2016-09-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Välkommen tillbaks bajsbosse, nu kanske du kan svara på frågan som fick dig att springa och gömma dig:

Och försök inte vad ditt vanliga knep att säga att du har svarat på det tidigare för det har du aldrig gjort. Är det dålig karaktär att ta ett bolån som du påstod tidigare eller tycker du inte längre det?
Jag har som jag skrivit flera gånger att jag tagit lån till mitt boende och till min verksamhet, dessa amorteras det mycket på.

Tar aldrig lån till bil, båt, husbil, semsterresa eller vad det kan va, detta gör de med dålig karaktär.
2016-09-23, 21:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag har som jag skrivit flera gånger att jag tagit lån till mitt boende och till min verksamhet, dessa amorteras det mycket på.

Tar aldrig lån till bil, båt, husbil, semsterresa eller vad det kan va, detta gör de med dålig karaktär.

Ja det har du skrivit men varför vägrar du att svara på om du tycker det är dålig karaktär att ta ett bolån? Det tyckte du tidigare men nu är det oklart om du fortfarande tycker det eller inte.
2016-09-23, 21:33
Medlem
25 procent klarar inte av en ökad boendekostnad motsvarande 1000kr .

40 procent klarar inte av en ränta på 5 %.
2016-09-23, 21:34
Medlem
Citat:
Kan inte priserna falla pga att du har bra jobb och lön?

Du förstår också att jag menar de flesta med +50 marginalskatt som är ganska många i Sverige idag.

Så länge den gruppen har arbete och räntorna inte överstiger ett magiskt gränsvärde har jag svårt att se varför vi skulle få se ett prisfall.

Som andra har sagt tidigare. Den som maxbelånat sig betalar 9% av sin disponibla inkomst idag i ränta. Tycker du det är orimligt?

Det kommer inget prisfall på många år såvida inte regeringen bestämmer sig att de vill ha ett prisfall och inför regler som skapar det (högre fastighetsskatten, skuldkvotstak etc)
2016-09-23, 21:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan

Trams, hade det varit så skulle de inte fått lånen beviljade.
2016-09-23, 21:39
Medlem
Citat:

Men kära människa. Skulle 25% av bolånekunderna inte klara av en höjning på 1000kr så skulle det märkas i hög grad i samhället. Förstår du att 25% motsvarar ungefär 1 200 000 bolånekunder?
2016-09-23, 22:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det är ju mycket märkligt när banken kräver att hushållen ska klara 6-7% ränta...

Dessutom har nu majoriteten av bankerna skuldkvotstak om max 5 ggr årsinkomsten i bostadslån.
2016-09-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Du förstår också att jag menar de flesta med +50 marginalskatt som är ganska många i Sverige idag.

Så länge den gruppen har arbete och räntorna inte överstiger ett magiskt gränsvärde har jag svårt att se varför vi skulle få se ett prisfall.

Som andra har sagt tidigare. Den som maxbelånat sig betalar 9% av sin disponibla inkomst idag i ränta. Tycker du det är orimligt?

Det kommer inget prisfall på många år såvida inte regeringen bestämmer sig att de vill ha ett prisfall och inför regler som skapar det (högre fastighetsskatten, skuldkvotstak etc)
Orimligt vet jag inte men vet i fan om jag inte tagit livet av mig om jag skulle behöva betala 9% av min inkomst bara på ränta, speciellt när vi har historiens lägsta ränta som bara kan gå upp.
2016-09-23, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är ju mycket märkligt när banken kräver att hushållen ska klara 6-7% ränta...

Dessutom har nu majoriteten av bankerna skuldkvotstak om max 5 ggr årsinkomsten i bostadslån.
Den där gamla vandringssägen som snart bara du och svenne tror på
2016-09-23, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det har du skrivit men varför vägrar du att svara på om du tycker det är dålig karaktär att ta ett bolån? Det tyckte du tidigare men nu är det oklart om du fortfarande tycker det eller inte.
De med allra sämst karaktär är väl de som lånar till att köpa aktier, en del belånar sig så hårt så att de inte ens har råd med bil, att inte ha bil år 2016 trodde jag bara gällde de allra fattigaste ute i förorterna.
2016-09-23, 22:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
De med allra sämst karaktär är väl de som lånar till att köpa aktier, en del belånar sig så hårt så att de inte ens har råd med bil, att inte ha bil år 2016 trodde jag bara gällde de allra fattigaste ute i förorterna.

Varför har du så svårt att svara på en enkel och rak fråga, har man dålig karaktär om man tar ett bolån enligt din uppfattning? Varför är du så rädd att svara på det?
2016-09-23, 22:59
Medlem
Rengens avatar
Tror inte på en generell krasch då möjligheten är stor vi kommer ha denna låga ränta under lång tid. Möjligen en långsam "pyspunka" om räntorna trots allt skulle stiga något.
Däremot tror jag vi har en områdesbegränsad bubbla styrda av de enorma integrationsproblem som finns och ökar.
Som innebär sänkta, och möjligen kraftigt sänkta värden på husen i närheten av Sveriges gettoområden. Och förmodligen i förlängningen hela städer.
Man kommer istället vara beredd att betala stora summor för att bo i s.k. trygga områden. Så där kommer värdeökningen att fortsätta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in