• 1
  • 2
2016-09-29, 00:24
Medlem
Fagerhults avatar
Fick reda på att vi har slumpmässiga drogtester på jobbet.

Jag har jobbat här ganska länge och aldrig gjort något test men kan ju bli när som helst.

Innebär detta att man måste sluta röka gräs helt eller går det att vägra test eller nåt? Är ju fan att man inte kan röka en lugn lördag om man vill det. Det syns väl i pisset många dagar efter rökning?

Bara att ge upp rökat alltså? Nästan alla röker väl idag, är det ovanligt med drogtester på arbetsplatser?

Jobbar på lager btw
Citera
2016-09-29, 00:51
Medlem
beardbraids avatar
Beror lite på arbetsgivaren men jag tror alla Sveriges lager skulle stanna om man testade alla Sveriges lagerkillar.
Tror inte nån vill sparka dej för lördagsgräset om du i övrigt gör ett bra jobb. Skulle du dessutom pissa positivt är arbetsgivare skyldig att rehabilitera dig från ditt missbruk vilket är dyrt som fan. Sköt jobbet bara så går det nog bra med 90% sannolikhet.
Citera
2016-09-29, 01:06
Medlem
alla jag känner som jobbar på lager röker ganja.
Citera
2016-09-29, 01:06
Medlem
och jag skulle nog avstå från brasset fram till testet, om det visar positivt be om att få ta ett nytt !
Citera
2016-09-29, 01:16
Medlem
murtennios avatar
Jag fick up på jobbet nyligen. Dock var det i samband med en större stöld på jobbet där alla fick lämna in brottsregister och de som var dömda och/eller fått tillsvidareanställning nyligen fick lämna urinprov. Arbetar med snarlikt ditt arbete. Inte ovanligt arbetsplatser kör drogtester ifall personalen använder maskiner! Jag klarade mig med tre dagars notice dock!
Citera
2016-09-29, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Skulle du dessutom pissa positivt är arbetsgivare skyldig att rehabilitera dig från ditt missbruk vilket är dyrt som fan.

Fel!
Spritproblem klassas som en sjukdom och arbetsgivaren måste erbjuda och bekosta rehab.
Vid drogmissbruk har de däremot laglig rätt att avskeda en anställd på stående fot.
Citera
2016-09-29, 09:24
Medlem
joddla35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knegarjon
Fel!
Spritproblem klassas som en sjukdom och arbetsgivaren måste erbjuda och bekosta rehab.
Vid drogmissbruk har de däremot laglig rätt att avskeda en anställd på stående fot.

Helt fel och har arbetat i HR med denna fråga, vi var tvugna att erbjuda rehab till alla fastanställda. Tackar dom nej så blir det kicken annars en plan på 6 månader

Vad skulle det vara för skillnad på sprit och droger? sjukdom i bägge fallen
Citera
2016-09-29, 09:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joddla35
Helt fel och har arbetat i HR med denna fråga, vi var tvugna att erbjuda rehab till alla fastanställda. Tackar dom nej så blir det kicken annars en plan på 6 månader

Skillnaden är att det är ett brott att vara påverkad av narkotika vilket är att vara misskötsam. Misskötsamhet kan vara skäl för uppsägning. Rehabilitering ska dessutom erbjudas vid missbruk och jag tycker att det känns väldigt tveksamt att klassificera helgdrickande/helgrökande som ett missbruk.

Är du alkoholpåverkad på jobbet utan att ha ett missbruk är även det skäl för uppsägning. Att en person som arbetat med dessa frågor inte förstår skillnaden på bruk av alkohol och bruk av illegala substanser känns orimligt.
Citera
2016-09-29, 09:45
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagerhult
Fick reda på att vi har slumpmässiga drogtester på jobbet.

Jag har jobbat här ganska länge och aldrig gjort något test men kan ju bli när som helst.

Innebär detta att man måste sluta röka gräs helt eller går det att vägra test eller nåt? Är ju fan att man inte kan röka en lugn lördag om man vill det. Det syns väl i pisset många dagar efter rökning?

Bara att ge upp rökat alltså? Nästan alla röker väl idag, är det ovanligt med drogtester på arbetsplatser?

Jobbar på lager btw

Nej, du kan inte vägra utan att riskera att få sparken.
Ja, det innebär att du måste sluta röka på. THC kan märkas i urinprov flera veckor efter brukandet.
Citera
2016-09-29, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joddla35

Skillnaden är att droger är olagliga och du alltså inte bara är påverkad utan dessutom begår ett brott under arbetstid. Det verkar lite luddigt med definitionerna så jag kanske hade fel. Har bara hört att alkoholism klassas som sjukdom men inte drogmissbruk. Hursomhelst, saxar in det här från lawline.se:

"3 - Narkotikapåverkan

Narkotika skiljer sig från alkohol genom att innehav eller bruk av narkotika är olagligt. Ovan förklarade jag att när det gäller alkohol, bedöms ett missbruk som är av sjukdomskaraktär på ett annat sätt än enstaka fall av påverkan. Den åtskillnaden görs i princip inte vad gäller narkotika. Även om den anställde är narkoman så innebär ju det faktum att han är narkotikapåverkad att han gör sig skyldig till brott, och därtill på arbetsplatsen. Narkotikapåverkan är därför alltid att se som misskötsamhet, och det är en värre form av misskötsamhet än alkoholpåverkan.

I princip skall arbetsgivaren även vid narkotikapåverkan använda sig av prognos-tänkandet och göra en helhetsbedömning av situationen. Det är ju dock så, att desto värre misskötsamhet den anställde visat, desto sämre ser prognosen ut. Ett enstaka fall av narkotikapåverkan kan därför vara saklig grund för uppsägning i en situation där ett enstaka fall av alkoholpåverkan inte hade varit det.

För att sammanfatta mitt svar gäller alltså följande:

• En person som är alkoholberoende jämställs med en sjuk person, och skall i första hand få hjälp av arbetsgivaren att lämna sitt missbruk.
• En person som, utan att ha missbruksproblem, är alkoholpåverkad på arbetet, anses ha misskött sitt arbete. Om detta leder till uppsägning eller inte beror på en bedömning i det enskilda fallet, där man framförallt lägger vikt vid om personen kan antas missköta sig även i framtiden.
Narkotikapåverkan är att anse som en värre form av misskötsamhet än alkoholpåverkan, och risken är betydligt större att personen anses olämplig och därmed sägs upp även vid ett enstaka fall."
Citera
2016-09-29, 10:07
Medlem
joddla35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Skillnaden är att det är ett brott att vara påverkad av narkotika vilket är att vara misskötsam. Misskötsamhet kan vara skäl för uppsägning. Rehabilitering ska dessutom erbjudas vid missbruk och jag tycker att det känns väldigt tveksamt att klassificera helgdrickande/helgrökande som ett missbruk.

Är du alkoholpåverkad på jobbet utan att ha ett missbruk är även det skäl för uppsägning. Att en person som arbetat med dessa frågor inte förstår skillnaden på bruk av alkohol och bruk av illegala substanser känns orimligt.

Förstår precis skillnaden, den du inte förstår dock är att både droger/alkohol är inte skäl för uppsägning utan LAS säger att man måste erbjuda rehab innan.

EDIT: 4. Medarbetare med missbruksproblematik erbjuds rehabilitering
Varje medarbetare ansvarar för att värna den egna hälsan och aktivt delta
i planering och genomförande av den egna rehabiliteringen. Ingen medarbetare
ska behöva förlora sin anställning på grund av alkohol- och/eller
drogmissbruk. Förutsättningen är att hon/han är beredd att aktivt delta i
behandling i syfte att bryta missbruket. //Stockholms Läns Landsting

http://www.sll.se/Global/Landstinget...etsplatser.pdf

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet...rehab%20droger
Senast redigerad av joddla35 2016-09-29 kl. 10:14.
Citera
2016-09-29, 12:58
Medlem
Gregory.Houses avatar
Man pissar inte på plats utan de skickar dig till en vårdcentral? Då kan du ta med dig ren piss från en vän och klara dig utan problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in