2016-09-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Orimligt vet jag inte men vet i fan om jag inte tagit livet av mig om jag skulle behöva betala 9% av min inkomst bara på ränta, speciellt när vi har historiens lägsta ränta som bara kan gå upp.

Bosse. Jag respekterar ditt synsätt kring lån och att du hatar att stå i skuld. Men 9% av disponibla inkomsten är i min mening väldigt lågt för att äga sitt boende. Speciellt när svensken är en av de människor som värdesätter sitt boende mest.
2016-09-23, 23:18
Medlem
Citat:
Den där gamla vandringssägen som snart bara du och svenne tror på

Jag tror inte, jag vet eftersom jag utsattes för det när jag köpte bostad förra året.
2016-09-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är ju mycket märkligt när banken kräver att hushållen ska klara 6-7% ränta...

Dessutom har nu majoriteten av bankerna skuldkvotstak om max 5 ggr årsinkomsten i bostadslån.

jag förstår hur du resonerar men var inte så jävla naiv. bankerna har ett vinstintresse och en historia av ibland vårdslös utlåning. Det är klart att de slår sig för bröstet och med stöd av bankföreningen vill visa hur duktiga de är att implementera och följa regler. Men detta spel för galleriet sker ju bl.a. i syfte att slippa hårdare regleringar.
2016-09-23, 23:29
Medlem
vad nu då: Danske Bank hävdar i en artikel i dag att det visst finns bubbeltendenser. Och Martin Flodén på Riksbanken sade idag att Riksbanken inte kan säga om vi har en bubbla eller ej. Detta stick i stäv med Riksbankens senaste forskarpublikation som slår fast att priserna kan motiveras av fundamenta.

Vi behöver Alpha 201 här för att reda ut saken.

http://www.di.se/nyheter/storbank-sa-mycket-faller-svenska-bopriser-nasta-ar/
2016-09-24, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Ja jösses vad folk hittar på när de sitter på kammaren och har tid att tänka.

Med dagens räntepolitik och nuvarande arbetssituation för oss med bra jobb och lön så skulle jag vilja se hur "priserna skall falla 40-60%"

Räntorna kommer att stå still under lång tid så jag gissar att det är arbetslöshet i stor skala som sänker bostadsmarknaden. När kommer den?

Som vanligt glömmer folk incitamenten varför det ska krascha.

Har alla redan glömt bort Lehman? Saker kan gå långsamt men även väldigt fort. Det räcker med några gungningar i Kina så är vi där igen på bara några månader. Lika roligt varje gång då det kommer så plötsligt att alla blir minst lika förvånande gång på gång!
https://3.bp.blogspot.com/-hPKknhahl-E/VwvFZkH-69I/AAAAAAAAALU/oEK7FwejU_ABksFG64V0HeIUaoQBspdOg/s1600/20160411_EUBANKS2.jpg
2016-09-24, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför har du så svårt att svara på en enkel och rak fråga, har man dålig karaktär om man tar ett bolån enligt din uppfattning? Varför är du så rädd att svara på det?
Jag har som jag skrivit flera gånger att jag tagit lån till mitt boende och till min verksamhet, dessa amorteras det mycket på.

Tar aldrig lån till bil, båt, husbil, semsterresa eller vad det kan va, detta gör de med dålig karaktär.
2016-09-24, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Jag tror inte, jag vet eftersom jag utsattes för det när jag köpte bostad förra året.
Ok!

Personligen har jag köpt bostad flera gånger i mitt liv och då har jag bara ringt till min bankgubbe å sagt att jag vill köpa nytt å då har han bara svarat ok va kul

Bara för ett par veckor sedan ringde jag han för jag ville köpa sommarstuga och fick ja på telefon och då skall tilläggas att jag knappt har nån inkomst i Sverige.
2016-09-24, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjeg01
jag förstår hur du resonerar men var inte så jävla naiv. bankerna har ett vinstintresse och en historia av ibland vårdslös utlåning. Det är klart att de slår sig för bröstet och med stöd av bankföreningen vill visa hur duktiga de är att implementera och följa regler. Men detta spel för galleriet sker ju bl.a. i syfte att slippa hårdare regleringar.
Exakt, därför jag menar att det mest liknar en vandringssägen, de säger att de vill ha ditt och datt å så svarar du att jaha då år jag gå till nån annan å plötsligt å va det inte så noga längre Men detta är ju förtås om du har en god historik och inga betalningsanmärkningar osv..
2016-09-24, 06:47
Medlem
Citat:
Varför har du så svårt att svara på en enkel och rak fråga, har man dålig karaktär om man tar ett bolån enligt din uppfattning? Varför är du så rädd att svara på det?
Eftersom jag nu svarat på denna frågan minst 10 ggr så hoppas jag att du slutar fråga, annars är det väl spam.
2016-09-24, 07:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Eftersom jag nu svarat på denna frågan minst 10 ggr så hoppas jag att du slutar fråga, annars är det väl spam.

Du har svarat att du amorterar massor av gånger men du har aldrig svarat på den fråga jag ställer till dig nämligen, anser du att de är dålig karaktär att ta ett bolån?

Varför är du så rädd att svara på den frågan, ett enkelt ja eller nej räcker men du vågar inte säga vad du tycker. Det kräver färre ord att svara ja eller nej än att ljuga och säga att du har svarat.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-09-24 kl. 07:31.
2016-09-24, 09:48
Medlem
Citat:
Du har svarat att du amorterar massor av gånger men du har aldrig svarat på den fråga jag ställer till dig nämligen, anser du att de är dålig karaktär att ta ett bolån?

Varför är du så rädd att svara på den frågan, ett enkelt ja eller nej räcker men du vågar inte säga vad du tycker. Det kräver färre ord att svara ja eller nej än att ljuga och säga att du har svarat.
Så här har jag skrivit flera gånger:

"Jag har som jag skrivit flera gånger att jag tagit lån till mitt boende och till min verksamhet, dessa amorteras det mycket på.

Tar aldrig lån till bil, båt, husbil, semsterresa eller vad det kan va, detta gör de med dålig karaktär."

Vet inte om det är svårt att förstå vad jag skriver men det är i alla fall mitt svar (igen).
2016-09-24, 09:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så här har jag skrivit flera gånger:

"Jag har som jag skrivit flera gånger att jag tagit lån till mitt boende och till min verksamhet, dessa amorteras det mycket på.

Tar aldrig lån till bil, båt, husbil, semsterresa eller vad det kan va, detta gör de med dålig karaktär."

Vet inte om det är svårt att förstå vad jag skriver men det är i alla fall mitt svar (igen).

Ja du upprepar detta men vägrar svara på den fråga jag ställer: anser du att de är dålig karaktär att ta ett bolån

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in