2016-09-22, 18:57
Medlem
volvo 240s avatar
Skulle någon kunna posta ipsos och youguvs resultat här i tråden? Kul att se att det börjar röra på sig även hos ipsos, de har ju varit de som gett SD extremt låga siffror.
2016-09-22, 19:38
Medlem
KeithRichardss avatar
Då tar vi väl Sentio också.

V 8,6 (-2,3)
S 21,5 (-1,3)
MP 4,8 (+1,3)
SD 24,5 (+1,0)
C 6,8 (+0,6)
L 4,9 (+0,7)
KD 2,8 (-0,7)
M 21,0 (-0,6)

http://avpixlat.info/2016/09/22/sentio-september-2/#more-187725
2016-09-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Undrar hur underskattade SD är i nuläget? Tidigare var ju åsiktsförtrycket kompakt och legitimerat från högsta ort (diverse partiledare / statsministern), så folk fruktade att göra sin röst hörd. Men efter flyktingfiaskot och DÖ förra året, verkar de andra partierna yrvaket ha upptäckt det förändrade politiska landskapet. SD normaliseras alltmer, månad för månad, och frågan är om vi når en tipping point, då tröskeln för att ta steget till SD är så liten att gemene man obehindrat kan se det som ett alternativ? Sedan är också frågan hur många som kommer att rösta på SD utan att vara öppna med det (det kan ju finnas många skäl till något sådant, inte bara rädsla). Själv har jag för övrigt aldrig förstått människor som på valdagen inte törs lägga i den röstsedel de önskar. En sak att inte vilja avslöja eller diskutera sitt partival med andra, men att inte ens våga rösta på ett parti under hemliga omständigheter? Känns som att man är rätt konspiratoriskt lagd då...

Edit: Glömde min poäng med tipping point, nämligen att det kanske kan bli en väldigt snabb push av nya sympatisörer i ett sådant läge.

Jag tror inte att det handlar så mycket om att vara rädd för att någon ser vilken valsedel man väljer. Snarare är det väl en rädsla för "att tycka som SD". Innan man vågar ta steget till de oberörbaras verklighetssyn, finns det väl många som går och försöker intala sig själva hur hemska "högerpopulisterna" är och hur otänkbart det vore att rösta på dem, samtidigt som de tyst förbannar massinvandringen.
Det sociala priset är fortfarande högt när det blir frågan om vad som är tänkbart att uttrycka och faktiskt också att tänka.
2016-09-22, 20:05
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Jag tror inte att det handlar så mycket om att vara rädd för att någon ser vilken valsedel man väljer. Snarare är det väl en rädsla för "att tycka som SD". Innan man vågar ta steget till de oberörbaras verklighetssyn, finns det väl många som går och försöker intala sig själva hur hemska "högerpopulisterna" är och hur otänkbart det vore att rösta på dem, samtidigt som de tyst förbannar massinvandringen.
Det sociala priset är fortfarande högt när det blir frågan om vad som är tänkbart att uttrycka och faktiskt också att tänka.

Detta är en hjärtefråga för mig varför jag måste skriva vidare trots att det är något offtopic.

Jag är övertygad om att exempelvis herr Svensson från Skinnskatteberg mycket troligt väljer "rätt valsedel" när han står där jämsides med sin ståndaktiga fru, som gjort "det rätta valet i alla år". Hon tar en sedel och sedan är det bra med det. Givet förväntar hon sig att maken gör detsamma.
Herr Svensson anser att det är en liten uppoffring att göra sin fru nöjd oavsett politisk ståndpunkt. Är man dessutom inte politiskt intresserad i någon högre grad är det osannolikt att valsedel finns i innerfickan medtagen hemifrån.

Nä, jag tycker att nuvarande system är så in i helvete odemokratiskt att det är ren och skär skandal.
2016-09-22, 21:59
Medlem
Bellanias avatar
Med hänsyn till den allmänna opinionsutvecklingen är det mycket intressant, när M kommer till insikt om nödvändigheten av att byta partiledare.

Samarbetet mellan SD och M bör då resultera i att S-ledaren omedelbart kan avlägsnas - utan att det kommande ökade stödet för SD stör bilden!

Det är och förblir dock en gåta varför oppositionen fortfarande tillåter, att den oerhört inkompetenta S-vetsaren med stöd av kommunisterna i stollepartierna får sitta kvar...
2016-09-23, 08:18
Medlem
Verkistos avatar
I dagens Omni.se kan vi läsa att SD ökar till 18.9%.

Vi finner även följande "Det sker ett flöde från mer eller mindre alla partier till SD. Hos de som röstar på SD är politikerföraktet väldigt utbrett, de har inte förtroende för etablissemanget. När de övriga partierna tappar väljare till SD så har det väldigt mycket med politikerförakt att göra, säger Inizios analyschef Karin Nelsson till Aftonbladet."

Här påstås alltså att det är vanligt hos de som skulle rösta på SD att förakta politiker (Va?!). Men detta är ju rent strunt. Dessa 18.9% säger att de skulle rösta på ett visst politiskt parti, och därmed har de rimligen ett viss förtroende för åtminstone politiker i detta parti. Låt vara att dessa 18.9% inte har förtroende för alla politiker eller alla politiska partier, men det är knappast detsamma som att de föraktar politiker.

Anta att ett annat parti, t ex V, skulle öka med några procent. Skulle detta då påstås beror på politikerförakt?
2016-09-23, 08:40
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Detta är en hjärtefråga för mig varför jag måste skriva vidare trots att det är något offtopic.

Jag är övertygad om att exempelvis herr Svensson från Skinnskatteberg mycket troligt väljer "rätt valsedel" när han står där jämsides med sin ståndaktiga fru, som gjort "det rätta valet i alla år". Hon tar en sedel och sedan är det bra med det. Givet förväntar hon sig att maken gör detsamma.
Herr Svensson anser att det är en liten uppoffring att göra sin fru nöjd oavsett politisk ståndpunkt. Är man dessutom inte politiskt intresserad i någon högre grad är det osannolikt att valsedel finns i innerfickan medtagen hemifrån.

Nä, jag tycker att nuvarande system är så in i helvete odemokratiskt att det är ren och skär skandal.
OT är det väl inte, för detta är ju en del även OU. I dag är det många som uppger ett annat parti än SD när det gäller OU, så det kommer aldrig att finnas några undersökningar som visar något så när exakta % för SD.
Verkar som om de går upp i mätningarna när någon gammelmedia kör en riktad hatkampanj mot dem. och jag sätter en slant på att SD kommer att tappa i OU under 2017 för att sedan komma igen stort inför valet 2018
2016-09-23, 09:17
Medlem
f839444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto

Vi finner även följande "Det sker ett flöde från mer eller mindre alla partier till SD. Hos de som röstar på SD är politikerföraktet väldigt utbrett, de har inte förtroende för etablissemanget. När de övriga partierna tappar väljare till SD så har det väldigt mycket med politikerförakt att göra, säger Inizios analyschef Karin Nelsson till Aftonbladet."

Här påstås alltså att det är vanligt hos de som skulle rösta på SD att förakta politiker (Va?!). Men detta är ju rent strunt. Dessa 18.9% säger att de skulle rösta på ett visst politiskt parti, och därmed har de rimligen ett viss förtroende för åtminstone politiker i detta parti. Låt vara att dessa 18.9% inte har förtroende för alla politiker eller alla politiska partier, men det är knappast detsamma som att de föraktar politiker.

Anta att ett annat parti, t ex V, skulle öka med några procent. Skulle detta då påstås beror på politikerförakt?
På mig stämmer det rätt så bra. Jag föraktar alla politiker. Har tappat tron på hela systemet. Jag röstar förmodligen på SD endast för att jag föraktar dessa politiker lite mindre än de andra företrädarna för åttaklövern. SDs partiledning är dock på god väg att bränna sin bro till mig också
2016-09-23, 09:43
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto

Det är alltså Aftonbladet/Inizios mätning för september det rör sig om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article23575765.ab

Alliansen har ett övertag på 3,9 procentenheter över de rödgröna. MP och KD ligger båda under spärren, slibberalerna bara nätt och jämt över. Lena Mellin inser fakta, om än motvilligt:
Citat:
Under våren har stödet för Sverigedemokraterna varierat mellan 17,9 procent förra månaden och 19,7 procent i april. I dagens mätning uppgår det till 18,9 procent.

Och varför skulle SD:s sympatisörer inte stanna där de var? De andra partiernas lappkast kan ju lätt tolkas som att det var SD som hade rätt hela tiden. Och de andra som hade fel.

Och målar upp skräckscenarier gör hon också. Vem tänker hon egentligen på? Finns det någon i Sverige som ens med bästa vilja kunde utvecklas till en folkhemsk variant av Trump?
Citat:
Gud bevare oss för en svensk Trump. Han, för det är oftast en han, skulle sopa mattan med den förhållandevis okarismatiske Jimmie Åkesson. Vi skulle få ett samhälls- och debattklimat som ingen ansvarstagande människa kan önska sig.

Fyra mätningar på tre dagar. SD får 24,5 procent hos Sentio, 18,9 hos Aftonbladet/Inizio, 25,2 hos Yougov och 18,6 DN/Ipsos. Det börja arta sig ...
Senast redigerad av Ördög 2016-09-23 kl. 10:06.
2016-09-23, 09:57
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f839444
På mig stämmer det rätt så bra. Jag föraktar alla politiker. Har tappat tron på hela systemet. Jag röstar förmodligen på SD endast för att jag föraktar dessa politiker lite mindre än de andra företrädarna för åttaklövern. SDs partiledning är dock på god väg att bränna sin bro till mig också

Vad ska du då rösta på i stället. Eller ange som ditt parti i alla OU.

Ett soffliggande eller en blankröst är en röst på det gällande marxistsystemet 7K. Vill du verkligen gynna dessa mörka krafter, islam och barbariet.

Som förvandlat Sverige från ett av världens bästa länder till en förort i Aleppo, Kabul och Mogadishu.

Utan att inse att det är du själv som bränner alla broar. Inte SD.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-23 kl. 10:14.
2016-09-23, 10:20
Medlem
f839444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vad ska du då rösta på i stället. Eller ange som ditt parti i alla OU.

Ett soffliggande eller en blankröst är en röst på det gällande marxistsystemet 7K. Vill du verkligen gynna dessa mörka krafter, islam och barbariet.

Som förvandlat Sverige från ett av världens bästa länder till en förort i Aleppo, Kabul eller Mogadishu.

Utan att inse att det är du själv som bränner alla broar. Inte SD.
Jag tyckte inte jag var så otydlig. Dina frågeställningar är missriktade och baserade på en felaktig slutsats.
2016-09-23, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f839444
Jag tyckte inte jag var så otydlig. Dina frågeställningar är missriktade och baserade på en felaktig slutsats.

Hur skall denna mening tolkas annars? " SDs partiledning är dock på god väg att bränna sin bro till mig också"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in