2016-09-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av padron
*
Stockholmsslang för random göteborgare. Antar att det syftar på att FING är ett gbg-företag.

Antar att han undrar vem Glen faktiskt är, dvs hans riktiga namn. Dock så stavas Glen allt som oftast med två N.

För övrigt en av de roligare ramsorna som uppkommit via fotbollen, tack för den DIF(har för mig att det var DIF). Innovativt och humoristiskt och ramsan har naturligtvis anamats av Blåvitt till viss del, då laget som vann UEFA Cupen inte hade mindre än 4 Glenn i laget.

På tal om Glenn,

Glenn levererade ett textboksexempel på hur man inte håller ett tal på bröllop. Kul som fan dock.

Citat:
"Jag har varit gift två gånger. Det har gått helvete varje gång.
Jag önskar er all lycka i världen. Sandra, Alexander var är du, fy fan vad gott det är att ser er.
Ni passar ihop.
Även om du är dvärg.
Det var något mer jag skulle säga, men jag har glömt av vad det var.
Ni är så goa,
jag vill bara ta på dig.
Men det blir ju inavel.
Vad är för likhet mellan Bingolotto och Loket? Inavel.
Ha det gött".
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-09-19 kl. 14:47.
2016-09-19, 17:48
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Hela marknaden vet vid det här laget att Turbo är en riktig skurk så hans handel och vandel påverkar inte kursen så värst mycket längre. Tror inte ens att aktien skulle påverkas märkbart ens om han skulle dömas i insiderrättegången.
Marknaden(aktien) förstår oftast vad som sker men sen finns det väl rätt många som inte förstår vad saker och ting innebär.

När fing rasade 35-40% 2014 när JC blev anhållen var läget ett helt annat.
- JC var VD.
- JC hade lagt 500mkr för helåret och omsättningen för kvartalen gjorde det tveksamt att tro att de skulle lyckas(jag litade på JCs självsäkra attityd).
- Fing var ett förhoppningsbolag.
- Ingen kunde vänta sig detta.

Ser man till ovan så var raset högst motiverat, förtroendet slog i botten och panik var ett faktum. Hjälpte inte heller med stora aktörer som sköt ut allt i samma veva.

Dagens verklighet
- Bolaget är inget förhoppningsbolag.
- JC är ej VD och har inget med siffrorna att göra.
- JCs brottsmisstankar och väntande dom är allmänt känt.

Så jag håller helt med dig.

Angående fing när jag väl är här så förväntar sig marknaden sig en omsättning runt 7-8mdr för 2016 men frågan är vad de räknar på för 2017 där marknaden väntas växa extremt. Fin prispress i år där Fing ändå lyckats hålla marginalen högt även om omsättningen drabbas lite väl(tillfälligt) häftigt men om pressen minskar lite nästa år så kommer de kunna plocka en betydligt bättre intäktstillväxt.

Siffror ni kan leka med:
Marknad(För FPC) 2016 -->> 600m enheter
Marknad(För FPC) 2017 -->> 1100m enheter
Marknad(För FPC) 2017 -->> 1700m enheter

Andel:
2016 -->> 60-65% uppskattar jag.
2017 -->> 50-60% uppskattar jag(beroende på SS).

Nästa år siktar man på att gå in i low segmentet för phones(ca 30% av totala marknaden) och därav måste ASP ned för att tillverkarna ska klara det ekonomiska med att köra FPS. Marknadstillväxt men också fortsatt prispress(vilket är varför FPC leder denna prispress).

Det här är mina observationer och jag har sedan jag var här senast gått long utan trejding med sikte över 150kr på sikt, hoppas se prognos på +10mdr men helst 11-12mdr för 2017. Inte alls omöjligt i min kalkyl men många faktorer som påverkar såsom dollar, ASP, andel, marknad.
2016-09-20, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Marknaden(aktien) förstår oftast vad som sker men sen finns det väl rätt många som inte förstår vad saker och ting innebär.

När fing rasade 35-40% 2014 när JC blev anhållen var läget ett helt annat.
- JC var VD.
- JC hade lagt 500mkr för helåret och omsättningen för kvartalen gjorde det tveksamt att tro att de skulle lyckas(jag litade på JCs självsäkra attityd).
- Fing var ett förhoppningsbolag.
- Ingen kunde vänta sig detta.

Ser man till ovan så var raset högst motiverat, förtroendet slog i botten och panik var ett faktum. Hjälpte inte heller med stora aktörer som sköt ut allt i samma veva.

Dagens verklighet
- Bolaget är inget förhoppningsbolag.
- JC är ej VD och har inget med siffrorna att göra.
- JCs brottsmisstankar och väntande dom är allmänt känt.

Så jag håller helt med dig.

Angående fing när jag väl är här så förväntar sig marknaden sig en omsättning runt 7-8mdr för 2016 men frågan är vad de räknar på för 2017 där marknaden väntas växa extremt. Fin prispress i år där Fing ändå lyckats hålla marginalen högt även om omsättningen drabbas lite väl(tillfälligt) häftigt men om pressen minskar lite nästa år så kommer de kunna plocka en betydligt bättre intäktstillväxt.

Siffror ni kan leka med:
Marknad(För FPC) 2016 -->> 600m enheter
Marknad(För FPC) 2017 -->> 1100m enheter
Marknad(För FPC) 2017 -->> 1700m enheter

Andel:
2016 -->> 60-65% uppskattar jag.
2017 -->> 50-60% uppskattar jag(beroende på SS).

Nästa år siktar man på att gå in i low segmentet för phones(ca 30% av totala marknaden) och därav måste ASP ned för att tillverkarna ska klara det ekonomiska med att köra FPS. Marknadstillväxt men också fortsatt prispress(vilket är varför FPC leder denna prispress).

Det här är mina observationer och jag har sedan jag var här senast gått long utan trejding med sikte över 150kr på sikt, hoppas se prognos på +10mdr men helst 11-12mdr för 2017. Inte alls omöjligt i min kalkyl men många faktorer som påverkar såsom dollar, ASP, andel, marknad.

För att underlätta för de som har inte så mycket tid att läsa alla kommentar i olika FPC forum:

3000 views senaste veckan

http://fingerprints.club/viewtopic.php?f=5&t=107&p=8060#p8060

and don't forget this about Blankare Svin:

stock-manipulation-schemes by hedge funds

If your are attracted by potentially breakthrough technologies, you will inevitably get caught up in a manipulation that leads to a suddenly plunging stock price of a company in which you are invested.
Invariably the scheme starts with and is perpetuated by a flurry of blogs, tweets and message board comments which proclaim that the technology is worthless; management is a band of liars and thieves; Each year this scenario is played out hundreds of times.
This carefully scripted and long used manipulation scheme by short selling hedge funds is all meant to shake and then break investors’ confidence. The result is usually a painful, steady, day by day erosion of the stock price due to naked shorting practices. Stocks can be cut in half by naked shorting on the basis of little or no change in fundamentals.

If you are going to invest in this area, you must decide when this occurs whether you believe strongly in the Company and can ride out the storm or want to cut and run. However, sometimes it happens so rapidly that the latter is not an option. On the positive side, these manipulations can often lead to some excellent investment opportunities if the fundamentals remain intact, investor confidence returns and the shorts are forced to cover.
Does this sound familiar to FPC sekten?
2016-09-21, 20:17
Medlem
lifeabroads avatar
Bud på gång
2016-09-22, 10:25
Medlem
Nu måste väl ledningen agera????

De måste antingen bekräfta att bud har kommit, eller dementera.

Att säga "inga kommentarer" spär bara på osäkerheten och spekulationerna!
2016-09-22, 17:17
Medlem
BlondinBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luggas78

Fingerprint har (såklart) en kommunikationspolicy och agerar efter den. https://www.fingerprints.com/corporate/nyhetsrum/kommunikationspolicy/

Senast redigerad av BlondinBalle 2016-09-22 kl. 17:20.
2016-09-22, 18:48
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luggas78

Vad är det ni och marknaden inte förstår?

Inga bud har kommit, bolaget kom inte överens om priset och då har kineserna valt att avvakta bud.

Nu finns dock risken/chansen att det sker ett fientligt bud vid en låg kurs, många skulle nog släppa för 140-180kr även om bolaget bör vara värd 200-300kr inom 1-2år om allt går vägen. JC är nog rätt nervös för detta.

Så här tror jag och att det är Ola som är "including a well-known "industrialist"". Har gått rykte om kineser och att Ola söker stora poster för ett par veckor sedan, känns alltså rätt logiskt om man kopplar det.

Även rykte om att någon i Kina kommit över 6-8% av stocken.

Så det är helt klart något som sker i det dolda så hösten kan bli spännande

Citat:
Another day, another attempt by a Chinese company to buy a western business. This time the potential target is Fingerprint Cards, the Swedish biometric technology business. According to three sources familiar with the situation, a Chinese company approached Fingerprint Cards this summer about a potential takeover deal that is likely to value the Gothenburg-based business at well over its current market capitalisation of SEK 33 billion (£3 billion). Fingerprint Cards held talks with the Chinese company's advisers, according to these sources. The Chinese company - thought to be Beijing Watertek Information Technology - is being advised on its interest in Fingerprint Cards by several parties, including a well-known "industrialist", according to these sources familiar with the situation. However, one source familiar with the matter said the most recent approach from the Chinese company had been politely rebuffed as it was not high enough. It's not clear whether Fingerprint Cards is willing to continue talking to Beijing Watertek Information Technology about a deal. It's understood Fingerprint Cards hasn't hired advisers, yet, as it's not actively trying to sell itself. Sources familiar with the situation had different views about much Fingerprint Cards could be sold for. One source believed a deal could be struck at between SEK 140 and SEK 180 a share while another source close to the situation indicated the Chinese would have to offer significantly more than SEK 180 for the Gothenburg-based technology group to accept a takeover offer. In part, this is because Scandanavian technology businesses are being valued at much lower multiples than technology companies in China. Fingerprint Cards is no stranger to controversy. Back in 2013, the company hit the headlines after Cision published a fake press release claiming Korean smart phone giant Samsung would purchase the business for $650 million in cash. The press release was a hoax. I can, though, assure readers this article isn't a hoax and has been well researched using multiple well-placed sources familiar with the matter. The Chinese interest in Fingerprint Cards comes amid a massive buying spree of western businesses and assets by some of the huge country's largest businesses, such as HNA, Fosun and Dalian Wanda. This year alone has seen Chinese companies attempt (but not always succeed) several major acquisitions of European and American companies. Those businesses targeted include hotel group Starwood Hotels and Resorts, Legendary Entertainment and Carmike Cinemas in the US, and London City Airport, Global Switch and AC Milan in Europe. Malin Strandvall, a spokesperson for Fingerprint Cards, declined to comment. Beijing Watertek Information Technology couldn't be reached for comment. - See more at: http://www.betaville.co.uk/news/china-circles-fingerprint-cards/#sthash.z0qVUegE.dpuf
2016-09-22, 21:09
Medlem
BlondinBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Vad är det ni och marknaden inte förstår?

Nu finns dock risken/chansen att det sker ett fientligt bud vid en låg kurs, många skulle nog släppa för 140-180kr även om bolaget bör vara värd 200-300kr inom 1-2år om allt går vägen. JC är nog rätt nervös för detta.

Men kan inte JC blocka det via Sunfloro? Sunfloro har 15,93% av rösterna och det krävs(?) att 90% säger ja till ett bud för att resten ska tvångsinlösas. Blev lite osäker om det är röster eller kapital. Är det kapital ligger Sunfloro sämre till för då har Sunfloro bara 1,86%.

Ta t.ex. Canon som 1½ år efter budet inte fått köpa ut AXIS för Elliot Capital dammsög marknaden på aktier och kom över 10% (inga B-aktier i AXIS) för att tvinga Canon till ett högre bud än 340 kr (ännu inget nytt bud).
2016-09-23, 22:39
Medlem
Blankarna har aktien i ett järngrepp........

Har JC blankat, eller kanske JL? JC kanske blankar för ren jävelskap. Han vet att det kommer pm som komer skaka om marknaden och då passar han på att kräva tillbaka utlånade aktier.

Blankarna får panik. Återköpen tvingar upp kursen mot ATH.
2016-09-24, 18:36
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Builder123
Blankarna har aktien i ett järngrepp........

Har JC blankat, eller kanske JL? JC kanske blankar för ren jävelskap. Han vet att det kommer pm som komer skaka om marknaden och då passar han på att kräva tillbaka utlånade aktier.

Blankarna får panik. Återköpen tvingar upp kursen mot ATH.

JC är ju storägare, lite svårt att blanka då. Däremot har han ju tradat i turbowurrar på insiderinfo (gör det säkert fortfarande).

Jag är helt övertygad att Carlström lånat ut aktier till blankare. Helt enkelt för att han ärnen girig jävel.
2016-09-25, 12:07
Avslutad
På Twitter skriver Johan Carlström att FPC skall öka sitt marknadsvärde upp till 3 gånger inom 24 månader. Är detta seriöst att skriva så? Borde en storägare verkligen bete sig på det viset?
2016-09-25, 12:21
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
På Twitter skriver Johan Carlström att FPC skall öka sitt marknadsvärde upp till 3 gånger inom 24 månader. Är detta seriöst att skriva så? Borde en storägare verkligen bete sig på det viset?

Har JC någonsin agerat seriöst?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in