2016-09-27, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Investerar du pengarna istället för amorterar så måste du få en avkastning som är högre än 1,69% för att gå plus (och skatten på ett ISK)... Över tid bör inte det vara något problem. Finns portföljer som ger ca samma avkastning som börsen (7-8%/år) men med betydligt lägre standardavvikelse. Läs på om tex Golden Butterfly portfpolio innan du bestämmer dig för att börjar amortera.
Trams!
Jag amorterar hellre 15k i månaden (som jag gör nu) än att lägga de pengarna på en övervärderad börs. Skulle börsen bli normalvärderad så kan jag sluta amortera och lägga de pengarna på börsen, skulle börsen rasa och bli extrembillig så kan jag gå in och låna en halv mille eller nåt och fynda på börsen.

Vad gör de som köpt på börstopp och inte amorterat när börsen rasar? Deras aktier går ner med 30-40% samtidigt som lånen är de samma och räntan bara kan gå åt ett håll? Finns en anledning till att de flesta INTE är rika
2016-09-27, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Kommer nog fixa mig ett boende lite närmre än Phuket i framtiden men blir nog gran canaria (bra väder när vi har vinter i Sverige), men får se.

Har alltid gillat Cypern och är väl inte helt främmande för ett hus där till pensionen.
2016-09-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Anledningen till att jag valde Portugal är att det är väldigt bra skattemässigt. Planerar du att pensionera dig i närtid så är skatten på tjänstepension noll. Svensk garantipension schablonbeskattas. Kan vara bra att ha i åtanke. I sverige kan man dessutom löneväxla maximalt de sista åren för att sedan ta ut det skattefritt efter pension. Det kanske går att göra något liknande i Norge.
Jag jobbar bara 19 veckor om året så kommer nog aldrig pensionera mig blir bra avslut på livet, fet lön plus fet pension att bränna 33 veckor om året
2016-09-27, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Har alltid gillat Cypern och är väl inte helt främmande för ett hus där till pensionen.
Finns ett fel, är en av de platser på planeten där det är allra mest asbest i luften, så där vill jag inte vistas
2016-09-27, 15:03
Medlem
Citat:
Finns ett fel, är en av de platser på planeten där det är allra mest asbest i luften, så där vill jag inte vistas

Åfan, det visste jag inte. Synd på en så rar ärta.
2016-09-27, 15:51
Medlem
Citat:
Trams!
Jag amorterar hellre 15k i månaden (som jag gör nu) än att lägga de pengarna på en övervärderad börs. Skulle börsen bli normalvärderad så kan jag sluta amortera och lägga de pengarna på börsen, skulle börsen rasa och bli extrembillig så kan jag gå in och låna en halv mille eller nåt och fynda på börsen.

Vad gör de som köpt på börstopp och inte amorterat när börsen rasar? Deras aktier går ner med 30-40% samtidigt som lånen är de samma och räntan bara kan gå åt ett håll? Finns en anledning till att de flesta INTE är rika

Grejen med en Golden Butterfly Portfolio är att du inte behöver bry dig om huruvida börsen är övervärderad eller ej. Den är vad man kallar för "marknadsneutral" och består av 4 lika viktade komponenter som ombalanseras 1 gång i halvåret vilket per automatik gör att du kommer "köpa billigt" och "sälja dyrt".

25 % i guld och silver, ETFer vanligtvis. Skyddar mot inflation.
25% i aktiefonder (helst indexfonder eller fonder med låga avgifter, allokerade på olika marknader)
25% i korta räntefonder (i dagsläget utgörs den delen av kontanter då ISK-skatten äter upp den låga avkastningen). Skyddar mot recession.
25% i långa obligationer, amerikanska blandat med europeiska ETFer. Skyddar mot deflation.

Det finns mycket att läsa om hur en sådan portfölj har presterat över tid de senaste 30 åren. Fördelen är att standardavvikelsen blir mycket lägre. Du kommer inte behöva få uppleva några fall på 40-50% som i en vanlig aktieportfölj. Sämsta ihållande period med nedgång på USA-marknaden med den portföljen har jag för mig har varit 2 år. Och då har man tappat några procent...
På svenska börsen blir nedgångarna lite större då dollarn påverkar.
2016-09-27, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Vissa ser gärna trygghet framför maximal vinst, jag vet att det kan låta helt galet men en del människor fungerar så, och ofta är det dessa människor som måste dra upp killen som hade för bråttom bakom nästa kurva när det gick lite för fort.

En Golden Butterfly-portfolio erbjuder trygghet. Under vissa kortare perioder <2 år så kommer du förlora några procent, men inte i närheten av samma volatilitet som i en aktiefond. Dock är det såklart inte så att den alltid går plus som på ett bankkonto med ränta så jag förstår vad du menar.
2016-09-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Den gubben på FB som handlar på börsen och får avkastning på 7% i snitt under en 20 års period ska jag börja kalla för duktig. Sådana existerar knappt, inte ens utanför FB. Varför jag tar 20år är för att jag tycker att man måste ta med minst en börskrasch i ekvationen. Att man har gått med 7-20% sedan 2008 betyder absolut ingenting. Jag har sett en hel del som förvandlade några få miljoner till 10-15 under en 10-20års period för att nästa dag förlora precis allt. Börsen tar från de flesta och ger till de ytterst, ytterst få

Läs på om Golden Butterfly. Det du hänvisar till är risken att känslorna tar över under en pågående krasch och att man då säljer på låga nivåer. Givetvis riktigt surt och den främsta förklaringen (före avgifter) till att gemene man förlorar på lång sikt (precis som du säger). Men Golden Butterfly-portföljen tvingar en att köpa mer av det som gått ner (köpa billigt) samtidigt som man säljer av andelar i det som gått upp mycket.
2016-09-27, 16:30
Medlem
bitamin-ce

till och med dina inlägg går sönder, ironi.
2016-09-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
https://www.youtube.com/watch?v=4xn9jLy_TB4#t=0m54s

Är ingen av er orolig över att Donald Trump säger att vi har en massiv finansiell bubbla.
Nu behöver ni inte grilla mig för att jag citerar Mr Trump.

Om en liknande eller värre kris kommer, vilket verkar troligt närmsta åren, hur tror ni sverige kommer kunna hantera en massiv kris? Med svagt styre. Jag skulle vara orolig om jag var kraftigt belånad som en stor del av befolkningen är. Nästa finanskris kommer att spräcka bubblan och den kan vara här inom en 6månaders period (ej osannolikt).
Jag är mer bekymrad över att Trump kommer att skapa en svår lågkonjunktur som sprider sig över världen. Detta genom att lyckas driva igenom en mer protektionistisk lagstiftning.
Nu är jag inte övertygad om att han kommer att göra något så vansinnigt. Men man vet aldrig. Försöker han så kommer väl förhoppningsvis kongressen att hindra honom. Så det är väl inte så sannolikt.
Men ska man vara bekymrad över något så är det mer protektionism.
2016-09-27, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är inte bara det som gör fastighetsskatten märklig. Det mest anmärkningsvärda att det är en skatt på tillgångar och inte på inkomster. Fastigheten har köpts för pengar som redan har blivit beskattade och om man säljer en fastighet med vinst får man skatta för den vinsten också. Detta borde räcka, beskattning av egendom är konfiskering.

Varför skulle det vara mer "konfiskering" att beskatta tillgångar än arbete/inkomster?

De flesta ekonomer torde vara eniga om att fastighetsskatt är en av de minst skadliga formerna av beskattning. En sänkt inkomstskatt finansierad med ökad fastighetsbeskattning skulle ha flera positiva effekter. Dels skulle vi arbeta/producera mer om skatten på arbete minskade, dels skulle det effektivisera bostadsmarknaden genom att skapa incitament för en ökad rörlighet. Det är svårt att ur ett ekonomiskt perspektiv se några egentliga negativa effekter av fastighetsbeskattning.

Fördelningspolitiskt kan jag också tycka att det är mindre orättvist att beskatta den som har än den som inget har men som arbetar hårt för att skapa sig något.

Visst är en skatt på fastigheter omoralisk konfiskering, men det är ju alla andra skatter också.
2016-09-27, 20:39
Medlem
Starkt jobbat med en tredje plats!
https://www.ubs.com/global/en/wealth_management/chief-investment-office/investment-views/global-bubble-index.html

Här är levande bevis på det, en kiosk för 2mille.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-1rum-alvsjo-langsjo-stockholms-kommun-langsjovagen-110-10046315

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in