Citat:
Ursprungligen postat av
Servigin
Ja, läser du trådstarten står det ganska tydligt "jämför motsvarande modell" och tar som exempel Audi a6.
Jämför man en ny Dacia med en äldre Mercedes är jag rätt säker på att japanen förlorar komfortduellen. V40 och V70 antar jag är hyfsat jämförbara. Jag själv har mest haft just äldre mercor och slås ofta av att det inte är märkbart bättre komfort i nyare bilar i standardsegmentet.
Men ofta finns inte motsvarande modell kvar efter 20 år. Själv är jag inne på att köpa en Mondeo-02 för tillfället. Den modellen hette Sierra för 20 år sedan o var en helt annan bil.
Samma sak tar TS upp i dag, 20 år gamal bilar o jämför med 40 år gamla för att jämföra.
Då hade Volvo sitt flaggskepp 850. Jämför den med motsvarande Volvo -76. Då hade Volvo precis introducerat sin andra modell i programmet. Det var i de svängarna de köpte DAF.
Så vi kan i te föra en seriös diskusion utifrån jämförbara modeller utan vi får utgå från vad som fanns helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Ok, den jämförelsen kan vara rimlig.
Först ska vi kanske se på definitionen av "komfort". Att däri inbegripa ljudnivå och sittkomfort är givet, men sedan, ska diverse tekniska finesser räknas till komfort, eller var hör de hemma? Att öppna sidorutorna genom att föra ena halvan av rutan bakåt, alternativt att med en vev förpassa rutan ned i dörren eller i förfinad form, det senare med motorkraft - är det också något som hör till komfort?
Där har du en poäng. En bil jag inte blir trött i anser jag har bra komfort. Sen att gå in på detaljer orkar jag inte. Men just ljudpåverkan utifrån är en viktig faktor för mig.