2016-09-28, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kan man inte betala för sig så kommer det alltid vara brist per definition.

Men att säga att det är bostadsbrist för folk som tjänar normalt är inte sant. Då har man letat dåligt eller valt fel boendeform.

Eftersom nyanlända numera enligt lag går före i bostadskön, så blir det lite svårare för svenskar.
Citera
2016-09-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Dina regler fungerar inte i praktiken.

Nyanlända som är den största gruppen bostadslösa behöver inte betala för sig. Deras betalningsförmåga är oändligt stor bara kommunen vill. Därmed är bostadsbristen oändligt stor om kommunen vill att de ska bo i innerstaden.

Deras boendeform skulle vara presenningar över ett kullfallet träd enligt dina marknaden styr regler. 200 000 skull bo under en presenning under ett träd om marknaden styr.

Ibland tillämpar du logik väldigt selektivt. Eller så tiger du bort >50% av Sveriges bostadsproblem.
Med en ökning av befolkningen på 200k, och utan att bygga en endaste kvm, så går vi från ca 42 kvm/person till ca 41 kvm/person.

* Det är inte precis en katastrof.
* Dock byggs det mer nu än på decennier.

-> Dvs vi kommer att ligga över 41 kvm/person.
-> Går det att tala om brist när vi ligger över 41 kvm/person, utan att svamla?

(Varifrån har du fått att de som invandrar hit skulle vara medellösa? Och inte kunna bo annat än i tält om marknadsekonomi skulle få råda)?
Citera
2016-09-28, 22:45
Medlem
Ninjor1987s avatar
Hur ser läget ut för tillfället? Finns det någon färsk statistik över antalet bostadslösa, eller bostadssökande kontra dom bostäder som finns / planeras?

Sen har vi ju den ekonomiska frågan: Turning Torso i Malmö är ett klassiskt exempel på en idiot till stadsplanerare - upp till 33% av lägenheterna står än i denna dag TOMMA!

Detta eftersom planerarna och projekterarna inte tycks ha tagit hänsyn till kundunderlaget i staden: bara för att man är intresserad och desperat efter en lägenhet betyder inte att man faktiskt kan betala den i LÄNGDEN.

M ao så får vi detta absurda läge, där nya fina lägenheter står tomma, eftersom underlaget är helt åt helvete inkorrekt planerat.

Om jag överdriver eller har missat så får andra korrigera mig - men detta är något jag tycker mig se vart hän jag än i landet vänder mig: alldeles för dyra lägenheter som mycket få har råd med under längre tid.

Ma o, man bygger för tomluft!
Citera
2016-09-29, 00:10
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Hur ser läget ut för tillfället? Finns det någon färsk statistik över antalet bostadslösa, eller bostadssökande kontra dom bostäder som finns / planeras?

Sen har vi ju den ekonomiska frågan: Turning Torso i Malmö är ett klassiskt exempel på en idiot till stadsplanerare - upp till 33% av lägenheterna står än i denna dag TOMMA!

Detta eftersom planerarna och projekterarna inte tycks ha tagit hänsyn till kundunderlaget i staden: bara för att man är intresserad och desperat efter en lägenhet betyder inte att man faktiskt kan betala den i LÄNGDEN.

M ao så får vi detta absurda läge, där nya fina lägenheter står tomma, eftersom underlaget är helt åt helvete inkorrekt planerat.

Om jag överdriver eller har missat så får andra korrigera mig - men detta är något jag tycker mig se vart hän jag än i landet vänder mig: alldeles för dyra lägenheter som mycket få har råd med under längre tid.

Kurt-sune säger att om det inte finns efterfrågan så finns det ingen brist.

Finns det ingen efterfrågan på dyra bostäder oavsett HR eller BR då finns det ingen bostadsbrist.

Om bostäder, i synnerhet HR, i hans ögon är för lågt prissatta då är det fel för då stiger tillgången. Tillgång till något som är överkomligt för den stora massan är fel, något som efterfrågas av många skall vara dyrt.

Han säger att alla vill ha en Ferrari och just därför är den dyr. Och samma logik för han över till bostäder och HR i synnerhet. HR=Ferrari
Citera
2016-09-29, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Med en ökning av befolkningen på 200k, och utan att bygga en endaste kvm, så går vi från ca 42 kvm/person till ca 41 kvm/person.

* Det är inte precis en katastrof.
* Dock byggs det mer nu än på decennier.

-> Dvs vi kommer att ligga över 41 kvm/person.
-> Går det att tala om brist när vi ligger över 41 kvm/person, utan att svamla?

(Varifrån har du fått att de som invandrar hit skulle vara medellösa? Och inte kunna bo annat än i tält om marknadsekonomi skulle få råda)?

Är det verkligen så enkelt? Att bara reducera debatten till m2 ? Reinfeldt såg ju stora arealer som man kan använda...
Citera
2016-09-29, 02:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Är det verkligen så enkelt? Att bara reducera debatten till m2 ? Reinfeldt såg ju stora arealer som man kan använda...

Det är förstås stor skillnad på markyta och boyta såvida man inte vill bo i tält. När det gäller en eventuell bostadsbrist har jag däremot svårt att se något bättre mått än just boyta per person och som Alpha101 säger så är den hög i Sverige.
Citera
2016-09-29, 08:55
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Kurt-sune säger att om det inte finns efterfrågan så finns det ingen brist.

Finns det ingen efterfrågan på dyra bostäder oavsett HR eller BR då finns det ingen bostadsbrist.

Om bostäder, i synnerhet HR, i hans ögon är för lågt prissatta då är det fel för då stiger tillgången. Tillgång till något som är överkomligt för den stora massan är fel, något som efterfrågas av många skall vara dyrt.

Han säger att alla vill ha en Ferrari och just därför är den dyr. Och samma logik för han över till bostäder och HR i synnerhet. HR=Ferrari

Ett fantastiskt bra inlägg från dig bill clayton , här gnäller du över kurt-sunes debattteknik med att svara på en fråga i taget där han delar upp inlägget.

Själv besvarar du en skribents inlägg genom att angripa en tredje person med osammanhängande one-liners. Ytterst tveksam debattteknik.
Citera
2016-09-29, 09:04
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987

Nej det finns inget bra mått på hur stor en eventuell bostadsbrist är och vilken typ av lägenheter det är brist på. Alpha101 har frågat efter detta sisådär 100 gånger. Boverkets prognoser är det minst dåliga som finns, dessa är dock framtagna med undermåligt underlag som bas. Måttet hur många kvm per person vi bor på ger en indikation, dock är det ojämn fördelning. Finns många relativt trångbodda.

Hade vi haft en fungerande bostadsmarknad är det mycket möjligt att det inte byggts någon turning-torso, alternativt hade alla lägenheter varit bebodda.
Citera
2016-09-29, 12:27
Medlem
berra77s avatar
http://www.svd.se/erikssons-krav-for-byggstod-maxhyra-pa-4400-kronor/om/debatten-om-bostadspolitiken

Ska man skratta eller gråta ?

Det positiva om detta går igenom är att staten sparat 11,7 miljarder. Ingen klarar av att bygga så billigt utan att sänka standarden till typ "gemensamt utedass" men det kanske är just utedass som MP vill ha, då kan man ju använda skiten till biogas.
Citera
2016-09-29, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är förstås stor skillnad på markyta och boyta såvida man inte vill bo i tält. När det gäller en eventuell bostadsbrist har jag däremot svårt att se något bättre mått än just boyta per person och som Alpha101 säger så är den hög i Sverige.

Har du någon fastslagen optimal nivå? 1 m2 per skalle eller något mer än så? Tror knappast vi har högre m2/person än länder som Malta eller Spanien.
Citera
2016-09-29, 15:02
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Har du någon fastslagen optimal nivå? 1 m2 per skalle eller något mer än så? Tror knappast vi har högre m2/person än länder som Malta eller Spanien.

EU ranking (topp-5)

Danmark: 54
Cypern: 49
Italien: 43
Sverige: 42
Irland: 42

De länder du föreslår
Spanien 34
Malta 33

källa http://www.entranze.enerdata.eu/
Citera
2016-09-29, 15:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Optimal nivå, menar du att det är brist om nivån inte är optimal?
Får man obegränsat med pengar så köper nog de flesta något ännu större, det är väl inget konstigt.

Och jag känner inte till Malta men generellt sett kan man kosta på sig mer boyta om mark och bostad är billigt, speciellt om övriga kostnader som t.ex. för uppvärmning är låga. I Sverige bygger vi generellt sett med hög kvalitet men vill kanske inte värma upp mer boyta än vi behöver.

Tycker du att mer än 40kvm per person tyder på brist?
80 kvm för ett par är väl rätt rymligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in