2016-09-29, 16:42
Medlem
Tror inte det har nämnts, men väldigt mycket tyder väl på att Alexander Stepanov (den ryske affärsmannen) nyligen hade blivit gripen/fängslad när "Putilov" abrupt fick köpa hans Stockholms-fastighet för halva priset. Att Stepanov blivit åtalad (för att ha dumpat stora mängder narkotika i en bil tillhörande sonen till den kvinnliga chefen för St. Petersburgs skattepolis i syfte att svartmåla henne) omnämns i ryska medier kring den 10:e juli 2014 (se t.ex. här http://www.spb.kp.ru/online/news/1787812/ ). Jag minns inte exakta datumet när "Putilov" köpte fastigheten (har det framkommit i media?), men det var ungefär då. Vi vet också att "Putilov" sålde fastigheten vidare den 15:e augusti, 2014.

Att Stepanov just blivit fängslad och hotades av långt fängelsestraff kan ju hjälpa till att förklara varför han tvingades sälja fastigheten under tveksamma former, men det förklarar inte hur just "Putilov" valdes ut som lämplig köpare. Att det var för att han råkade ha 200 lax på banken är ju inte trovärdigt - det är ju inte direkt ovanligt att ha mer än så i likvida medel.

Man skulle också kunna spekulera i om någon med myndighetskontakter pressat/tvingat Stepanov till försäljningen efter att denne gripits. Är inte helt ovanligt att man råkar illa ut om man blivit ovän med ryska skattepolisen (några kanske minns Sergej Magnitskij).

Stepanov dömdes i slutet av oktober 2015 till 12 års fängelse för det minst sagt märkliga brottet han påstås ha begått. Med tanke på vad som förekommer i Ryssland skulle jag inte utesluta att Stepanov åtalats och dömts för ett fiktivt brott eller rent av gjorts till syndabock för verklig narkotikahandel. Den här artikeln (på engelska), som länkats tidigare, ger en bra inblick i vem/vilka Stepanov blivit ovän med: http://en.crimerussia.ru/corruption/queen-of-vat-how-st-petersburg-senior-taxwoman-valentina-koryazina-used-to-decide-who-must-pay-how-m /
Citera
2016-09-29, 17:10
Medlem
Kanske lite petigt, men ska namnet inte stavas Александр Крысак, alltså inte Александер? Förstår inte varför de har stavningen med -e-.
Citera
2016-09-29, 17:21
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anita.Nilsdotter
Ingen högoddsare att det finns ett antal (bara han vet) ytterligare. På tråden även "Александер Крысак = Alexander Krisak", via farfar.
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Men fan vad bra, då vet vi hans namn innan han blev Fridback. Александер Крысак = Alexander Krisak.
Citat:
Ursprungligen postat av Purflux
Kanske lite petigt, men ska namnet inte stavas Александр Крысак, alltså inte Александер? Förstår inte varför de har stavningen med -e-.
Stämmer. Jag kopierade namnet. Korrekt ska vara Alexandr (Александр)
Citera
2016-09-29, 18:19
Medlem
gunnarks avatar
jag vet att han kommer bli intervjuad av podcasten radio bubb.la imorgon och kommer släppas där misstänker jag senare på kvällen alternativ på lödagen

sidan hittar ni här http://radio.bubb.la/

Det intressanta är dock att han väljer en liten okänd podcast att göra det i
eller man kan nog säga att det ligger i tiden att strunta i gammelmedia

Tino har folk som tipsar han idag och inte media
ledarsidorna.se har samma sak
och Lennart Mattikainen likaså
Citera
2016-09-29, 19:07
Medlem
Lite info/fakta att ha som underlag avseende Putilov/Fridbacks förehavanden och kopplingar. Funderar lite över tidslinjen avseende Stepanov. Advokaten utträder som styrelsesuppleant ungefär när Stepanov sägs ha fängslats om jag förstår detta rätt.

Vidare ligger tiden för funktionärsändringen i Livals Investments AB 2012-01-28 väldigt nära i tiden för verksamhetsändringen i Svea Tour KB en månad senare. Kan ju vara en ren tillfällighet men det är lustigt att inget händer på mycket lång tid i KB:t förutom just det ärendet vid den tidpunkten.

Edit: Lagt till information avseende Svea Tours web m.m. nedan.

Senast redigerad av TheKeymaker 2016-09-29 kl. 19:19.
Citera
2016-09-29, 19:28
Medlem
Han ser ut som en homosexuell rejvare. Kanske har han fått skyddad identitet pga det. Det finns tre former av skyddade personuppgifter och du behöver inte alltid styrka att du upplever ett hot mot dig själv eller närstående.

Mamma eller pappa bor förmodligen i Sverige eller är svensk.

Han har förmodligen universitetsutbildning. Har han fått den i öst så har han högre disciplingrad än en svensk och det är en sportmössa att lära sig svenska språket.

Han har förmodligen jobbat på reklambyrå tidigare och gillar att backpacka.

Han är en kosmopolit som förmodligen har riktigt roligt åt detta. Förväntar mig snart få höra om Mejans inblandning.

Råd med resor och hus har han fått genom mamma eller pappa. Vilka troligen är ett stycke svensk å ett stycke typ sloven och inte ryss.
Citera
2016-09-29, 23:19
Medlem
Lite off-topic men märkligt att Svea Tours hemsida fortfarande ligger uppe när bolaget är avaktiverat. I vilket syfte? Det kostar trots allt lite per månad.
Citera
2016-09-30, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunnark
jag vet att han kommer bli intervjuad av podcasten radio bubb.la imorgon och kommer släppas där misstänker jag senare på kvällen alternativ på lödagen

sidan hittar ni här http://radio.bubb.la/

Det intressanta är dock att han väljer en liten okänd podcast att göra det i
eller man kan nog säga att det ligger i tiden att strunta i gammelmedia

Tino har folk som tipsar han idag och inte media
ledarsidorna.se har samma sak
och Lennart Mattikainen likaså
Really, nog f-n har intellektet på svennebananerna gått ner betänkligt de senaste 10 åren!

De med något innanför pannbenet fattar ju att det handlar mer för "ryssen" om att undvika att bli ställd inför riktiga journalister som vet vilka frågor som ska ställas och som inte nöjer sig med ett jollrande till svar!

Antingen "astroturfar" du eller så är du dum på riktigt!
Citera
2016-09-30, 01:08
Medlem
Svärjes avatar
Jag har läst Putin-vänliga "Nyheter Idag" där Alexander förklarar varför han är anonym. Det låter rimligt att vara det då man ska avslöja allt asylfusk på Migrationsverket. Men han har skrivit en artikel på Aftonbladet att "Asylsökare bör få rösträtt" under namnet Tobias Lagerfeldt, skickat från en e-post adress han tidigare använt. Jag kan inte se att uppgifterna skulle vara felaktiga och då är Alexander inte trovärdig. Min kritik mot SD är svidande och jag har lämnat partiet.

www.eublogg.wordpress.com/tag/rysslands-indexet
www.eublogg.wordpress.com/2015/01/10/russia-index-11-new-eu-sceptic-parties-added
Citera
2016-09-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda1983
Lite off-topic men märkligt att Svea Tours hemsida fortfarande ligger uppe när bolaget är avaktiverat. I vilket syfte? Det kostar trots allt lite per månad.

Svea Tour KB (kommanditbolag) är fortfarande aktivt. Skulle jag ta på mig foliehatten skulle jag se många anledningar att ha hemsidan uppe. Notera också att den hostas i Moskva.

Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Jag har läst Putin-vänliga "Nyheter Idag" där Alexander förklarar varför han är anonym. Det låter rimligt att vara det då man ska avslöja allt asylfusk på Migrationsverket. Men han har skrivit en artikel på Aftonbladet att "Asylsökare bör få rösträtt" under namnet Tobias Lagerfeldt, skickat från en e-post adress han tidigare använt. Jag kan inte se att uppgifterna skulle vara felaktiga och då är Alexander inte trovärdig. Min kritik mot SD är svidande och jag har lämnat partiet.

www.eublogg.wordpress.com/tag/rysslands-indexet
www.eublogg.wordpress.com/2015/01/10/russia-index-11-new-eu-sceptic-parties-added

Jo. Hade Putilov/Fridback's syfte varit att Wallraffa hade han kunnat göra det mycket snyggare dessutom. Utöver det ska man komma ihåg att killen har/har haft en mängd alias, olika Facebooksidor och så vidare med mycket oklara syften.

Endera är han en enfaldig och ytterst naiv person som på riktigt trott att han skulle kunna bli superjournalist genom alla dessa konstruktioner.

Eller så handlar det hela om något helt annat (vilket allt pekar på att det gör). (SD har utöver det helt tappat greppet men det är inte så konstigt kanske då de flesta i partiledningen är osäkra, otrygga grabbar som söker en stark ledare d.v.s. de är tacksamma mål för påverkan. SD's ideologi har ju länge gått ut på att underbygga en känsla av instabilitet och otrygghet bland väljarna. Vilket också är ett av delmålen i modern rysk propaganda / operationskonst. Kaka söker maka).

Är väldigt nyfiken på vem det är som spökskriver/spökrättar inlägg och artiklar åt Putilov/Fridback. Han har hjälp av (minst) en skicklig skribent som har lärt sig svenska under barndomsåren eller är helsvensk. Den personen kan omöjligen vara helt ovetande om vad Putilov/Fridback egentligen håller på med och är därmed själv tämligen inknuten till verksamheten.
Citera
2016-09-30, 12:03
Medlem
Provokatörs avatar
Rykande färsk intervju med Egor. 55 minuter, har inte hunnit lyssna på den ännu.

Fredag 30 September – Gäst: Egor Putilov by radio bubb.la via #soundcloud https://soundcloud.com/radiobubbla/fredag-30-september-gast-egor-putilov?utm_source=soundcloud&utm_campaign=wtshare &utm_medium=Twitter&utm_content=https%3A//soundcloud.com/radiobubbla/fredag-30-september-gast-egor-putilov

/Provokatör
Citera
2016-09-30, 14:08
Medlem
negerbengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Rykande färsk intervju med Egor. 55 minuter, har inte hunnit lyssna på den ännu.

Fredag 30 September – Gäst: Egor Putilov by radio bubb.la via #soundcloud https://soundcloud.com/radiobubbla/fredag-30-september-gast-egor-putilov?utm_source=soundcloud&utm_campaign=wtshare &utm_medium=Twitter&utm_content=https%3A//soundcloud.com/radiobubbla/fredag-30-september-gast-egor-putilov

/Provokatör

Egor Putilov blir avklädd och våldtagen. Älska radio bubb.la
Senast redigerad av negerbengt 2016-09-30 kl. 14:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in