2016-09-23, 13:59
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Tvärtom tror jag att det kan ha funnits anledning till ett kort besök. Även om det bara var ett utedass kan det ha funnits en spegel där och vatten för att tvätta av sig. Om hon inte begick självmord - vilket jag inte tror - kan det ha funnits ett behov att fräscha till sig efter misshandeln. Det hade ju uppstått blodvite. Där ute kan hon sedan ha fattat beslutet att inte återvända in igen trots att hon lämnat bland annat sin väska efter sig. Rena spekulationer men fullt realistiska som jag ser på saken.

Ett beslut som varade for ever då? I såna fall kunde hon ju knappast haft en plan eller ritning för en eventuell rymning? Och om man ser till de faktiska omständigheterna verkar det inte särskilt troligt ( min åsikt)
Citera
2016-09-23, 14:13
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Ett beslut som varade for ever då? I såna fall kunde hon ju knappast haft en plan eller ritning för en eventuell rymning? Och om man ser till de faktiska omständigheterna verkar det inte särskilt troligt ( min åsikt)

Nu pratar vi ju om huruvida hon gick på dass eller inte. Och du verkar så övertygad om att hon inte gjorde det. Det finns knappast något som talar mer för varken det ena eller andra, eller hur?

Jag förstår att du hänvisar till mitt tidigare längre inlägg om att hon kan ha planerat att försvinna men i så fall har du läst det inlägget dåligt.
Citera
2016-09-23, 14:19
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Nu pratar vi ju om huruvida hon gick på dass eller inte. Och du verkar så övertygad om att hon inte gjorde det. Det finns knappast något som talar mer för varken det ena eller andra, eller hur?

Jag förstår att du hänvisar till mitt tidigare längre inlägg om att hon kan ha planerat att försvinna men i så fall har du läst det inlägget dåligt.

Om vi bortser från planerad rymning eller självmords-plan så kan hon visst gått på dass. Men jag tror inte att hon kom så långt. Eller åt det hållet ens. Vi kan ju bara spekulera utifrån föräldrarnas vittnesmål eftersom det inte finns nåt annat. Ingen såg henne efter att hon gått in i huset från bussen.
Citera
2016-09-23, 14:23
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ja om vi förutsätter att det gick till som föräldrarna påstod.. så väntade dom att hon skulle komma in igen när det gått en stund. Och så fick vi då utrett angående toans funktion. Min åsikt är dock att hon aldrig kom ens i närheten av den. Om så varit fallet finns det ju en del att fundera över. För...om hon planerat en rymning så skulle kanske ett toa-besök som fördröjer varit lite malplacerat? Där hon dessutom löpte en risk att bli insläpad i huset igen från toan? Detta gäller ju också teorin om självmord. Om man har beslutat att ta sitt liv så är väl det primära inte att tömma blåsan eller tarmen det sista man gör i livet? Det verkar osannolikt. Några funderingar bara..

Människor som tar livet av sig tänker sällan logiskt - men det finns de som gör det också, vilket jag har tvingats uppleva på ett mycket tydligt sätt då en av mina bästa vänner valde att avsluta sitt liv. Men att tro att någon i det läget struntar i ett akut behov att behöva gå på toaletten är inte heller sannolikt.
Citera
2016-09-23, 14:26
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Om vi bortser från planerad rymning eller självmords-plan så kan hon visst gått på dass. Men jag tror inte att hon kom så långt. Eller åt det hållet ens. Vi kan ju bara spekulera utifrån föräldrarnas vittnesmål eftersom det inte finns nåt annat. Ingen såg henne efter att hon gått in i huset från bussen.

Jag håller med dig helt men förvånades över hur du "sågade" min tanke om att mycket väl kan blivit ett toalett-/dassbesök.
Citera
2016-09-23, 14:38
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Jag håller med dig helt men förvånades över hur du "sågade" min tanke om att mycket väl kan blivit ett toalett-/dassbesök.

Nej då inte alls. Men om vi tänker oss att Viola redan satt med en färdig plan att rymma så innebar ju ett toa-besök både en fördröjning och ett risktagande? Pappan var kanske inte heller så lugn som han påstod även sen hon gått ut. Kanske slitit upp dörren när hon satt där eller tvingat med henne in igen? Jag skulle nog försökt att komma från gården fortast möjligt.
Citera
2016-09-23, 14:45
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Nej då inte alls. Men om vi tänker oss att Viola redan satt med en färdig plan att rymma så innebar ju ett toa-besök både en fördröjning och ett risktagande? Pappan var kanske inte heller så lugn som han påstod även sen hon gått ut. Kanske slitit upp dörren när hon satt där eller tvingat med henne in igen? Jag skulle nog försökt att komma från gården fortast möjligt.

Än en gång. Du har inte läst det jag skrivit. Jag presenterade ett scenario med understöd av vad som presenterats men jag har mer än en gång skrivit att jag själv tror på att det skett en olycka där Viola dött - efter det att hon lämnat hemmet (vilket jag tror att hon gjorde.)

Om Viola - som jag alltså tror - lämnade hemmet så är ett toalettbesök - åtminstone inte för mig - inte så osannolikt av de skäl som jag angav.
Citera
2016-09-23, 16:18
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Än en gång. Du har inte läst det jag skrivit. Jag presenterade ett scenario med understöd av vad som presenterats men jag har mer än en gång skrivit att jag själv tror på att det skett en olycka där Viola dött - efter det att hon lämnat hemmet (vilket jag tror att hon gjorde.)

Om Viola - som jag alltså tror - lämnade hemmet så är ett toalettbesök - åtminstone inte för mig - inte så osannolikt av de skäl som jag angav.

Det ENDA som presenterats för utredningen är föräldrarnas uppgifter. Allt annat är gissningar och spekulationer. Även mina egna.
Citera
2016-09-23, 17:06
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Det ENDA som presenterats för utredningen är föräldrarnas uppgifter. Allt annat är gissningar och spekulationer. Även mina egna.

Du har förmodligen rätt på den punkten. Jag skriver förmodligen eftersom jag tycker mig minnas att det ska finnas delar av utredningen som är sekretessbelagda i 70 år. Har för mig att Skaraborg2 har skrivit det en gång eller kan det vara du? Du har ju också skrivit många inlägg. Känner du igen det?
Citera
2016-09-23, 18:08
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Du har förmodligen rätt på den punkten. Jag skriver förmodligen eftersom jag tycker mig minnas att det ska finnas delar av utredningen som är sekretessbelagda i 70 år. Har för mig att Skaraborg2 har skrivit det en gång eller kan det vara du? Du har ju också skrivit många inlägg. Känner du igen det?

Ja det stämmer. Jag fick bara läsa utvalda delar av utredningen. Främst förhör med föräldrarna och anhöriga. Resten släpps alltså 2018.
Citera
2016-09-23, 18:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisutredningen.

Citat:
Ja det stämmer. Jag fick bara läsa utvalda delar av utredningen. Främst förhör med föräldrarna och anhöriga. Resten släpps alltså 2018.

Jag har kopior på utredningen med förhör och anteckningar f. o. m. då den startade i december 1948 samt under åren 1949, 1950, 1951 och 1952. Förhören är förstås med föräldrarna men även men annan släkt, vänner och grannar.

Är det detta du har fått läsa?
Citera
2016-09-23, 18:23
Medlem
Raven666s avatar
Citat:

Tror du att det handlar om sådant som systern sagt, med tanke på hennes ålder, som är hemligstämplade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in