2016-09-19, 21:44
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag tänker på de misshandlade pojkarna och deras släktingar i E-tuna och kanske andra platser.
En klankultur i detta gäng skulle kunna ha lett till attacken på JMs föräldrar. Hypotetiskt.
18-åringen kanske är tryggare där han är men han tycks ha uppbackning av egna.

Om det skulle vara fler, eller t.o.m. andra inblandade i mordet på
Göran och om någon av dessa lämnat det minsta spår efter sig, t.ex.
ett hårstrå, då tror jag att vi på ett eller annat sätt fått veta att
ytterligare en person söks.
Därför har jag dragit slutsatsen att det mest troliga är att antingen
var båda på mordplatsen eller bara 18-åringen.
En omständighet som kan tala för att båda var där är hur olika
Görans och Ankis skador var. Göran dog genast, Anki överlevde.
Offer för samma förövare eller drabbade av olika personer som
var olika händiga med kniven och dessutom använde den med
olika kraft? Jag lutar åt det senare.
Här kommer Ankis vittnesmål kanske att bli en nagelbitare, både
för åtalade och för publik.

Citera
2016-09-19, 21:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det har jag aldrig tänkt på eftersom jag tycker man gått hårdare åt kvinnor trots samma brottslighet.
Är det offermentaliteten du stör dig på så finns ju det dom som lever med partners som misshandlar dom svårt, och där kan det hända att dom dödar sin partner och det innan dom själva blir ihjälslagna.

Den här får inga rabatter i alla fall det kan du vara lugn över utan fälls hon så får hon lagens strängaste straff och det obekymrat av vad hon har mellan benen.

Vi lever inte i samma värld, det är helt uppenbart, kvinnorabatt har funnits i alla mål jag följt i alla fall, det är närmast undantag att de klappar till med livstid på en kvinna, det finns men då är det verkligen otäcka brott.
Citera
2016-09-19, 21:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag är fan inte så säker! Väldigt spännande hur som helst. Den dör JM är en hal jävel har jag en bestämd känsla av. Frågan är av vilket virke afghanen är?

Mja, du kan slappna av, hon blir omhäktad har de börjar häkta så ska det verkligen till hårda bevis för att släppa någon.
Citera
2016-09-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men ansåg klanen att hade något att vinna efter det som varit. Som individer (och summan av dem) eller som grupp?
Jag har svårt att se poängen där?

Vinna? Här kommer klanmentalitet och hedersbegrepp in i bilden. Det som kan få en far att döda sin dotter. Långt från mitt sätt att tänka och närmast obegripligt men uppenbarligen förekommer de mest konstiga saker när hedern så kräver i vissa kretsar. Nu finns det inga belägg för att så skett i det här fallet.
Citera
2016-09-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Jag vet inte, bara läst tidigare i tråden att han var hazar och tillhör en grupp utan mänkliga rättigheter. "Rasismen mot hazarer består dels av utseendemässigt förtryck, då hazarer har ett mer östasiatiskt utseende än andra folkgrupper i Afghanistan, och dels på religiösa olikheter då hazarer är shiiter.Sedan Afghanistan blev ett eget land började den tuffa perioden för hazarer. 65% av hazarer utrotades av Abd-Rahman Khan för ca 100-150 år sen.

Hazarer dödas både på grund av sin ras och religionstillhörighet. Folkgruppen bodde tidigare i stora dela av Afghanistan men i dagsläget bor mest i fjällområdet där de blev tvungna att söka skydd sedan det stora kriget med Abd Al-Aahamans armétåg. Även fortfarande efter Talibanernas fall pågår offentliga diskrimineringar mot hazarer inom regeringen. Talibaner ansåg folkgruppen som otrogna, vilket gav dem ursäkt att döda och halshugga civila hazarer."https://sv.wikipedia.org/wiki/Hazarer

Ja, förlåt, hazar var han och majoriteten pashtuner. En mental halvvolt av mig.
Citera
2016-09-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om det skulle vara fler, eller t.o.m. andra inblandade i mordet på
Göran och om någon av dessa lämnat det minsta spår efter sig, t.ex.
ett hårstrå, då tror jag att vi på ett eller annat sätt fått veta att
ytterligare en person söks.
Därför har jag dragit slutsatsen att det mest troliga är att antingen
var båda på mordplatsen eller bara 18-åringen.
En omständighet som kan tala för att båda var där är hur olika
Görans och Ankis skador var. Göran dog genast, Anki överlevde.
Offer för samma förövare eller drabbade av olika personer som
var olika händiga med kniven och dessutom använde den med
olika kraft? Jag lutar åt det senare.

Har följt tråden. Min hypotes om ett möjligt scenario:
Svårt att tänka sig att en gärningsman skulle ge sig på att ensam knivmörda två personer. Det är troligare att det var två gärningsmän. Hur skicklig mördaren än var kunde han inte veta i förväg ifall mannen skulle hinna ge något ljud ifrån sig och därmed väcka sin fru.
Människor har olika sovställningar när de sover.
Många män snarkar. När man snarkar ligger man på rygg. Själva utförandet tyder enligt min uppfattning på att mannen troligen låg på rygg och sov, kanske utan täcke. Det var då lätt för GM som är någorlunda insatt i hur man utdelar hugget/huggen på rätt ställe att döda snabbt och effektivt.
Jag har svårt att tänka mig att samma gärningsman därefter, om de sov i dubbelsäng, skulle gå runt sängen för att därefter ta itu med kvinnan. Han kunde inte i förväg veta om kvinnan skulle vakna vid mordet på maken och hur hon då skulle reagera. Troligare är att de var två gärningsmän.
Det skulle förklara varför kvinnan inte hann att vakna när maken höggs ihjäl. Mordet och mordförsöket utfördes antagligen samtidigt.
Kvinnan låg antagligen på sidan och sov, kanske med täcket väl uppdraget mot ansiktet. På grund av hennes sovställning tog hugget i kinden. Stämmer väl med att en tand höggs ut. Att hugga ut en tand kräver avsevärd kraft. GM tog antagligen för givet att kniven träffat i halsen när hen kände att hugget ”tog”. Svårt att träffa rätt om offret ligger på sidan och kanske med täcket uppdraget i ett mörkt rum.
GM nr ett var snabbt klar med sin uppgift och ville därifrån. Den som skulle mörda kvinnan greps kanske av panik när hen inte lyckades ”lika bra” direkt. Därav ett flertal knivhugg på kvinnan. Hade hon täcke på sig eller låg på sidan var det antagligen svårt att se ifall mordet var fullbordat. Troligen trodde de att de lyckats mörda båda offren, därför drog de därifrån efter uppnått resultat. Som de trodde.
Citera
2016-09-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Vinna? Här kommer klanmentalitet och hedersbegrepp in i bilden. Det som kan få en far att döda sin dotter. Långt från mitt sätt att tänka och närmast obegripligt men uppenbarligen förekommer de mest konstiga saker när hedern så kräver i vissa kretsar. Nu finns det inga belägg för att så skett i det här fallet.
Pappan tror sig göra vinsten av "hedern i behåll", hur groteskt vi än må tycka att det är. Om vi inte kan föreställa oss en vinst i den begreppssfären, så kan vi kanske försöka föreställa oss en förlust? Jag kan det inte riktigt utan att plugga på - och det vill jag inte besvära mig med. Men någon sorts tanke borde det finnas, om än ruggigt primitiv.
Eller, förresten, det finns kanske inget tanke, bara en föreställning att så ska det vara ... vad vet vi?
Citera
2016-09-19, 22:03
Medlem
Citat:

Tror du det? Hon vaknade ju bredvid sin döda make. Och upptäckte att hon själv var skadad. Vad kan hon vittna om nu, som hon inte kunde vittna om förut?
Citera
2016-09-19, 22:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag är fan inte så säker! Väldigt spännande hur som helst. Den där JM är en hal jävel har jag en bestämd känsla av. Frågan är av vilket virke afghanen är?

Utan att försöka göra en "Dan E" så har jag funderat mycket över afghanens
bakgrund. Han kan ju ha kommit direkt från föräldrahemmet, men han kan
ju också ha varit krigare i flera år, kanske fånge, kanske torterad. Han kan
ha mer skinn på näsan än vad man kan tro. Om inte förr får vi se hur över-
tygande han är i rätten.

En tanke som slagit mig om afghanen är att för honom och för rättegången
så vore det bra om han fick en intensivkurs i svenska under häktestiden. Om
det skulle gå att lösa. Att han förstår och förstås är ju av central betydelse
i rättegången.

Citera
2016-09-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Pappan tror sig göra vinsten av "hedern i behåll", hur groteskt vi än må tycka att det är. Om vi inte kan föreställa oss en vinst i den begreppssfären, så kan vi kanske försöka föreställa oss en förlust? Jag kan det inte riktigt utan att plugga på - och det vill jag inte besvära mig med. Men någon sorts tanke borde det finnas, om än ruggigt primitiv.
Eller, förresten, det finns kanske inget tanke, bara en föreställning att så ska det vara ... vad vet vi?

Klanen håller ihop och försvarar varandra mot utomstående med absolut lojalitet. Hedern kräver detta. Om deras kusiner förnedrats och misshandlats av en hazar som agerat på uppdrag av en otrogen hora, vad kan hända då? Är en attack på horans far den rätta och nödvändiga reaktionen; denne man utan heder som är huvudman för sin släkt. Vad säger flyktingarnas föräldrar per telefon från afganistan? Vad vet jag? Hedersbegreppet ställer i alla fall till med mycket elände i världen. Vilket redan Dante visste.

En udda tanke, men kanske inte så udda ändå? I dag. Men just nu finns förvisso ett par andra misstänkta.
Citera
2016-09-19, 22:15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Tror du det? Hon vaknade ju bredvid sin döda make. Och upptäckte att hon själv var skadad. Vad kan hon vittna om nu, som hon inte kunde vittna om förut?

Med ett antal knivhugg, både i kroppen och i ansiktet
(minst tand och näsa) så tror jag att hon vaknade
innan det hela var över. Frågan är vad hon hann
uppfatta.

Citera
2016-09-19, 22:18
Medlem
Citat:
Utan att försöka göra en "Dan E" så har jag funderat mycket över afghanens
bakgrund. Han kan ju ha kommit direkt från föräldrahemmet, men han kan
ju också ha varit krigare i flera år, kanske fånge, kanske torterad. Han kan
ha mer skinn på näsan än vad man kan tro. Om inte förr får vi se hur över-
tygande han är i rätten.

En tanke som slagit mig om afghanen är att för honom och för rättegången
så vore det bra om han fick en intensivkurs i svenska under häktestiden. Om
det skulle gå att lösa. Att han förstår och förstås är ju av central betydelse
i rättegången.

Mest troligt finns en auktoriserad tolk redan vid hans sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in