2016-09-26, 17:54
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Underligt med en tidning på engelska om brott i Ryssland. Vem finansierar den? Det är svårt att se att syftet skulle vara kommersiellt. Här är kontaktinformation:

Contacts:
Citadel Media Group Limited.
Room 1203, 12/F, Tower 3, China Hong Kong City, 33 Canton Road. Tsimshatsui, Kowloon, Hong Kong.
+ 852 81-9999-86, + 852 3183 4527

Chief editor Elena Vavilova

http://en.crimerussia.ru/about/

Det namnet är ökänt
https://www.theguardian.com/world/2016/may/07/discovered-our-parents-were-russian-spies-tim-alex-foley
Citera
2016-09-26, 18:00
Medlem
zebraonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsknarkaren
Lite speciellt datum på artikeln 5:43 / 21.08.2016 (Publiceringsdatum)

Edit: Alltså det jag menar är att det vore mer logiskt att den publicerats för 2 år sedan, och inte rätt nyligen bara sådär.

Vart tokigt med fel länk...

Edit2:
Vet inte om det här är det ryska "orginalet" / eller liknande.

http://www.fontanka.ru/2014/07/04/060/
Jag vet inte vart den kom ifrån, publicerades 2014-07-04 iaf. Jag kan inte ryska.

Jag kan.
Första raderna står det att FSB skyddade St Petersburgs mäktigaste kvinna från en palatskupp. FSB är troligen lika smutsiga som hon i sina affärer och beskyddarverksamhet. Klart hon fick beskydd.

Min teori om att den här Stepanov som Putilov köpte hus av helt enkelt var en ambitiös snubbe som gav sig in i ett maktspel där han förlorade blir för mig mer och mer trovärdig.

Förresten är det samma uppgifter i både CrimeRussia och Fontanka.ru, inte mycket till vinkling heller. Troligen kommer det mesta av deras info från domstol/poliskällor.
Senast redigerad av zebraonion 2016-09-26 kl. 18:03.
Citera
2016-09-26, 18:14
Medlem
zebraonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Verkar som Mr Putilov varit en gentleman som hjälpt folk från korrumperade ryska tjänstemän.

Självklart att vänstern går igång på det. Korruption skall vi ha.

Kanske också självklart att Putilov reagerar på korruption.

Troligen har Putilov hjälpt korrumperade människor mot andra korrumperade människor. Men iofs, jag vet inte mkt mer än dig.
Citera
2016-09-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Källa: SR

När kommer svar på alla frågor från SD?

Jag sätter en slant på att locket även i fortsättningen ligger på i.a.f. tills trycket på partiledningen blivit så stort att anhängarna börjar ifrågasätta Ekeroths underrättelsearbete och hans suspekta rekrytering,

Svaren kommer så småningom. Men svaren kommer att bli lika intetsägande som de svar som vi hittills. Typ att vi (SD) gjorde en sedvanlig säkerhetskontroll och hittade ingenting på Putilov. Inte ens förstod de att Fridback och Putilov var en samma person, eller? De råkade bara anställa Fridback som juridiskt sakkunnig. Om de finns någon här som tror på detta så räck upp handen. Putilov har själv berättat att SD blev intresserat att anställa honom pga hans skriverier i Arbetaren osv. Ringde SD till Putilov, som inte existerar annat än en som en pseudonym, eller tog de kontakt med Fridback som har en skyddad identitet och saknar folkbokföring? I så fall, hur fick SD trots den skyddade identiteten reda på att Putilov egentligen är Fridback? Nej. Det är antingen Fridback själv som sökte jobbet på SD eller hans polare inom SD (Ekeroth) som erbjöd honom jobbet. Jag tror på det senare. Ekeroth är SD:s svaga länk. Han dricker för mycket, är instabil i fyllan alldeles för besatt på att hata dem som SD inte vill ha här. Han lindar inte i sitt budskap. Hade jag varit en rysk spion som ville komma in i Riksdagen så skulle jag också närmat SD genom att bli kompis med Ekeroth, på hans favoritpub kanske. Putilovs blogg började först efter att han blev anställd av SD. I filmen när Ekeroth, Fridback och "Salle" åker till Grekland försöker Fridback dölja sitt ansikte med ett paraply. Hur den här resan betalades har Fridback i egenskap av Putilov ljugit om. Man kan också fråga varför en person som anställs av SD som en handläggare i juridiska frågor (fast han saknar juridisk examen i Sverige) måste därefter starta ett blogg om migration och följa med på resan till Grekland samt under falska förklaringar följa polisens arbete i förorten under falska förspelningar. För att Avpixlat ska ett reportage.

SÄPO har redan förklarat (i radio) att de inte informerar partier om de hittar någonting på partiernas ledamöter eller anställda.
Senast redigerad av nantale 2016-09-26 kl. 18:37.
Citera
2016-09-26, 18:42
Medlem
longbow4ys avatar
Varför skulle en rysk medieverksamhet lägga sin verksamhet i Hong Kong från 2015 och sedan använda namnet på en ökänd rysk spion i USA som editor

"Chief editor: Elena Vavilova "

https://www.hkcompany.org/co.php?id=2290913

Det låter väldigt underligt. Det med.
Citera
2016-09-26, 18:42
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Svaren kommer så småningom. Men svaren kommer att bli lika intetsägande som de svar som vi hittills. Typ att vi (SD) gjorde en sedvanlig säkerhetskontroll och hittade ingenting på Putilov. Inte ens förstod de att Fridback och Putilov var en samma person, eller? De råkade bara anställa Fridback som juridiskt sakkunnig. Om de finns någon här som tror på detta så räck upp handen. Putilov har själv berättat att SD blev intresserat att anställa honom pga hans skriverier i Arbetaren osv. Ringde SD till Putilov, som inte existerar annat än en som en pseudonym, eller tog de kontakt med Fridback som har en skyddad identitet och saknar folkbokföring? I så fall, hur fick SD trots den skyddade identiteten reda på att Putilov egentligen är Fridback? Nej. Det är antingen Fridback själv som sökte jobbet på SD eller hans polare inom SD (Ekeroth) som erbjöd honom jobbet. Jag tror på det senare. Ekeroth är SD:s svaga länk. Han dricker för mycket, är instabil i fyllan alldeles för besatt på att hata dem som SD inte vill ha här. Han lindar inte i sitt budskap. Hade jag varit en rysk spion som ville komma in i Riksdagen så skulle jag också närmat SD genom att bli kompis med Ekeroth, på hans favoritpub kanske. Putilovs blogg började först efter att han blev anställd av SD. I filmen när Ekeroth, Fridback och "Salle" åker till Grekland försöker Fridback dölja sitt ansikte med ett paraply. Hur den här resan betalades har Fridback i egenskap av Putilov ljugit om. Man kan också fråga varför en person som anställs av SD som en handläggare i juridiska frågor (fast han saknar juridisk examen i Sverige) måste därefter starta ett blogg om migration och följa med på resan till Grekland samt under falska förklaringar följa polisens arbete i förorten under falska förspelningar. För att Avpixlat ska ett reportage.

SÄPO har redan förklarat (i radio) att de inte informerar partier om de hittar någonting på partiernas ledamöter eller anställda.

Några frågor:

När blev Fridback anställd av SD?

Har du någon länk till det radioprogram där SÄPO gör gällande att de inte informerar partier om de hittar något suspekt på deras anställda, och säger SÄPO något om vad de gör istället? Inte låter de väl personerna arbeta kvar vid riksdagen som om inget hänt?

EDIT:

Du behöver inte svara på mina frågor, för åter igen blev det tydligen lite fel.

Fridback anställdes tydligen av SD i februari 2016 och hade då redan bloggat en del.

Vidare är det korrekt att SÄPO inte alltid informerar arbetsgivare om vad de hittar, men huruvida de gör det eller inte ska alltså bero på vilken typ av tjänst det handlar om. Så, att SÄPO "inte informerar" är alltså en sanning med modifikation.
Senast redigerad av Vintergrisen 2016-09-26 kl. 19:30.
Citera
2016-09-26, 18:52
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Citat:
Svaren kommer så småningom. Men svaren kommer att bli lika intetsägande som de svar som vi hittills. Typ att vi (SD) gjorde en sedvanlig säkerhetskontroll och hittade ingenting på Putilov. Inte ens förstod de att Fridback och Putilov var en samma person, eller? De råkade bara anställa Fridback som juridiskt sakkunnig. Om de finns någon här som tror på detta så räck upp handen. Putilov har själv berättat att SD blev intresserat att anställa honom pga hans skriverier i Arbetaren osv.
Jag har svårt att tänka mig att SD:arna sitter med en kopp kaffe och skriver in arbetaren.se på morgonkvisten.
Citat:
Ringde SD till Putilov, som inte existerar annat än en som en pseudonym, eller tog de kontakt med Fridback som har en skyddad identitet och saknar folkbokföring? I så fall, hur fick SD trots den skyddade identiteten reda på att Putilov egentligen är Fridback?
Jag skrev tidigare ett inlägg om hur rekrytering antagligen har gått till.
(FB) Fd SD tjänsteman pekas ut som säkerhetsrisk (23/9)
Citat:
Man kan också fråga varför en person som anställs av SD som en handläggare i juridiska frågor (fast han saknar juridisk examen i Sverige) måste därefter starta ett blogg om migration och följa med på resan till Grekland samt under falska förklaringar följa polisens arbete i förorten under falska förspelningar. För att Avpixlat ska ett reportage.
Det är mer troligt, att han anställts på sitt engagemang i migrationsfrågor.
Citat:
Länk vore snällt. Jag snabblyssnade nyss på medierna, men måste nästan lyssna om det. Det som jag tycktes höra var att det var de här olika identiteterna som de reagerat på, däremot sa ingen rakt ut att säpo hade protesterat. Tillägg: Vad gäller utbildningsanställningen på SR.
Senast redigerad av Godhetsknarkaren 2016-09-26 kl. 18:58.
Citera
2016-09-26, 19:00
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/795661?programid=3437

Här berättar dom lite om hur kontrollen går till.

Undrar fortfarande om han någonsin var anställd av Sd alls.
Mailen de använt är gmail, visserligen något man kan använda ändå, men det är alltså ingen sverigedemokraterna-mail.
Förresten, vem var den andre personen, Roger Sahlström, eller?
Mailen finns bland bilderna:
http://nyheteridag.se/ekeroth-och-putilov-hemliga-medarbetare-pa-avpixlat/
Senast redigerad av starling2015 2016-09-26 kl. 19:08.
Citera
2016-09-26, 19:09
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:

Det fetade instämmer jag med, det bör ha funnits kontaktytor och mötesplatser där rekryteraren träffat "tillgången" d.v.s. den högerextrema ankdammen.

Det ät hög tid att utreda vem Fridback egentligen är, hans bakgrund i Ryssland, utbildning, e.v. politiska uppdrag, vad gamla och nyare vänner anser om honom, familjeförhållanden e.t.c.
Skicka dit journalister bums!
Samtidigt måste Ekeroths underrättelsearbete upp på bordet bums! Han har bevisligen försökt kartlägga riksdagsledamöter tidigare, det kan finnas gemensamma intressen hos Fridback och Ekeroth, den förras intressen är möjligen delvis okänd för rekryteraren som kan(?) ha varit naiv. Visar det sig att Ekeroth varit fullt medveten om "tillgångens" bakgrund, att han har kopplingar till makten i Ryssland, ja då har vi en praktskandal, då lär inte ens Ekerothen ha fast grund att stå på i partiet.

Utvidgat är det välkommet med en omfattande granskning och undersökning av sverigedemokraternas kontaktnät, hur de arbetar för att påverka informationsflöden, med desinformation, nätaktivism och deras underrättelsearbete.
Citera
2016-09-26, 19:16
Medlem
Dofternas avatar
Inte för att jag tror att SD med vilja är infiltrerade av den stora modern i öst, men satans vad de måste ha panik.
Varför säger de inget? Vem ska avgå, Ekeroths tur till slut?
Citera
2016-09-26, 19:20
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starling2015
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/795661?programid=3437

Här berättar dom lite om hur kontrollen går till.

Undrar fortfarande om han någonsin var anställd av Sd alls.
Mailen de använt är gmail, visserligen något man kan använda ändå, men det är alltså ingen sverigedemokraterna-mail.
Förresten, vem var den andre personen, Roger Sahlström, eller?
Mailen finns bland bilderna:
http://nyheteridag.se/ekeroth-och-putilov-hemliga-medarbetare-pa-avpixlat/

Tack för det. Onekligen intressant att SÄPO kan välja att inte informera arbetsgivaren över huvud taget, men frågan blir väl då om det är SÄPO:s rutiner det är fel på? Jag har lite svårt att se att en arbetsgivare, oavsett om det är ett parti eller inte, skulle ha bättre möjligheter att göra säkerhetsbedömningar av de personer de vill anställa än SÄPO.
Citera
2016-09-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Några frågor:

När blev Fridback anställd av SD?

Har du någon länk till det radioprogram där SÄPO gör gällande att de inte informerar partier om de hittar något suspekt på deras anställda, och säger SÄPO något om vad de gör istället? Inte låter de väl personerna arbeta kvar vid riksdagen som om inget hänt?

EDIT:

Du behöver inte svara på mina frågor, för åter igen blev det tydligen lite fel.

Fridback anställdes tydligen av SD i februari 2016 och hade då redan bloggat en del.

Vidare är det korrekt att SÄPO inte alltid informerar arbetsgivare om vad de hittar, men huruvida de gör det eller inte ska alltså bero på vilken typ av tjänst det handlar om. Så, att SÄPO "inte informerar" är alltså en sanning med modifikation.

Fridback säger själv att han blev anställd av SD i februari 2016. Han hade inte bloggat någonting innan dess, som putilov
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in