2016-09-30, 20:42
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Ett livstidsstraff är för milt för den här misstänkte psykopaten.

Ambulanspersonal och polis (omjag minns rätt) vittnar om i FUP att våldet mot Lotta är det värsta de sett i sina resp. yrkeskarriärer. Som ett litet tillägg till alla de ansiktsfrakturer och infarkter du listar härovan så beskrivs det att BO:s hjärna förskjutits med 2,5 cm vilket tydligen (jag har inga läkarkunskaper) är extremt.

GM ska låsas in på Säter eller var de nu sätter såna som han och där skall han sitta tills han dör om 70 år eller hänger sig själv i sina hopknutna strumpor.
Citera
2016-09-30, 20:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Ja, lite så, rimlig liknelse över riskbedömningar.

Tänker mig även att dessa individer som dras till denna högriskrelation även har det psykologer kallar "anknytningsproblem". Det grundläggs i barndomen men går att bryta.

Anknytningsproblem brukar väl vara att man har svårt att ha nära relationer, främst i meningen förmåga att delge närstående sina innersta tankar och känslor. Det är väl en annan typ av problematik än att hålla fast vid något som är destruktivt (en relation som är rätt ytlig behöver ju inte alls vara destruktiv på något sätt för någon av parterna egentligen)?
Anknytningsproblem att brukar väl kopplas till något i barndomen men denna typ av problem med urvalsprocessen i val av partner kanske snarare finns någonstans i tonårsperioden när man börjar forma en uppfattning om vad som är sexuellt attraktivt?
Jag har fått halvomdöme om att ha "anknytningsproblematik" men det upplever jag varit mer störande/irriterande för vissa av mina partners mer än mig dock. Särskilt om de går och ältar och får för sig om att jag medvetet döljer eller mörkar saker för dem som att jag sätter dem på "ignore" status. Det är inte bara partners som kan störas av det även om jag har svårt att se varför detta skulle vara störande för dem (utifrån de skäl som anges om man frågar varför det stör dem om man inte berättar bl. a. bl. a. & etc.).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-09-30 kl. 21:03.
Citera
2016-09-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leck.mich.am.arsch
Så länge man resonerar i termer av människopåhittade riktlinjer för vad som styr tjejers sexåtrå, ja, det blir svårt att förstå. Om man istället är pragmatisk och inser att tjejer agerar och beter sig enligt sin biologi och inte enligt någon människopåhittad tjafs, då kanske. Alldelles för många tjejer tänder på det som många inte vill se och 'ojjar' sig över. Leif GW har sagt att 'Sveriges vackraste kvinnor hittar man i väntrummen till Kumla och Hall'.

Varför tror du att Charles Manson har under alla år fått (och fortsätter att få) säckar med trosor dagligen skickade och nyligen som 81 åring gifte sig med en 53 år yngre söt fruntimmer? Varför gick Jackie 'Malexander' Arklöv ut i pressen och sa att han inte vill ha fler trosor skickade. Eller Juha 'Åmsele' Valjakkala? Eller stora mängder andra mördare och våldsmän?

Någon skrev innan att denne man må vara en jävel i sängen men 'allow me to disagree'. Han må gott vara det men det är inte det som atraherade dessa tjejer. Och det råder ingen tvekan om att Lotta, Angelika och så många andra tjejer premierade hans gener och ansåg de värda att satsa på. Hon skrev till honom "vi hade en framtid". Obehagligt men sant. Och han kommer att få mängder med trosor i fängelset och inte av fula tjejer direkt. Fundera på det.

Jag funderar så det osar här! MEN kommer aldrig begripa !
Men tack för en djup analys!
Citera
2016-09-30, 20:48
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leck.mich.am.arsch
Så länge man resonerar i termer av människopåhittade riktlinjer för vad som styr tjejers sexåtrå, ja, det blir svårt att förstå. Om man istället är pragmatisk och inser att tjejer agerar och beter sig enligt sin biologi och inte enligt någon människopåhittad tjafs, då kanske. Alldelles för många tjejer tänder på det som många inte vill se och 'ojjar' sig över. Leif GW har sagt att 'Sveriges vackraste kvinnor hittar man i väntrummen till Kumla och Hall'.

Varför tror du att Charles Manson har under alla år fått (och fortsätter att få) säckar med trosor dagligen skickade och nyligen som 81 åring gifte sig med en 53 år yngre söt fruntimmer? Varför gick Jackie 'Malexander' Arklöv ut i pressen och sa att han inte vill ha fler trosor skickade. Eller Juha 'Åmsele' Valjakkala? Eller stora mängder andra mördare och våldsmän?

Någon skrev innan att denne man må vara en jävel i sängen men 'allow me to disagree'. Han må gott vara det men det är inte det som atraherade dessa tjejer. Och det råder ingen tvekan om att Lotta, Angelika och så många andra tjejer premierade hans gener och ansåg de värda att satsa på. Hon skrev till honom "vi hade en framtid". Obehagligt men sant. Och han kommer att få mängder med trosor i fängelset och inte av fula tjejer direkt. Fundera på det.

De flesta tjejer vill absolut inte ha någon kille som dom vet kan slå ihjäl dom vilken sekund som helst.

Däremot så fantiserar väldigt många kvinnor om dessa typer av män. Stor skillnad.

Med det sagt så vill kvinnor däremot ha MÄN. Inte några hen-varelser med scarf och fedora.
Citera
2016-09-30, 20:53
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Man kan väl inte lasta närstående för de val en vuxen människa gör. Särskilt inte om de inte ens bor i närheten och personen inte heller i särskilt hög grad berättar vad som sker. Skulle en närstående ge upp sitt liv med arbete och familj på annan ort för att passa en vuxen människa? Helt barock, rätt vad det är får den närstående hot om besöksförbud.
Hade en polare som var i en rätt destruktiv relation som fick bo hos mig i perioder då hon försökte avsluta och han sökte upp henne i hennes bostad på olika sätt och tider på mindre trevliga sätt. Men hon gick ju tillbaka flera gånger, och sedan var det jag som var den som "förstörde" då. Än värre kan jag tänka mig det är för en anhörig, en kompis som det skär sig med slutar man ju bara umgås med om det går tillräckligt fel men faktiska familjeband kan nog vara knepigare (vilket ofta den utsatta antagligen kan vara medveten om och därför kanske inte berättar "allt" så de anhöriga vet ofta inte hur illa det är utan har en vigare uppfattning).

Jag tycker självklart inte att mormor Agda i Kiruna har orsak att känna skuld.

Men kort efter mordet så var det både familjemedlemmar och vänner som via media spydde sin galla över de rättsvårdande myndigheterna.
Men var fanns dessa familjemedlemmar och vänner då allt gick snett för Lotta?

Om du som vän ställde upp för din kamrat och sedan fick ta skit som den som "förstörde" då kamraten frivilligt och mot dina råd gick tillbaks till den synnerliga destruktiva relationen, hur skall de rättsvårdande myndigheterna kunna hjälpa en sådan kvinna?

Den enda möjligheten till att få till en förändring är att familj och vänner agerar. Beroende på kvinnans psykologiska status så finns ju flera möjligheter - att familjen arbetar för att kvinnan erhåller psykiatrisk vård, att familj och vänner polisanmäler mannen som så destruktivt kontrollerar (och misshandlar) kvinnan, att ser till att kvinnan erhåller en förmyndare, etc.

För att myndigheterna skall kunna agera så måste riskerna dokumenteras. Om Lottas familj t.ex. hade anmält till polisen "misstänkt psykisk sjukdom" så kanske Lotta hade kunnat erhålla en vettig hjälp? Om vänner och familj samtidigt hade anmält mannen för de brott som man visste att han begick mot Lotta, så kanske ytterligare hjälp hade kunnat ske?

Men det är så förbannat lätt att man med facit i handen spyr galla över myndigheterna samtidigt som dom själva inte tog tag i det hela.....trist!

Och nej, jag är inte någon myndighetsperson som gått i försvarsställning, jag befinner mig långt bort från Sverige sedan länge!
Citera
2016-09-30, 20:53
Medlem
En annan sak som jag inte kan få klarhet i är att det skrevs tidigt i tråden att Martin krossade en ruta till entrédörren och sedan släppte förmodligen Lotta in honom. För nyckel hade han ju inte!

Varför behövde då polisen slå in rutan på entrédörren för att komma in?
Fanns det 2 dörrar in i huset?
Citera
2016-09-30, 20:55
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Du har ju bara bestämt dig för att inte förstå vad andra skriver.
Din trångsynthet kommer inte vara till någon hjälp för andra människor, utan tvekan.
Ditt sätt att "veva runt" likt en slugger ger mig känslan av att du är en av dessa som kanske kunde ha hjälpt Lotta men som istället vände ryggen till?

Men snälla du hade jag varit bekant med Lotta hade jag i alla fall inte litat på något rättsväsende utan gett henne ett skjutvapen.
Det finns inget skydd för utsatta kvinnor i samhället det pågår år ut och år in att män tar död på sina fd eller nuvarande av diverse kränkta psykopats anledningar.
Citera
2016-09-30, 20:58
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Men hur kan man lasta anhöriga, samhället och annat för detta? Självfallet är det GM. Sen är det ju självfallet det egna ansvaret som BO har. Det finns flera i detta ärende som accepterar och SJÄLVA tar tillbaka GM. Vad är det för mekanismer som gör detta? Det är ju självfallet så att det egna ansvaret att bryta ett destruktivt liv måste ligga på individen själv. Hur kan det vara annat? Det är ju absurt att helt bortse från det. Sen är det självfallet så att det på inget sätt förringar brotten i sig eller gör det mer acceptabelt.

En jämförelse som nu inte får misstolkas utan bara just beroendeproblematik (som förhållandet tycks kunnas likna vid). Är det samhällets fel att GM knarkar? Är det den ena syskonets fel i en familj att det andra blir alkoholist? Är det samhällets fel att folk kör rattfulla? Liknelserna är INTE menat att på något sett ringakta BO utan endast tagna som exempel på "eget ansvar" kontra "andras ansvar".

Problemet är reellt, det är så att en del människor dras till dessa destruktiva relationer. Då måste man ju adressera problemet och mekanismen bakom, inte peka i annan riktning. GM är uppenbarligen sjukt våldsam och med en livstil av övergrepp. Han borde stått helt ensam, men det gjorde han inte. Han har till och med fortfarande sitt tidigare BO (A.S.) som tycker om honom även EFTER mordet på Lotta.
Misstänker att det står någonstans i FUP:en i så fall, men var? Läste lite hur hennes förhör och fascinerades även där över att trots att han misshandlar henne både verbalt och fysiskt, så går hon tillbaka till honom. Inte så att jag skulle ömma för henne om hon blev ihjälslagen heller, faktiskt. Pantade fruntimmer!

Vid närmare eftertanke så kanske det här är som självsaneringsförloppet som vissa uppskattar med de kriminella gängen i storstäderna: att de skjuter ihjäl varandra. Här är läget ett annat förvisso. Istället för rivaler så tar gärningsmännen i respektive scenario ihjäl kvinnor, som uppenbarligen genom val av partner har riktigt taskigt omdöme. Alltså klart olämpliga som mödrar. Att de då ger sig i lag med idioter som Martin och sedermera blir ihjälslagna blir ju som en win-win ur ett samhällsperspektiv. Våldsverkaren drar på sig lagens strängaste straff och vi blir på så vis av med honom, samtidigt som han har avlivat ett fruntimmer som ur samhällsperspektivet är riskabel då hon i värsta fall kanske blir avelskona och föder en massa ungar åt figurer som Martin. Och det vill vi ju inte...
Senast redigerad av introverto 2016-09-30 kl. 21:00.
Citera
2016-09-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Anknytningsproblem brukar väl vara att man har svårt att ha nära relationer, främst i meningen förmåga att delge närstående sina innersta tankar och känslor. Det är väl en annan typ av problematik än att hålla fast vid något som är destruktivt (en relation som är rätt ytlig behöver ju inte alls vara destruktiv på något sätt för någon av parterna egentligen)?
Anknytningsproblem att brukar väl kopplas till något i barndomen men denna typ av problem med urvalsprocessen i val av partner kanske snarare finns någonstans i tonårsperioden när man börjar forma en uppfattning om vad som är sexuellt attraktivt?

Ja, du har rätt. Jag var för hastig och flack i min slutsats. Menade att man med anknytningsproblem dras till en relation som kan te sig som denna för att den man dras till är otillgänglig på ett djupare plan. GM i detta fall har ett uppenbart ytligt förhållningssätt genom att han egentligen bara vill ha bekräftelse i form av kvantitet och inte ett djupare känslomässigt band. Han använder retorik som signalerar känslor men kan knappast ligga mycket bakom. Läste tex smslogg där han håller igång Lotta och A.S. samtidigt med i stort sett samma retorik om att de är den ende osv.
Citera
2016-09-30, 21:00
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Kardinalfelet när det gäller våld i nära relationer är att man inte säkrar bevis omgående. Om man hade gjort en videoinspelning med målsägandeförhöret, hade den funnits. Det blir dessutom säkrare, för gärningsmannen vet att det inte lönar sig att hota, säger Alhem.
Dessutom menar han att polisen inte så lätt borde lägga ner fallen, även om den anmälande kvinnan inte vill eller vågar följa upp.
– Om en målsägande inte vill medverka ska man omgående hålla förhör. Visst kan målsägande säga att hon inte vill svara. Men det blir i alla fall en chans att få veta vad som ligger bakom, säger Alhem.
Nu sitter Martin Jonsson i stället häktad för mord. Om han fälls så innebär det ännu ett avsnitt i ett belastningsregister som redan sträcker sig över fem A4-ark.
http://www.expressen.se/nyheter/martin-jonssons-valdsamma-liv/

Detta kardinalfel kommer upprepas eftersom det råder en stor flathet. Psykopater som misshandlar och tar död på kvinnor och män som kommer i deras väg ska ha rättigheter att vistas ute i samhället. Annars får offren skylla sig själv.
Citera
2016-09-30, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Misstänker att det står någonstans i FUP:en i så fall, men var? Läste lite hur hennes förhör och fascinerades även där över att trots att han misshandlar henne både verbalt och fysiskt, så går hon tillbaka till honom. Inte så att jag skulle ömma för henne om hon blev ihjälslagen heller, faktiskt. Pantade fruntimmer!

Vid närmare eftertanke så kanske det här är som självsaneringsförloppet som vissa uppskattar med de kriminella gängen i storstäderna: att de skjuter ihjäl varandra. Här är läget ett annat förvisso. Istället för rivaler så tar gärningsmännen i respektive scenario ihjäl kvinnor, som uppenbarligen genom val av partner har riktigt taskigt omdöme. Alltså klart olämpliga som mödrar. Att de då ger sig i lag med idioter som Martin och sedermera blir ihjälslagna blir ju som en win-win ur ett samhällsperspektiv. Våldsverkaren drar på sig lagens strängaste straff och vi blir på så vis av med honom, samtidigt som han har avlivat ett fruntimmer som ur samhällsperspektivet är riskabel då hon i värsta fall kanske blir avelskona och föder en massa ungar åt figurer som Martin. Och det vill vi ju inte...

Det står i aktbilaga 54, den finns bara på någon av länkarna. Ska leta och klippa in från hennes förhör. Jag var tvungen att läsa två ggr för att jag trodde att jag missat något i meningen.
Citera
2016-09-30, 21:06
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Varningssignaler
– Att fallet fått så stor uppmärksamhet tror jag har att göra med att kvinnan hade gjort alla rätt, och ändå fanns det inte hjälp som räckte för att hon skulle få leva, säger Mikael Rying, kriminolog vid polisens nationella operativa avdelning och expert på dödligt våld.

Hon hade dokumenterat sina skador, anmält mannen och sökt skydd hos anhöriga. Att mannen dessutom hade ett våldsamt förflutet samt under våren hade sökt hjälp inom vården borde ha fått alla varningsklockor att ringa, enligt Rying.

– När det gäller dödligt våld i nära relationer är det inte ovanligt att det dels finns polisanmälningar sedan tidigare, dels att gärningsmannen på olika sätt sökt hjälp inom vården men inte fått det. Utan att kritisera psykiatrin tror jag att vi här har en viktig nyckel till hur vi kan undvika fall som dessa. När presumtiva våldsverkare söker hjälp så måste det vara ett särskilt observandum, säger Mikael Rying.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/mordades-brutalt-nar-samhallet-svek

Psykiatrin ansåg att mannen var för farlig för att vistas där och förpassar honom till Huddinge istället kanske signalerna går fram vad det handlar om för typ av psykopat. Om han nu inte planerade att ta död på henne och sökte vård innan för att få till vård i stället för fängelse dvs.
Det finns ju en viss tendens i hans resonemang sedan tidigare att det är bättre på rättspsyk än fängelset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in