2016-09-29, 00:35
Medlem
Vad jag med min funderation kring vad som omfattas av "komfort" vill komma fram till är att om vi inbegriper allehanda hjälpmedel som implementerats på bilar på senare år i begreppet ifråga så har onekligen komforten höjts påtagligt. Om det istället rör mest sittkomfort och ljudnivå är inte skillnaderna direkt påtagliga.
Citera
2016-09-29, 07:02
Moderator
Om man jämför lika modeller tycker jag att utvecklingen gått rejält framåt. På alla plan. När jag sätter mig i en bil som är 15-20 år gammal slås jag varje gång av hur bullrig och struttig den är.
Visst finns det saker som inte skett så stor utveckling på, värmen och kylan exv. Den finns där idag precis som för 20 år sedan, klimatorn fungerade lika bra då som nu kan jag nog tycka. Fördelen idag är ju att AC är snålare, nackdelen är att den kyler faktiskt inte alltid lika bra.

Dessutom vet jag ju om att den äldre bilen har sämre bromsar, sämre väghållning, betydligt sämre kalibrerade säkerhetssystem och är törstigare sett till effektuttag. Inte för att det har med komfort att göra i de flesta fall ... Men ändå.
Citera
2016-09-29, 10:01
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Tror du att TS med sina 20 år, jämför samma bilmodell?

Både och. Jag kan nu bara jämföra med en V40 o en V70. Den nya är en V60.

Ja, läser du trådstarten står det ganska tydligt "jämför motsvarande modell" och tar som exempel Audi a6.

Jämför man en ny Dacia med en äldre Mercedes är jag rätt säker på att japanen förlorar komfortduellen. V40 och V70 antar jag är hyfsat jämförbara. Jag själv har mest haft just äldre mercor och slås ofta av att det inte är märkbart bättre komfort i nyare bilar i standardsegmentet.
Citera
2016-09-29, 11:40
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Ja, läser du trådstarten står det ganska tydligt "jämför motsvarande modell" och tar som exempel Audi a6.

Jämför man en ny Dacia med en äldre Mercedes är jag rätt säker på att japanen förlorar komfortduellen. V40 och V70 antar jag är hyfsat jämförbara. Jag själv har mest haft just äldre mercor och slås ofta av att det inte är märkbart bättre komfort i nyare bilar i standardsegmentet.
Vilken japan? Dacia är rumänskt med franska ägare och Mercedes har jag för mig är från Italien, eller om det var Tyskland...
Citera
2016-09-29, 11:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ok, den jämförelsen kan vara rimlig.

Först ska vi kanske se på definitionen av "komfort". Att däri inbegripa ljudnivå och sittkomfort är givet, men sedan, ska diverse tekniska finesser räknas till komfort, eller var hör de hemma? Att öppna sidorutorna genom att föra ena halvan av rutan bakåt, alternativt att med en vev förpassa rutan ned i dörren eller i förfinad form, det senare med motorkraft - är det också något som hör till komfort?
Jag tycker att sådant som elhissar, stol- och rattvärme (varav jag aldrig känt behov av det senare, jag har ju handskar på mig när det är så kallt), AC och liknande också får räknas in i begreppet komfort. Däremot är jag mer tveksam till att räkna in navigations- och underhållningssystem, det tycker jag kan vara en egen kategori skild från komforten.

Nyckellöst lås kan väl också vara en komfortgrej även om jag tycker det är både marginellt komforthöjande, öppnar onödiga säkerhetsluckor för biltjuvar och minskar driftsäkerheten genom att riskera att krångla mer än andra låssystem.
Citera
2016-09-29, 12:16
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vilken japan? Dacia är rumänskt med franska ägare och Mercedes har jag för mig är från Italien, eller om det var Tyskland...

Sorry, blandade ihop det i mitt huvud då jag tänkte skriva ett annat märke först.
Citera
2016-09-29, 12:35
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin

Men ofta finns inte motsvarande modell kvar efter 20 år. Själv är jag inne på att köpa en Mondeo-02 för tillfället. Den modellen hette Sierra för 20 år sedan o var en helt annan bil.
Samma sak tar TS upp i dag, 20 år gamal bilar o jämför med 40 år gamla för att jämföra.
Då hade Volvo sitt flaggskepp 850. Jämför den med motsvarande Volvo -76. Då hade Volvo precis introducerat sin andra modell i programmet. Det var i de svängarna de köpte DAF.
Så vi kan i te föra en seriös diskusion utifrån jämförbara modeller utan vi får utgå från vad som fanns helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ok, den jämförelsen kan vara rimlig.

Först ska vi kanske se på definitionen av "komfort". Att däri inbegripa ljudnivå och sittkomfort är givet, men sedan, ska diverse tekniska finesser räknas till komfort, eller var hör de hemma? Att öppna sidorutorna genom att föra ena halvan av rutan bakåt, alternativt att med en vev förpassa rutan ned i dörren eller i förfinad form, det senare med motorkraft - är det också något som hör till komfort?
Där har du en poäng. En bil jag inte blir trött i anser jag har bra komfort. Sen att gå in på detaljer orkar jag inte. Men just ljudpåverkan utifrån är en viktig faktor för mig.
Citera
2016-09-29, 12:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Om man jämför lika modeller tycker jag att utvecklingen gått rejält framåt. På alla plan. När jag sätter mig i en bil som är 15-20 år gammal slås jag varje gång av hur bullrig och struttig den är.
Visst finns det saker som inte skett så stor utveckling på, värmen och kylan exv. Den finns där idag precis som för 20 år sedan, klimatorn fungerade lika bra då som nu kan jag nog tycka. Fördelen idag är ju att AC är snålare, nackdelen är att den kyler faktiskt inte alltid lika bra.

Dessutom vet jag ju om att den äldre bilen har sämre bromsar, sämre väghållning, betydligt sämre kalibrerade säkerhetssystem och är törstigare sett till effektuttag. Inte för att det har med komfort att göra i de flesta fall ... Men ändå.

Både ja och nej. Vad gäller billigare och mindre bilar har det nog skett viss utveckling ja, men inte direkt när det gäller premiummärken och modeller.

Audi A6 2016 års modell jämfört med 1999 års modell? Inte någon större skillnad. Tom designen känns igen. Den äldre bilen hade all bekvämlighet. AC, elhissar, ABS, airbag m.m. Detsamma torde gälla BMW 5-serie. Däremot har det nog skett viss uppryckning hos Skoda och mindre modeller hos exempelvis VW och Toyota. De har blivit mer storbilslika i sitt väguppträdande. Både vad gäller fjädring och ljudkomfort.
Citera
2016-09-29, 12:55
Medlem
PeterNosters avatar
Lägre ljudnivå kan ha en del nackdelar. Det uppnås genom att stoppa in ljuddämpande material i i utrymmen som dörrstolpar. Om/när det kommer in fukt av någon anledning så blir det fart på rosten.

Nästa steg i ljudnivåkomfort kommer om 2 - 3 år när elbilen tar över. Den blir så tyst att det har diskuterats att de måste ge ifrån sig lika mycket ljud som fossilerna för att gång- och cykeltrafikanterna skall uppfatta dem.
Citera
2016-09-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lägre ljudnivå kan ha en del nackdelar. Det uppnås genom att stoppa in ljuddämpande material i i utrymmen som dörrstolpar. Om/när det kommer in fukt av någon anledning så blir det fart på rosten.

Nästa steg i ljudnivåkomfort kommer om 2 - 3 år när elbilen tar över. Den blir så tyst att det har diskuterats att de måste ge ifrån sig lika mycket ljud som fossilerna för att gång- och cykeltrafikanterna skall uppfatta dem.

Nu är vi delvis utanför ämnet, hur andra trafikanter uppfattar ljudet från bilen har ju inget med komfortnivån att göra. Sedan är inte en elbil tystare än andra bilar annat än det ljud som kommer från motorn, vid normal landsvägskörning är det vägljud och vindbrus som dominerar.
Citera
2016-09-29, 18:42
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Men ofta finns inte motsvarande modell kvar efter 20 år. Själv är jag inne på att köpa en Mondeo-02 för tillfället. Den modellen hette Sierra för 20 år sedan o var en helt annan bil.
Samma sak tar TS upp i dag, 20 år gamal bilar o jämför med 40 år gamla för att jämföra.
Då hade Volvo sitt flaggskepp 850. Jämför den med motsvarande Volvo -76. Då hade Volvo precis introducerat sin andra modell i programmet. Det var i de svängarna de köpte DAF.
Så vi kan i te föra en seriös diskusion utifrån jämförbara modeller utan vi får utgå från vad som fanns helt enkelt.

Där har du en poäng. En bil jag inte blir trött i anser jag har bra komfort. Sen att gå in på detaljer orkar jag inte. Men just ljudpåverkan utifrån är en viktig faktor för mig.
I ljudpåverkan håller jag med dig helt.
Jag kör en golfvariant 2003, och den är utmärkt på alla punkter om man inte kör på grov asfalt.
Då använder jag hörlurar.
Enligt motorpreessen har dom fixat det med modell 7, jag har provkört en och det var bra.
Citera
2016-09-29, 19:42
Medlem
Bekvämligheter som Bluetooth handsfree och adaptiv farthållare och massa annat sånt tycker ju jag hör till komfort också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in