1) Ja jag är en kvinna på över 45 år

Kan enbart svara för mig själv och att jag älskar sex. När detta samtalsämne kommer upp med mina väninnor så förstår jag att även de tycker om sex.
Fast det är inte lika med att man säger ja till sex så fort någon fråga eller stöter på en.
Kanske är det så att kvinnor är mer kräsna när det gäller sex och att många män inte har förmågan att få kvinnan tänd.
Det värsta och mest sexdödande som finns är män som inte klara av att ge kvinnan njutning, utan kör på tills de går för dem själva och sen är allt klart. Självklart tröttnar kvinnor på sådan sex då vi behöver lite mer tid och teknik för njutning och orgasm.
Att många förhållanden har sämre sex tro jag är hur förhållandet fungerar och hur man är bemöter varandra.
Av min erfarenhet så är det även ett mindre aktivt sexliv när man har barn och de är små av naturliga orsaker.
Samma sak om man har mycket att göra och känner sig stressad. Har man ett bra förhållande, där man uppskattar och hjälper varandra. Ge komplimanger, skrattar, bygger upp spänning, flörtar mm så får man av min erfarenhet även ett bra sexliv.
2) Det kan säkert vara så. Även här hänvisade jag till de homosexuella bar jag känner till och som par har de levt tillsammans i flera år.
3) Det där skiljer sig säkert mellan personer. För mig är helheten jätte viktigt. Allt från vardagen att jag få känna frihet, kvinnlighet, uppskattning och glädje. Kanske att jag fått någon blick eller kommentar från någon annan som gör att jag känner mig något extra, denna självkänsla för jag med mig hem och till min partner. Svartsjuka är det överlägset största sexdödandet som finns. En bra början på sex är om man hjälps åt hemma t.ex med städning och gör det till en mysig sak tillsammans med glädje och småflörtande. Det triggar upp både mig och min man, helt enkelt ett vardags förspel.Hjälps man åt får jag också tid att bevaka min kvinnlighet och jag tillhör dem som älskar skor och lite kläder även vid sex. känner man frihet och uppskattning tillsammans med att sin partner tänker på att kvinnan också ska få njutning vid sex då är det underbart. Vilket för med sig att jag inte bara vill ha sex, utan ta initiativ till sex. Vid sex tycker jag det bästa är att man byter ställningar, våga ta och ta emot initiativ.
Jag har haft turen att även ha en djupare vänskap med en annan kvinna där även lite erotik ingår mellan oss. Den uppskattning, spänning och energi tillsammans med min mans godkännande för jag med mig in i min mans och mitt förhållande som är en stor del till ett bra sexliv.