Citat:
Ursprungligen postat av
gnosis50
Jag kommer ihåg en gammal sak från gymnasietiden (70-tal) en klasskompis hade fixat lite extrajobb för en kväll. Vi träffades på ett kontor på Östermalm nånstans där vi skulle vika och lägga i kuvert och klistra etiketter.. det var en jäkla massa inbjudningar och reklam till Grethes nyöppnade butik på Nybrogatan. Aje dök upp i knähöga läderstövlar och inspekterade.. När vi var klara efter ett antal timmar fick vi 50 kr var och sen föreslog han att vi skulle äta pizza tillsammans efteråt.. När vi ätit klart och notan kom fick vi betala den själva med våra nyss tjänade 50 kr... Fyfan vilken snåljåp man trodde ju att en av Sveriges rikaste män som förekom stadigt i skvallerpressen skulle vara lite generösare mot några fattiga studenter.. Där sjönk hans anseende totalt i mina ögon...
Han tycks alltid ha varit livrädd för att bli "utnyttjad ekonomiskt". Varje fru har fått skriva på ett strängt äktenskapsförord. Mamma Märta skrev även ett testamente där sonens hela arv är enskild egendom.
Att han sen inte kunde skilja de tankar från att han skulle bjuda två fattiga studenter på pizza beskriver hans sociala förmåga och kapacitet att sätta varje händelse i rätt sammanhang. Han föreslog pizza och ni antog att han skulle betala - som det brukade vara på den tiden. Men då plötsligt skulle han vara en modern man..
Jag kan förstå att man som extremt rik vill skydda sin egendom mot sol - och vårars, men det blir lite äckligt när man först är rädd för att någon ska svika en - och sen sviker själv. Aje har ju alltid varit den otrogne i varje relation..
Skillnaden mellan kungen och Aje är att Ajes fruar har inte svalt vad som helst.. De har tackat för sig stuckit.