerat.
(Helsingborg,Hamburg,Hannover,stanna och sova i Kirchheim,München,Salzburg,osv..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in