2016-09-27, 13:37
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Var highbanker som nämnde snickare och IT konsulter som vet bättre om ekonomin än ekonomer.
Ah. I den gruppen är nog "IT konsulten" programmerare den bättre av dem. Eftersom de jobbar med matematik systemanalys och logiskt tänkande.
2016-09-27, 13:42
Medlem
Citat:
Men du bestämmer inte räntan, du vet inte vad du har för ränta om 5 år, jag vet min om fem år, noll.

Precis, själv har jag noll ( 0.00000000000000000 ) i ränteutgifter redan idag.

Ibland får jag samtal från olika banker, där dom säger sig kunna sänka min ränta på mitt bolån, när jag då svarar att jag inte har några lån brukar dom svara typ "ojdå, det var ovanligt, gratulerar får man väl säga då" vilket är märkligt för dom borde ju enligt folket här tycka synd om mig som sitter här obelånad och utsatt för risken att kunna sova gott om natten

Äger ju fastigheter så skulle det bli för plågsamt att gå omkring och vara obelånad och utanför den exklusiva krets av hantverkare, undersköterskor och tjänstemän som i mitt område beter sig som dom vore miljonärer kan man ju alltid låna upp en slant för syns skull....
2016-09-27, 13:43
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Du kommer ju inte ha samma inkomst hela livet, eller kommer du aldrig bli sjuk, kommer du jobba till du är 82?
Om inkomsten förändras så får jag anpassa utgifterna. Hitintills har de dock bara gått upp med åren och boendekostnaden gått ner trotts att jag bytt upp mig. Jag har ganska många år kvar till pension och mycket kan förändras innan dess så det är för tidigt att ha en spikad plan.
2016-09-27, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Precis, själv har jag noll ( 0.00000000000000000 ) i ränteutgifter redan idag.

Ibland får jag samtal från olika banker, där dom säger sig kunna sänka min ränta på mitt bolån, när jag då svarar att jag inte har några lån brukar dom svara typ "ojdå, det var ovanligt, gratulerar får man väl säga då" vilket är märkligt för dom borde ju enligt folket här tycka synd om mig som sitter här obelånad och utsatt för risken att kunna sova gott om natten

Äger ju fastigheter så skulle det bli för plågsamt att gå omkring och vara obelånad och utanför den exklusiva krets av hantverkare, undersköterskor och tjänstemän som i mitt område beter sig som dom vore miljonärer kan man ju alltid låna upp en slant för syns skull....
Grattis, max 63 månader tills jag är med i klubben
2016-09-27, 13:47
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag har turen att ha råd med alla tre.
Tur? Det är ett val. Jag kan också välja alla tre genom att lägga mindre på något annat. Nu väljer jag att minska på amorteringen eftersom jag inte tycker det är fördelaktigt.
2016-09-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Om inkomsten förändras så får jag anpassa utgifterna. Hitintills har de dock bara gått upp med åren och boendekostnaden gått ner trotts att jag bytt upp mig. Jag har ganska många år kvar till pension och mycket kan förändras innan dess så det är för tidigt att ha en spikad plan.
Vi fick noll i löneökning i år, men jobbar i oljan så va väl väntat, får snacka till mig desto mer nästa gång oljepriset ligger högt
2016-09-27, 13:50
Medlem
Citat:
Tur? Det är ett val. Jag kan också välja alla tre genom att lägga mindre på något annat. Nu väljer jag att minska på amorteringen eftersom jag inte tycker det är fördelaktigt.
En del tur e det ju, jag kunde ju varit sjukpensionär och inte haft råd med mer än det nödvändigaste, så man skall va glad för det man har.
2016-09-27, 13:56
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
En del tur e det ju, jag kunde ju varit sjukpensionär och inte haft råd med mer än det nödvändigaste, så man skall va glad för det man har.
Du kunde ha blivit överkörd av en buss också. Frånvaron av otur är inte precis samma sak som tur.

De flesta kan göra valet mellan att spara och spendera.
2016-09-27, 13:58
Medlem
Citat:
Du kunde ha blivit överkörd av en buss också. Frånvaron av otur är inte precis samma sak som tur.

De flesta kan göra valet mellan att spara och spendera.
Vad sparar du till ?
2016-09-27, 14:10
Medlem
Ursprungligen postat av Taskigt
Hur kan "betala kontant" för en vara betyda alla ägg i samma korg?
Du har betalat av det, glöm och gå vidare till nästa utmaning...
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Därför att det finns något som heter valutarisk. Det är inte säkert att du får tillbaka allt du sätter in ens.

En ekonomiskt lagd person lägger inte alla sina pengar i sin bostad.

Ringde nu banken och lagt in en extra amortering på 300k. Om 10 månader dumpar jag in de sista 300k och blir fri.
Är jag dum nu? Min bostad i Sthlm köptes för 3milj och är idag "värd" 4,5-5milj. Kommer vara ganska tufft att slippa betala ränteräkningarna, hela 18000kr(1,69% enligt SBABs hemsida) om året som jag istället kan lägga i spargrisen.
2016-09-27, 14:17
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Vad sparar du till ?
Jag har inget speciellt på inköpslistan. Huset i portugal gick på 3 mille så det tar nog ett par år innan jag gör någon större investering igen. Eventuellt en större båt om något år. Det lär gå på minst en mille som dessutom garanterat kommer minska i värde.
2016-09-27, 14:19
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=4xn9jLy_TB4#t=0m54s

Är ingen av er orolig över att Donald Trump säger att vi har en massiv finansiell bubbla.
Nu behöver ni inte grilla mig för att jag citerar Mr Trump.

Om en liknande eller värre kris kommer, vilket verkar troligt närmsta åren, hur tror ni sverige kommer kunna hantera en massiv kris? Med svagt styre. Jag skulle vara orolig om jag var kraftigt belånad som en stor del av befolkningen är. Nästa finanskris kommer att spräcka bubblan och den kan vara här inom en 6månaders period (ej osannolikt).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in