2016-09-24, 22:16
Medlem
Bravidas avatar
Jag har köpt en liten "studio" från Thomann, men får ej grejerna att fungera. Har säkert gjort något enkelt fel.

Inköpt

https://www.thomann.de/se/rode_nt2_a_studio_solution_s_bundle.htm

och

https://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i4_2nd_gen.htm?ref=search_prv_ 4

Med fick jag också Ableton live.

När jag installerat och monterat ihop allt, satt igång ableton och valt ljudkortet som ljudkälla, så fungerar det ändå inte. Hör inget i hörlurarna från mikrofonen och det spelar heller inte in något i programmet. Signalen går helt enkelt inte fram.

Vad har jag missat?
Citera
2016-09-24, 23:10
Medlem
obbelitos avatar
Mac eller PC? Kolla om du kan spela upp från typ iTunes om du väljer ljudkortet som uppspelning ist för datorns interna. Isf är det ju nån inställning i ableton.
Citera
2016-09-24, 23:12
Medlem
obbelitos avatar
En kondensatormik måste ju fantommatas också. +48v finns nog nån knapp på ljudkortet.
Citera
2016-09-24, 23:30
Medlem
Bravidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obbelito
En kondensatormik måste ju fantommatas också. +48v finns nog nån knapp på ljudkortet.

Tack för svaren!

Jag har satt på phantom på ljudkortet.

Testade den nu på inspelningsprogrammet reaper istället och där fick jag en liten signal från micken till programmet, så jag lyckades spela in och lyssna, men det var så lågt att det knappt ens hördes. Har tidigare haft ett liknande system och där hördes det väldigt tydligt från micken (till ljudkort) till hörlurarna. Fattar inte vad jag gör för fel. Känns som att jag testat alla inställningar som finns, men får inte fram ljudet. Har dragit på rejält på volymen på det externa ljudkortet, så det ska inte heller vara problemet?
Citera
2016-09-24, 23:31
Medlem
Bravidas avatar
Citat:
Mac eller PC? Kolla om du kan spela upp från typ iTunes om du väljer ljudkortet som uppspelning ist för datorns interna. Isf är det ju nån inställning i ableton.

Och jag använder pc (windows 10)
Citera
2016-09-24, 23:33
Medlem
Har du installerat drivrutinerna till ljudkortet och dess medföljande mixer?

Valt ljudkortet i windows både som utgång och ingång?

Satt på Phantom power 48v på ljudkortet där micken är inkopplad?

Ställt in Focusrites Asio driver i audio setup och även ställt in ljudkortet på in och ut i Ableton?

Ställt in ljudkortets rätta kanal på spåret du tänkt spela in och "armat" tracket annars kan det också utebli ljud, finns en liten knapp här som ska lysa rött. http://www.intuitivebeats.com/news/wp-content/uploads/2012/05/record-arm-580x309.jpg

Återkom när du gjort en låt för något av dessa sakerna har du missat annars har du fått trasiga grejor.
Citera
2016-09-24, 23:40
Medlem
Bravidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Har du installerat drivrutinerna till ljudkortet och dess medföljande mixer?

Valt ljudkortet i windows både som utgång och ingång?

Satt på Phantom power 48v på ljudkortet där micken är inkopplad?

Ställt in Focusrites Asio driver i audio setup och även ställt in ljudkortet på in och ut i Ableton?

Ställt in ljudkortets rätta kanal på spåret du tänkt spela in och "armat" tracket annars kan det också utebli ljud, finns en liten knapp här som ska lysa rött. http://www.intuitivebeats.com/news/wp-content/uploads/2012/05/record-arm-580x309.jpg

Återkom när du gjort en låt för något av dessa sakerna har du missat annars har du fått trasiga grejor.

Tack för svaren!

Har gjort allt ovanstående till 100%, bortsett från möjligtvis det fetstilta. Vilken kanal ska det vara? Trodde att det skedde per automatik när man skapade ett "track"?

Och signalen/ljudet från mick ---> ljudkort ---> hörlurar borde väl gå igenom även om man inte "armat" tracket? Det borde med andra ord höras även när man inte spelar in, det är i.a.f. min erfarenhet?

Tack återigen för att både du och föregående skribent tar er tid att försöka hjälpa mig!
Senast redigerad av Bravida 2016-09-24 kl. 23:43.
Citera
2016-09-24, 23:41
Medlem
obbelitos avatar
Om du får signal till reaper så funkar ju kortet/Miken. Kolla om röden har en pad aktiverad och även om kortet har en pad aktiverad. Du borde kolla att ljudkortet verkligen står i mic och inte i lineläge. Det kan ju vara combo ingång. Sen så har olika mikar olika hög output. Men en ny kondensatormik har ganska bra kräm. Hur låg är signalen? Är den -30 eller -125 ?
Citera
2016-09-24, 23:42
Medlem
obbelitos avatar
I reaper: högerklicka på rec-arm knappen, välj Record input och sen audio typ och sen den ingång, ett eller två som du satte in Miken på. Men om det blev signal borde den stå på rätt.
Citera
2016-09-24, 23:44
Medlem
obbelitos avatar
Nä signalen går absolut inte automatiskt, möjligtvis via vissa monitormix-mjukvaror som följer med en del ljudkort. Reaper har tre lägen: monitor on/off och auto.
Senast redigerad av obbelito 2016-09-24 kl. 23:49.
Citera
2016-09-24, 23:58
Medlem
Hehe, inte mycket som är automatiskt när det kommer till ljudkortsinställningar, men det finns vissa saker som är automatiska. Men min erfarenhet av just mikrofoner och inställningar av ljudspåren och den biten brukar vara lite manuellt och skiljer sig från program till program.

Öppna ditt ljudkorts mixer och kolla om du får mikrofonen där att ge ljud först och främst, se till så monitor är igång och så du även kan höra dig själv. Bara se till så staplarna rör sig i den mixern när du pratar/sjunger för då vet du att det är rätt så långt. Sen måste du förmodligen precis som i många andra program välja audio track 1 t.ex och på det spåret som bildats väljer du sen Focusrite input 1 om det är den du valt att stoppa mikrofonen i och sen armar du tracket och spelar in.
Citera
2016-09-26, 20:05
Medlem
Bravidas avatar
Citat:
Om du får signal till reaper så funkar ju kortet/Miken. Kolla om röden har en pad aktiverad och även om kortet har en pad aktiverad. Du borde kolla att ljudkortet verkligen står i mic och inte i lineläge. Det kan ju vara combo ingång. Sen så har olika mikar olika hög output. Men en ny kondensatormik har ganska bra kräm. Hur låg är signalen? Är den -30 eller -125 ?

En pad aktiverad? Sorry, hänger inte med. :/

Citat:
I reaper: högerklicka på rec-arm knappen, välj Record input och sen audio typ och sen den ingång, ett eller två som du satte in Miken på. Men om det blev signal borde den stå på rätt.

Har gjort detta, men kunde inte välja 1 eller 2, utan alternativet var 1/2?

Citat:
Nä signalen går absolut inte automatiskt, möjligtvis via vissa monitormix-mjukvaror som följer med en del ljudkort. Reaper har tre lägen: monitor on/off och auto.

Ska den stå på monitor ON?

Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Hehe, inte mycket som är automatiskt när det kommer till ljudkortsinställningar, men det finns vissa saker som är automatiska. Men min erfarenhet av just mikrofoner och inställningar av ljudspåren och den biten brukar vara lite manuellt och skiljer sig från program till program.

Öppna ditt ljudkorts mixer och kolla om du får mikrofonen där att ge ljud först och främst, se till så monitor är igång och så du även kan höra dig själv. Bara se till så staplarna rör sig i den mixern när du pratar/sjunger för då vet du att det är rätt så långt. Sen måste du förmodligen precis som i många andra program välja audio track 1 t.ex och på det spåret som bildats väljer du sen Focusrite input 1 om det är den du valt att stoppa mikrofonen i och sen armar du tracket och spelar in.

NU kommer en dum fråga, men vad menar du med ljudkortets mixer? Är det t.ex. reaper som åsyftas?

Jag håller på att bli helt j-a galen. Får det inte att fungera.

Ska det finnas en egen ikon för scarlett (extrena ljudkortet) i device manager, eller ska det bara ligga under andra ikoner?

Tänkte bifoga bild här, men det verkar inte gå, bara en internetlänk?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in