2016-09-25, 16:19
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Och så har vi ju problemet att det inte alltid är arbetaren som kommer att flytta in i de subventionerade hyresrätterna.

Ta pengar från fattiga pensionärer i sina hus och ge till rika finansvalpar som nästlar sig före i kön till hyresrätter.

Den av dig förordade kömetoden att den som är på hugget får första tjing på en lägenhet funkar ju inte då finansvalpen Erland sitter på sitt kontor och kan välja och vraka bland de objekt som dyker upp medan arbetaren Allan som jobbar dubbelskift denna vecka inte har en chans att bevaka någon bostadskö.

Din verklighetsbeskrivning är rena lögnerna. Alla vet att det bor i mycket högre utsträckning arbetarklass, unga och personer med problem i hyresrätter än streber medelklass och finansvalpar!

Det går inte diskutera med en idiot som dig som ljuger om det mest grundläggande fakta i diskussionen.

Och skulle det flytta in besuttna personer i samma hyresrättsområden så är det bra för integrationen och gemenskapen och själva tanken med hyresreglering, att blanda olika folk och lära sig av varandra och skapa gemenskap, det skapar ett bättre fredligare samhälle med låg kriminalitet och mindre sociala problem som man sett i Sverige förut. Medelklassen som ofta blir curlade och bortskämda lyfter dom andra när dessa blir vänner som unga, man blir som man umgås.
Senast redigerad av slemhog 2016-09-25 kl. 16:31.
Citera
2016-09-25, 17:35
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vilken fakta borde jag tro på menar du?
Det som skulle kunna vara fakta är priset på bostaden 1970. Men det gissar du ju på. I övrigt är det ett spekulativt resonemang som bara utgår från att boyta per person är konstant.

* Vidare saknar jag något sätt att mäta upp brist.
* Inte heller ser jag något om det skulle råda brist på Ferrari.

* Jag visade med diagram från HGF hur boendeutgift minskat. Jag ser inte att du bemöter det. Att det blivit billigare att bo, är något som du borde bemöta. Med fakta. Eller så får du acceptera det. Men då faller ditt gnäll pladask.

* Inte heller ser jag att du bemöter att boendeutgift skulle ligga mellan 15-20% av disponibel inkomst. Vilket är vad diagrammet från HGF visar.
* Och inte ser jag att du hittat något som visar att en boendeutgift på 15-20% av disponibel inkomst skulle vara ett problem.

Jag gissar ingenting och du som är född i går tror givetvis att allt började när du föddes, i går!
Citera
2016-09-25, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Och skulle det flytta in besuttna personer i samma hyresrättsområden så är det bra för integrationen och gemenskapen och själva tanken med hyresreglering, att blanda olika folk och lära sig av varandra och skapa gemenskap, det skapar ett bättre fredligare samhälle med låg kriminalitet och mindre sociala problem som man sett i Sverige förut. Medelklassen som ofta blir curlade och bortskämda lyfter dom andra när dessa blir vänner som unga, man blir som man umgås.

https://c3.staticflickr.com/6/5064/5659148914_3854641449_b.jpg

Titta på detta. Från Leningrad. Rena rama paradiset. Du, Slemmet, bara för att du gillar hyresrätt så behöver du inte gå ut med hela partilinjen.

Jag bor också i hyresrätt men inte fan sitter jag och låtsas att Sovjet-kolosser är bra för "samhället".
Citera
2016-09-25, 18:20
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
https://c3.staticflickr.com/6/5064/5659148914_3854641449_b.jpg

Titta på detta. Från Leningrad. Rena rama paradiset. Du, Slemmet, bara för att du gillar hyresrätt så behöver du inte gå ut med hela partilinjen.

Jag bor också i hyresrätt men inte fan sitter jag och låtsas att Sovjet-kolosser är bra för "samhället".

Haha vackert, det är det där livet handlar om, kölapp, ett likvärdigt boende för alla, en köttbit på tallriken och en vodka. Vad mer behövs?!

Skämt åsido, jag hatar miljonprogrammets arkitektur och hade slängt ut alla svartjobbande bidragsblattar och rivit stora delar av det och byggt sabo kombohus och trevligare miljöer om jag var diktator som jag tyvärr inte är - ännu. Hade sparat akalla och sätra kanske men inte fittja, rinkeby, tensta, husby, alby eller skärholmen och andra rövhål.
Att dom inte ens kan måla rinkebys gråa sovjet skrapor i någon trevlig färg är helt ofattbart.
Senast redigerad av slemhog 2016-09-25 kl. 18:26.
Citera
2016-09-25, 19:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Bostadsbrist a.k.a hyresrättsbrist? Ja klart det blir så när det tjuvhållls friskt på kontrakt i Sthlm för uthyrning på airbnb mm.

http://www.di.se/artiklar/2016/9/20/svart-fa-bukt-med-olovlig-hyresgast/

HGF gör som vanligt en verklighetsfrånvänd analys....

"Grundproblemet är att det byggs för få bostäder"

Nej HGF det har inget med saken att göra. Det går inte att bygga fler ettor i city för att komma till rätta med "bristen". Felet är hur hyresrätter prissätts.
Senast redigerad av kurt-sune 2016-09-25 kl. 19:48.
Citera
2016-09-25, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag gissar ingenting och du som är född i går tror givetvis att allt började när du föddes, i går!
Så här skrev du:
Citat:
kanske insatsen var 20 000
Dvs kanske. Du vet inte, men gissar.

Du borde väl iaf hålla lite koll på vad du skriver. Framförallt när jag påtalar det. Istället tar du och annonserar ut att du står med brallorna nere. Så att alla ska se det.

Och inga svar på resten.

-------------
Jag har i sig inget bekymmer med din gissning. Men det är en gissning och inte fakta.
Citera
2016-09-25, 21:15
Medlem
Citat:
Haha vackert, det är det där livet handlar om, kölapp, ett likvärdigt boende för alla, en köttbit på tallriken och en vodka. Vad mer behövs?!

Skämt åsido, jag hatar miljonprogrammets arkitektur och hade slängt ut alla svartjobbande bidragsblattar och rivit stora delar av det och byggt sabo kombohus och trevligare miljöer om jag var diktator som jag tyvärr inte är - ännu. Hade sparat akalla och sätra kanske men inte fittja, rinkeby, tensta, husby, alby eller skärholmen och andra rövhål.
Att dom inte ens kan måla rinkebys gråa sovjet skrapor i någon trevlig färg är helt ofattbart.

1. Det där var väl inte så farligt, lite liberala lameller i fyra våningar á la Svenskt trettio-femtiotal. Det enda som saknas för att göra prejudices' om Sovjet komplett är en komplett idiot till Svensk stadsarkitekt "låt oss ta husets bredd x2, huset längd x3 och husets höjd x5"... "perfekt"... "not".

2. Jag var på party i ett miljonprogram för typ 15år sedan. Vi gick ut ett gäng för att handla lite extra, problemet var att vi sedan inte kunde hitta tillbaka, eftersom alla hus såg exakt likadana ut.

3. Sabo:s kombohus må vara ekonomiska, men de är varianter på lamelltemat hela bunten. Kanske borde de överväga någon form av varianter med sammankopplade sabo-hus, för ökad täthet och bättre gårdsförhållanden?

4. Det är inte i färgen som lösningen sitter utan i strukturen.
Citera
2016-09-26, 07:05
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Din verklighetsbeskrivning är rena lögnerna. Alla vet att det bor i mycket högre utsträckning arbetarklass, unga och personer med problem i hyresrätter än streber medelklass och finansvalpar!

Det går inte diskutera med en idiot som dig som ljuger om det mest grundläggande fakta i diskussionen.

Självklart bor det "i högre utsträckning" personer med dålig ekonomi i hyreslägenheter. Dock räcker det med en enda finansvalp i subventionerad hyresrätt för att skattemedlen har använts fel.

Och det är fler än en finansvalp som bor på detta sätt.
Citera
2016-09-26, 08:46
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Så här skrev du:

Dvs kanske. Du vet inte, men gissar.

Du borde väl iaf hålla lite koll på vad du skriver. Framförallt när jag påtalar det. Istället tar du och annonserar ut att du står med brallorna nere. Så att alla ska se det.

Och inga svar på resten.

-------------
Jag har i sig inget bekymmer med din gissning. Men det är en gissning och inte fakta.

Herre gud!! Exakt vad varje lägenhet kostade kan inte jag veta. men den nivån rörde det sig om på 1970 talet. Betalade själv 30 000 men det var inte grundinsatsen efter som det var ett andrahandsköp.

1979 köpte min kompis en nybyggd HSB 4:a på Reimersholme, Stockholms innerstad insats 80 000. Fakta! Marknadspriset är i dag 8 miljoner! Uppskattning eftersom den inte är såld!

Jämförbart aktuellt HSB Broparken Norra Djurgårdsstaden 4;or kostar 8,1 till 11,2 miljoner

Tror du löner och priser allmänt ökat i motsvarande grad d.v.s. 100 gånger?

Vi betalade snabbt av vår skulder. Ni dagens bostadskonsumenter som köper nu med mångmiljonlån kommer att sitta med Svarte Petter.

Ni ifrågasätter inte ens vad som är fel utan babblar om överkonsumtion. Räkan man in mångmiljonområden där invandrarna bor så är trängseln total större i dag.

Specifikt i de områden där invandare bor är det mycket större trängsel i dag än för 30 år sedan. Svensson hade 2 max 3 barn, invandrarna har 4, 5 eller 6 barn ibland 8 och så bor gammelfarfar där och mormor och en kusin från Irak.
Citera
2016-09-26, 09:18
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Är det vad du ser när du tittar i verkligheten?

Har priset på platt-tv stått stilla sedan 2003? Eller har de fallit tämligen drastiskt efter att kapitalisterna investerat i lägre produktionskostnader?
Kostar en stor TV fortfarande 100'000 eller har den fallit till 4'000?

Nu tänkte du väl ändå lite fel, va?

Både bostaden och TV:en säljs till det högsta pris som konkurrensen tillåter. Och kan producenten inte göra vinst på det priset, så lägger han ned produktionen.
Citera
2016-09-26, 09:23
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Samtidigt har vi en väldigt hög standard på våra bostäder eftersom vi prioriterar det. Självklart måste det få kosta då.

Mer förvånande tycker jag är hur mycket pengar många lägger på bil. Bostaden vistas vi i en stor del av dygnet och den avgör också i vilket område vi bor i vilket påverkar tryggheten, barnens uppväxt, skolor mm. Jämför det med vikten av bil som kostar massor när man tar hänsyn till alla kostnader inklusive en kraftig värdeminskning, kapitalkostnader, service, drift, försäkring, parkering, eventuella biltullar mm.

Nej ofta är det smartare och billigare att välja ett bättre boende mer centralt så att bilen inte behövs.

Den liberala logiken med i alla situationer vinstmaximerande ekonomiska djur till individer. Levererat direkt från storstaden, antar jag.
Citera
2016-09-26, 09:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Den liberala logiken med i alla situationer vinstmaximerande ekonomiska djur till individer. Levererat direkt från storstaden, antar jag.

Var det något du ville invända emot eller sluddrar du bara lite nyvaket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in