2016-09-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Pratar du om dig själv nu, du har ett aktiekapital som du inte säljer av trots att du har lån. Du är alltså som alla andra bolånetorskar, använder din bostad som bankomat. Du tänkte t.o.m. fortsätta att köpa en sommarstuga också och dyr bil skryter du också om.
Har köpt mina aktier för att äga dem, de är inte till salu, samma med mina hus.

För någon som endast äger en cykel så låter det kanske som skryt att äga en bil. Så fruktansvärt dyr va den inte heller , ca 270k om jag minns rätt, en bra affär? nja bil är alltid konsumtion och ingen investering, men man vill ju leva gott oxå..
2016-09-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW
Läste på precis om denna nyhet:
http://www.svd.se/varningen-rejalt-hojda-hyror-hotar-i-stockholm/om/naringsliv

Varningen: Rejält höjda hyror hotar i Stockholm

Vad tror ni om detta förslag?

Om bostadsrätten ligger på kommunal mark så höjs ju då även kostnaderna för Br ägare.
2016-09-25, 19:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har köpt mina aktier för att äga dem, de är inte till salu, samma med mina hus.

För någon som endast äger en cykel så låter det kanske som skryt att äga en bil. Så fruktansvärt dyr va den inte heller , ca 270k om jag minns rätt, en bra affär? nja bil är alltid konsumtion och ingen investering, men man vill ju leva gott oxå..

Faktum kvarstår, du har större lån än du behöver enligt egen utsago och använder bostaden som bankomat. Du gör precis det du kritiserar.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo man har dålig karaktär om man tar lån som man inte behöver. Du är som alla andra bolånetorskar, använder din bostad som bankomat.
2016-09-25, 20:57
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Det välbekanta amorteringskrav som har tillförts villkoren för att t ex låna till en bostadsrätts-lgh var kanske inte populärt, men det hände egentligen ingenting - bubblan håller tätt och förblev outlöst av denna åtgärd.
Du är rejält ute och cyklar med dina "knock-out-slag", men förstår att man blir förvirrad om man bor i den här lilla hålan för länge. "Amorteringskravet" påminner mer om vad en gambler skulle knåpa ihop än hur amorteringen ser ut internationellt. Därmed påminner det även om hur banker med reglerad nedsida och fri uppsida agerat redan innan, något vi alla visste och påpekade innan införandet men några verkar glömt i efterhand. Vidare är räntan kvar i botten, ränteavdraget orört, arbetsmarknaden oförändrad, skatten ligger stilla. Inget så kallat "statligt-fundamenta" har förändrats, inte något "slag" mot marknaden överhuvudtaget.

Enda anledning för sjunkande priser redan nu vore ren psykologi, något som kanske eller kanske inte har hänt (Stockholm står helt stilla så vi har inte så många bu eller bä ännu).
2016-09-25, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Så du säljer då och investerar?

Eller tänkte du bli skuldfri för att sedan belåna bostaden för att sedan investera dessa pengar i annat?

Det andra alt. är planen.
2016-09-26, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insaineinthebrain
Det andra alt. är planen.

Låter rimligt beroende på hur hög belåningsgrad du planerar att hamna på, lycka till.
2016-09-26, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW
Bruksvärdeshyrorna som ligger till grund för hyressättningen för lägenheter i de kommunala bostadsbolagen åker upp rejält, varnar nu bland andra Stockholmshem. Också från Familjebostäder varnas för "behov av nära 1 000 kronor högre hyra per månad för att en investering i nyproduktion ska bli lönsam i innerstaden".

Intressant.

Nybyggnation är ju helt fri från bruksvärdeshyran. Hyran kan sättas till i princip vad som helst.

Menar de att de vill höja hyrorna på redan byggda hyresrätter för att få in mer pengar så att de kan bygga nytt?
2016-09-26, 11:12
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Intressant.

Nybyggnation är ju helt fri från bruksvärdeshyran. Hyran kan sättas till i princip vad som helst.

Menar de att de vill höja hyrorna på redan byggda hyresrätter för att få in mer pengar så att de kan bygga nytt?

Nej de menar att när avgiften för att hyra marken av kommunen går upp måste de i förlängningen höja hyrorna för att parera för detta även i befintligt bestånd trots att markhyran inte ingår i beräkningen för bruksvärdeshyra.

Så oavsett om markhyran inte är med i beräkningen för bruksvärdet så måste hyran höjas annars kommer kommunala bostadsbolag förlora pengar och om inte gå back så kommer det åtminstone slå hårt mot deras nybyggnadsprojekt som riskerar att inte bli byggda alls pga bristande likviditet. Typ så.
2016-09-26, 11:13
Medlem
oVERGROWs avatar
Citat:
Intressant.

Så tolkar jag det också, samtidigt verkar de också vilja öka segregationen än mer.
2016-09-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Nej de menar att när avgiften för att hyra marken av kommunen går upp måste de i förlängningen höja hyrorna för att parera för detta även i befintligt bestånd trots att markhyran inte ingår i beräkningen för bruksvärdeshyra.

Så oavsett om markhyran inte är med i beräkningen för bruksvärdet så måste hyran höjas annars kommer kommunala bostadsbolag förlora pengar och om inte gå back så kommer det åtminstone slå hårt mot deras nybyggnadsprojekt som riskerar att inte bli byggda alls pga bristande likviditet. Typ så.

De skriver ju också att nybyggnation påverkas för att det blir för höga hyror.

Citat:
Men mest oro uttrycks över nyproduktionen där hyressättningen visserligen är friare och kan kompensera, men där det helt enkelt kan bli för dyrt att bo.

Citat:
Särskilt byggprojekt på Södermalm och Norra Djurgården ("Brofästet") uppges bli svårare att räkna hem eftersom hyresnivåerna redan var så höga.

Det står inget om att likviditeten är anledningen till att nyproduktion hotas.

Den verkliga anledningen verkar vara:

1. De vill få in mer pengar genom att höga hyrorna på äldre hyresrätter.

2. Det blir för dyr hyra på nybyggnation och det kommer lösas genom att höja hyran på äldre hyresrätter.

Vara A kostar 10 kronor. Vara B introduceras på marknaden som är något bättre på alla punkter men kostar 17 kr. Ingen köper vara B då ingen tycker att de förbättringar som Vara B ger är värt 7 kr. Företaget som äger både Vara A och B höjer då priset på Vara A till 15 kronor.
Senast redigerad av Kalmar2004 2016-09-26 kl. 11:29.
2016-09-26, 12:11
Medlem
Eeries avatar
Citat:
De skriver ju också att nybyggnation påverkas för att det blir för höga hyror.

Det står inget om att likviditeten är anledningen till att nyproduktion hotas.

Den verkliga anledningen verkar vara:

1. De vill få in mer pengar genom att höga hyrorna på äldre hyresrätter.

2. Det blir för dyr hyra på nybyggnation och det kommer lösas genom att höja hyran på äldre hyresrätter.

Vara A kostar 10 kronor. Vara B introduceras på marknaden som är något bättre på alla punkter men kostar 17 kr. Ingen köper vara B då ingen tycker att de förbättringar som Vara B ger är värt 7 kr. Företaget som äger både Vara A och B höjer då priset på Vara A till 15 kronor.

Stycke 1 var min tolkning av artikeln.

Stycke 2 var min egen hopkokta förklaring då jag inte tyckte artikeln besvarade den frågan alls.

Självklart påverkas hyran även för nybyggen då markhyran idag är försumbar som del av hyran så kommer nybyggnationshyrorna gå upp än mer om markpriset ökar. Då man redan idag har svårt att hyra ut vissa bostäder med hög hyra via ordinarie kö så kommer ytterligare hyreshöjning inte göra det bättre.

Precis som i alla andra delar av svensk ekonomi är det otroligt svårt att driva företag inriktade på privatkonsumenter då skatterna gör det i princip omöjligt att sälja sina tjänster. Detta gäller allt företagande där du behöver jobba flera timmar för att netto få ut så mycket att du kan köpa en snickare i en timme. Den här typen av politik har så klart genomslag för all verksamhet som inte subventioneras och det är det vi ser idag. Kostnaden för en vara som produceras av skyhögt beskattade producenter som sedan ska köpas/hyras av konsumenter som får behålla hälften av det de tjänar. Man inser fort att utmaningarna i ett sådant scenario blir enorma.
Senast redigerad av Eerie 2016-09-26 kl. 12:14.
2016-09-26, 16:06
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Låter som du har en närmast religiös syn på de onda och giriga som levt i överflöd. De skall straffas, för så står det i Skriften. Folk har väl tagit en risk och gjort en bra affär när de köpt. Vissa har väldigt svårt att se när andra gör goda investeringar (nu menar jag inte att bostadsköp är en god investering) utan vill bara se att det går åt pipan. Men det är väl så i Sverige.

Kommer det ett prisfall på 40% så var det i alla fall ingen bubbla när denna tråd startade för priserna har gått upp mer än så från trådstarten.
Hur tänkte du nu? Jag skriver ju att jag tycker att det är trist att mina vänner behöver byta vanor. Från och med nästa år kommer de inte kunna kvittera ut en XC90 och obligatoriska julresan till Thailand måste ställas in. Jättetråkigt.

Jag har själv gjort en sjusiffrig vinst på försäljning av BR men jag slår mig inte för bröstet och tror att jag är en stjärninvesterare. Jag har fortfarande kvar mina fötter på jorden och jag har inte förlorat kontakten med verkligheten. Jag har en realistisk och sund syn på bostadsmarknaden, en marknad som idag är osund och inte driven av fundamenta på något sätt. I bolånetorskens fantasivärld så har alla varit jätteskickliga investerare när de "vunnit" en budgivning med finansiering genom generösa mångmiljonlån. I bolånetorskens fantasivärld kan priserna på BR och villor bara gå upp...

Jag har en mycket tråkig nyhet för dig och alla bolånetorskar därute: Priserna på bostadsmarknaden kommer att gå ner och ja, blodet kommer att flyta på gatorna i Stockholm och Göteborg när bolånetorskarna slaktas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in