2016-09-20, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men vad ger egentligen tokamortering på ett hus man bor i och konsumerar?
Ett bekymmerslöst liv utan skulder.
2016-09-20, 13:10
Medlem
Citat:
Om du använder 50% av din tokamortering till att investera i högkvalitativa utdelningsbolag så är jag ganska säker på att du kommer bli rik betydligt snabbare.
Har det redan gott ställt så behöver inte "bli rik betydligt snabbare"
Jag vill vara skuldfri, äga en massa och ha en fin aktieportfölj, vad du vill göra med ditt liv är dina bekymmer.
2016-09-20, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej hans logik är ett mysterium. Tar man lån saknar man karaktär enligt honom men själv har han tagit lån och kan inte betala tillbaks dem nu säger han, detta trots att han påstår att han både har hus i Thailand och och fastigheter som han hyr ut i Sverige. Låter snarare som han har drabbats av solsting och har spätt på problemen med för mycket sprit och andra droger.
Jo har fastigheter i Sverige och hus på Phuket och väldigt lågbelånad, stora problem enligt dig men passar mig utmärkt.
2016-09-20, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balsa
Ever hear the one about the little old lady living in an old but paid-off house, with a shoe box full of gold coins in the basement? Across the street lived a big guy, in a big McMansion. It had a special garage for the RV, and another four-car garage for the other four cars. He had a boat at the side and a trailer with two jet skis in front of the boat. Then one day little old lady noticed big guy was gone. The bank had taken back his house.

Most people thought big guy was rich and little old lady was poor. How wrong most people were.
Jag tror att Bajse vill bli den där gumman till slut.

http://fofoa.blogspot.se/2010/07/debtors-and-savers.html
Man skall leva gott, kan man spara, vara skuldfri samtidigt å är det en bonus.
2016-09-20, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Nej
Hade blivit förvånad om du hade förstått min logik, vi är varandras motsatser när det kommer till ekonomi, du vill hyra, jag vill äga.
2016-09-20, 13:22
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hade blivit förvånad om du hade förstått min logik, vi är varandras motsatser när det kommer till ekonomi, du vill hyra, jag vill äga.

Ganska intressant kommentar.

Vad är det som gör att när det kommer till bostad så finns det en mängd människor som tycker att man ska hyra och att det är riskabelt att äga. Samtidigt äger de det mesta av sin övriga egendom.

Hur kommer det sig att man inte hyr sin tv, bil, kläder osv? Jag har förståelse för att man kan hyra en bil eller en båt till sin sommarsemester när man i övrigt inte har behov av en bil eller en båt. Onödigt att köpa egendom som man kommer använda en vecka om året. Varför ska man då hyra sitt boende som man använder varje dag året runt? Jag förstår ju att det är skillnad på att äga med hög eller låg belåning och att det är skillnad på ekonomiska förutsättningar men att hyra sin bostad blir nästan ett principbeslut för många, varför hyr de då inte bil till vardags?
Senast redigerad av Eerie 2016-09-20 kl. 13:26.
2016-09-20, 14:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ett bekymmerslöst liv utan skulder.

Låter jobbigt att komma dit utan att diversifiera sin totala portfölj.

Allt in på amortering är alla ägg i samma korg...

Vad sparar du på att amortera vs att köpa utdelningsbolag egentligen?
2016-09-20, 16:26
Medlem
Hur kan "betala kontant" för en vara betyda alla ägg i samma korg?
Du har betalat av det, glöm och gå vidare till nästa utmaning...
2016-09-20, 16:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Hur kan "betala kontant" för en vara betyda alla ägg i samma korg?
Du har betalat av det, glöm och gå vidare till nästa utmaning...

Därför att det finns något som heter valutarisk. Det är inte säkert att du får tillbaka allt du sätter in ens.

En ekonomiskt lagd person lägger inte alla sina pengar i sin bostad.
2016-09-20, 16:52
Medlem
Kan du förklara vad en valutarisk innebär för mig? Säg att jag har en lgh som är avbetald och är värd 4-5miljoner i sthlm. Jag kan förstå folk med låg inkomst som får dras med lån då de inte kan amortera ner inom rimlig tid. Men om min familj har en möjlighet att spara undan ~300k om året så kommer jag se till att vi är fria inom 10 år om nu lånet är på 3 miljoner.
GIvetvis ser man till att det finns lite pengar över till reparationer.
2016-09-20, 17:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jo har fastigheter i Sverige och hus på Phuket och väldigt lågbelånad, stora problem enligt dig men passar mig utmärkt.

Nej det är inte stora problem enligt mig men väl enligt dig. Du påstår att du inte har råd att betala av dina lån samtidigt som du säger att man har dålig karaktär om man tar lån.
2016-09-20, 18:56
Medlem
Citat:
Låter jobbigt att komma dit utan att diversifiera sin totala portfölj.

Allt in på amortering är alla ägg i samma korg...

Vad sparar du på att amortera vs att köpa utdelningsbolag egentligen?

Allt in på armortering?
Hur kom du fram till det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in