Citat:
Ursprungligen postat av
padron
Hela marknaden vet vid det här laget att Turbo är en riktig skurk så hans handel och vandel påverkar inte kursen så värst mycket längre. Tror inte ens att aktien skulle påverkas märkbart ens om han skulle dömas i insiderrättegången.
Marknaden(aktien) förstår oftast vad som sker men sen finns det väl rätt många som inte förstår vad saker och ting innebär.
När fing rasade 35-40% 2014 när JC blev anhållen var läget ett helt annat.
- JC var VD.
- JC hade lagt 500mkr för helåret och omsättningen för kvartalen gjorde det tveksamt att tro att de skulle lyckas(jag litade på JCs självsäkra attityd).
- Fing var ett förhoppningsbolag.
- Ingen kunde vänta sig detta.
Ser man till ovan så var raset högst motiverat, förtroendet slog i botten och panik var ett faktum. Hjälpte inte heller med stora aktörer som sköt ut allt i samma veva.
Dagens verklighet
- Bolaget är inget förhoppningsbolag.
- JC är ej VD och har inget med siffrorna att göra.
- JCs brottsmisstankar och väntande dom är allmänt känt.
Så jag håller helt med dig.
Angående fing när jag väl är här så förväntar sig marknaden sig en omsättning runt 7-8mdr för 2016 men frågan är vad de räknar på för 2017 där marknaden väntas växa extremt. Fin prispress i år där Fing ändå lyckats hålla marginalen högt även om omsättningen drabbas lite väl(tillfälligt) häftigt men om pressen minskar lite nästa år så kommer de kunna plocka en betydligt bättre intäktstillväxt.
Siffror ni kan leka med:
Marknad(För FPC) 2016 -->> 600m enheter
Marknad(För FPC) 2017 -->> 1100m enheter
Marknad(För FPC) 2017 -->> 1700m enheter
Andel:
2016 -->> 60-65% uppskattar jag.
2017 -->> 50-60% uppskattar jag(beroende på SS).
Nästa år siktar man på att gå in i low segmentet för phones(ca 30% av totala marknaden) och därav måste ASP ned för att tillverkarna ska klara det ekonomiska med att köra FPS. Marknadstillväxt men också fortsatt prispress(vilket är varför FPC leder denna prispress).
Det här är mina observationer och jag har sedan jag var här senast gått long utan trejding med sikte över 150kr på sikt, hoppas se prognos på +10mdr men helst 11-12mdr för 2017. Inte alls omöjligt i min kalkyl men många faktorer som påverkar såsom dollar, ASP, andel, marknad.