2016-09-29, 05:17
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tror någon nämnde problemen för Deutsche Bank nyligen, här har ni Gottodix syn på det:
https://www.youtube.com/watch?v=ZOMzoDPWiRY&feature=em-u

Där fick man svar på mycket som man själv funderade över fast hade på känn. Ekonomin i världen saktar ner och dom får inte den avkastning på investerat kapital dom behöver för att vara lönsamma. Det är inte full kris som råder än men banken krymper (mitt i en "högkonjuktur").

Lär gå hur bra som helst för dom när konsumtionen framöver minskar och folk blir insolventa. Det vill säga en minskad lönsamher i kombination med dåliga lån...
2016-09-29, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och inte desto minst är fastighetsskatten en beskattning av en tillgång man köpt för pengar som man redan har skattat för, det är inte en skatt på en inkomst som man har/haft. Det är däremot reavinstskatten som man får betala om man säljer bostaden med vinst.
Många skatter är ju sådana att du skattar på skattade pengar, moms på mat, bensin och varor och tjänster är ju sådana.
2016-09-29, 09:49
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/2016-09-27/l-vill-sanka-ranteavdraget

Allt fler partier vill nu sänka ränteavdraget... bra.
2016-09-29, 10:13
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
http://www.sydsvenskan.se/2016-09-27/l-vill-sanka-ranteavdraget

Allt fler partier vill nu sänka ränteavdraget... bra.
Har inte L velat göra detta en längre tid?
Jag förstår inte vad det är för mening med att göra upp med regeringen om detta då regeringen sagt blankt nej vid flertalet tillfällen.
2016-09-29, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Har inte L velat göra detta en längre tid?
Jag förstår inte vad det är för mening med att göra upp med regeringen om detta då regeringen sagt blankt nej vid flertalet tillfällen.
Regeringen består ju av 2 partier, MP som vill sänka och s som vill behålla, stödpartiet v vill ju oxå sänka, SD som idag är ett stödparti till regeringen (de röstar i 80% av frågorna på s och MP) vet jag inte riktigt vad de står i frågan.
2016-09-29, 10:37
Medlem
Citat:
Regeringen består ju av 2 partier, MP som vill sänka och s som vill behålla, stödpartiet v vill ju oxå sänka, SD som idag är ett stödparti till regeringen (de röstar i 80% av frågorna på s och MP) vet jag inte riktigt vad de står i frågan.
Tydligen vill SD oxå slopa ränteavdraget
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6281551

Snart bara m och s som vill behålla.
2016-09-29, 10:40
Medlem
Citat:
Tydligen vill SD oxå slopa ränteavdraget
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6281551

Snart bara m och s som vill behålla.
Har alltid röstat på KD eller M, men skiftar de inte i frågan får de inte min röst i nästa val, får kanske bli C som får min röst då.
Är bara KD, M och S nu som vill behålla ränteavdraget.
2016-09-29, 10:43
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Många skatter är ju sådana att du skattar på skattade pengar, moms på mat, bensin och varor och tjänster är ju sådana.

Ja och det är givetvis lika fel att beskatta både inkomst och konsumtion samtidigt. Man borde i rimlighetens namn bestämma sig för det ena eller det andra. Utöver det tillkommer problematik med diverse subventioner för viss konsumtion som kan lägga ytterligare börda på de som har en oprioriterad konsumtion eller hobby medan andra får en vinstlott tryckt i handen.

Nu kan man ju fundera kring om att äga/inneha (obs ej köpa) en bostad är konsumtion.

I fallen du beskriver beskattar man själva inköpet inte ägandet. Du beskattas inte löpande med en procentsats av värdet på den mat du har i frysen år ut och år in utan du betalar en punktskatt vid själva inköpet och det gör du vid husköpet också i form av stämpelskatt precis som med momsen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4mpelskatt
Senast redigerad av Eerie 2016-09-29 kl. 10:49.
2016-09-29, 10:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Där fick man svar på mycket som man själv funderade över fast hade på känn. Ekonomin i världen saktar ner och dom får inte den avkastning på investerat kapital dom behöver för att vara lönsamma. Det är inte full kris som råder än men banken krymper (mitt i en "högkonjuktur").

Lär gå hur bra som helst för dom när konsumtionen framöver minskar och folk blir insolventa. Det vill säga en minskad lönsamher i kombination med dåliga lån...

Jag tänker annorlunda kring detta. Inget stort dominerande företag är idag ohotat, konkurrensen från helt nya aktörer på området kan helt sänka de företag som tidigare har dominerat. Det är lätt att peka på Nokia kontra Apple som exempel för detta men detta kommer vi få se mer av framöver.

Detta är något positivt för konsumenterna och i grunden bra för alla som inte är aktieägare i fel företag.
2016-09-29, 10:59
Medlem
Snabb fråga, tar det verkligen tre veckor att få igenom ett bolån när man har ett lånelöfte? /hälsningar blivande "bolånetorsk"
2016-09-29, 11:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Har alltid röstat på KD eller M, men skiftar de inte i frågan får de inte min röst i nästa val, får kanske bli C som får min röst då.
Är bara KD, M och S nu som vill behålla ränteavdraget.
Då får det alltså bli S eller M i nästa val.
Förra gången jag röstade på M så gjorde de en kovändning angående biltullarna dagen efter valet så jag är lite tveksam på att någonsin ge dem en röst igen.
2016-09-29, 11:05
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schwimmente
Snabb fråga, tar det verkligen tre veckor att få igenom ett bolån när man har ett lånelöfte? /hälsningar blivande "bolånetorsk"
Nix. Det brukar gå betydligt snabbare.
Men vanligtvis så sker inte överlåtningen och betalningen förrns flera veckor efter kontraktsskrivningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in