Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-09-28, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vad menar du exakt med bradley-effekten? Är den sann eller?

Ja den är sann, Marcus Oscarsson skrev ett inlägg om den för några dagar sedan, kolla på läget här i Sverige t.ex!
2016-09-28, 17:37
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vad menar du exakt med bradley-effekten? Är den sann eller?
Det är faktiskt ingen som vet om vi har en Bradleyeffekt i detta val. Den var inte betydande i primärvalet, och nu när det blivit bredare accepterat att supporta Trump tror jag den är ännu mindre.
2016-09-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upinsmoke
Jag är tämligen långt till höger, men skulle aldrig komma på något så korkat som att rösta på Trump. Detta är knappt höger mot vänster längre, detta är total idioti mot någon som behöver en lektion i hur man använder email.

Även republikaner som är långt till höger men är begåvade med lite intelligens har inga problem med att förklara att de inte röstar med partiet denna gång.

Hans konferenser är välbesökta mkt tack vare att han är en underhållande cirkusapa medan Clinton är tråkig. Jag hade personligen hellre tittat på honom.

Han vann inget överhuvudtaget, men skall ändå ha en eloge för att kunna hålla inne med de sedvanliga utbrotten, men det kommer väl på twitter i efterhand.

Sluta ljug, bara en människa utan hjärna kommer att rösta på Hillary detta valet. Du vill alltså att ISIS ska få mer makt? Att USA ska gå åt helvete? Du vill att någon som ska styra landet är 100% styrd av media, bankerna och etablissemanget? Men din syn på Trump är förmodligen påkommen av för mycket Aftonbladet och CNN. Du är maktens marionett, hur känns det?

Dom republikanerna som inte röstar på Trump är inga riktiga USA-vänner utan ville bara ha makt och pengar, dvs etablissemanget som bara vill ha kvar sina platser och låta landet gå åt helvete för att deras favorit inte vann.

Trump kommer att vinna, ska bli så jävla kul att se er lipa den kvällen
2016-09-28, 17:42
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hillary den minst kapabla av dessa två?
Hur fan får sånna som du egentligen till denna åsikt?
Det är Hillary som har mest politisk erfarenhet utan diskussion.
Det är Hillary som står pall i talarstolen och uppvisar allt det som Trump påstår att hon inte gör, nämligen statsmannaskap, bra retorik, luygn, en politisk plan, svar på frågorna, och framförallt vuxen mogenhet.
Och det är Hillary som ljuger minst, som kör minst barnsliga personpåhopp eller virrar ut sig i rent trams.

Hade Hillary ens närmat sig Trumps sandlådenivå på något plan så hade hon varit direkt uträknad.
Denna politiska valkampanj i USA bevisar väl verkligen den feministiska tesen att ska man lyckas som kvinna så måste man vara dubbelt så bra som sina manliga motståndare, är man lika bra/ dålig eller bara lite bättre, så är man chanslös.

Väljer USA den där TV-cirkusapan framför henne, så tycker jag verkligen synd om dem, och världen.

Är denna kampanj riggad…så är det väl snarare för att få en chans få in en kvinna i vita huset.
Få se nu? hur ska vi lyckas med detta…ahh jo vi väljer den absolut minst dugliga mannen, den störste skrytmånsen, idioten, uppenbara sexisten och rasisten, minst erfarne, fulast, löjligast….leta, leta vem? Ahhh Trump!
Trump är ju inte ens en värdig motståndare. Jag tycker uppriktigt synd om Hillary måste vara som att tvingas jobba mot och jämföras med en orangutang.
Jag tror att få skulle argumentera emot att hon är mer kunnig vad gäller den politiska administrationen, debatter, hur husen ska tas an osv, men hon är också bevisat oärlig och har uppvisat dåligt omdöme som utrikesminister. Det kan räcka för att förlora, tom mot Trump.
2016-09-28, 17:48
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
satan vad ni är blåsta på FB.

ah men??? Trump säger ju att skulden ska gå ner…vaaa? ahh..då? kommer den väl att gå ner?
öhhh? eller?

En skuld går ner av en rad orsaker, främst handlar det om ekonomisk situation/ handel i hela världen och inte hur 1 person/ eller ens 1 nation agerar. OCH hur mycket en stat har möjlighet att betala av sin skuld. Hur menar du att USA som stat sett ska kunna betala av sin skuld via att sänka skatter?

Tänk nu hårt.
En metod är ju att försvåra för företag att förlägga sin tillverkning och beskattningsbara vinster, jobbtillfällen osv utanför landets gränser. Även om Trumps ekonomiska politik är protektionistisk och skulle skada världshandeln i stort kan det mycket väl bli en vinst för USA.

Sänkta skatter kan också medföra att skatteintäkterna stiger. Dels gynnar det investeringar och uppmuntrar till mer jobb, och dels kan det locka hem bolag som flyttat utomlands.

Skattekakan är ju inte konstant utan påverkas av hur ett lands konkurrensförmåga ser ut.
2016-09-28, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patobranco
Sluta ljug, bara en människa utan hjärna kommer att rösta på Hillary detta valet. Du vill alltså att ISIS ska få mer makt? Att USA ska gå åt helvete? Du vill att någon som ska styra landet är 100% styrd av media, bankerna och etablissemanget? Men din syn på Trump är förmodligen påkommen av för mycket Aftonbladet och CNN. Du är maktens marionett, hur känns det?

Dom republikanerna som inte röstar på Trump är inga riktiga USA-vänner utan ville bara ha makt och pengar, dvs etablissemanget som bara vill ha kvar sina platser och låta landet gå åt helvete för att deras favorit inte vann.

+1

Tror dock att Hillary som president skulle innebära till det mycket sämre, och självfallet inte enbart för USA, utan för hela planeten.

Hillary sitter garanterad på uppbackning av många stora banker som i sin tur lär kunna krascha ekonomin om inte planen går igenom, och självfallet skulle Trump få skulden för det hela.

Men ser också fram emot en seger.
Senast redigerad av Hewasright 2016-09-28 kl. 17:57.
2016-09-28, 17:52
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Jag är tämligen långt till höger, men skulle aldrig komma på något så korkat som att rösta på Trump. Detta är knappt höger mot vänster längre, detta är total idioti mot någon som behöver en lektion i hur man använder email.

Även republikaner som är långt till höger men är begåvade med lite intelligens har inga problem med att förklara att de inte röstar med partiet denna gång.

Hans konferenser är välbesökta mkt tack vare att han är en underhållande cirkusapa medan Clinton är tråkig. Jag hade personligen hellre tittat på honom.

Han vann inget överhuvudtaget, men skall ändå ha en eloge för att kunna hålla inne med de sedvanliga utbrotten, men det kommer väl på twitter i efterhand.
Dessa högerrepublikaner är dock väldigt få. Jag undrar om de utgörs av så värst många fler än direkta familjemedlemmar i Bushklanen och några andra heltidspolitiker. Tittar du på opinionen så ser han ut att ha slutit det republikanska ledet bakom sig rätt bra, och därtill attraherat många independents.
2016-09-28, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Dessa högerrepublikaner är dock väldigt få. Jag undrar om de utgörs av så värst många fler än direkta familjemedlemmar i Bushklanen och några andra heltidspolitiker. Tittar du på opinionen så ser han ut att ha slutit det republikanska ledet bakom sig rätt bra, och därtill attraherat många independents.
Trump måste ta hem alla swing-states medan Clinton bara behöver 1 eller 2.Sen slipper vi pajas-Trump!
2016-09-28, 18:00
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimvoro
Trump måste ta hem alla swing-states medan Clinton bara behöver 1 eller 2.Sen slipper vi pajas-Trump!
De klassiska swingstatesen är inte riktigt desamma i detta val dock. Som det ser ut nu är.det Colorado som kan fälla avgörandet. Samtidigt har Hillary häng i en knallröd stat som Georgia medan Trump har häng i en djupblå stat som NJ.
2016-09-28, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patobranco

Vet inte vad som var en lögn eller bara andra åsikter, men jag ignorerar det för tillfället. De republikaner i toppen kommer med största sannolikhet att tjäna mkt mer på Trump då han vill sänka deras skatter, så återigen, det tänker inte på sitt eget bästa utan på allas.

IS lär få mer makt med Trump när han inser att han inte bara kan släppa en atombomb över Syrien och saknar en plan B. Än värre är nog att han vill riva upp allt gott man gjort för att förbättra miljön de senaste åren med mer kol och fracking vilket kan göra en skada som är svår att återhämta sig från.

Jag har reservationer mot Clinton också, men om det var val i Sverige idag och det stod mellan sossarna och ett kylskåp, så skulle jag nog i slutändan känna mig manad att rösta rött för första gången.
2016-09-28, 18:03
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Vet inte vad som var en lögn eller bara andra åsikter, men jag ignorerar det för tillfället. De republikaner i toppen kommer med största sannolikhet att tjäna mkt mer på Trump då han vill sänka deras skatter, så återigen, det tänker inte på sitt eget bästa utan på allas.

IS lär få mer makt med Trump när han inser att han inte bara kan släppa en atombomb över Syrien och saknar en plan B. Än värre är nog att han vill riva upp allt gott man gjort för att förbättra miljön de senaste åren med mer kol och fracking vilket kan göra en skada som är svår att återhämta sig från.

Jag har reservationer mot Clinton också, men om det var val i Sverige idag och det stod mellan sossarna och ett kylskåp, så skulle jag nog i slutändan känna mig manad att rösta rött för första gången.
Jag tror att hans plan är att samarbeta med Ryssland. Han är praktiskt lagd, inte ideologiskt. Han struntar i om ett land styrs av en diktator så länge det inte stör amerikanska intressen. Jag är rätt övertygad om att han skulle se ett Assadstyre som den bästa lösningen, och låta honom och Ryssarna strypa IS inifrån.
2016-09-28, 18:05
Medlem
arbetets avatar
Trump ska alltså vara absolutist. Kan någon bekräfta eller dementera?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in