2016-09-19, 08:38
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Så min personliga teori om upptrissningen av svenska bostadspriser är att banker investerar i sk räntefonder som egentligen är pyramidfonder.
Dessa investerar i bostadsobligationer och backar på så vis upp banklånen till svennebanan. Bankerna med sin stora makt får byggbolagen att öka sina priser för att inte bygga så mycket, och byggherren är glad ändå.
Banken blir gladare ju högre priset blir på bostäderna.
Fondens värde bestäms i slutändan av fastighetspriser och inte någon räntevinst.
Det är fonden som krashar vid nedgång och inte bankerna.
Vad sägs om min teori?
Om en fond rasar så tar det med sig ägaren.
Enligt mig så (vid en kollaps) är det valutan som kommer att falla. Tillsammans med den så faller värdet på alla svenska tillgångar samt våra löner sjunker på den internationella marknaden.

Eftersom lånen och värdet på bostäder faller som en enhet så kommer just denna del av ekonomin inte vara ett stort problem.
2016-09-19, 09:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Man kan ju kalla det vad man vill.
Men om jag äger ett hus med noll i skuld och aldrig skall sälja, aldrig ta fler lån, vad har det då för betydelse vad huset är värt på ett papper (förutom att det blir ett helvete när fastighetsskatten återinförs/höjs)?

Det har betydelse den dagen det behöver renoveras och nya lån måste tas upp?

Bara för att du är skuldfri betyder inte att du sitter helt säker och aldrig mer behöver bry dig om något underhåll .
2016-09-19, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Bara för att du är skuldfri betyder inte att du sitter helt säker och aldrig mer behöver bry dig om något underhåll .
Nya lån för att renovera?
Självklart så lägger man undan pengar för renoveringar och underhåll, undrar va fan svensken är på väg, skall lån till allt
2016-09-19, 10:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Självklart så lägger man undan pengar för renoveringar och underhåll, undrar va fan svensken är på väg, skall lån till allt

Var hittar du pengar till det när du amorterar som en tok?

Dä har ju även du indirekt tagit "lån till allt".

Varför köpte du inte kontant från början då?
2016-09-19, 10:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag håller med dig om att värdet spelar ganska lite roll.
Att du har en hög soliditet och en potentiell möjlighet att låna om du skulle behöva. Det har ett egenvärde för mig i all fall. Det är lite som att ha en låda med guld under sängen utan några planer på att använda det. Man har helt enkelt en god marginal innan man får problem.
2016-09-19, 20:45
Medlem
Citat:
Var hittar du pengar till det när du amorterar som en tok?

Dä har ju även du indirekt tagit "lån till allt".

Varför köpte du inte kontant från början då?
Amorterar inte mer än att jag har råd att lägga undan till underhåll.

Jo om jag hade haft en hög med miljoner när jag köpte så skulle jag köpt kontant. Men bara för att man inte är mångmiljonär när man köper sitt boende så är det inget som säger att man inte är det 20 år senare.
2016-09-19, 22:09
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det låter som du argumenterar emot dig själv nu. Tomter utan byggrätter är betydligt billigare än de med byggrätter som du själv konstaterade och därför stiger tomtpriserna om byggrätter ges, åtminstone om området är attraktivt.
Ja, det är ju det jag säger. Politikerna som bestämmer om byggrätter på tomtmark skapar för lite tomtmark med byggrätter. Följden blir att tomtmark du får bygga på kostar 2mijoner fast den bara var värd 10.000kr innan, då det var åker.

Massor av åkermark borde omvandlas till tomtmark enligt marknadsekonomiska principer, men kommunerna får inget gjort. De har rätten bestämma, men fattar inga beslut. Fantastiskt land.
2016-09-19, 22:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Ja, det är ju det jag säger. Politikerna som bestämmer om byggrätter på tomtmark skapar för lite tomtmark med byggrätter. Följden blir att tomtmark du får bygga på kostar 2mijoner fast den bara var värd 10.000kr innan, då det var åker.

Massor av åkermark borde omvandlas till tomtmark enligt marknadsekonomiska principer, men kommunerna får inget gjort. De har rätten bestämma, men fattar inga beslut. Fantastiskt land.

Ja värdet på tomten förändras när byggrätt ges, det är som sagt var inget konstigt, däremot är dina siffror väldigt överdrivna.

Men det du påstod var att detta skulle trycka ned priset på befintliga hus och detta är ett önsketänkande utan grund.
2016-09-19, 22:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Jo om jag hade haft en hög med miljoner när jag köpte så skulle jag köpt kontant. Men bara för att man inte är mångmiljonär när man köper sitt boende så är det inget som säger att man inte är det 20 år senare.

Och ändå anser du att de som tar lån saknar karaktär, eller vilket ord var det nu du använde tidigare.
2016-09-19, 23:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och ändå anser du att de som tar lån saknar karaktär, eller vilket ord var det nu du använde tidigare.

Blir inte klok på den mannens resonemang....

Tydligen ska det vara helt ok att placera på börsen i bra bolag eftersom det ger utdelning.

Men vad ger egentligen tokamortering på ett hus man bor i och konsumerar?
Investering är det ju inte enligt bajsbosses definition heller...

Är det någon som förstår bajsbosses logik?
2016-09-19, 23:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Om du använder 50% av din tokamortering till att investera i högkvalitativa utdelningsbolag så är jag ganska säker på att du kommer bli rik betydligt snabbare.
2016-09-19, 23:21
Medlem
Citat:

Ever hear the one about the little old lady living in an old but paid-off house, with a shoe box full of gold coins in the basement? Across the street lived a big guy, in a big McMansion. It had a special garage for the RV, and another four-car garage for the other four cars. He had a boat at the side and a trailer with two jet skis in front of the boat. Then one day little old lady noticed big guy was gone. The bank had taken back his house.

Most people thought big guy was rich and little old lady was poor. How wrong most people were.
Jag tror att Bajse vill bli den där gumman till slut.

http://fofoa.blogspot.se/2010/07/debtors-and-savers.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in