2016-09-05, 17:42
Medlem
Arthur Dents avatar
I gårdagens Babel fick skribenterna på Flashbacks drogavdelning ett mycket välförtjänt omnämnande av bokdebutanten Tone Schunnesson då titeln på hennes bok är Tripprapporter, hon tyckte att Flashback hade väldigt bra sådana, verkar vara en kul tjej.
Citera
2016-09-11, 21:21
Medlem
Moltas666s avatar
Vår egen kulturhuldra Jessika Gedin skapar ett bra och väl sammanhållet Babel. Dessutom tackar vi för att herr eller fru Knausgård inte är medverkande i varje Babel...
Citera
2016-10-01, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Även jag tittade, han verkar ganska speciell den där Lagercrantz.

Det som inte dödar, Lagercrantz nya bok, ges ut av Norstedts där Eva Gedin är förlagschef för skönlitteraturen.

"Anställd på Norstedts sedan augusti 1995. Arbetade till en början som redaktör och förläggare, sedan 2009 även Förlagschef för Norstedts skönlitteratur, vilket innebär att jag har det publicistiska och ekonomiska ansvaret för förlagets skönlitterära utgivning."

Eva Gedin är Jessikas syster. Och Jessika programledare för Babel, där Lagercrantz gör reklam för sin nya bok. Lär förresten vara en hel del böcker som får fin reklam på Babel och som ges ut av Norstedts.

Mmm. För att inte tala om att Eva Beckman, som startade upp Babel, är syster till Åsa Beckman, pösig andrechef på DN Kultur (som i princip alltid har ungefär samma perspektiv på kulturen och samtiden som Babel och väljer ungefär samma vinklingar). De båda är döttrar till poeten och kritikern Erik Beckman, som i många år skrev i DN - enligt mig och många andra var han en långt vassare skribent än Åsa. Dessutom är systrarna gamla kompisar med Svante Weyler, som tidigare jobbade på Norstedts och numera har ett eget förlag som ger ut flera författare med nära kopplingar till DN och andra Bonniertidningar.

Babel är sådär. Ibland riktigt bra, ibland bara fegt och smajligt. Det största problemet med programmet är att det sedan flera år är SVT:s *enda* återkommande program med inriktning på seriös litteratur; det har en helt ohotad monopolställning - och de andra större svenska kanalerna gör ju inte heller något som matchar, bortsett från lilla Axess ibland. På 80-90-talen fanns det en hyfsat bred mix av kulturmagasin, serier med närintervjuer med författare och andra kulturpersonligheter (både i tv och i radio), debatter i kulturfrågor osv. Idag är det i princip enbart Babel som står för bevakningen av aktuell skönlitteratur i SVT, och det är uppenbart att programmet har en del självpålagda kvoter - det ska vara mycket kvinnliga författare (helst majoritet kvinnligt) oavsett kvalitet, mycket författare med utländsk eller invandrarbakgrund osv, och intervjuerna handlar ofta mer om författarens person än om dennes böcker. När det dessutom blir så pass inställsamt som det ofta är, så känns programmet ofta ointressant och självbekräftande.
Citera
2016-10-01, 17:41
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Babel är sådär. Ibland riktigt bra, ibland bara fegt och smajligt. Det största problemet med programmet är att det sedan flera år är SVT:s *enda* återkommande program med inriktning på seriös litteratur; det har en helt ohotad monopolställning - och de andra större svenska kanalerna gör ju inte heller något som matchar, bortsett från lilla Axess ibland. På 80-90-talen fanns det en hyfsat bred mix av kulturmagasin, serier med närintervjuer med författare och andra kulturpersonligheter (både i tv och i radio), debatter i kulturfrågor osv. Idag är det i princip enbart Babel som står för bevakningen av aktuell skönlitteratur i SVT, och det är uppenbart att programmet har en del självpålagda kvoter - det ska vara mycket kvinnliga författare (helst majoritet kvinnligt) oavsett kvalitet, mycket författare med utländsk eller invandrarbakgrund osv, och intervjuerna handlar ofta mer om författarens person än om dennes böcker. När det dessutom blir så pass inställsamt som det ofta är, så känns programmet ofta ointressant och självbekräftande.

Du har en del poäng här. Monopolställningen är inte bra och visst är det så att Babel har sina självpålagda kvoter.

Dock...det är bättre med Babel än utan.
Citera
2016-10-02, 01:07
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du har en del poäng här. Monopolställningen är inte bra och visst är det så att Babel har sina självpålagda kvoter.

Dock...det är bättre med Babel än utan.

Det är ju det, och det är lite sorgligt men det är därför jag tittar, man är lite svältfödd. Men visst hade SVT riktigt bra kulturprogram förr? Centrum hette väl ett? Vill minnas att många "värstingar" fick fritt spelrum där, allt passerade eftersom det var "kultur". Kan ha varit där Stig Larsson förklarade att tyckarna är tankens horor.
Citera
2016-10-03, 16:49
Medlem
Arthur Dents avatar
Skoj med Joakim Pirinen i Babel igår, inte ofta han dyker upp i media.
Citera
2016-10-19, 23:30
Medlem
Moltas666s avatar
Att Babel skulle handla om Bob Dylan var inte direkt oväntat. Ständiga sekreteraren i Svenska Akademien Sara Danius lyckades "nästan" övertyga Jessika Gedin om att Bob Dylan var ett bra val som Nobelpristagare.

Att höra några av Dylans låter sjungas av ordentligt klädda svenska flickor med strumpbyxor gav dock ett märkligt intryck. Man kan inte hamna för långt ifrån originalet utan att det märks.
Citera
2017-10-23, 17:51
Medlem
Barbara Anns avatar
"Hoggbjöle"????

Hur svårt kan det vara att uttala namnet rätt på orten som producerat flera kända författare?
Detta säger en hel del om kvaliteten på SVT-produktioner numer. Fy fan.

Vem rår om speakerrösten i Babel? Eller vem är ansvarig utgivare?
Citera
2017-10-23, 22:32
Medlem
Arthur Dents avatar
Jag gillar verkligen inslaget om böcker som skakade folkhemmet men är det ändå inte lite slätstruket? Om Äldreomsorgen i Övre Kågedalen inte tas upp anser jag att redaktionen varit lite fega.
Citera
2017-10-25, 09:31
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Jag gillar verkligen inslaget om böcker som skakade folkhemmet men är det ändå inte lite slätstruket? Om Äldreomsorgen i Övre Kågedalen inte tas upp anser jag att redaktionen varit lite fega.

Samma här.

Sitter bara och väntar på att den boken ska komma.
Citera
2018-03-11, 20:11
Bannlyst
Har dom börjat med musik i programmet: Kanske bara är ett undantag. Men jag gillar den låten väldigt mycket. Wuthering Heights, men jag hörde inte vem som sjunger den just nu. Kul att Babel börjat igen

Nu kommer Jockum Nordström in
Senast redigerad av Detevigaaviga 2018-03-11 kl. 20:15.
Citera
2018-04-22, 20:57
Bannlyst
Nja tycker hittills att Babel verkligen varit tråkigt. Sävlig lågt tempo och inget särskilt sägs... Jag tycker det är väldigt dåligt. Och musikens (Bob Dylans nobelpris) intåg i programmet gör det bara ännu sämre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in