Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Men jösses vad du svamlar.
Om hon drar i sig droger i sin egen kropp medvetet och utan yttre tvång så är det hon som knarkar, vilket de facto är kriminalisera i Sverige, om hon skottat upp kokain i Martins snok är det kanske jämförbart med att åka som gäst på någon annans båt. Att de knarkar tillsammans kan vara en ytterligare indikation på att deras förhållande var osunt på något sätt (behöver de kemiska substanser för att underhålla varandra när de är ute och festar tillsammans eller för att kunna ha sex?).
Du har rätt i sak, men att Lotta skulle ha varit en regelrätt missbrukare går jag inte med på. Att hon kanske höll på att utveckla ett missbruk under sitt förhållande med Martin är fullt möjligt. Sedan vet jag inte hur hennes bakgrund såg ut, men med tanke på att hennes jobbsituation så har jag svårt att se att hon varit i något tyngre missbruk före Martin. I så fall väldigt långt tillbaka i tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Missbrukare för dig är en annan sak än för mig. Jag vet inte vad du menar med en "pundare".
En normal människa tar inte kokain överhuvudtaget - i min värld. Men kanske i din..
En normal människa blandar inte alkohol med ångestdämpande eller sömnmedel.
Lotta hade dessutom gemensamma vänner med Martin redan innan de två blev ett par och Martin har inga "normala" vänner. Därutöver blev hon inte avskräckt av hans missbruk.
Om en man presenterade sin flickvän till sina "missbrukarvänner" skulle de flesta normalfuntade dra sina slutsatser och sticka UTAN att ens veta att pojkvännen själv missbrukade.
Missbrukarkretsar är totalt ointressanta för den som själv inte missbrukar. En nykter människa orkar inte med missbrukarliv/-värderingar/-problem.
En människa som tar narkotikaklassade preparat vid enstaka och utspridda tillfällen i sitt liv har begått narkotikabrott, men är inte en pundare - i min värld. Kanske inte i din.
En normal människa behöver varken ångestdämpande eller sömnmedel i min värld, men skulle de behöva det så är de för den sakens skull varken onormala eller missbrukare. Dricker de sedan alkohol vid något tillfälle under medicineringsperioden så är inte heller det någon direktkvalificering till ett missbrukarliv. Oaktsamt och korkat, ja! Utan tvekan!
Martins umgänge och bekantskaper ger inte vid handen att Lotta var en missbrukare. Att hon inte sjappade när han presenterade henne för sina mindre nogräknade bekantskaper som hon borde gör henne inte heller till någon missbrukare.
Lotta kan ha varit nykter. Hon beskriver för Martin i smsandet att hon året dessförinnan gick ut max fyra tillfällen. Sanningen i det vet jag inte, men det behöver inte vara osanning. Att hon däremot inte var helt frisk ligger närmare till hans och det kan förklara att hon som icke-missbrukare inte backade undan från missbrukande människor.
Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Om hon använt kokain, och vad verkar inte avser att upphöra med. De flesta vet att kokain är en olaglig narkotikaklassad drog. Även om det inte är särskilt ofta så är det väl att punda även om hon helgknaprar och detta inte dominerar hennes tillvaro. "Punda" har väl inte samma jämförbara innebörd som "alkoholist" men den som dricker alkohol om än så bara ett fåtal gånger per år dricker dock alkohol.
Världsbilden att offret alltid är felfritt stämmer ofta inte. Det betyder inte nödvändigtvis att BO nödvändigtvis har del av juridisk skuld i gärningen som om denne begått någon provokation som utlöst gärningen. Men det kan ha viss betydelse till förståelse till bakgrunden till brottet, vilket väl kan vara av intresse om man menar att man vill hitta metoder för att förebygga dylika skeenden.
Jo faktiskt. En pundare och en alkoholist är en bra jämförelse. Den som dricker alkohol någon gång ibland är inte alkoholist. Den som har alkoholproblem behöver inte heller nödvändigtvis vara alkoholist. Den vars vardag byggs kring alkoholmissbruket är alkoholist. Likadant med droger, med den lilla skillnaden att den som tar olagligt klassade preparat gör sig skyldig till brott, och är således en brottsling.
Menar du att jag har påstått att offret är felfritt?