Mitt förslag är att man anlägger den gula linjen som en helt ny linje med helt nya stationer och med längre längder än de andra stationerna, som är 145 och 180 meter, med plattformslängder om 210 meter. Då skulle man få plats med 3 vagnar av C30-typ som blir 70 meter långa.
http://sv.tinypic.com/r/2d8klub/9
Mitt förslag:
Gula linjen dras från Helenelund söderut via Östra Järvafältet, Ulriksdals station, Arenastaden, Hagalunds industriområde, Hagastaden, Odenplan, Sabbatsberg, Rådhuset, Zinkensdamm, Södra station (med en uppgång till Södersjukhuset) och sedan på hängbro över Årstaviken med en förgreningsstation vid Årsta torg.
Sedan en gren från Årsta torg till Älvsjö via Partihallarna, Östberga och Solberga
Sedan den andra grenen från Årsta torg till Krusboda via Linde, Globen, Skärmarbrink, Hammarbyhöjden, Björkhagen, Kärrtorp, Bagarmossen, Skarpnäck, Orhem, Flaten, Älta, Älta södra, Skrubba, Lindalen, Bollmora och Granängsringen. Den hör grenen ersätter nuvarande Skarpnäcksgrenen från Grön linje som därmed kan läggas ner och utrymmet ovan mark bebyggas med mer förtätningar.
Övriga tunnelbanelinjer är de nuvarande tjockare och mitt förslag till utbyggnader är tunnare linjer. Både Fruängsgrenen som Hagsätragrenen förlängs till Älvsjö.
Svarta heldragna linjer är pendeltågen i nuvarande form, med citybanan som nuvarande, de svarta streckade är förslag på nya dragningar. Där finns mitt förslag till en andra citybana.
Lila linje är Tvärbanan som den ser ut nu med förslag på dragning i framtiden. har inte rotat in Kistagrenen ännu då dragningen inte är helt bestämd ännu.
Sedan har jag ritat in Österleden på kartan för att få ringen komplett.
Kontentan av detta är att Odenplan blir viktig som knutpunkt liksom Älvsjö. Sedan får man med gul linje en helt ny linje som går genom innerstaden utan att passera T-centralen. T-centralen behöver en avlastning.
I dag fick jag hör att station Sofia skall tydligen flyttas längre söderut än hitintills varande placering. Men jag har inte sett något reell uppgift om det som bekräftar tankegången. Troligen har mitt skräckscenario om Sofia som en dödsfälla skrämt upp planerarna inom landstinget.