Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-09-28, 19:14
  #25
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mygan
Fantommatning != Förstärkare, fantommatning används där mikrofonen har aktiva mojänger i sig, som gör att man öht kan spela in något. Det betyder inte att volymen blir speciellt mycket högre.



Läs vad jag svarade på ovan, fantommatning är inte någon slags förstärkning av signal.

Man använder mikrofon-förstärkare för att få högre volym på mikrofoner. Så om du har höjt upp ljudet till max överallt, men ändå tycker att den är låg jämfört. Ja då behöver du nog en mikrofon-förstärkare.

Äh vilket inte har påståtts, utan att det finns redan mic preamp inbygg i den, däremot kan man behöva mic preamp om det är ett mixerbord eller ljudkort utan det för att få rätt nivå. Man kan också använda rörförstärkta preamps för att färga ljudet.

men det är inte frågan om, den mikrofonen med inbyggda mic preampen ger rätt nivå, fantommatningen är för att kondesatormikrofonen ska fungera.

Så läs gärna själv vad som skrivs!
Citera
2016-09-28, 20:04
  #26
Medlem
mygans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Äh vilket inte har påståtts, utan att det finns redan mic preamp inbygg i den, däremot kan man behöva mic preamp om det är ett mixerbord eller ljudkort utan det för att få rätt nivå. Man kan också använda rörförstärkta preamps för att färga ljudet.

men det är inte frågan om, den mikrofonen med inbyggda mic preampen ger rätt nivå, fantommatningen är för att kondesatormikrofonen ska fungera.

Så läs gärna själv vad som skrivs!

Jag tolkade det du skrev som att fantommatning var lösningen på det låga ljudet mikrofonen hade.

Och om han behöver ha högsta gain och mikrofonens volym fortfarande är låg, då behöver man en mikrofonförstärkare någonstans, för ljudkortets är alldeles för dåligt.

Ts, är ljudet från fortfarande lågt trots att du har höjt gain:en till fullt?
Citera
2016-09-28, 20:13
  #27
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mygan
Jag tolkade det du skrev som att fantommatning var lösningen på det låga ljudet mikrofonen hade.

Och om han behöver ha högsta gain och mikrofonens volym fortfarande är låg, då behöver man en mikrofonförstärkare någonstans, för ljudkortets är alldeles för dåligt.

Ts, är ljudet från fortfarande lågt trots att du har höjt gain:en till fullt?

Då behöver man felsöka, inte sätta in en extra förstärkare. Antingen är det något fel på ljudkortet, vilket vi inte får hoppas, eller så är en inställning felgjord. Tror mest på det sistnämda, därav mina frågor till ts om hur reglagen är ställda på Scarlett enheten.
Citera
2016-09-29, 14:42
  #28
Medlem
mygans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Då behöver man felsöka, inte sätta in en extra förstärkare. Antingen är det något fel på ljudkortet, vilket vi inte får hoppas, eller så är en inställning felgjord. Tror mest på det sistnämda, därav mina frågor till ts om hur reglagen är ställda på Scarlett enheten.

Att den är av dålig kvalite betyder inte att den är trasig, plus att det är inte helt omöjligt att man helt enkelt inte kan höja mikrofonen högre med ljudkortets inbyggda mikrofon-förstärkare. Om så är fallet, så behöver man något att förstärka signalen med extra, och det gör man mha en extra mikrofonförstärkare.
Citera
2016-09-29, 15:26
  #29
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mygan
Att den är av dålig kvalite betyder inte att den är trasig, plus att det är inte helt omöjligt att man helt enkelt inte kan höja mikrofonen högre med ljudkortets inbyggda mikrofon-förstärkare. Om så är fallet, så behöver man något att förstärka signalen med extra, och det gör man mha en extra mikrofonförstärkare.

Har aldrig hört talas om att Rode NT2-A Studio och Focusrite Scarlett 2i4 inte skulle funka ihop. Det måste va en väldigt vanlig kombination i studiosammanhang. Det ska inte behövas någon extra förstärkare.
Citera
2016-09-29, 19:05
  #30
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mygan
Att den är av dålig kvalite betyder inte att den är trasig, plus att det är inte helt omöjligt att man helt enkelt inte kan höja mikrofonen högre med ljudkortets inbyggda mikrofon-förstärkare. Om så är fallet, så behöver man något att förstärka signalen med extra, och det gör man mha en extra mikrofonförstärkare.

Men fatta någon gång Scarlett 2i4 har en tillräklig preamp att kunna ge rätt nivå utan extra preamp med den mikrofonen, det behövs på lågnivå mikar kopplade till line in och utrustning som saknar preamp.

Vaddå dålig kvalitet, ingen av dem är av dålig kvalitet!

Och då återstår att någon av dessa är trasig eller användaren har ställt någon ratt fel!
Citera
2016-10-04, 06:44
  #31
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravida
GUD VARE HELGAD!!

Jag har äntligen fått ljud i skiten & kan spela in! Dock har jag två problem. Det är inte alls högt trots att jag crankat upp reglagen ganska mycket, sedan är det en rejäl latency mellan när jag sjunger och när jag hör mig själv i hörlurarna.

Tack till er som tagit sig tid att hjälpa mig, ni är guld värda!
Jag undrar om du du har valt några "virtuella förstärkare" som din röst "går genom" ?
Dvs om det kanske beror på det, att du inte har valt något sådant ...

Jag har själv Propellerhead, Reason. Till det hör ett program som heter "PodFarm". Det är ett program som har virtuella förstärkare, mikrofoner, gitarreffekter etc etc etc.

Dvs när jag bara sätter i min mikrofon, så blir det lika lågt som du säger att ljudet från din mikrofon blir.
Men det beror på att jag inte har valt någon sådan "virtuell förstärkare" som ljudet ska gå genom.
Då blir det lågt.

Visst Registreras ljudet, det syns ju på mätarinställningarna tex, men trots att jag höjer till max, så går det i princip knappt att höra något.

Men, det förändras så fort jag har valt sådan virtuell förstärkare.
Det finns väldigt många olika förstärkare-imitationer att välja mellan.
Man kan även sätta in en, eller flera, effekter, för att manipulera ljudet av rösten (eller gitarren).

Angående ditt problem med Latency, så vet jag inte vad det beror på. Jag har själv alrig råkat ut för det.
Men det låter ju som att du har gjort någtot fel eftersom det uppstår ...



Du hade fått detta PodFarm om du hade köpt Line6 UX1 eller UX2 istället för den där Fokusrite du envisades med att handla.
Citera
2016-10-06, 12:45
  #32
Medlem
Bravidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag undrar om du du har valt några "virtuella förstärkare" som din röst "går genom" ?
Dvs om det kanske beror på det, att du inte har valt något sådant ...

Jag har själv Propellerhead, Reason. Till det hör ett program som heter "PodFarm". Det är ett program som har virtuella förstärkare, mikrofoner, gitarreffekter etc etc etc.

Dvs när jag bara sätter i min mikrofon, så blir det lika lågt som du säger att ljudet från din mikrofon blir.
Men det beror på att jag inte har valt någon sådan "virtuell förstärkare" som ljudet ska gå genom.
Då blir det lågt.

Visst Registreras ljudet, det syns ju på mätarinställningarna tex, men trots att jag höjer till max, så går det i princip knappt att höra något.

Men, det förändras så fort jag har valt sådan virtuell förstärkare.
Det finns väldigt många olika förstärkare-imitationer att välja mellan.
Man kan även sätta in en, eller flera, effekter, för att manipulera ljudet av rösten (eller gitarren).

Angående ditt problem med Latency, så vet jag inte vad det beror på. Jag har själv alrig råkat ut för det.
Men det låter ju som att du har gjort någtot fel eftersom det uppstår ...



Du hade fått detta PodFarm om du hade köpt Line6 UX1 eller UX2 istället för den där Fokusrite du envisades med att handla.

Tack för ditt svar, jag ska kolla upp detta och se om det löser mina problem
Citera
2016-10-06, 20:18
  #33
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravida
Tack för ditt svar, jag ska kolla upp detta och se om det löser mina problem

Nej det har inte med saken att göra, tror personen missförstått. Ditt interface har inbyggda mikrofonfärstärkare så det behövs ingen virituella förstärkare för att få korrekt nivå.
Citera
2016-10-17, 03:06
  #34
Medlem
Du ska ha phantom power på på ditt ljudkort sen ska du gå in i din asio driver inne i programmet du kör, t.ex Cubase, reaper whatever och ställa in buffern på ganska lågt annars får du latency, när du spelar in och vill få bra feedback monitoring så kör så lågt du kan utan att ljudet börjar klippa och flippa ur. T.ex 64 eller 32 om det går, när du är klar med alla känsliga detaljer som kräver bra timing, som trummor och sånt och bara ska mixa så höjer du bufferten för att inte överbelasta skiten.

Lycka till, Asio4all hade jag inte kört om du har ett scarlett, jag hade kört dess egna drivrutiner, asio4all tycker jag är halvsunkigt.
Citera
2016-10-21, 18:53
  #35
Medlem
Bravidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Nej det har inte med saken att göra, tror personen missförstått. Ditt interface har inbyggda mikrofonfärstärkare så det behövs ingen virituella förstärkare för att få korrekt nivå.


Med interface så menar du det fysiska ljudkortets knappar/reglage, korrekt?

Ingen mjukvara?
Citera
2016-10-21, 20:22
  #36
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravida
Med interface så menar du det fysiska ljudkortets knappar/reglage, korrekt?

Ingen mjukvara?

Japp, eftersom det inte rent fysiskt är ett kort, som det var förr, kallar jag hårdvaran med anslutningar och a/d omvandlare för interface.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback