2016-09-25, 20:31
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Nu är det så att ISIS har inte haft närvaro på dessa höjder som USA anföll på flera månader. Däremot var de beredda på att sätta igång anfallet, som började 7 minuter eller något sådant efter bombningar. Det brukar annars ta en stund att förbereda anfall det är inget man brukar göra spontant då det kräver ganska mycket förberedelser.

Och vad säger Ryssland, från din tidigare post

Detta är inte samma sak som att man menar att det är ett missförstånd.

Edit: Squeaky. Du postade följande länk förut men jag kan inte hitta ditt inlägg
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/09/17/usa-vi-avbrot-rader-efter-ryskt-besked-om-att-malen-var-syriska-soldater

Så jag postar den så du vet varifrån mitt citat kommer

Modsen blev lite sur så vi lägger ner denna diskussion så vi inte åker på en varning eller dylikt.

En karta över i vilka delar av Syra RuAF och USAF har bombat
http://whattheysayaboutusa.com/images/09/16/091683.png
Citera
2016-09-25, 20:53
Medlem
Foreign Minister Mevlüt Çavuşoğlu commented on the current Euphrates Shield military operation and said Turkey may move a further 45 kilometers in northern Syria amid efforts to establish a de facto safe zone, during an interview given to France 24 television channel on Saturday.

http://www.dailysabah.com/war-on-terror/2016/09/25/operation-euphrates-shield-must-move-further-south-in-syria-says-fm-cavusoglu

Rätt bra bit de kan tänka sig avancera ytterligare
Citera
2016-09-25, 21:53
Medlem
gazpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Men konflikten började inte 2011, konflikten började flera år innan. USA ville modellera om i Mellanöstern och valde mellan Irak, Syrien och ett par länder till. De började med Irak 2003 för det ansågs vara ett lätt byte efter flera års sanktioner från väst.
USA försökte muta tjänstemän och politiker runt Assad för att få dem att vända sig mot honom, men det lyckades bara i något enstaka fall.
Media drev kampanjer för att svartmåla Assad och det var ju enkelt eftersom vi i väst inte visste ett smack om honom. Man tränade islamister och skickade dem till Syrien och när demonstrationer började 2011 så fanns beväpnade grupper på plats och sköt hej vilt.

Så nej, det är en allvarlig historieförfalskning att påstå att "folket" ville störta regimen. Det var i huvudsak krafter utifrån, USA, Israel, Saudi och Turkiet som drev detta. Och nu har stödet för Assad vuxit.
Så USA:s projekt som kostat många miljarder för deras skattebetalare och många, många tusen människoliv i Syrien och miljoner människor på flykt, detta projekt var vansinnigt och orättfärdigt från början och det är nu ett svidande nederlag för USA.
De står med byxorna nere, avslöjade som de skurkar de är. Det finns inte ord för att beskriva omfattningen av USA:s illdåd i Syrien. De kommer att dömas hårt, även om de slipper undan rättsprocesser för sina oräkneliga krigsbrott. Desto större är den moraliska domen.

Men du undvek min fråga: Tycker du att USA (eller andra länder) skall få störta makthavare i annat land?

Kan bara hålla med dig.
Senast redigerad av gazpo 2016-09-25 kl. 22:28.
Citera
2016-09-25, 22:28
Medlem
gazpos avatar
Vi som är från Syrien, som har bott och levt i Syrien vet mer än väl vem som ligger bakom massakerna på civila.
Jag är chockad och ledsen av denna blodtörst på oskyldiga människor och som är uppbackad av USA och västvärlden. Mer och mer fakta läggs på bordet och vi kan se hur USA och co sedan länge har planerat inför detta. Jag blir faktiskt rädd och inser nu vilken jävla ondska USA och västvärlden besitter ink Sverige som gått och väl vet vad som försiggår. Jag gillade USA förr, men inser nu att de faktiskt är ondskans hantlangare. Många vet om att USA ligger bakom fler krigs provokation och många vet också vilka illdåd de har på sitt samvete, ändå gör vi inget åt det. Vi tar den bara i arslet och ser glada ut.
2016-09-26, 01:45
Bannlyst
Det pågår strider mellan YPG och ISIS norr om Aleppo. Kanske hinner kurderna till al-bab före turkarna. Det är inget alternativ att vänta på att Turkiet ska rensa ISIS. Turkarna har varit inne i Syrien i över en månad och de har inte kommit så långt. Om de ska 45 km i den här farten så kommer nog de flesta i den här tråden ligga i sina kalla gravar tills dess.
Citera
2016-09-26, 12:16
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Har du nån någorlunda siffra på antalet demonstranter som ville störta Assad? Hur länge det pågick? Vilka städer demonstrationerna ägde rum i? Upp till bevis med vad du kan om du vill diskutera konfliktens början. Det kan bli en givande diskussion om det är något du verkligen vill sätta dig in i.

Vad gäller din text så är det fetmarkerade en lögn. Hur kan en demonstration vara präglad av fredliga principer om vi har demonstranter som dödar poliser redan under första veckan?

Syria: Seven Police Killed, Buildings Torched in Protests

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/143026
Sätt det i referens med USA, som skjöt ihjäl en demonstrant bara förra veckan
http://www.liveleak.com/view?i=af3_1474528463

Återigen till Syrien, föreställ dig nu länder som Turkiet, Qatar, Saudiarabien, Jordanien, nästan vartenda land som gränsar till Syrien som står och pumpar in propaganda via media och tv-kanalerna. Hur hade det sett ut om Danmark, Norge och Finland började hova in pengar till Malmö och förorterna i Sverige?

Syria Peaceful protesters shooting up the streets killing civilians
https://www.youtube.com/watch?v=oryBYTwBKTw

Här är en länk om bl.a demonstranter som bränner ner ett Ba'ath kvartér efter att ungdommar fängslats för graffiti, sid 13,
The struggle Begins in dera’a
http://www.understandingwar.org/sites/default/files/Struggle_For_Syria.pdf

Fredliga demonstration kan ha funnits i några håll av landet, och fel kan ha gjorts av polisen först i vissa ställen det kommer jag inte försöka sticka under mattan. Men att säga att den syriska oppositionen endast präglades av fredliga och demokratiska demonstrationer är långt ifrån den hela sanningen och det är detta jag vill få sagt.

I bästa fall kan vi sammanfatta det som en mördande regering MOT en mördande opposition, en opposition med ekonomiskt och militärt stöd utifrån.

Fransk exminister: London planerade krig i Syrien långt innan arabvåren
http://www.friatider.se/f-d-fransk-ministern-storbritannien-planerade-krig-i-syrien-langt-innan-arabiska-varen
https://www.youtube.com/watch?v=jeyRwFHR8WY

Pentagonrapport avslöjar att västländer stödde ISIS och bildandet av Islamska Staten
(FB) Pentagonrapport avslöjar att västländer stödde ISIS och bildandet av Islamska Staten
http://www.judicialwatch.org/document-archive/pgs-287-293-291-jw-v-dod-and-state-14-812-2/
Jag vill verkligen sätta mig in i det och jag vill motbevisa dig på följande punkter du har nämnt.

Först och främst, dessa poliser som dödades rättfärdigar inte en militäroperation mot ett helt område med pansarvagn. Du tog upp USA som ett exempel i ditt argument, men du glömmer att nämna hur USA INTE har satt in militären mot svarta på grund av skjutningarna, därav står Syrien ensamt med det beteendet. Ännu viktigare är att attackerna mot Ba’athkvarteret skedde en eller två dagar efter att fyra demonstrationer sköts till döds av poliserna. Det är en naturlig reaktion att stämningen blir allvarligare när du dödar civila, vilket inte är olikt fallen i USA och även i här i Sverige.

Citat:
The Daraa protests, which eventually spread all over Syria, were sparked by the detention and torture of 15 young boys accused of painting graffiti slogans calling for the downfall of the regime. On March 18, following Friday prayer, several thousand protesters marched from al-Omari Mosque in Daraa calling for the release of the children and greater political freedom, and accusing government officials of corruption. Security forces initially used water cannons and teargas against the protesters and then opened live fire, killing at least four.
https://www.hrw.org/report/2011/06/01/weve-never-seen-such-horror/crimes-against-humanity-syrian-security-forces
En dag efter detta blir Ba'athpartiet stormad, vilket medförde 7 poliser döda.

Du nämner hur enbart fängslandet av barnen gav upphov till demonstrationer men du glömmer att nämna att dessa barn blev torterad i fängelset. Ja, barn blev torterad .
Citat:
The release of the children—bruised and bloodied after severe torture in detention—fanned the flames of popular anger. Protests continued, every week growing bigger with people from towns and villages outside Daraa city joining the demonstrations.

https://www.hrw.org/report/2011/06/01/weve-never-seen-such-horror/crimes-against-humanity-syrian-security-forces

Notera att de spontana attackerna från demonstranterna kommer efter att militären grep, fängslande och torterade barn och andra demonstranter samt fängslande prominenta ledare för oppositionen för "terrorism".

Du pratar om bevis men du hänvisar till en skum fransk politiker om att USA planerat Syrienkonflikten två år innan? Om något så förbättrade USA måttligt relationerna med Assadregimen under 2007-8. Väldigt svagt underbyggt.

Om Assadregimen inte är skyldig för de tidigare brotten är han definitivt borta på grund av de senare brotten under kriget. Att ens argumentera för att en sådan person ska få fortsätta styra visar brist på hänsyn till mänskligt värde, vilket många här åberopar när de kritiserar oppositionen. Det är dock viktigt att skilja oppositionen från regimen eftersom den förra är en reaktion på den senare.
Citera
2016-09-26, 12:30
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Om Assadregimen inte är skyldig för de tidigare brotten är han definitivt borta på grund av de senare brotten under kriget. Att ens argumentera för att en sådan person ska få fortsätta styra visar brist på hänsyn till mänskligt värde, vilket många här åberopar när de kritiserar oppositionen. Det är dock viktigt att skilja oppositionen från regimen eftersom den förra är en reaktion på den senare.
Finns säkert någon bättre än assad, det finns det alltid bara man försöker jobba lite. Men vare sig assad stannar längre än washignton önskar eller om han är utbytt i morgon måste kriget mot islamisterna fortsätta.
Uppenbart är att varje vapenstillestånd utnyttjas av rebellerna och dess garanter för att de ska stå starkare när den förr eller senare upphör, och att det kostar onödiga människoliv. Ett syrien med ständiga vapenvilor kommer att utradera all civilisation.
Citera
2016-09-26, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gazpo
Kan bara hålla med dig.

Jag håller också med, bra skrivet
Citera
2016-09-26, 14:23
Medlem
Citat:
Jag tycker att din ålder är irrelevant. Det spelar ingen roll hur gammal du är och det har inget med kunskap att göra. FN må ha ha mer makt i relativa termer i FN på grund av dess relativt flera allierade, men det stoppar inte FN från att fördöma USA när de ingrep mot Saddam eller när Israel attackerade Hamas.
Det är som sagt tomma ord från FN då USA "kritiseras". Varför döms då inte Bush och Blair för krigsbrott????
Citera
2016-09-26, 14:27
Medlem
Citat:
Det var ett ogenomtänkt inlägg från din sida. FN på sin egen hand har aldrig kunnat göra något, utan det är upp till medlemsstaterna harr genomföra sådana beslut. Detta är något man lär sig i samhällskunskapen i grundskolan.

Vad har FN:s rapporter med USA att göra? Dessa har varit riktade starkt emot Israel men också mot Saudiarabien, båda traditionellt sett allierade till USA.

Human Rights Watch och Amnesty har också rapporterat om Assadregimens och Rysslands brottsliga beteende. Vad tycker du om det?
Exakt, du nämner medlemsstaterna, som de fegentligen inte är fria T.ex 90procent av EU som egentligen agerar som vasallstat åt USA. Deras beslut är inte baserade på deras intressen utan USAs intressen. Att tex införa sanktioner mot Ryssland gynnar inte EU utan USA ändå så gör dem det, för att just det de är vasallstater. "Samarbeta" med USA innebär att lyssna på USA .Lär dig
Senast redigerad av Camuga 2016-09-26 kl. 14:39.
Citera
2016-09-26, 14:43
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camuga
Det är som sagt tomma ord från FN då USA "kritiseras". Varför döms då inte Bush och Blair för krigsbrott????
För att det inte är FN som dömer eller åtalar?
Citera
2016-09-26, 14:59
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gazpo
Kan bara hålla med dig.
Tack, det var roligt att läsa och extra roligt eftersom du kommer från Syrien. Då känns det som jag kom nära sanningen.

Vi tror tyvärr att vi har koll på det mesta här i Väst, men när man fått insikt om alla lögner vi serveras ser verkligheten genast väldigt annorlunda ut. Och jag håller med dig om att de mäktigas ondska är i det närmaste ofattbar.
Vi måste söka information utanför de stora kanalerna för att få veta vad som döljer sig bakom rubrikerna och för att förstå vad som händer. Jag hoppas att allt fler inser det och utnyttjar internet, böcker och annat.
Senast redigerad av humanlife 2016-09-26 kl. 15:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in