2016-09-29, 15:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Det är tämligen säkert så att nyblivna SD-sympatisörer har svårt att stå för sina SD-sympatier i telefonintervjuer. Jag baserar det på ett rent anekdotiskt underlag på den metamorfosiska process från 7-klövare till SD-sympatisörer som jag och bekanta har gjort.

Nu tror jag (personligen) att bortfallet är den enda stora felkällan, och i samband med det, att bortfallet särskilt gäller de som är benägna att rösta på SD.

Om sedan det bortfallet är initierat av undersökningspopulationen själv (skämsfaktorn), att SD-väljaren ser annorlunda ut än "medelrespondenten", att SD-sympatisörer är svårare att hitta, eller till och med en metodartefakt, eller vad det nu kan bero på kan IOFS vara egalt, men att SD-sympatisörer lyser med sin frånvaro i vissa paneler är ju uppenbart, medan de tycks finnas fullt ut (?) i andra.

Jag tror också att de, givet att de VET ordentligt, alls icke skulle hymla med detta.
2016-09-29, 17:38
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Haha det är patetiskt att skuldbelägga väljarna för att instituten redovisar så dåliga undersökningar. Bara en idiot fortsätter att använda samma metod trots att den ger uselt resultat gång efter gång, bara en idiot eller någon som inte vill få fram rätt resultat.

Naturligtvis helt korrekt!

Det är speciellt beklämmande om inslaget av inkompetens i mätningarna kompletteras av ett alltför tydligt inslag av korruption - det är ingalunda möjligt att seriöst utbildade statistiker med normal yrkesmoral presenterar mätresultat som Sifo.

Sannolikt korrigerar korrumperade Sifo dessutom mätresultaten uppåt i samband med att valet närmar sig, för att framstå som seriösa...
2016-09-29, 17:57
Medlem
Returpappers avatar
Att försöka fånga Sd sympatisörer brister av flera orsaker.

1. Sd;are är faktisk svåra att få tag på, de är ofta den sortens folk. Det har faktiskt "experterna" sagt att de tror. Människor som har svårt att säga nej tycker att det är obehagligt att bli pressade då kan det vara enklare att inte lyfta luren för okänt nummer.

2. Sedan tror jag, att om de svarar, att de inte vill vara med och säger nej direkt.

3. Om de ändå säger något så säger det att de inte vet eller inte har bestämt sig, är osäkra.

4. Att de skulle ljuga och säga ett annat parti? Kan inte förstå varför vissa debattörer tror något så dumt. Om man känner sig pressad och har svårt att säga nej måste det vara mycket enklare att säga jag vet inte, har inte bestämt mig ännu. Sedan är man av med obehaget.

Nu ska jag reservera mig en aning för unga kvinnor. Jag vet inte hur de tänker och vissa kan ljuga som den naturligaste sak i världen. Och för dem är det viktig att veta vem ringer måste svara, och att säga Sd, nej det vågar dom inte.

SCB skickar ut brev till alla de har avsikt att intervjua och skriver; -Du kan svara på WEB eller per telefon eller inskickat formulär. Om man inte svarar på WEB inom en viss tid söker de en per telefon. För länge sedan innan datorer blev allmänna har jag svarat per brev och svarar man inte får man samma uppsättning minst en gång till. Det borde vara skönare för de som är blyga och känner obehag att svara på WEB än att ha ett personligt samtal. Så har SCB lärt sig något i alla fall.

SCB får inte alls tag på 30% de går bort helt. Sedan svarar ett antal fuck you! Ytterligare ett antal säger jag vet inte, har inte bestäm mig. Då återstår drygt 50%. Skulle dessutom ett antal ljuga vilket inte jag tror då kan det bli ännu mer fel.

Efter stenhård demonisering av Sd;are i media är det konstigt om man förväntar sig att de ska berätta för en okänd röst att de är, nazister, rasister, främlingsfientliga och inte anser att alla har lika värde.

Därför är telefoninstituten som bara ringer, utan förvarning på telefoner som inte är med i NIX registret och gärna till gamla koppartrådsanslutan ångtelefoner väldigt fel ute. Massor av psykologiska spärrfaktorer hindar icke samhällstillvända icke socialt välanpassade och icke självsäkra från att säga Sd.

Skulle förvåna om Sifo får svar från så många som 10% att de tänker rösta Sd. OBS!!! Det är faktiskt vad som påstås från vissa institut, att de måste lägga på en kompensationsfaktor på Sd.
Senast redigerad av Returpapper 2016-09-29 kl. 18:00.
2016-09-29, 18:50
Medlem
Tittade precis på gårdagens AKTUELLT när SD var med.
De tycks alltså fortsätta med sin uteslutnings-strategi.
Återigen stor besvikelse, herregud denne Karlsson förstör ju partiet 100%!

"Vi har ju en nolltolerans i partiet som vi har haft sen länge när det gäller mot ideologiska avvikelser" - Mattias Karlsson 2016-09-28

Helt otroligt.
Varför måste de göra det så svårt att fortsätta vara SDare?

Har jag förstått det rätt att SD utesluter folk pga att de varit positiva till Ryssland och Putin?
2016-09-29, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Hur vet du att SD-väljare inte vill uppge SD-sympatier då instituten ringer? Det har du knappast någon aning om, utan är ett rent antagande.
Skämtar du? Det där var nästan på nivå med "evolutionsläran är faktiskt bara en teori, ingen kan veta".

Därför att fenomenet är välkänt och har analyserats av både statsvetare och opinionsföretag.
Därför att skiljelinjen mellan telefon och webb har varit kristallklar i många år.
Därför att Novus har implementerat en metod som är skräddarsydd just för att adressera problemet att SD:are vägrar svara ärligt.
Därför att Demoskop i en lång intervju har beskrivit de smygande SD-sympatisörernas profil, som de kom fram till i eftervalsanalysen, vilken låg väldigt nära Novus iakttagelser.
Därför att andelen SD-väljare går upp markant när institut som normalt bara kör via telefon, gör kompletterande webbmätningar, som Ipsos har börjat göra nu.
Därför att det unikt stora mörkertalet bland just SD:are har kunnat iakttas även i mätningar som kör med öppna kort vad gäller rådata, exempelvis SCB och VALU, där VALU är särskilt intressant eftersom det saknas incitament att gynna eller missgynna vissa partier - även den mest extrema foliehatt som sitter på psyket för sina nojor inser att en mätning som publiceras efter att vallokalerna stängt omöjligen kan vara ett styrmedel för att påverka partival.
Därför att liknande skillnader mellan telefon/webb har iakttagits i andra länder, exempelvis i UK inför Brexitomröstningen - kontroversiella alternativ/partier/kandidater får lägre per telefon och högre över webb.

Citat:
Du är verkligen en typisk svensk som har hundraprocentig tilltro till auktoriteter, makthavare och myndigheter.
Nej, jag är snarare en ganska otypisk svensk för min tid eftersom jag är av den gamla skola som lägger vikt vid det personliga ansvaret. Vi som anser att det är stenkastarna i förorten som bär skulden till sitt beteende, inte "samhället". Vi börjar tyvärr bli sällsynta eftersom det sedan 68-vågen hunnit avlas fram två generationer curlade, bortklemade, undflyende, lättkränkta, vidriga as som vältrar över personligt ansvar på grannen, chefen, staten, samhället. Förr var det bara småbarn som kom undan med att skylla allt på andra, men dagens offerkultur tillåter att småbarnsbeteendet fortsätter upp i vuxen ålder.
Därför kan det uppstå en så bisarr situation som den vi har med dessa väljarbarometrar. Först duckar en stor del av SD-sympatisörerna genom att inte svara alls, alternativt uppge annat parti eller vet ej. Sedan får SD, trots uppviktning som ofta är ganska generös, lägre i telefonmätningar än webbpaneler. Men istället för att acceptera det som en rimlig konsekvens av SD-väljarnas duckande för frågor, och bara ta opinionsmätningarna för vad de är (dvs kuriosa) så lägger sig de lättkränkta jättebarnen på golvet och skriker att allt är instituuuuutens och meeeedias fel, och kräver att de ska blåsa upp SD med en närmast oändlig mängd luftväljare för att jättebarnet ska bli proppmätt för stunden.
Om man då har fräckheten att lyfta SD-sympatisörernas eget ansvar så tittar jättebarnet med tårfyllda ögon och drar med darrande underläpp en snyfthistoria om hur man kan förlora jobb och familj och bli trakasserad och hotad (vilket må vara sant för SD-politiker men inte för sketna SD-dussinväljare som det finns över en miljon av), och att man därför ska slippa stå för sina partisympatier ens i anonyma undersökningar. Men om en ska slippa undan, vem ska ta ansvaret då, för någon måste ju göra det? Nja, då menar väl jättebarnet att det idealiska vore om ingen enda SD-väljare behövde bli störd och kränkt med frågor om partisympatier. Istället ska allt ansvar falla på instituten, som helt utan datainsamling ska göra perfekta prognoser. Antingen via någon avancerad långdistans-hjärnscanner som ännu inte är uppfunnen, eller via en särskilt framavlad orakel-ko som man kopplar in elektroder för att läsa av magkänslan på.
Jag är glad att inte tillhöra den gruppen av typiska svenskar, alltså jättebarn i offerkofta. Deras ynklighet äcklar mig på djupet.
2016-09-29, 19:21
Medlem
Gammelfirres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radiopsykologen
Tittade precis på gårdagens AKTUELLT när SD var med.
De tycks alltså fortsätta med sin uteslutnings-strategi.
Återigen stor besvikelse, herregud denne Karlsson förstör ju partiet 100%!

"Vi har ju en nolltolerans i partiet som vi har haft sen länge när det gäller mot ideologiska avvikelser" - Mattias Karlsson 2016-09-28

Helt otroligt.
Varför måste de göra det så svårt att fortsätta vara SDare?

Har jag förstått det rätt att SD utesluter folk pga att de varit positiva till Ryssland och Putin?

Du överdriver situationen ganska rejält. Om man jobbar för ett parti så måste man ju kunna företräda partiet i viss mån. Om en medarbetare i SD börjar prata om öppna gränser a la MP tror jag inte många skulle protestera. Det är samma sak här, jobbar man för partiet måste man dela partiets centrala åsikter. Det betyder inte att en vanlig medlem eller supporter behöver anpassa sig. Det är inte något slags förtryck av yttrandefriheten.

Sen tyckte jag MK gjorde riktigt bra ifrån sig i just den debatten. Och för att gå helt off topic förstår jag inte rysshetsen, det känns mest som NATO-propaganda att hata Ryssland.
2016-09-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammelfirre
Du överdriver situationen ganska rejält. Om man jobbar för ett parti så måste man ju kunna företräda partiet i viss mån. Om en medarbetare i SD börjar prata om öppna gränser a la MP tror jag inte många skulle protestera.
Nej, självklart skulle ingen protestera då, det verkar ju inte som att protesterna blev särskilt högljudda ens när det kom fram att man hade samarbetat med EXPO(!) för att gräva fram skit om sina egna medlemmar.
MK verkar ha fritt spelrum att agera precis hur han vill, det är något lurt.

Citat:
Det är samma sak här, jobbar man för partiet måste man dela partiets centrala åsikter. Det betyder inte att en vanlig medlem eller supporter behöver anpassa sig. Det är inte något slags förtryck av yttrandefriheten.
Har man "nolltolerans mot ideologiska avvikelser" och drar gränsen vid Ryssvän, så finns inte mycket utrymme för utveckling av partiet, det verkar som att enda möjliga riktning är åt vänster, vilket såklart är oerhört oroväckande med tanke på den situation vi står inför.
2016-09-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammelfirre
Du överdriver situationen ganska rejält. Om man jobbar för ett parti så måste man ju kunna företräda partiet i viss mån. Om en medarbetare i SD börjar prata om öppna gränser a la MP tror jag inte många skulle protestera. Det är samma sak här, jobbar man för partiet måste man dela partiets centrala åsikter. Det betyder inte att en vanlig medlem eller supporter behöver anpassa sig. Det är inte något slags förtryck av yttrandefriheten.

Sen tyckte jag MK gjorde riktigt bra ifrån sig i just den debatten. Och för att gå helt off topic förstår jag inte rysshetsen, det känns mest som NATO-propaganda att hata Ryssland.
Ja den upphaussade rysskräcken är ju främst resultatet av en mediestrategi där man tror sig kunna komma åt SDs framgångar i opinionen med ett Alexanderhugg, nu när det blir mer problematiskt att beskylla dem för att vara invandrarfientlig. Själva kampanjen kommer naturligtvis gå lika uselt som alla andra tidigare, och i slutändan visa sig vara kontraproduktiv.
2016-09-29, 20:38
Medlem
I sig finner jag det ganska så ovidkommande varför vissa opinionsinstitut på ett närmast groteskt sätt alltid underskattar SDs väljaropinion.
Detta eftersom de uppenbarligen i flera fall inte själva verkar ett dugg intresserade alternativt är helt inkompetenta att göra något verkningsfullt åt saken.
Det intressanta är den verkliga opinionen,inte hittepåsiffror från institut som historiskt bevisat för omvärlden gång efter annat att de inte klarar av sitt förmodade uppdrag.
2016-09-29, 20:48
Medlem
flipflaps avatar
Det har debatterats i några inlägg om telefonintervjuer. Jag har Ganska mycket med unga människor att göra och kommunicerar dagligen med ett hundratal via mess och liknande.

Det intressanata är att de unga SVARAR inte på telefonsamtal! Fråga inte varför, jag vet inte. De finns ibland mess, insta och kik, osv.

Tror ni att något institut har metoder att nå dessa? Skicka brev , som SCB gjode till min 13 åriga dotter som hon skulle fylla i hur hon blivit behandlad på internet? ( ni vet kränkningar o bla bla)

Alltså, hör själva...DET statliga institutet som skall mäta hur ungdomar hanterar och bemöts på internet skickar *trumvirvel* ett 20 sidigt frågeformular i papper, som skall fyllas i med en penna, till en 13 åring. *står mållös*

Så kontentan är att jag tror och misstänker att telefoninstitut (brevinstitut) "skjuter på måfå in i mörkret" och att de saknar insikt och självkritik.

Opinion är inte riktigt mätbart just nu, vi är i en brytningstid.

2016-09-29, 21:35
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Att försöka fånga Sd sympatisörer brister av flera orsaker.

Efter stenhård demonisering av Sd;are i media är det konstigt om man förväntar sig att de ska berätta för en okänd röst att de är, nazister, rasister, främlingsfientliga och inte anser att alla har lika värde.

Visserligen ett högst plausibelt antagande!

Men...

Ex skojarna på Sifo är bl.a. mycket noga med att aldrig redovisa svarsbortfallet. Det finns dock befogad anledning att deras svarsbortfall är minst 70 % eller högre.

Det är därför inte relevant att utgå från, att de uppringda som inte svarar, per automatik är SD:are. Svarsbortfallets, ur statistisk synpunkt oerhörda omfattning, tyder snarare på att de övriga partisympatisörerna är i betydande majoritet.

Några kända och ur statistisk synpunkt godtagbara metoder att hantera dylika bortfall existerar inte!

Mätresultaten blir därför som skojarna presenterar, mindre vederhäftiga än spåkärringarnas prestationer, särskilt om även "mätresultaten" för SD, bortsett från inkompetensen, dessutom är manipulerade och/eller korrumperade...
Senast redigerad av Bellania 2016-09-29 kl. 22:15.
2016-09-29, 21:47
Medlem
SD är utan tvekan på en uppgång. Den är liten men mätbar. Jag tror att Youguv och Sentio håller kvar höga siffror för SD men inte över 25%. Även här sker en anpassning på osäkra grunder.

Dom mera PK-mässiga instituten tvingas att öka SD något undan för undan. Förmodligen sitter där en massa SverigeOVÄNNER som manipulerar men jag tror dom tvingas släppa fram några tiodelars uppgång då och då för att inte förlora ansiktet ... ...för mycket.

I min region har SD utsatts för en mycket hård och orättvis kritik och att alltid snacka om nazismen på 30 och 40-tal kanske skrämmer några. Sedan den här propagandan att om ett förslag fälls så är det alltid SD det är fel på, aldrig dom politiskt korrekta partierna...hur nu man får till en sådan konstig propaganda.

MK gjorde en mycket stark insats mot den björnliknande Centerpartisten. Han sa ju rent av: "Tomma tunnor skramlar mest" MK är ju en alldeles utomordentlig debattör.

För att det inte skulle bli för mycket debatt i framtiden om Putinkramande var det tyvärr tvunget att göra en utrensning. Visst skall man ha yttrandefrihet men det är bättre då att prisa Orban. Orban är Europas store hjälte....Det skall vi trumma, det budskapet går hem. Däremot Putin och Ryssland, det går aldrig att få Svenska folket att se Ryssland som en vän... ....

Och tänk när dom dåliga tiderna kommer riktigt, skall vi säga 2019---2021, det blir ju ett härligt slagläge för SD. Då om inte förr blir SD största parti.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in