2016-09-29, 21:50
Medlem
brutalares avatar
Det har väl mest blivit billigare för dom som ägt sitt boende i många år än dom som vill köpa idag? Unga idag får köpa för ockerpriser. De äldre bor billigt eller ibland gratis.
Citera
2016-09-29, 22:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det har väl mest blivit billigare för dom som ägt sitt boende i många år än dom som vill köpa idag? Unga idag får köpa för ockerpriser. De äldre bor billigt eller ibland gratis.

Det ställs allt högre krav på sparande idag. Det är en mer korrekt analys. Att det skulle vara tal om ockerpriser håller jag inte med om.

Nu är vi tillbaka till den där märkliga och enfaldiga definitionen av brist. Dvs när man tycker att något är för dyrt, som man gärna skulle vilja ha.

Till exempel en bostad i en viss storlek på ett specifikt läge...
Citera
2016-09-29, 22:33
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det ställs allt högre krav på sparande idag. Det är en mer korrekt analys. Att det skulle vara tal om ockerpriser håller jag inte med om.

Nu är vi tillbaka till den där märkliga och enfaldiga definitionen av brist. Dvs när man tycker att något är för dyrt, som man gärna skulle vilja ha.

Till exempel en bostad i en viss storlek på ett specifikt läge...
Ja det gör det ju. En insats på 15% med dagens priser är ganska saftigt, särskilt som ensamhushåll. Men nu börjar till och med vissa nyproduktioner bli dyra och svårsålda och man får sänka priserna. Amorteringskrav hade inte tidigare generationer heller även fast det inte är en kostnad så är det ett tvångssparande som kan bli svårt att ha marginaler till.
Citera
2016-09-29, 22:37
Medlem
Citat:
Ja det gör det ju. En insats på 15% med dagens priser är ganska saftigt, särskilt som ensamhushåll. Men nu börjar till och med vissa nyproduktioner bli dyra och svårsålda och man får sänka priserna. Amorteringskrav hade inte tidigare generationer heller även fast det inte är en kostnad så är det ett tvångssparande som kan bli svårt att ha marginaler till.

Jag håller inte med dig.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-tyringe-hassleholms-kommun-finlandsgatan-6c-10062395

15% på 125.000 får jag till 18750 kronor. Nu kan budgiving öka priset något men att skrapa ihop 20.000 kronor är inte särskilt mycket begärt för en arbetande person. Detta för en trea!!!
Citera
2016-09-29, 22:38
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Jag håller inte med dig.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-tyringe-hassleholms-kommun-finlandsgatan-6c-10062395

15% på 125.000 får jag till 18750 kronor. Nu kan budgiving öka priset något men att skrapa ihop 20.000 kronor är inte särskilt mycket begärt för en arbetande person. Detta för en trea!!!
Jag har mitt jobb i Stockholm, blir lite långt att pendla.
Citera
2016-09-29, 22:40
Medlem
Citat:
Jag har mitt jobb i Stockholm, blir lite långt att pendla.

Jo, jo, men du är inte den enda personen som vill bo i Stockholm vet du. Fler vill bo där. Inte bara du.
Citera
2016-09-29, 22:42
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Jo, jo, men du är inte den enda personen som vill bo i Stockholm vet du. Fler vill bo där. Inte bara du.
Just därför man bör bygga enorma mängder bostäder här så att alla som vill bo här kan få göra det.
Citera
2016-09-29, 22:48
Medlem
Citat:
Just därför man bör bygga enorma mängder bostäder här så att alla som vill bo här kan få göra det.

1578 bostadsrätter till salu i Stockholms kommun enligt Hemnet. Vad är problemet?
Citera
2016-09-29, 22:55
Medlem
brutalares avatar
Citat:
1578 bostadsrätter till salu i Stockholms kommun enligt Hemnet. Vad är problemet?
Att vanligt folk inte har råd med dom.
Citera
2016-09-29, 22:56
Medlem
Citat:

Men då får vanligt folk hyra i stället.

Här förutsätter jag att du med "vanligt folk" faktiskt menar sådan som har ett arbete.
Citera
2016-09-29, 22:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Vanligt folk har råd, du har kanske en sned syn på vad vanligt folk klarar eller så tillhör du de som inte spar en krona för att du hellre spenderar allt första helgen efter lön?
Citera
2016-09-29, 22:58
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Men då får vanligt folk hyra i stället.

Här förutsätter jag att du med "vanligt folk" faktiskt menar sådan som har ett arbete.
Men hyra är ju mycket dyrare i längden säger alla, och det är ju ändå sant. Ja självklart menar jag folk som har ett arbete och någon form av utbildning och inte jobbar på McDonalds. Vanliga svensson helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in