Citat:
Ursprungligen postat av
BajsBoo
Trams!
Jag amorterar hellre 15k i månaden (som jag gör nu) än att lägga de pengarna på en övervärderad börs. Skulle börsen bli normalvärderad så kan jag sluta amortera och lägga de pengarna på börsen, skulle börsen rasa och bli extrembillig så kan jag gå in och låna en halv mille eller nåt och fynda på börsen.
Vad gör de som köpt på börstopp och inte amorterat när börsen rasar? Deras aktier går ner med 30-40% samtidigt som lånen är de samma och räntan bara kan gå åt ett håll? Finns en anledning till att de flesta INTE är rika

Grejen med en Golden Butterfly Portfolio är att du inte behöver bry dig om huruvida börsen är övervärderad eller ej. Den är vad man kallar för "marknadsneutral" och består av 4 lika viktade komponenter som ombalanseras 1 gång i halvåret vilket per automatik gör att du kommer "köpa billigt" och "sälja dyrt".
25 % i guld och silver, ETFer vanligtvis. Skyddar mot inflation.
25% i aktiefonder (helst indexfonder eller fonder med låga avgifter, allokerade på olika marknader)
25% i korta räntefonder (i dagsläget utgörs den delen av kontanter då ISK-skatten äter upp den låga avkastningen). Skyddar mot recession.
25% i långa obligationer, amerikanska blandat med europeiska ETFer. Skyddar mot deflation.
Det finns mycket att läsa om hur en sådan portfölj har presterat över tid de senaste 30 åren. Fördelen är att standardavvikelsen blir mycket lägre. Du kommer inte behöva få uppleva några fall på 40-50% som i en vanlig aktieportfölj. Sämsta ihållande period med nedgång på USA-marknaden med den portföljen har jag för mig har varit 2 år. Och då har man tappat några procent...
På svenska börsen blir nedgångarna lite större då dollarn påverkar.