Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-09-30, 20:01
Medlem
Hej, jag har lite funderingar jag vill ha svar på?

Jo jag har funderat på att inte betala någonting så jag hamnar i Kronofogden och där kommer skulderna bara att växa, för jag menar varför är det så dåligt att hamnar där om man ändå inte tänker ta sitt liv seriöst och jobba och betala skatt?

Vi säger att jag bor hemma hos min mamma och hon vill ändå inte att jag flyttar ut, hon får sina soc pengar av mig varje månad ändå

Tänk ändå vad skönt det är, jag kan åka buss/spårvagn och annat helt gratis, för böterna jag får i sådana fall behöver jag ju ändå inte betala då den hamnar hos Kronofogden tillslut, samma sak med om jag äger en bil så slipper jag betala alla böter och trängselskatt

är jag skriven i en annan lägenhet där jag inte bor så kan ju Kronofogden inte ta något från mig, och så länge jag inte har några banklån så kan väl banken ändå inte stänga av mitt bankkonto eller tömma det för att betala skulder hos andra som jag är skyldig?

Tänk er att jag kan kissa efter en fylla ute vid allmänheten utan att behöva bry mig om jag får böter för det eller att jag kan köra moped utan hjälm eller åka trimmad moped utan att jag behöver bry mig om böterna jag får

Det är väl rena drömmen att leva så? Jag har ett bankkonto men massa pengar i genom att jobba svart och som ändå inte kan tas ifrån mig så länge jag inte har lån till banken jag är medlem i själv?

Hur blir det med soc pengarna? hur mycket får dom ta ifrån mig i sådana fall innan jag får in resten på mitt konto?

Självklart vet jag att jag inte kan ta några lån och inte kan få en lägenhet ifall det inte är köpes lägenhet och att jag betalar allt på en gång,

Så länge man kan köpa något utan att det fattas pengar så är väl det inga problem?
Och fängelse kan man ju ändå inte få genom att ha massa skulder?

Så av denna situation vad är för och nackdelarna?

Skriv gärna om jag har rätt eller fel i det jag skrivit och skriv även vad ni tycker om det hela
Citera
2016-09-30, 20:14
Medlem
Har du tillgångar på banken så får du inget soc-bidrag. (om det inte är under riksnorm då)
Går dina skulder till indrivning kommer kronofogden garanterat tömma kontot. Bor du fortfarande hemma så har jag för mig att de kan ta din mors saker också, om ni inte kan bevisa genom kvitton och liknande att det är hon som äger dem.
Citera
2016-09-30, 20:18
Medlem
Visst, jag köper resonemanget om fördelarna under en kortare tid. Men jag tror du underskattar problemen som sakta men säkert kommer smyga sig på och bli högst påtagliga den dagen du på ett eller annat vis måste handskas med skiten du samlat på dig.

Du får inga soc pengar om du har tillgångar.
du skadar dig på jobbet? Vad gör du när du inte kan jobba svart längre och inte får sjukpenning?
Morsan vill inte ha dig inneboende längre? Vad gör du?
Du inser att du vill ha ett stabilare liv men att du dragit på dig så mkt skulder att det liksom inte lönar sig att arbeta längre, vad gör du?

Man kan ställa till det för sig mer än man tror faktiskt
Senast redigerad av Prax^ 2016-09-30 kl. 20:21.
Citera
2016-09-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Visst, jag köper resonemanget om fördelarna under en kortare tid. Men jag tror du underskattar problemen som sakta men säkert kommer smyga sig på och bli högst påtagliga den dagen du på ett eller annat vis måste handskas med skiten du samlat på dig.

Men annan i värsta fall så skaffar jag väl en flickvän som inte har skulder och så hjälps man åt medans jag fortfarande kan leva livet på kronofogden ?
Citera
2016-09-30, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knegarjon
Har du tillgångar på banken så får du inget soc-bidrag. (om det inte är under riksnorm då)
Går dina skulder till indrivning kommer kronofogden garanterat tömma kontot. Bor du fortfarande hemma så har jag för mig att de kan ta din mors saker också, om ni inte kan bevisa genom kvitton och liknande att det är hon som äger dem.

Jag skrev ju texten att jag var skriven på en annan adress i sådana fall så kronofigden vet ju inte om att jag i sådana fall skulle leva hos min mamma?
Citera
2016-09-30, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olleja
Men annan i värsta fall så skaffar jag väl en flickvän som inte har skulder och så hjälps man åt medans jag fortfarande kan leva livet på kronofogden ?

Jag tror du kommer inse att det inte är så jäkla kul att vara beroende av andras välvilja helt enkelt. Det här hade kunnat gå teoretiskt om du hade haft mkt jävlaranama och varit lite driftig, men än så länge har du bara presenterat lösningar som bygger på att nån annan tar hand om dig typ, det får mig att tro att du inte är den där driftiga typen.
Citera
2016-09-30, 20:41
Medlem
Med tiden, när du kliver in i vuxenvärlden, kommer du upptäcka att det är en stor fotboja runt din fot.
Citera
2016-09-30, 20:42
Medlem
CpGurrAs avatar
Om du ska ha soc måste du endå vara in skriven på arbetsförmedlingen och efter några månader kommer de kräva att du ska praktisera eller gå något program 20 till 40 timmar i veckan och då har du inte tid att jobba svart.

Den dagen du får för dig att börja leva ditt liv så kommer du inse att skulder till kronofogden är det sämsta valet du gjort i ditt liv, jag talar av egen erfarenhet. Hellre att jag och frugan var skyldig Hells Angels 500000kr än kronofogden.

Lycka till med ditt liv!!!!
Citera
2016-09-30, 21:05
Medlem
fliffos avatar
Kanske är kul och chill att göra så ett par månader. Men herregud vilket sorgligt, meningslöst och tråkigt liv. Och så har vi ännu en girig bidrags snyltare...
Citera
2016-09-30, 21:10
Medlem
Tja, du är helt klart för ung för att kunna leva ett vettigt liv så.

Jag känner två zigenargubbar i stan som lever EXAKT så. Men de är båda 55+.
Handlar med bilar och får en bra sidoinkomst.
De löser aldrig några p-biljetter och parkera precis utanför det hus de har ärende till - mitt i stan
Sköna snubbar, trevliga snubbar men är givetvis svin mot alla som slavar för att dra in skattepengar till välfärden.
Citera
2016-09-30, 21:17
Medlem
Förr eller senare kommer du vilja leva ett vanligt liv med möjlighet att köpa/ äga en finare bil/ bostad/ hemelektronik etc
Citera
2016-09-30, 21:19
Medlem
Extacy89s avatar
Bland det dummaste jag hört, väx upp för fan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in