2016-09-18, 10:32
  #50773
Medlem
Returpappers avatar
Det verkar vara en allmän mening, också min, att framgång föder framgång och partier som har medvind i opinionen får mer medvind. Att vara en underdog är sannolikt av betydligt mindre värde på totalpopulationens ställningstagande. Därför att insikterna om vad partiernas faktisk står för är mycket mindre värda än "känslornas" värde för ett partis popularitet.

Förutsättningen för opinionsmässig framgång är givetvis att positiva opinionssiffror publiceras i de stora medierna och debatteras.

Därmed kommer jag till ett antagande. Medias agenda att bekämpar Sd aktivt kan leda till att Metro kommer att upphöra att redovisa YouGov;s mätningar. Efter som Sentio knappast når ut längre är det bara YouGov kvar.
2016-09-18, 10:33
  #50774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Det finns ingen anledning att ens analysera eller diskutera denna siffra. SIFO med sitt svarsbortfall på 60% ryckte denna siffra ur röven utifrån godtycklighet.

Socialdemokraterna på 28%? Hahahahahahaha! 12,4% större än SD? Hahahahaha! Så fantastiskt roligt.

Gott folk, jag tror inte att SIFO önskar ett nyval imorgon

Det är jättetråkigt men vi har faktiskt bara två institut att förhålla oss till: Sentio och Yougov. Att de båda är utländska är sannolikt bara en slump.

Eller vad säger du Crispy?
Men vem är det i så fall som öppnar plånboken och betalar SIFO för att försöka jaga ut KD ut Riksdagen, och betalar upp Vänsterpartiet??

De som nu tror att siffrorna är manipulerade behöver svara på det.
2016-09-18, 10:46
  #50775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Men vem är det i så fall som öppnar plånboken och betalar SIFO för att försöka jaga ut KD ut Riksdagen, och betalar upp Vänsterpartiet??

De som nu tror att siffrorna är manipulerade behöver svara på det.
De som sitter på degen förstås
2016-09-18, 11:05
  #50776
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur många kommer ihåg snön som föll i fjol? Hur många minns mätningarna från 2013? 2012, 2009, 2008 ?
SIFO kan börja skruva i siffrorna under slutet av 2017 och sedan lyfta SD fram till valet i September.
Att SIFO missar med 3-4 % är inte hela världen då man knuffar upp SD till 21-22 % tills valet.
Självklart kommer Sjörén sittta som en gammal gumma och oja sig i det " svåra " att mäta SD voine voine.
Sen när valet är över så sjunker SD som en sten igen osv osv...

Ja så har det varit tidigare och den strategin har nog hållit tillbaks SD en del eftersom man då har kunnat visa upp att SD var ett litet parti som enligt en samlad mediabild var extrema. Då har många avstått från att gå över till SD pga att de inte känner att de passar in i SD.

Nu är läget dock annorlunda. Ingen kan längre förneka att SD åtminstone Sveriges tredje största parti med råge och då är det ett folkligt parti, och det gäller även när de drar ned SD till 15-17%. Om de sedan skruvar upp siffrorna närmare valet för att inte stå med byxorna helt neddragna kommer de bli tvungna att visa upp att SD går starkt framåt. Framgång föder framgång så denna strategi kan mycket väl straffa sig.
2016-09-18, 11:11
  #50777
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Men vem är det i så fall som öppnar plånboken och betalar SIFO för att försöka jaga ut KD ut Riksdagen, och betalar upp Vänsterpartiet??

De som nu tror att siffrorna är manipulerade behöver svara på det.

Nu är det inte direkt någon hemlighet att även opinionsinstitut ogillar att SD är starka. Vi har fått höra direkta uttalanden från chefer att så är fallet. Det är förstås extremt uppseendeväckande att de inte håller sig opartiska då det helt raserar deras trovärdighet men verkligheten är tyvärr så här illaluktande.

De behöver alltså inte ens få betalt för att vikta siffrorna på ett för SD ofördelaktigt sett, de gör det av egen vilja. Själv har jag för övrigt jobbat åt Sifo tidigare även om det var rätt länge sedan.
2016-09-18, 11:27
  #50778
Medlem
8711s avatar
Inizio, Yougov och Sentio lär ju komma vilken dag som helst kan vi hoppas

Där lär vi ligga närmare verkligheten åtminstone i dom två sistnämnda.
2016-09-18, 11:31
  #50779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
De som sitter på degen förstås
Pensionsfonderna med andra ord.
Dock oklart varför de som förvaltar pensionerna skulle betala för att Vänsterpartiet skulle bli större.

Kausaliteten är synnerligen oklar. Vänsterpartiet för inte någon uppskattad politik för förvaltarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De behöver alltså inte ens få betalt för att vikta siffrorna på ett för SD ofördelaktigt sett, de gör det av egen vilja. Själv har jag för övrigt jobbat åt Sifo tidigare även om det var rätt länge sedan.
Fick du någon instruktion om att manipulera siffrorna?

Jag håller för troligt att de som arbetar på OI sprider mellan olika partier. Och utgår det instruktioner om att manipulera upp V och ned KD & M som vi ser här, så kommer de inte att accepteras. Folk kommer att ifrågasätta det. Och använder VD sin övermakt så är detta ut i media omgående. Folk slutar i vredesmod och berättar om manipulationen.

Där folk kan ha viss acceptans för manipulation är om det handlar om att rädda det egna företaget. Men det skulle det inte handla om här.
2016-09-18, 11:35
  #50780
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag håller för troligt att de som arbetar på OI sprider mellan olika partier. Och utgår det instruktioner om att manipulera upp V och ned KD & M som vi ser här, så kommer de inte att accepteras. Folk kommer att ifrågasätta det. Och använder VD sin övermakt så är detta ut i media omgående. Folk slutar i vredesmod och berättar om manipulationen.

Där folk kan ha viss acceptans för manipulation är om det handlar om att rädda det egna företaget. Men det skulle det inte handla om här.

Ser du några som helst tecken på att Sifos dåliga viktningar ifrågasätts?
Det är för övrigt inte några stora skaror av anställda som gör viktningarna.
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-09-18 kl. 11:46.
2016-09-18, 11:39
  #50781
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ser du några som helst tecken på att Sifos dåliga viktningar ifrågasätts?
När till och med mörkröda DD's ledarskribent är lätt skeptisk till SIFO's SD nivåer, så lär få om någon mellan skål och vägg tro på SIFO's siffror för SD.
2016-09-18, 11:46
  #50782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Pensionsfonderna med andra ord.
Dock oklart varför de som förvaltar pensionerna skulle betala för att Vänsterpartiet skulle bli större.

Kausaliteten är synnerligen oklar. Vänsterpartiet för inte någon uppskattad politik för förvaltarna.
Vem minns inte att både Fredrik Reinfeldt och Anna KB uttalat att de föredrar V framför SD. Nu svänger pendeln och Sifo har inte riktigt (host harkel) hängt med. När nu konsensuspendeln svängt är det skönt att internet finns (som ju aldrig glömmer). Det gäller även för oss kommentatorer här
2016-09-18, 12:49
  #50783
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Men vem är det i så fall som öppnar plånboken och betalar SIFO för att försöka jaga ut KD ut Riksdagen, och betalar upp Vänsterpartiet??

De som nu tror att siffrorna är manipulerade behöver svara på det.

Varför är det så svårt att begripa att opinionsinstituten själva har en agenda och försöker lyfta fram den världsbild som de tror är den bästa? Vem som beställer mätningarna är ovidkommande. Föreställ dig att det fanns ett OI där samtliga medarbetare var Sverigedemokrater, skulle SD i deras mätningar ligga på 15% och S på 28%? Nja.


KD och Vänsterpartiet skiter alla i då de är helt obetydliga partier, de mäts sannolikt helt korrekt efter förmåga.

När det gäller SD tillkommer helt andra dimensioner, SD är en folkrörelse som i bästa fall kan bli ett +40%-parti och kan vända upp och ner på hela det politiska etablissemanget , det är många kulturmarxistiska huvuden som skulle rulla i ett Sverigedemokratiskt styrt Sverige.

Är man en av etablissemangets fähundar så finns stora incitament till att manipulera verkligheten. Svårare är det inte.
2016-09-18, 13:01
  #50784
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Pensionsfonderna med andra ord.
Dock oklart varför de som förvaltar pensionerna skulle betala för att Vänsterpartiet skulle bli större.

Kausaliteten är synnerligen oklar. Vänsterpartiet för inte någon uppskattad politik för förvaltarna.


Fick du någon instruktion om att manipulera siffrorna?

Jag håller för troligt att de som arbetar på OI sprider mellan olika partier. Och utgår det instruktioner om att manipulera upp V och ned KD & M som vi ser här, så kommer de inte att accepteras. Folk kommer att ifrågasätta det. Och använder VD sin övermakt så är detta ut i media omgående. Folk slutar i vredesmod och berättar om manipulationen.

Där folk kan ha viss acceptans för manipulation är om det handlar om att rädda det egna företaget. Men det skulle det inte handla om här.

Är ju inte dom unga killarna och tjejerna som intervjuar folk som manipulerar något. Det sker ju på order från högre nivå och görs av en enskild sammanställare av alla intervjuer isåfall kan man ju enkelt anta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in