2016-09-24, 11:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDetective
http://www.expressen.se/nyheter/kvinnorna-som-styr-sina-man-att-morda/

Kvinnorna som styr sina män att mörda
"Fallet är inte det enda där en kvinna manipulerat en man att begå brott."

Tre exempel tas upp i artikeln, utöver hur JM lyckades manipulera sin unge älskare.

–
Citera
2016-09-24, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kvinnorna som styr sina män att mörda
"Fallet är inte det enda där en kvinna manipulerat en man att begå brott."

Tre exempel tas upp i artikeln, utöver hur JM lyckades manipulera sin unge älskare.

–

Här är ytterligare ett intressant fall med vissa likheter. Hade helt missat det innan jag sprang på P1-dokumentären.

Flashbacktråd:
(FB) Kalmar: 62-åriga Göran Lundblad försvunnen 31 aug 2012 (hittad mördad)

P1-dokumentär:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/741296?programid=909
Citera
2016-09-24, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Jag tycker att tidpunkten för mordet och mordförsöket känns skum... jag skulle iallafall inte åka till ett hus för att döda sovande offer vid 23-tiden. Larmet kom vid 23.10 ca, vilket är ett rätt så tidigt sänggående för de flesta.

Tidpunkten är väl vald ur mördarens synpunkt med tanke på att upptäckten av brottet skulle ha fördröjts vilket ger en fördröjning av polisens spaningsinsatser och goda möjligheter att undanröja bevis. Tyvärr sprack det pga ett offer överlevde.

(jfr detta med vad som hände vid JM:s makes död ett år tidigare då det också blev en lång fördröjning innan polisen larmades, samma modus liksom)

Som ren spekulation kan jag tänka mig att JM planerat ett besök i sommarstugan dagen efter brottet för att själv kunna larma om morden. I så fall en slags variant av Münchhausens syndrom där gärningsmannen får både sympati och ett slags moraliskt "alibi".

(även detta kanske en slags repetition av vad som hände ett år tidigare)

Det negativa ur mördarens synpunkt är att valet av tid för brottet mot JM:s föräldrar tyder på en god kännedom om offrens vanor, vilket tillsammans med andra omständigheter kraftigt begränsar antalet misstänkta.

Men just det tänkte nog inte JM på.
Citera
2016-09-24, 12:20
Medlem
Så känner du igen en kvinlig psykopat.
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/s%C3%A5-k%C3%A4nner-du-igen-en-kvinnlig-psykopat-3536212
Citera
2016-09-24, 12:29
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillmansbo-olle
Tidpunkten är väl vald ur mördarens synpunkt med tanke på att upptäckten av brottet skulle ha fördröjts vilket ger en fördröjning av polisens spaningsinsatser och goda möjligheter att undanröja bevis. Tyvärr sprack det pga ett offer överlevde.

(jfr detta med vad som hände vid JM:s makes död ett år tidigare då det också blev en lång fördröjning innan polisen larmades, samma modus liksom)

Som ren spekulation kan jag tänka mig att JM planerat ett besök i sommarstugan dagen efter brottet för att själv kunna larma om morden. I så fall en slags variant av Münchhausens syndrom där gärningsmannen får både sympati och ett slags moraliskt "alibi".

(även detta kanske en slags repetition av vad som hände ett år tidigare)

Det negativa ur mördarens synpunkt är att valet av tid för brottet mot JM:s föräldrar tyder på en god kännedom om offrens vanor, vilket tillsammans med andra omständigheter kraftigt begränsar antalet misstänkta.

Men just det tänkte nog inte JM på.

Det du skriver låter rimligt.

Att dyka upp dagen efter och klampa omkring på brottsscenen, kan ju också förstöra möjligheten till att hitta värdefulla bevis. Bilspår, fotspår, DNA, m.m. får en naturlig förklaring.

När man följer dramat kan man ju lätt tro att JM är korkad som inte inser hur uppenbart det är att alla blickar kommer att riktas mot henne.

Jag tror inte alls att hon är korkad. Jag tror att hon är ganska smart.

Däremot tror jag att hon är förblindad av övertygelsen om sin egen förträfflighet. Hon tror att hon är så mycket smartare än alla andra och därför tror hon att hon är oövervinnerlig.
Den typen av personligheter kan uträtta "stordåd", tills dom till slut tar sig vatten över huvudet.

Jämförelser haltar på många sätt, bl.a. för att jag inte tror att diagnoserna stämmer överens, men det finns ändå en del intressanta likheter. Jag tror inte att JM enbart skulle uppfatta jämförelserna som komplimanger...

Adolf

Karl XII

Även när det gäller dessa historiska personligheter är diagnosen oklar. Man ska nog också väga in det som är typiska skillnader mellan t.ex. manliga och kvinnliga psykopater.

–
Citera
2016-09-24, 13:04
Medlem
Citat:
Det du skriver låter rimligt.

Att dyka upp dagen efter och klampa omkring på brottsscenen, kan ju också förstöra möjligheten till att hitta värdefulla bevis. Bilspår, fotspår, DNA, m.m. får en naturlig förklaring.

När man följer dramat kan man ju lätt tro att JM är korkad som inte inser hur uppenbart det är att alla blickar kommer att riktas mot henne.

Jag tror inte alls att hon är korkad. Jag tror att hon är ganska smart.

Däremot tror jag att hon är förblindad av övertygelsen om sin egen förträfflighet. Hon tror att hon är så mycket smartare än alla andra och därför tror hon att hon är oövervinnerlig.
Den typen av personligheter kan uträtta "stordåd", tills dom till slut tar sig vatten över huvudet.

Jämförelser haltar på många sätt, bl.a. för att jag inte tror att diagnoserna stämmer överens, men det finns ändå en del intressanta likheter. Jag tror inte att JM enbart skulle uppfatta jämförelserna som komplimanger...

Adolf

Karl XII

Även när det gäller dessa historiska personligheter är diagnosen oklar. Man ska nog också väga in det som är typiska skillnader mellan t.ex. manliga och kvinnliga psykopater.

–
Naturligtvis inte ensam utan med Älskling. Röra ihop all teknisk bevisning var nog tanken.
Citera
2016-09-24, 13:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Naturligtvis inte ensam utan med Älskling. Röra ihop all teknisk bevisning var nog tanken.

Totalt omedvetna om hur vanligt det är att brottslingar återvänder till brottsplatsen...

–
Citera
2016-09-24, 14:06
Medlem
Citat:
Totalt omedvetna om hur vanligt det är att brottslingar återvänder till brottsplatsen...

–
Det har ju diskuterats om hur ambulans blev larmad.
Brukar det inte vara så att ambulanspersonalen genast larmar polisen när de kommer till sådana här fall?
Jag har hela tiden utgått från att polis kom till brottsplatsen ganska snart efter händelsen, på natten alltså?
Citera
2016-09-24, 14:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det har ju diskuterats om hur ambulans blev larmad.
Brukar det inte vara så att ambulanspersonalen genast larmar polisen när de kommer till sådana här fall?
Jag har hela tiden utgått från att polis kom till brottsplatsen ganska snart efter händelsen, på natten alltså?

Jag är ganska säker på att polis larmas automatiskt vid ambulanslarm,
om det inte är t.ex. någon som blivit sjuk i hemmet. När ambulansen
kommer först, så meddelar dom ju också vad som hänt, t.ex. om
polis behövs men inte finns på plats.

Jag vet inte hur larmcentralen (var dom nu finns. Är det Afrika?)
reagerar på när någon ringer och säger att dom har hål i kroppen.
Nog skulle det ringa en klocka i mitt huvud, men jag jobbar ju
inte på larmcentralen...

Larmet kom troligen bara minuter efter mordet, så man kan ju undra
vad som hänt om polisen ställt tre bilar, t.ex. vid infart till Köping,
Örebro och Eskilstuna och bara filmat alla som for förbi. Lite timing
har krävts, men det tar väl ca 54 minuter (enligt Google) att åka
från sommarstugan till Eskilstuna. En film på paret i bil hade varit
fint för utredarna...

–
Citera
2016-09-24, 15:06
Medlem
Citat:
Jag är ganska säker på att polis larmas automatiskt vid ambulanslarm,
om det inte är t.ex. någon som blivit sjuk i hemmet. När ambulansen
kommer först, så meddelar dom ju också vad som hänt, t.ex. om
polis behövs men inte finns på plats.

Jag vet inte hur larmcentralen (var dom nu finns. Är det Afrika?)
reagerar på när någon ringer och säger att dom har hål i kroppen.
Nog skulle det ringa en klocka i mitt huvud, men jag jobbar ju
inte på larmcentralen...

Larmet kom troligen bara minuter efter mordet, så man kan ju undra
vad som hänt om polisen ställt tre bilar, t.ex. vid infart till Köping,
Örebro och Eskilstuna och bara filmat alla som for förbi. Lite timing
har krävts, men det tar väl ca 54 minuter (enligt Google) att åka
från sommarstugan till Eskilstuna. En film på paret i bil hade varit
fint för utredarna...

–
Ja, ambulansen kom ju inte bara för att hämta en skadad kvinna. Där fanns en dödshuggen man också. Det fanns alla orsaker i världen att larma polis. Jag förmodar att man inte kunde transportera bort den döde innan polisen gjort sitt. Med tanke på lång restid och natt och därmed färre i tjänst, så skulle det vara mycket intressant att veta hur det gick till.
Om nu mamman kunde larma förhållandevis snart, så fick hon göra det ostört, som det verkar. Alltså kan man tro att gärningspersonen /-erna/ stack därifrån väldigt snabbt.
Månne de kunde komma tillbaka mellan polisens första besök och tidpunkten när de mer omfattande brottsplatsundersökningarna började.
Var tanken på att mamman var mördaren den första eller den andra idén? Det kunde ju se ut som vilket sommarstugeinbrott som helst, som gått rysligt snett (vilket kanske var meningen)
Citera
2016-09-24, 15:22
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ja, ambulansen kom ju inte bara för att hämta en skadad kvinna. Där fanns en dödshuggen man också. Det fanns alla orsaker i världen att larma polis. Jag förmodar att man inte kunde transportera bort den döde innan polisen gjort sitt. Med tanke på lång restid och natt och därmed färre i tjänst, så skulle det vara mycket intressant att veta hur det gick till.
Om nu mamman kunde larma förhållandevis snart, så fick hon göra det ostört, som det verkar. Alltså kan man tro att gärningspersonen /-erna/ stack därifrån väldigt snabbt.
Månne de kunde komma tillbaka mellan polisens första besök och tidpunkten när de mer omfattande brottsplatsundersökningarna började.
Var tanken på att mamman var mördaren den första eller den andra idén? Det kunde ju se ut som vilket sommarstugeinbrott som helst, som gått rysligt snett (vilket kanske var meningen)

Från början misstänkte man att AM var mördaren eftersom att det saknades skador på dörren och att inget var stulet.

AM hade sådana skador att det dröjde några dagar innan man kunde hålla förhör med henne men efter detta så avfördes hon från MGM och blev BO i stället.

(Mkt förk bl d)
Citera
2016-09-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Från början misstänkte man att AM var mördaren eftersom att det saknades skador på dörren och att inget var stulet.

AM hade sådana skador att det dröjde några dagar innan man kunde hålla förhör med henne men efter detta så avfördes hon från MGM och blev BO i stället.

(Mkt förk bl d)
Jag har det händelseförloppet klart för mig (så har det berättats hela tiden), men det är något som inte stämmer här.
Kanske bara det, att det blev så fel från början? Polisen gjorde det för lätt för sig? Och fick sjufalt igen!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in